thuis PC met CAD-werk

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Onze PC heeft de geest gegeven na 9 jaar trouwe dienst.
Ik sta nu op het punt een nieuwe te bestellen, in bijlage de offerte van wat ik denk te kopen (prijzen excl. BTW).
Tips/commentaar/... ?
Afbeelding
De PC moet dienen als allround pc, spellen spelen kom ik niet meer toe, dus dat is niet belangrijk.
Wel gebruik ik hem vaak om te tekenen in CAD programma's.
Vandaar dat ik hier ook nog een quadro K420 aan €115 (excl. BTW) bij neem.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Ik zou zeker meer ram steken als je met grote tekeningen werkt of tegelijkertijd in meerdere programmas werkt. Die B250 chipset heeft blijkbaar een M.2 slot dus je kan die SSD in de vorm van een M.2 kaartje steken voor extra snelheid. Als je ook veel renderwerk doet, zijn meer cpu cores altijd beter.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Thuis is het enkel het eenvoudige 2D werk, renderen doe ik daar nooit.
Op kantoor wel, maar op de PC enkel een proef, het echte werk doe ik in de cloud.

Zal eens vragen of de SSD als een M.2 kaart kan aangeboden worden, dit is ongekend terrein voor mij. Prijs is ook van belang natuurlijk...

Meer RAM, zou meer dan 8 in eerste instantie veel uitmaken?
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

M.2 slot met NVMe-support vraag dus zeker achter een SSD met NVMe en geen AHCI.
Is wel nog redelijk duur.
Afbeelding
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

mijn 27'' Nec monitor heeft behalve DVI ook displayport aansluitingen. VGA lijkt mij daarom voorbijgesteefd...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

wied schreef:mijn 27'' Nec monitor heeft behalve DVI ook displayport aansluitingen. VGA lijkt mij daarom voorbijgesteefd...
Dat is gewoon de standaard poort op het moederbord.
De quadro heeft uiteraard andere poorten (DVI & DP)
https://tweakers.net/pricewatch/426731/ ... 0-1gb.html
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Benodigde ram is een beetje moeilijk in te schatten maar die ene keer dat je het nodig hebt, ga je vloeken als alles vastloopt wegens te weinig. De ram prijzen zijn momenteel schappelijk te noemen tov een jaar geleden dus 't is ook geen zotte extra kost.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Daar heb je natuurlijk gelijk in, 't is gewoon altijd maar "een klein beetje meer".
Zo kom ik al van €700 naar €1200.
De quadro is aangeboden met 1Gb, voor slechts €20 meer wordt dat 2Gb.
8Gb ram erbij is ook slechts €50.
en, en, en,... :wink:
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Een gewone SSD is ook al snel genoeg dus als daar een meerkost aan vastzit, zou ik die in extra ram steken. 't Is ook een investering in jezelf en dan moet je niet teveel kijken naar de kostprijs, imo.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb net nog even de prijs bekeken en ik kwam 'maar' aan €1040 uit. Misschien inderdaad toch voor 16Gb gaan en de 2Gb in de quadro.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Een SSD van 120 Gbyte is ook wat aan de kleine kant volgens mijn ervaring
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

mailracer schreef:Een SSD van 120 Gbyte is ook wat aan de kleine kant volgens mijn ervaring
Die zou enkel dienen voor het OS en wat programma's, de rest moet op de HDD.
Zou 120 een probleem geven denk je?

edit:
Even gekeken in de pricewatch. 240 ipv 120 kost daar €25 meer.
hmmm...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik ben vroeger ook altijd gestart met een 120 GB. Maar na verloop van tijd raakt dat ding gewoon vol door windows brol (pagefile en oudere systeembestanden), Je kan dat enigszinds inperken door allerhande tweaks en beperking op te leggen, maar het blijft behelpen.

Hoeveel word er gebruikt op je huidige PC ? basseer je hierop :idea:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

PC is dood. Geraakt zelfs niet tot aan zijn bios.
Ik kan hier op mijn werk-PC wel eens kijken. Maar €25 is nu ook weer niet onoverkomelijk...
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Sowieso een grotere SSD nemen. Hedendaags is 120 wat aan de krappe kant.
W10 neemt met al zijn rommel samen al een 35 gb in beslag. Op mevrouw haar pas in gebruik genomen laptop was er na het installeren van alle updates een goei 50 giga in gebruik, zonder ook maar 1 programma of spel te installeren.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb net een mail gestuurd naar de PC boer om te horen wat een 240 exemplaar meer moet kosten en 16GB RAM.
Als alles samen onder de €1200 blijft denk ik erop in te gaan.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

decat schreef:Sowieso een grotere SSD nemen. Hedendaags is 120 wat aan de krappe kant.
W10 neemt met al zijn rommel samen al een 35 gb in beslag. Op mevrouw haar pas in gebruik genomen laptop was er na het installeren van alle updates een goei 50 giga in gebruik, zonder ook maar 1 programma of spel te installeren.
Schijfopruiming doen en systeembestanden opkuisen. Sommige updates bij Windows 10 zijn meer upgrades, die bewaren dan bijna 20GB aan "oude Windows". Dat mogen ze inderdaad wel eens aanpakken, maar de Windows 10 installatie valt van grootte best mee.

