Moederborden Ervaringen

jos123
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 62 keer
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer

Moederborden Ervaringen

Berichtdoor jos123 » 21 Feb 2015, 21:44

Graag zou ik de ervaringen zoals stabiliteit & na service met moederborden van Gigabyte, ASUS, MSI, Asrock van jullie leden willen weten, laatste 2 jaar gebruik ik alleen maar moederborden van Gigabyte. Graag voorkeur aan leden die al meer dan 1 pc assembleerden :)

Soorten problemen tot nu toe waren (die deels opgelost raakten):

- Pc start niet op, BIOS moeten flashen
- BIOS blijft hangen bij het starten van pc
- DVI interface werkte plots niet meer

Een totaal defecte ben ik nog niet tegengekomen.
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G

TiTanium
Moderator
Moderator
Bedankt: 455 keer
Uitgedeelde bedankjes: 688 keer

Re: Moederborden Ervaringen

Berichtdoor TiTanium » 21 Feb 2015, 21:51

ASUS:
1 defect moederbord, was hersteld binnen de 3 weken, werkt nog steeds
Meest gebruikte moederbord die ik gebruik om pc's te monteren. Op al die jaren nog maar 1 defecte.

Gigabyte:
geen ervaring

MSI:
Enkele malen gebruikt maar om de ene of andere reden kunnen ze mij toch niet bekoren.

Asrock:
Lage prijs, in budgetpc's gebruik ik deze doordat ze veel bieden voor weinig geld, helaas al wat meer defecte gehad. Wel altijd hersteld, wachttijd lag gemiddeld op 4 weken. Meestal gewoon nieuw moederbord in return.

Pc start niet op, BIOS moeten flashen

Veel asus moederborden hebben een "backup" en "restore" mode aan de hand van 1 der usb's achteraan. Daar kan je ook een nieuwe biosupdate mee flashen.

BIOS blijft hangen bij het starten van pc

Corrupt, kijk eens na of deze moederbord bios recovery ondersteund. Asus heeft soms effectief een reserve bios chip op het moederbord zitten (mijn model heeft dit)

DVI interface werkte plots niet meer

Kortsluiting gehad op deze poort?
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X@4.8Ghz ~ 32GB@3000Mhz Quad ~ GTX1080Ti Strix ~ M.2 Samsung EVO 960 500GB
MONITOR: Samsung S27A950D & S27B750V
TABLET: Samsung TABpro 10.1 4G + 64GB -> IOM
GSM: Samsung Galaxy S7 Edge + 200GB -> Mobilus M
Px: Tuttimus @ 85/35 ~ Px 11 ~ Mini decoder
eXtra: Sony 4K 55" TV ~ Netflix ~ TN CI+

Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 248 keer
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer

Berichtdoor Kenw00t » 21 Feb 2015, 22:04

Voor mezelf samengesteld:
1x Gigabyte (2007)
3x Asus (2009 - nu)

Voor vrienden:
3x Asus

Nooit noemenswaardige problemen gehad. In principe ben ik niet merkgetrouw en ga ik af op een mix van goede reviews, features en prijs.

jos123 schreef:- Pc start niet op, BIOS moeten flashen

Hier kan je soms niets aan doen. Als Intel of AMD nieuwe CPU's maken voor hetzelde socket, dan hebben oudere moederborden meestal een BIOS update nodig om die nieuwe CPU's te ondersteunen. Ik zou je sterk aanraden om na de aankoop van een moederbord op regelmatige basis na te kijken of er een BIOS update is. Meestal lossen ze daarmee enkel problemen op, maar soms brengen ze ook nieuwe features uit of heb je de mogelijkheid om meer instellingen aan te passen.
Proximus Internet Comfort + TV @ Fritz!Box 7360 v2 6.52 @ 85/15
Orange @ Sony Xperia Z3 Compact

kaween
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 47 keer
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

Berichtdoor kaween » 21 Feb 2015, 22:15

Heh. Zit nu makkelijk 15 jaar in de branche. Heel veel merken zien komen en gaan. Maar echt neutraal ben je nooit, dus neem interpreteer dit wetende dat er een deel persoonljike mening in is verwerkt. Is gebaseerd op ... ettelijke tienduizenden machines over de jaren heen.

