Aanschaf Macbook Pro verstandig

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

tb0ne schreef:Ik snap dat argument van die extra prijs toch niet echt hoor, het is al duur dus dat beetje meer voor dat kabeltje kan ook nog wel.
Eigenlijk gaat het ook niet over de prijs van dat kabeltje... met Apple koop je deels een "design" product en daar horen gewoon geen kabeltjes bij.

Apple vat dat echter letterlijk op... helemaal geen kabeltjes en alles wireless maar zover staat de markt gewoon nog niet.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

butskristof schreef: Maar da's dan geen MacBook Pro van 2000+ euro neem ik aan. .
na zulke keynotes lijkt het alsof Apple nog maar 1 laptop verkoopt
het begint vanaf 1000 en eindigt bij veel te duur :)

het ding is natuurlijk dati k totaal niet meer over windows kan oordelen
ik ben er ergens rond vista en xp uitgestapt.
een nieuwe laptop? dan was je toen nog een paar uren bezig met al die rommel eraf te gooien en vanalles, vaak semilegaal, te installeren.

nu naar win10 teruggaan? Ik heb het niet nodig en mijn ervaring is nu eenmaal dat 500 euro laptops niet gemaakt zijn om jaren mee te gaan.
Ik heb met 5 zulke toestellen te maken gehad en bij 4 vd 5 crashte de batterij, netjes gepland, tussen de 8 en 10 maand, uiteraard buiten garantie.
de mijne kon ik na 1,5 j letterlijk wegsmijten (batterij, dvd, wifi,...), ook allemaal buiten garantie uiteraard
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

1207 schreef: de mijne kon ik na 1,5 j letterlijk wegsmijten (batterij, dvd, wifi,...), ook allemaal buiten garantie uiteraard
Dat is pure onzin. Uiteraard.
Consumenten hebben recht op 2 jaar garantie, dus mocht je laptop echt uit elkaar zijn gevallen (Als het Acer is bijvoorbeeld, best begrijpelijk), dan had je die kunnen laten maken.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

http://daringfireball.net/linked/2016/1 ... hunderbolt
With nothing else like either USB 3.1 Gen 2 or Thunderbolt 3 on the horizon and the broad industry support of the USB-C connector, USB is finally living up to the Universal part of its name — even with Thunderbolt thrown in on top.
Hup hup, iedereen op de USB-C trein!

We zitten met z'n allemaal te kijken naar de trein waarvan we allemaal weten "die gaat toch snel eigelijk hé". Ik ben er zeker van dat we binnen de korste tijd allemaal kunnen profiteren van het gemak dat 1 enkele aansluiting ipv allemaal aparte stekkers - zij het met een doodsimpele aankoop van een nieuwe kabel met de juiste stekkers.

Bedenk die situatie, en denk dan nog eens goed waar het eigelijk over gaat, wat kabels die procentueel zo goed als niks kosten & je bent ook klaar voor de toekomst.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

selder schreef:Bedenk die situatie, en denk dan nog eens goed waar het eigelijk over gaat, wat kabels die procentueel zo goed als niks kosten & je bent ook klaar voor de toekomst.
Hier moest ik toch eens hardop mee lachen, sinds wanneer bekijken we de prijs van hardware "procentueel"? :lol: Komaan, zelfs jij als die-hard Apple fan kan toch onmogelijk de prijs van die dingen goedpraten. Zelfs met hun recente kortingen, die ook maar tijdelijk is, blijft het absurd.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

USB-C is universeel, je hoeft echt niet hun adapters te kopen. Als je even rondkijkt is de kost voor wat nieuwe kabels en adapters peanuts.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

butskristof schreef:USB-C is universeel
oeps
https://tweakers.net/reviews/4647/de-ve ... s-kan.html
Afbeelding
Afbeelding
toch niet zo eenduidig, eenvoudig of universeel

USB C is een fysieke connector, maar kan vanalles betekenen: USB1.0, USB1.1, USB2, USB3G1, USB3G2
Verwacht dus geweldig goedkope USB-C kabels maar wel met USB1 of USB2 specs
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Mensen met een nieuwe MacBook Pro niet vergeten de linkse poorten te gebruiken als je de volledige snelheid wil.
Thunderbolt 3 porten op de rechterkant hebben verminderde PCI Express bandbreedte.