Ga je zelf assembleren of laten assembleren?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik ga de PC laten maken. Ik vind het wel jammer, maar qua snelheid kan ik niet anders.
Ik geef les over AutoCAD. Ik heb een PC nodig. Anders moet ik alles bestellen en wachten op de leveringen. De tijd vinden om te assembleren en installeren. Ik zal nu al genoeg tijd verliezen...
Ik heb gevraagd wat het betekent om een grotere SSD en RAM te krijgen, maar ik heb SSD is zo goed als beslist, RAM zal ik nog zien, een latje bij prikken is nu niet bepaald lastig of ingrijpend.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Als ze de vier sloten met 2gbyte volzetten is het een volledig pakket ram opnieuw kopen om aan 16 Gbyte ram te geraken.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Ik zou ook eens polsen of de voeding wel kwalitatief is.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat zou in orde moeten zijn. Toen ik over quadro begon heeft hij er een betere voeding in voorzien zei hij.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Qua SSD 250 GB is een minimum, op mijn laptop van 1 jaar oud heb ik nog maar 70GB vrij van de 250..
Met 125 zat ik al serieus in de shit
Dat is puur windows en programma's, documenten, foto's video's staan op de NAS

Programs (files en data): 113GB
Windows: 30GB
Recovery: 7GB
en dan nog een paar mappen van enkele GB

Zo kom je snel tekort.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

MClaeys schreef: Schijfopruiming doen en systeembestanden opkuisen. Sommige updates bij Windows 10 zijn meer upgrades, die bewaren dan bijna 20GB aan "oude Windows". Dat mogen ze inderdaad wel eens aanpakken, maar de Windows 10 installatie valt van grootte best mee.
Inderdaad, vooraleer ik de schijfopruiming had uitgevoerd was er al na het installeren van alle updates en 1 game van 40 gb een totaal van 90 Gb ingenomen. :lol: Na de schijfopruiming is er een redelijk wat vrijgekomen, onder andere een Windows.old map nam heel veel plaats in.

btw: @cadsite > geen dvd speler meer nodig? Het lijk zo dat W10 op DVD meegeleverd wordt, dus om die ooit te kunnen gebruiken... of je moest een externe hebben natuurlijk.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

De keuze voor een dvd met Windows 10 lijkt me raar (wist zelfs niet dat het nog op dvd-kwam), maar eigenlijk maakt het niet zo veel uit. Als je een licentie hebt is het een kwestie van de boot USB maken met Microsoft hun tooltje en installeren maar. De dvd-speler zou ik dus ook wel besparen (of overplaatsen van een ouder systeem).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik digitaliseerde een groot deel van onze CD collectie. Dat is gelukkig bewaard dankzij de recente aankoop van een iDrive account, maar nu twijfel ik toch.
Denk dat dat maar een €15 kost, misschien toch maar beter doen...
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

De een CAD is de andere niet. Ik ken iemand die 4x 16gb Ram nodig heeft (dus komt er meteen ook een xeon), terwijl je met 8gb mss voldoende heb? Maar ben je niet beter met alle slots te bemannen ipv 1module? Dus liever 2x4 dan 1x8.
Pcie SSD of nvme M2 is een groot verschil tov de huis tuin en keuken sata ssd!
Heb je geen scratch disk nodig?
Laatst gewijzigd door road rebel 24 jan 2017, 10:26, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik werk als AutoCAD tekenaar en geef er ook les in.
Voor mijn werk hoef ik thuis enkel eens een tekening te consulteren, dus dat kan op zowat elke instap PC, voor 't school moet ik wat meer doen, ook al eens wat in 3D, maar ook hier is het al bij al niet veel. Ik ga gewoon voor een iets zwaarder toestel omdat ik liever deftig gerief koop in plaats van alle 2 jaar een nieuwe.
Een scratch disk had ik nog nooit van gehoord, dat heb ik niet nodig. Volgens wat ik lees is dat eerder voor grafische toepassingen.
De verkoper vertelde me ook dat 2 x 4 in theorie sneller is dan 1 x 8. Er zijn 4 slots, zal eens vragen wat hij aanraadt, 4 x 4 of 2 x 8.

