ervaringen met Chromebook?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hallo,

Ik heb nu een Lenovo Thinkpad E145 met een 11,6 inch scherm. Technisch werkt die nog, dit is gepost via dat toestel. Maar de behuizing is helemaal gebroken door gebruik. Ook zijn de scharnieren los van het scherm. Ik overweeg een vervangtoestel te kopen.

De vormfactor is voor mij van belang. Ik wil een compact toestel dat ik op mijn schoot kan zetten. Als ik zoek naar toestellen met dat formaat komen vooral Chromebooks naar boven.

Ik moet toegeven dat ik eigenlijk niet veel anders doe dan e-mail en browsergebruik. Misschien is een Chromebook een optie.

Zijn er mensen hier die een Chromebook gebruiken als hun algemeen privé-toestel? Wat is jullie ervaring daarmee?

Ik gebruik graag een echte e-mailclient zoals Thunderbird. Is er voor Chrome OS een app die deze gebruikservaring kan nabootsen of moet je het doen met gmail?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Beste Walter
Ik gebruik het zelf niet, maar zou een zéér lange batterijduur hebben.

Ander vraagje voor de lezers : kan je met een chromebook ook externe bureaubladen openen?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb een Chromebook gehad. Nu gebruikt een van mijn journalisten dit op in stadions live verslagen en matchverslagen te doen.

Zalig toestel ALS je internet hebt. Zonder internet is dat nogal log. Je hebt wel overal offline toepassingen voor maar toch niet zo leuke ervaring.

Alles kan ook op je geheugenkaarten komen.

Ben zelf gmail gebruiker dus geen idee of thunderbird gaat.

MAAR alles wat je nu in CHROME kan doen, kan je op je Chromebook.

Batterijen was idd 8 uitboor mail en browsen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

In ons gezin gebruiken wij al 2 jaar een chromebook (Asus C300) als primair toestel. Ik ging er van uit dat ik de grootste gebruiker zou zijn, maar helaas. Vrouw en kinderen hadden die meer vast, zodat ik er vorig jaar een tweede chromebook bij gehaald heb, een Asus flip (die reeds Android-apps heeft).
Surfen, email, netflix, youtube en plex, vormt 99% van ons internetgebruik en daar is een chromebook heel geschikt voor.
De kinderen maken hun werkstukken voor school op Gdocs en versturen het dan via smartschool.

Pluspunten :
- Eenvoud chrome-OS. Opstarten, updaten en zorgenvrij surfen is zo zalig snel.
- Goedkoop
- Batterijduur (+8 uur minimaal)
- Linux op een chromebook? Het kan, via crouton. Neem dan eerder een intel-based chromebook dan een ARM-versie.

Minpunten :
- Gamen? Noop
- Heb je Windows-only software? Dan heb je een probleem, zoals met de Thunderbird-software.
- Heb je een printer die geen Google cloudprinter is? Dan heb je er nog een probleem bij.
Ik heb dat voor mezelf opgelost door een Windows10-desktop in elkaar te zetten, die eigenlijk dienst doet als Plex-server. De desktop staat in een kast weg en wordt via Google Remote Desktop benaderd. Printen via een chromebook lukt nu, maar dus wel via de desktop waar chrome op staat.

Waar nog meer op letten?
- Koop enkel een chromebook met 4GB werkgeheugen. Soms staan er een tiental tabs open en dan zou je weleens vertraging gewaar kunnen worden.
- Qwerty of azerty? Ik heb Amerikaanse modellen in gebruik, dus qwerty. De cijferrij is direct beschikbaar, bij azerty niet. Ik typ na 2 jaar eigenlijk liever op qwerty. Toch een speciaal teken nodig? Druk ctrl-spatie in, en je toetsenbord is in chrome veranderd, bvb naar azerty-België.