1) ALLE merken hebben hun goede en slechte series. (fact)
2) Goedkoop is daarom niet slecht. (fact)
3) Hoe duurder het board, hoe groter de kans dat 'ie doodgaat binnen de garantieperiode (persoonlijke observatie) en hoe groter de ellende wordt om het board geswapped te krijgen voor een identieke replacement (fact).

Asus : evenveel defecten als om het even welk ander beter merk. De meeste compatibiliteitsproblemen van alle merken wanneer het aankomt op type en merk geheugen.

Gigabyte : nV-based chipsets boards waren rampzalig. Intel-based boards waren bijna nooit problematisch. Dual bios is best handig (zit quasi in ieder Gigabyte board). Moeilijke aanloop bij nieuwe cpu sockets - hetzelfde probleem bij Asus trouwens, maar dit probleem werd duidelijk minder erg op alles na de 1156'er socket.

MSI : minste compatbiliteitsproblemen van allemaal. Was bijvoorbeeld één van de enige merken die ooit een echt stabiel 775-nV-board klaar kregen. Maar de high-end MSI boarden lijken vaker defect te gaan als die van Asus (de Rog series).

Asrock : gaat wel eens stuk, duidelijk meer als voorgaande 3. Maar op zichzelf zeker niet slecht en tenzij je een defect board hebt zeker niet slechter of onbetrouwbaarder als de duurdere merken. De duurdere series van Asrock zijn duidelijk van een hogere kwaliteit.

Echt slechte merken zijn er volgens mij niet meer.
De vlotheid van creditatie/rma is tegenwoordig veel belangrijker voor ons, want van geen enkel merk kan ik garanderen dat je daar "nooit problemen mee gaat hebben".

selder
Moderator
Moderator
Bedankt: 499 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer

Berichtdoor selder » 21 Feb 2015, 22:38

Tot voor een paar jaar (voor "de grote switch naar Apple en het me nog geen seconde beklaagd") heb ik altijd enkel en alleen maar Asus gehad. Wel altijd hun topmodel en van zodra er een nieuw topmodel voor de intel chipsets uitkwam kocht ik het direct. Dus de moederborden werden wel voor het aflopen van hun garantieperiode vervangen door een nieuwer exemplaar, maar ik heb geen enkele keer iets aan de hand gehad met die moederborden :)
DAN A4-SFX v2 • 8700K • Asetek 545LC • Asus ROG STRIX Z370-I Gaming • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus GTX1080Ti Turbo • Samsung 960 Pro • HP Omen X 35 • AudioEngine A2+ • Logitech G Pro keyboard/mouse • Logitech G933 • Oculus Rift + Oculus Touch

iceke
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 553 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer

Berichtdoor iceke » 21 Feb 2015, 23:13

Alles gaat kapot, daarom is de service die een fabrikant of groothandel biedt belangrijker dan het merk an sich.
Ik heb liever 2 kapotte toestellen van merk A die snel en zonder problemen geruild worden dan 1 kapot toestel van merk B waar je uren tijd moet insteken om iets gedaan te krijgen bij de fabrikant.

foxhound
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 18 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor foxhound » 22 Feb 2015, 00:09

Thuis voor mezelf:
2x Asus
1x Gigabyte

Op het werk
10x Asus
23x Gigabyte

Nog geen enkel moederbord defect gehad om eerlijk te zijn. PC's worden om de 4 a 5 jaar vervangen.
Wel hier een daar een voeding of een harde schijf. Alle servers en desktops hebben SSD's (Crucial M4's en later Samsung 840/850 EVO/PRO), daarbij nog geen defecten gehad.
Sommige van de PC's die vervangen worden, worden opnieuw ingezet voor kleine taakjes zoals een PC in een vergaderzaal waar ie zelden gebruikt wordt ofzo.
Zo hebben we een paar met Gigabyte bord die ondertussen tegen de 9 jaar aan zitten.