Mijn vorige kantoor PC was zo'n bakbeest met 2 xeon processoren, scsi schijven van 15.000 toren,... Te zot voor woorden en niet eens zoveel beter/sneller dan een gewone workstation. Wat meer mag het kosten, maar we moeten niet overdrijven.
Vanavond ga ik bestellen, ik neem zeker al jullie opmerkingen mee om eens te luisteren wat hij hiermee wil aanvangen.
Ik heb wel de indruk dat het aanbod in orde is.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een gerelateerde vraag: ik heb momenteel een i5 Skylake en overweeg de overstap naar een i5 Kaby Lake. Ik heb een moederbord met H170 chipset, dat ook Kaby Lake ondersteunt. Mijn huidige moederbord heeft alle features die ik wil (ALC1150 sound, Intel LAN, PCI slot,...) en als ik het wil vervangen door een nieuw met gelijkaardige features moet ik direct naar de topmodellen met Z270 chipset grijpen. Ik game nooit en gebruik dus de IGP.
Daarom overweeg ik mijn huidige moederbord te behouden; voor zover ik kan zien mis ik enkel Optane support (die ik voorlopig toch niet zou benutten).

Zijn er nog andere redenen om toch naar een 2xx chipset over te stappen?
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

cadsite schreef:Ik werk als AutoCAD tekenaar en geef er ook les in.
Voor mijn werk hoef ik thuis enkel eens een tekening te consulteren, dus dat kan op zowat elke instap PC, voor 't school moet ik wat meer doen, ook al eens wat in 3D, maar ook hier is het al bij al niet veel. Ik ga gewoon voor een iets zwaarder toestel omdat ik liever deftig gerief koop in plaats van alle 2 jaar een nieuwe.
Een scratch disk had ik nog nooit van gehoord, dat heb ik niet nodig. Volgens wat ik lees is dat eerder voor grafische toepassingen.
De verkoper vertelde me ook dat 2 x 4 in theorie sneller is dan 1 x 8. Er zijn 4 slots, zal eens vragen wat hij aanraadt, 4 x 4 of 2 x 8.
.
Voor zover ik begrepen heb zijn normale mobo's met "standaard" cpu's dual channel (dus 2x). Bij Xenon en zwaardere mobo's kan je naar quad channel. Of heb ik dat verkeerd onthouden?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

totaal geen idee. :oops:
Ik weet enkel dat ik op kantoor teken in Solid Edge en AutoCAD en dat beide programma's nog maar net beginnen met het gebruiken van meer dan 1 core.
2 Processoren was dus compleet overkill.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

cadsite schreef:2 Processoren was dus compleet overkill.
AutoCAD only supports multi-core technology in specific areas of the product, including:
2D regeneration
MentalRay rendering
To fully benefit from multi-core processors, you need to use multi-threaded software; AutoCAD is predominantly a single-threaded application.
Bron Autocad website

SpecialK schreef:Een gerelateerde vraag: ik heb momenteel een i5 Skylake en overweeg de overstap naar een i5 Kaby Lake.
KNIP
Ik game nooit en gebruik dus de IGP.
KNIP
voor zover ik kan zien mis ik enkel Optane support (die ik voorlopig toch niet zou benutten).
Zijn er nog andere redenen om toch naar een 2xx chipset over te stappen?
Er is volgens mij geen enkele reden om over te stappen op een recenter systeem als het huidige nog zijn ding doet. :?
In het I5 segment en zeker als je huidige moederbord nog aan je eisen voldoet zie ik geen reden om te vervangen tenzij je graag geld uitgeeft en je oudere stukken aan een spotprijs op userbase wil verkopen natuurlijk. :idea: :roll:

Je kan beter een upgrade naar een I7 overwegen dan.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

't Is dualchannel dus (normaal) 2 of 4 sticks om daarvan te profiteren (al hoeft dat tegenwoordig niet altijd meer een veelvoud van 2 te zijn). Ik zou 2x8GB prefereren over 4x4GB omdat je dan ruimte over hebt om uit te breiden, en in uitzonderlijke gevallen kan het vullen van alle slots problemen geven met de timings. Ram sticks die in kits met meerdere sticks tegelijk zitten, zijn normaal ook samen getest.

SpecialK: als je kan wachten om een nieuwe PC te kopen: normaal komen de nieuwe AMD Ryzen chips nog in het eerste kwartaal uit.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

mailracer schreef: Er is volgens mij geen enkele reden om over te stappen op een recenter systeem als het huidige nog zijn ding doet. :?
Laat ik het anders zeggen: ik kan mijn processor swappen zonder dat het me iets kost. Zelfde vraag :)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Wanneer leggen jullie wat bij?

Door deze thread kwam mijn bestelling ruim €125 duurder uit: :D
Dvd + ssd van 240 + 16 GB ram

Giften kunnen gestort worden op:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Je zal dan zeker geen investering meer moeten doen in de jaren die volgen. Veel plezier met de nieuwe computer :beerchug:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bedankt ;-)
Dat was inderdaad een beetje het idee.
Nu nog wachten tot hij klaar is. Misschien nog deze week.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”