imo rare keuze, meeste mensen zijn toch rechtshandig?
+ voor niet powerusers toch ook verwarrend, alle poorten zien er namelijk hetzelfde uit.

bron: macrumors
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

FunkStar schreef:imo rare keuze, meeste mensen zijn toch rechtshandig?
Dan is het toch logisch dat de meest gebruikte poorten links zitten ? Want rechts zitten externe devices vaak in de weg omdat je daar als rechtshandige je muis wil gebruiken.
Maar inderdaad, de nieuwe MBP bewijst gewoon dat ondanks wat Apple ook wil beweren, die USB-C helemaal niet zo conform is als wat ze beweren.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Kom je thuis of op bureau toe: 1 kabeltje in jouw hub en je hebt toegang tot netwerk/externe scherm/ muis/ toetsenbord/ koptelefoon EN jouw laptop laadt op. Ik vind het toch een mooie evolutie want nu zat je met minstens 2 (thunderbolt hub + lader) of 3 (thunderbolt+USBhub + lader).
Wat mij betreft is USB-C een vooruitgang en aangezien de prijs al een stuk lager ligt dan thunderboltaccessoires/hubs kan ik dat alleen maar toejuigen... maar die magsafe he dat wordt toch slikken hoor. Ik zal een 13" bestellen omdat ik regelmatig op verplaatsing werk (lees; tijdens de verplaatsing).
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Aaaah, sterk staaltje FUD :)

Je moet het artikel dan wel helemaal lezen, en de juiste informatie ervan delen. Dat telt alleen voor de instap 13" Macbook Pro zonder Touch Bar. Hoewel die ook als achtervoegsel "pro" heeft, wordt die toch meer in de markt gezet als een "air" opvolger.

Alle 4 de poorten van de 13" en 15" met Touch Bar hebben de volledige Thunderbolt 3 snelheid.
En vergis je niet, dit gaat dan alleen over Thunderbolt, alle USB-C poorten op alle Macbook Pro modellen kunnen USB 3.1 Gen 2 (10Gb/s) aan.

En ja, procentueel. Als je je in de prijzenmarkt van de 13" of 15" met Touch Bar begeeft, dan kost een kabel procentueel toch zo goed als niets. Dat is niet mijn mening, dat zijn gewoon de cijfers. Als je 3000€ betaald voor een laptop, dan ga je toch niet zitten klagen over een kabel van 7€, toch?

Maar dus, ik heb het wel over een kabel, en niet over een adapter om van je bestaande kabel een USB-C aansluiting te maken. Nee, een kabel met aan 1 eind een aansluiting voor je apparaat (in zo goed als alle gevallen een USB-B stekker) en aan het andere eind van de kabel een USB-C kabel. De kabel die je nu dan gebruikt is een USB-B naar USB-A kabel.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Hier heb je meteen de oplossing... al kost ze wel 279 dollar; https://nl.hardware.info/nieuws/49908/o ... 13-poorten
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Bwa, port replicators zijn er in alle maten en prijzen. Er is niet veel dat deze bijzonder maakt, behalve dat er misschien standaard een USB-C kabeltje bij zit maar als dat het hem moet doen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Daahaag poortjes, jullie hebben jaren jullie best gedaan, maar nu is het tijd voor iets nieuws en universeels :-)
zendockpro2_2x.png
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

selder schreef: Als je 3000€ betaald voor een laptop, dan ga je toch niet zitten klagen over een kabel van 7€, toch?
Nee, dan ga je zitten klagen over het gebrek aan poorten.
Voor huis tuin en keuken gebruik kan ik daar nog ergens inkomen, voor een pro notebook niet.
Don't get me wrong, ik heb helemaal niks tegen usb-c, hoe meer hoe beter. maar ze hadden zeker op de 15" modellen nog makkelijk een cardreader, een hdmi en een usb 3.0 kunnen toevoegen
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

selder schreef:Aaaah, sterk staaltje FUD :)
Er staat duidelijk Thunderbolt in mijn post, ik sprak niet over USB-C speeds.
En bij mijn weten zijn de modellen met touchbar nog niet beschikbaar dus wel degelijk van toepassing voor mensen die deze laptop nu kopen of later het instap model kopen.