Een overzicht van chromebooks met Android, of met zicht op Android :
http://www.androidcentral.com/these-are ... droid-apps

Nog meer tips en tricks :
http://www.androidcentral.com/chromebook
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bedankt iedereen voor de feedback!

Tijdens de dag kon ik dit wel in het oog houden maar niet op reageren. Heb wat gelezen over Chromebooks en wat Youtube reviews gezien.

De Android apps zouden nu moeten werken op Chrome OS. En ik zou eventueel er Linux op kunnen zetten (al is ChromeOS eigenlijk een Linux-versie). Of, en dat is nog straffer, vanuit ChromeOS Unity / KDE of XFC installeren en switchen tussen beide met een toetsencombinatie. Waar je dan in Linux-modus kan installeren wat je wil. Zo kan ik ChromeOS puur gebruiken en/of ook wat specialere zaken indien gewenst.

Ik heb een bestelling geplaatst;
http://www.laptopshop.be/product/741281 ... zerty.html

Van dit toestel zelf heb ik eigenlijk niets gevonden. Maar het moet familie zijn van de Asus Chromebook R11 en die heeft goede reviews.

De resolutie is slechts "1366 x 768 pixels" maar dat is exact het zelfde als mijn huidige computer en het scherm is ook even groot dus ik weet wat ik krijg in principe. TN, geen IPS.

Maar wel 4gb ram en vooral 64gb interne opslag. De meeste Chromebooks zijn 32gb of zelfs 16gb. Dat leek mij van meer belang dan de andere specs.

En er was eentje in snelverkoop, "tweedekans", wat het duwtje gaf dat ik nodig had. 319 euro. Daar zou ik geen slechte deal aan gedaan mogen hebben.

Ben daarjuist trouwens eens gaan zien in een MediaMarkt en een HyperCarrefour; geen enkele Chromebook te koop. Goed, ik wil niet iets waar iedereen mee rondloopt :)
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Ik gebruik dagelijks een Toshiba Chromebook 2. Batterijduur is inderdaad heel erg goed en ik heb ook een RD-client voor Windows (Server) die ik op regelmatige basis gebruik. Heb niet heel het topic gelezen maar ik wil gerust antwoorden als er nog vragen zijn.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

@BertG3

Wel, ik ben vooral blij dat u er tevreden over bent.

Werken Android apps al op die van u? Zoja, werken de meeste?
Is er nog iets mee aan te vangen wanneer offline?
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Eerst en vooral een gelukkig nieuwjaar aan iedereen. !!!

Android Apps werken nog niet op de stable versie van ChromeOS op mijn Toshiba Chromebook 2. Je hebt 3 versies van ChromeOS. De stable, de bèta en de developer versie. Blijkbaar werken Android Apps ondertussen al op developer maar aangezien ik de Chromebook dagelijks gebruik zit ik op stable. In 2017 (eh dus dit jaar) wordt dit wel toegevoegd in de stable versie.

Offline is er meer mogelijk dan je denkt. Buiten de Play store kan je ook heel wat apps installeren op je Chromebook en ook Google docs werkt offline dus spreadsheets, docs en slides (of hoe dat Powerpoint alternatief nu ook weer heet :-D ). Verder heb ik een SanDisk Ultra Fit 128GB standaard in m'n Chromebook zitten waar ik al mijn documenten op plaats.

Prachtig alternatief dus voor duurdere laptops en zeker ook bruikbaar offline.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bedankt!

Ik heb nu paar dagen mijn Chromebook. Bevalt mij wel. Mijn eerste indruk was dat het lijkt op speelgoed. En dan bedoel ik niet van slechte kwaliteit maar dat het lijkt alsof het niet echt is. Twee dunne plakken kunststof. Net zo'n nep computer die je ziet staan in IKEA. Maar die is dus wel echt.

