laptop start niet meer op

darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 30 keer
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

laptop start niet meer op

Berichtdoor darkzero » 05 Jan 2017, 15:53

Hallo,

Een kennis van mij vroeg me overlaatst om haar laptop te herstellen maar ik geraak er niet uit wijs. Het is een Toshiba Satellite C55-A-1LL. Hij is buiten garantie.
Normaal hoor je bij het opstarten de ventilator direct draaien, de harde schijf komt op toeren en het lampje van de num lock gaat na enkele seconden aan. Dan komt het logo van Toshiba in beeld en Windows 10 gaat naar het aanmeldscherm.
Wat er nu gebeurd is dat de ventilator begint te draaien, redelijk onregelmatig maar dat doet bij bij een normale start ook, de harde schijf komt op toeren en dan houdt het op. Niks op het scherm en geen num lock lampje. Je geraakt dan ook niet in de bios of boot sequentie. Het enige wat je kan doen is de laptop uitzetten. Je hoort ook geen enkele biep.
Er zit een latje van 4 en een latje van 2GB DDR3 ram in. Ik heb deze al eens onderling verwisseld of met 1 latje geprobeerd maar blijkbaar is dit niet mogelijk. Dan volgt een korte biep en de laptop schakelt zichzelf uit.
Het gekke is dat dit probleem zich kan voordoen en dan enkele dagen later werkt hij weer van de eerste start. Dan werkt hij weer een paar dagen en is het weer gedaan. De laatste keer heeft hij 1 week niet gewerkt. We proberen hem en hij start van de eerste keer op. We zetten hem uit en hij gaat weer niet meer. Soms werkt hij enkele dagen na elkaar goed en dan weer niet. Ik geraak er niet aan uit. Ergens een slecht contact? Geheugenprobleem?

Bedankt voor alle hulp!

darkzero
Elite Poster
Elite Poster

Re: laptop start niet meer op

Berichtdoor darkzero » 09 Jan 2017, 15:07

145 views maar niemand enig idee???

SpecialK
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 56 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor SpecialK » 09 Jan 2017, 15:11

Meestal is dat een slechte soldering van één van de chips op het moederbord. Google eens op reflow BGA voor meer info. Doorgaans kan je het toestel wel terug oplappen maar vroeg of laat komt het probleem terug.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 455 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer

Berichtdoor heist_175 » 09 Jan 2017, 15:22

darkzero schreef:Toshiba

:? say no more

concreet:
- nog in garantie: omwisselen
- niet in garantie: zorg voor een backup van al uw data (nu het nog kan)

rasman
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

Berichtdoor rasman » 09 Jan 2017, 17:19

dat wordt een nieuw systemboard. Zo'n type probleem los je niet zomaar simpel zelf op met één of ander trucje.

Moet eerlijk zijn, ik heb ook een afkeer van Toshiba.

nickz
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 216 keer
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer

Berichtdoor nickz » 09 Jan 2017, 17:26

Ik heb op dat vlak dan weer slechte ervaring met HP. Zo zal er over elk merk wel iemand iets kunnen zeggen. Als het enigszins mogelijk is, koop je nog altijd beter een desktop computer. Een krachtigere computer voor minder geld die minder snel kapot gaat en véél gemakkelijker om onderdelen te vervangen en/of upgraden.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 455 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer

Berichtdoor heist_175 » 09 Jan 2017, 19:10

Van elk merk zal je wel gekke verhalen te horen krijgen, maar Toshiba heeft de naam/imago (vooral bij oudere mensen) om een A-merk te zijn.
In de realiteit is het pure bagger. Slechte bouwkwaliteit en gruwelijk slechte drivers.
Ik zou nog eerder een Acer kopen (toch ook niet premium qua bouwkwaliteit) dan een Toshiba.

Overigens: niet van horen zeggen: ik heb 2 Toshiba's in beheer/onderhoud (privé) gehad.
Elke week (!) nieuwe wireless drivers :nono:
Quasi elke dag BSOD, door de wireless drivers :nono:
Support :roll:

Maar goed, dat verandert het probleem van de TS niet.
Het klinkt niet als iets dat je snel/snel gaat opgelost krijgen. Als je het zelf kan: proberen. Als je het moet laten herstellen: bedenk u eerst hoeveel uw toestel nog waard is, wat een nieuwe kost en wat de herstelkost zou kunnen zijn.
Maar vooral: maak eerst een backup van uw data.

darkzero
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor darkzero » 12 Jan 2017, 14:13

laptop is dus, zoals gezegd, niet meer onder garantie. een backup zal niet nodig zijn omdat hij toch vooral maar werd gebruikt om wat te surfen, mails te lezen en wat spelletjes te spelen. ik heb ondertussen al gezien dat de prijs van dat moederbord + herstelkosten toch wel dik tegenvalt dus ik heb haar aangeraden om een ipad te kopen. dit is voor haar gebruik, ze is dus gepensioneerd en gebruikt dit vanuit de zetel om wat de surfen enzo, meer geschikt en minder gevoelig voor problemen.

bedankt allemaal voor de replies!

Terug naar “Computers en randapparatuur”