Bron stond er ook héél duidelijk bij.
Tomby schreef: Dan is het toch logisch dat de meest gebruikte poorten links zitten ? Want rechts zitten externe devices vaak in de weg omdat je daar als rechtshandige je muis wil gebruiken.
Als rechtshandige neem ik toch meestal de rechter poorten, handen zitten dan ook op het touchpad/keyboard. (N.v.t. als er een externe muis is aangesloten)
Afbeelding
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

https://youtu.be/QNHGDmbbzUU

Deze meneer is al meermaals "gebruikt"... maar hier moest ik toch weer om lachen! :-)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ha, adaptors "it just works."

[youtube]NYVjIjBMx6o[/youtube]
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

selder schreef:Daahaag poortjes, jullie hebben jaren jullie best gedaan, maar nu is het tijd voor iets nieuws en universeels :-)
Ah, nu snap ik het, die poortjes staan inderdaad geweldig in de weg :bang:

Ik begrijp nog steeds het VOORDEEL niet van een aansluiting WEG te laten. :roll:
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 985
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 88 keer

duizend schreef:Ik begrijp nog steeds het VOORDEEL niet van een aansluiting WEG te laten. :roll:
Het "voordeel" is dat de gebruiker dan extra hardware moet bij aanschaffen indien hij of zij die ontbrekende aansluiting toch wenst te hebben!
Enfin, voordeel voor Apple dan, uiteraard :?
Internet/TV: All-Internet TN + TV Vlaanderen
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Proximus / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Goh, lees de thread nog eens, misschien krijgen jullie dan wel inzicht in de gedachtengang van Apple. On second thought, niet dat dat nodig is, want jullie kopen toch geen producten ervan.. Kost veel energie allemaal hé.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Ik denk niet dat er nog veel te vertellen is, misschien kunnen we het topic sluiten door aan Logic3S te vragen wat zijn uiteindelijke keuze is.
Laatst gewijzigd door FunkStar 09 nov 2016, 15:34, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

selder schreef:inzicht in de gedachtengang van Apple
Zoals wel meer bedrijven: hoge marge pakken en veel verkopen.
Alleen lukt dat voor Apple behoorlijk goed en dat je niet van alle bedrijven zeggen.

Op prularia pakken ze misschien nog meer marge dan op hun "grote toestellen". Een kabeltje maken en verzenden kost enkele centiemen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Wie zou die nieuwe MBP ook willen kopen hé, dat spul heeft maar 4 keer dezelfde poort!

https://intelligence.slice.com/apples-m ... ro-launch/
IMG_3172.JPG
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 377
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 20 keer

Ben benieuwd,gisteren besteld en rond de 20ste december in huis de Macbook Pro.
greets
master-magic
MV Fiber 930/504 snelheid ;)
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

selder schreef:Wie zou die nieuwe MBP ook willen kopen hé, dat spul heeft maar 4 keer dezelfde poort!

https://intelligence.slice.com/apples-m ... ro-launch/

IMG_3172.JPG
Inderdaad, het bewijs dat het maar een paar enkelingen zijn die het nodig vonden om drama te maken (en natuurlijk meteen de anti-Apple-meute meekregen), maar dat de silent majority - die wel betere dingen te doen heeft - snapt dat de upgrade wel de moeite is. Apple heeft opnieuw goed gegokt, en het zal de adoptie van USB-C ten goede komen (wat in het algemeen een goede en gewenste evolutie is).

Wanneer gaan we het eens leren dat die polls en dat online drama gedoe zo onbetrouwbaar is als iets? Vraag het anders maar eens aan Hillary Clinton, ze kan er nu ook over meespreken.