Je kan altijd natuurlijk eens pech hebben, maar tegenwoordig lijken de moederborden me toch heel robuust.
Afbeelding

solid-killer
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 49 keer
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer

Berichtdoor solid-killer » 22 Feb 2015, 09:58

eens zien, jaren zijn schattingen hoor :P

gaming pc: Gigabyte bordje al een jaar of 4 in dienst zonder problemen
daarvoor nog 2 andere gigabyte borden gehad die ook elk een jaar of 3 hebben gedraaid. (heb ik nog en werken nog steeds)
Die pc is meermaals afgebroken en opnieuw gebouwd in andere cases en die bordjes blijven gewoon werken dus ben er heel content over.
gemeenschappelijke pc: Asus bordje dat ook ondertussen een jaar of 5 in dienst is.

Dus algemeen ben ik wel te spreken over Gigabyte, maar dit wil zeker niet zeggen dat andere merken moeten onderdoen.
Bij Asus hoor ik heel vaak het volgende: "Heel goed materiaal, maar als je problemen en hebt met iets en je moet support contacteren dan beginnen pas de echte problemen" voorbeeldje: laptop met kapotte toetsenbordverlichting, komt terug uit herstelling en case zit vol met deuken en het werkt nog steeds niet zoals het hoort :(

Anyways: als het over selectie van een moederbord gaat volg ik meestal de BBG van tweakers, dat zit meestal wel goed. Tenzij je echt een super high end pc wil bouwen.
===============> Scarlet <============== ========> Scarlet pocket wifi 3G <========
Afbeelding Afbeelding

TiTanium
Moderator
Moderator
Bedankt: 455 keer
Uitgedeelde bedankjes: 688 keer

Berichtdoor TiTanium » 22 Feb 2015, 10:33

solid-killer schreef:Bij Asus hoor ik heel vaak het volgende: "Heel goed materiaal, maar als je problemen en hebt met iets en je moet support contacteren dan beginnen pas de echte problemen" voorbeeldje: laptop met kapotte toetsenbordverlichting, komt terug uit herstelling en case zit vol met deuken en het werkt nog steeds niet zoals het hoort :(

Het gaat over moederborden... Hun laptops daar ben ik ook geen fan van. Hun moederborden daar en tegen heb ik nog maar 1 defecte gehad, en dat was een goedkoop model. Op gebied van hun moederborden vind ik de support tot hiertoe wel goed.

kaween schreef:Hoe duurder het board, hoe groter de kans dat 'ie doodgaat binnen de garantieperiode

Al mijn vorige moederborden van ASUS zijn verkocht geweest, telkens Deluxe versies... (Altijd over de € 300...) De oudste is +/- 9 jaar en draait nog steeds perfect. Die heeft vorige maand een upgrade gehad naar een SSD en meer geheugen. Het enige wat wel eens gebeurd is, dat het 3V batterij was leeggelopen en dat daardoor leek dat dit stuk was, terwijl het zo niet was, batterij vervangen, bios goed gezet en hoppa, terug vertrokken.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X@4.8Ghz ~ 32GB@3000Mhz Quad ~ GTX1080Ti Strix ~ M.2 Samsung EVO 960 500GB
MONITOR: Samsung S27A950D & S27B750V
TABLET: Samsung TABpro 10.1 4G + 64GB -> IOM
GSM: Samsung Galaxy S7 Edge + 200GB -> Mobilus M
Px: Tuttimus @ 85/35 ~ Px 11 ~ Mini decoder
eXtra: Sony 4K 55" TV ~ Netflix ~ TN CI+

jos123
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor jos123 » 24 Feb 2015, 00:00

Oké, geen slechte woord over Gigabyte dus ik blijf ze verder gebruiken :-D

AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 268 keer
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer

Berichtdoor AndRo555 » 24 Feb 2015, 00:23

Intel en MSI zijn zeker niet slecht en vaak vrij tot zeer zuinig.