OS is heel snel. Beetje wennen maar het is allemaal heel gelikt. Het klavier is goed maar heeft geen delete-knop. Alt + backspace doet dat. En pas na 2 dagen merkte ik op dat ik een ruime "zoek"-knop heb die zeer handig is voor Chrome OS. Scherm is trouwens veel beter dan ik had verwacht. Ondanks de zelfde specs als mijn oude computer is dit veel beter mooier. Heel leuk computerje. Voelt heel degelijk aan ook al is het puur kunststof.

De Android Playstore werkt. Chrome OS is voor de Playstore Android 6. Apps werken goed al zijn sommige door hun ontwerp niet erg bruikbaar op computer.

Door te herstarten in "developer modus" krijg je toegang tot een root-shell. Via Crouton heb ik een Linux-desktop kunnen installeren die werkt. Goed dat ik dat heb maar ik denk dat die niet veel ga gebruiken.

Ik heb nog ruim 43 gb over terwijl ik heel veel Chrome apps installeerde, twee verschillende Linux-desktopomgevingen en extra Linux-software.

Aanvulling; geen verassing maar als een Google-product werkt dit ding perfect samen met Google Chromecast Youtube, Netflix of het volledige scherm van de computer casten werkt perfect.
dekarre
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jan 2017, 08:31

Ik heb al enkele jaren een Chromebox, dus een klein bakje van 12 op 12 cm en een 3 tal cm dik. Dit is aangesloten aan mijn scherm, dus is het mijn volwaardige computer. Ik ban er heel tevreden mee. Steeds komen er nieuwe apps bij, en het is steeds up to date.
Praktisch alles wat ik wil doen, kan ik ermee doen. Alleen heb ik nog niet gevonden hoe je kan "internet bankieren". via een Windows computer kan je dan het bakje van de bank installeren om te kunnen internet bankieren. Maar op Chromebook of Chromebox heb ik dit nog niet ontdekt.
Weet er hier iemand de oplossing? Niet te technisch aub. Dank u wel
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

Bij belfius heb ik nog steeds de mogelijkheid om internet bankieren te doen zonder het bakje hoeven aan te sluiten aan de laptop, het oude systeem dus waarbij je een code ingeeft. Weet niet of dat bij andere banken ook zo is.
dekarre
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jan 2017, 08:31

Ik ben niet aangesloten bij Belfius. Ik heb Argenta en daar moet je een bakje aansluiten en iets downloaden, wat dus met chromebook en chromebox niet zo evident is, ofwel moeten ze een app of extensie hebben. Vroeger had ik ook problemen met afprinten, maar nu is er een extensie van HP en kan ik nu probleemloos afdrukken zonder een nieuw printer te hoeven kopen
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Ik ben ook bij Argenta en heb geen enkel probleem om te internetbankieren, noch op mijn Chromebook, noch via hun Android app.

Je hebt toch enkel dat zwart bakje nodig waar je je bankkaart moet instoppen voor de M1 en M2 codes? Je moet niets aansluiten aan een PC hoor.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Idem.

Chromebook Asus.

Argenta webbankieren is gewoon in de browser de juiste cijfers ingeven die komen van het klassieke draadloze nummergeneratie-bakje.

Ik heb ook ondersteuning voor Android apps en de Argenta app werkt ook perfect.

De enige toepassing die ik ken met draadlezer met kabel is eID.

Zie daarvoor;
https://productforums.google.com/forum/ ... YjnFi4zTmk
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

We zijn nu een jaar later. Zopas opgemerkt dat mijn Chromebook nog steeds te koop is, exact de zelfde bij Coolblue. Maar nu voor 379 euro. Ik betaalde 332 euro einde 2016.

Dit verbaast mij, dit is nu een oud model. Je zou denken dat die al vervangen zou zijn door een nieuwer model. Nog steeds zeer tevreden over mijn Chromebook trouwens.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

waarom vervangen door een nieuwer model? Software updates gebeuren haast onopgemerkt, en met 4GB ram is onze chromebook nog even snel en snappy als op dag 1!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”