Soit, heb besteld op launch day, nog een weekje wachten hier 8) .
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het zou er maar aan mankeren dat Apple geen Notebooks verkoopt op Launch day (week), dat is toch hun businessplan ?
1 Groot event, schaarste creëren & hun innovaties hypen.

Voor films is zo'n een grafiek misschien interessant (iedereen gaat de eerste maand naar een film kijken) maar voor een notebook die 2y op de markt blijft ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CCatalyst schreef:Inderdaad, het bewijs dat het maar een paar enkelingen zijn die het nodig vonden om drama te maken (en natuurlijk meteen de anti-Apple-meute meekregen), maar dat de silent majority - die wel betere dingen te doen heeft - snapt dat de upgrade wel de moeite is.
Apple fans kopen alles als er maar een Apple logo op prijkt en een dure prijs aan vasthangt... het zijn ook haast de enige gekken die in rijen gaan aanschuiven om toch maar de eerste te zijn. Dergelijke dingen wijzen op een hype en dat heeft niets meer met gezond verstand te maken, maar uiteindelijk is het aan hen te beslissen of de poorten een probleem zijn of niet (en niet aan iemand die het ding toch nooit koopt).
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

r2504 schreef:
CCatalyst schreef:Inderdaad, het bewijs dat het maar een paar enkelingen zijn die het nodig vonden om drama te maken (en natuurlijk meteen de anti-Apple-meute meekregen), maar dat de silent majority - die wel betere dingen te doen heeft - snapt dat de upgrade wel de moeite is.
Apple fans kopen alles als er maar een Apple logo op prijkt en een dure prijs aan vasthangt... het zijn ook haast de enige gekken die in rijen gaan aanschuiven om toch maar de eerste te zijn. Dergelijke dingen wijzen op een hype en dat heeft niets meer met gezond verstand te maken, maar uiteindelijk is het aan hen te beslissen of de poorten een probleem zijn of niet (en niet aan iemand die het ding toch nooit koopt).
Volgens mij, maar dat is ook maar grotendeels buikgevoel, is de die hard Apple fan die (bijna) alles blind nog zou kopen maar een klein deel van de omzet bij Apple, het gros zijn 'normalere' mensen. Die vinden het fijn werken, het er leuk uitzien, appreciëren de integratie over hardware/software/devices , weten niets anders,... Die groep die wel een voorkeur voor Apple heeft, maar er niet blind zou voor kiezen. Zelfde type mens dat met een Galaxy S7 (of vergelijkbaar) zou rondlopen.
De value for money is misschien ver te zoeken bij Apple (evenwel bij Samsung/Google/... topmodellen). Maar lang niet iedereen zoekt naar value for money, anders reed iedereen met een Dacia rond, wat duidelijk niet het geval is.

Gezien het bovenstaande doelpubliek (mensen die graag geld geven aan een mooie/leuke/whatever laptop), zal 99% er van geen probleem hebben met enkel USB-C poorten. Het enige waaraan dat doelpubliek zich zou kunnen ergeren is het gemis van een standaard (USB A) poort voor USB sticks. Alhoewel cloud services steeds meer en meer een USB stick vervangen. Dus of dat ook echt een heel groot probleem is....

Overigens snap ik het probleem niet van de 'Pro' users niet over het gemis aan poorten. Met Thunderbolt 3.0 over type-c kan je heel makkelijk een dock/monitor aansluiten via 1 kabel waar alle 'Pro' randapparatuur aan hangt. Geen enkele echte 'Pro' user werkt een dag lang aan een stuk op het scherm van de laptop zelf. En voor die 0.1% is er een hoop dongles.
Voor de rest is het gewoon laptop die je (zeer) makkelijk meeneemt, makkelijk kan docken (1 kabel) én relatief veel power aan boord heeft.

Is de MacBook Pro de verstandige keuze? Nee, maar heel veel dingen in het leven zijn niet altijd de verstandigste keuze, en echt veel tijd voor dergelijk machine zit, dan is dat wel verantwoord imho.