Hier een Asus M4AGTD PRO al 4 jaar gebruikt, met een AMD Phenom X6 1055t overclocked 4.2GHz die 200watt+ trekt. Dus die VRM's zijn meer dan degelijk. (voor een bord/socket die max 140watt doet) Al bij al meer dan voldoende voor een midrange bord. Maar dit is iets wat ik niet zou doen op het goedkoopste bord, of het nu een Asus, Asrock, MSI, Gigabyte, Intel, Biostar, Jetway of supermicro is.

cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 142 keer
Uitgedeelde bedankjes: 408 keer

Berichtdoor cptKangaroo » 24 Feb 2015, 18:24

Dan maar een slecht woordje over Gigabyte: mijn nieuwe setje 1.5v ramsticks werkt niet op mijn Gigabyte 790XT-UD4P omdat de voltage settings in het BIOS starten vanaf 1.60v terwijl in de specificaties van het moederbord duidelijk ondersteuning voor 1.5v staat. Niet dat ik Gigabyte daarmee meteen slecht vind (dit post ik trouwens vanop mijn 790X-UD4P bordje) maar serieus irritant dat men het blijkbaar ook niet wil corrigeren in een nieuw BIOS, of op z'n minst de specs op de website aanpast.

jos123
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor jos123 » 24 Feb 2015, 19:18

cptKangaroo schreef: mijn nieuwe setje 1.5v ramsticks werkt niet op mijn Gigabyte 790XT-UD4P

Kan men dit aanpassen in de BIOS? Zo ja waar?

Flup
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 52 keer
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer

Berichtdoor Flup » 24 Feb 2015, 19:25

2de slecht woordje dan over gigabyte : Heb gelezen dat eenzelfde type vaak verschillende revisies krijgt.. en waarbij de verschillende revisies niet hetzelfde presteren. HWI heeft hier ook over aan het klagen geweest.

Verder vroeger (pech gehad?) toch een 2tal MSI borden defect gehad (5 a 10 jaar geleden). Sindsdien geen MSI meer gekocht tot 2 maand geleden;)
PC met gigabyte MB is ook overleden na enkele jaren (tenzij het de CPU was)

ASUS/Intel/Assrock zijn heb ik afgelopen jaren gebruikt in pc's zonder problemen.
Mijn laatste is zoals gezegd een MSI (op aanraden van HWI) en mij voorlaatste een assrock (allebei FM2+ en dezelfde prijsklasse) ... Als ik die borden vergelijk zou ik direct voor Assrock gaan (dual bios, sata poorten netjes onder een hoek van '90 zodat een videokaart deze niet blokkeert) ... Maar de review van HWI was nogal lovend voor de MSI..vandaar:)
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV

cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor cptKangaroo » 24 Feb 2015, 19:51

"DIMM voltage" is de setting voor de ramsticks maar die optie is pas instelbaar als je de 'system voltages' sectie eerst op manueel zet. Het is een wat ouder bord, dus van voor de huidige low voltage DDR3 generatie, maar hun website zegt 1.5v en de BIOS waarden beginnen vanaf 1.60v -- de sticks vinden dat net iets te veel dus ik ben gejost :P

jos123
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor jos123 » 24 Feb 2015, 19:54

Dat kan je dus oplossen met andere geheugen sticks toch?

cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor cptKangaroo » 24 Feb 2015, 20:08

Ja maar ik heb geen zin om nog eens ~€85 uit te geven dus 't zal eerder een ander (tweedehands) moederbord worden.

jos123
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor jos123 » 24 Feb 2015, 20:10

Ik bedoelde dat je andere geheugen stick(s) kan lenen > BIOS aanpassen?

cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor cptKangaroo » 24 Feb 2015, 20:16

Ah, het bord start wel op maar de sticks genereren fouten en dus is het ondoenbaar want dat leidt enkel tot corruptie van data.

Terug naar “Computers en randapparatuur”