Overigens gebruik ik zelf een 13 inch Air uit 2013, omdat dat doen gewoon prijs kwaliteit een van de betere keuzes is geweest. Grote kans dat de volgende geen Mac meer zal zijn, aangezien de concurrentie nu vergelijkbare laptops heeft voor net wat minder, denk aan xps13/15.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

AndRo555 schreef: Overigens snap ik het probleem niet van de 'Pro' users niet over het gemis aan poorten..
professionele gebruikers die een macbook nodig hebben zijn vaak onderweg
dan kom je klanten, collega's, bazen tegen of raak je in meetings waar niet iedereen in de apple wereld onderweg is of de wifi inorde of sterk genoeg is.

dan moet je dus voorzien zijn in adapters en co.
ik kan me voorstellen dat het niet zo leuk ais als de klant met een usb afkomt en jij de adapter niet mee hebt
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

1207 schreef:
AndRo555 schreef: Overigens snap ik het probleem niet van de 'Pro' users niet over het gemis aan poorten..
professionele gebruikers die een macbook nodig hebben zijn vaak onderweg
dan kom je klanten, collega's, bazen tegen of raak je in meetings waar niet iedereen in de apple wereld onderweg is of de wifi inorde of sterk genoeg is.

dan moet je dus voorzien zijn in adapters en co.
ik kan me voorstellen dat het niet zo leuk ais als de klant met een usb afkomt en jij de adapter niet mee hebt
Daar kan ik inkomen. Echter heb je voor ethernet evengoed een adapter nodig op de vorige (Retina MacBook Pro) en als je een presentatie wilt geven is dat nog altijd heel vaak VGA, waar je bij elke moderne laptop een adapter nodig hebt. Dan schiet er volgens mij enkel nog een normale USB poort over, wat nog enigszins 'nodig' zou kunnen zijn.
Overigens zijn er tegenwoordig genoeg andere Laptop's waarmee je perfect bij klanten kan komen die en ethernet en USB A hebben (bv Dell Latitude E7270). Of je neemt twee extra adapters mee naast de mDP=>VGA of usb-c => VGA adapter.

Handig is het niet dat er geen USB A poort op zit, maar als het echt dergelijke dealbreaker is dan zijn er genoeg alternatieven die het (nog) wel hebben.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mij hoef je niet te geloven :

Mr. Youtube
[youtube]7QpJ_VDbIPA[/youtube]

Mrs. Youtube :angel:

[youtube]O3rxqcbe-Fc[/youtube]
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Waaaauw.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Blijkbaar solderen ze bij de Macbook pro met touchbar de ssd vast op het moederbord.
Ik weet niet wat andere van vinden maar ik vind het niet goed, bij de zeer goedkope windowslaptops doen ze dit ook (met een veel te kleine schijf natuurlijk). Als de SSD stuk gaat, kan je het zelf niet meer herstellen. Backuppen wordt dan ook belangrijker dan ooit...

bron: https://tweakers.net/nieuws/117955/ssd- ... -16&u=1500
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Tja, voor één of andere fictieve reden, moet alles nog dunner... Alsof mensen daar echt naar belangen?
Wat is er in godsnaam mis met een beetje dikte.
Ik vind macbook pro's van 2010 de ideale dikte.

M'n macbook Air vindt ik dan weer te dun.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Bwa, die dikte is maar een excuus, in de non-touchbar versie is de schijf wel vervangbaar maar is het een eigen connector van Apple (dus om die reden dan weer niet vervangbaar). Het kan dus wel. Net als bij andere fabrikanten is het puur voor upselling en zodat je zeker je eigen toestel niet meer kan repareren. Zeer jammer.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Ach ja, Apple fanboys zullen blijven slikken.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Garpenlov schreef:Ach ja, Apple fanboys zullen blijven slikken.
Idd, hoewel die van op mijn werk zijn wel heel stil :p
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ondertussen heb ik al enkele laptops ontvangen met de vraag om een groter opslagmedium te steken. Ook alles vast gesoldeerd...
Bij premium materiaal verwacht ik het niet, laat dan nog staan onder hun eigen interface, het blijft gemakkelijker vervangbaar.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ge krijgt (hahum, betaald dubbel en dik) daar wel een bloody fast ssd voor in de plaats.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”