Aankoop (Synology?) NAS of toch weer zelfbouw?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik zou graag m'n huidige nas (zelfbouw nas met freebsd en zfs) gaan vervangen, want dat spel hangt nog met haken en ogen aan elkaar (softwarematig) en ik wil de data op een nieuwe NAS voordat die oude (softwarematig) eens crashed.

Vereisten (in volgorde van belangrijkheid):
- Encryptie van alle gegevens (moesten ze ooit inbreken, dan ben ik zeker dat mijn foto's niet op het internet staan (niet dat ze zo gevoelig zijn, maar privé is privé)).
- Transcoding van minstens 1 1080p stream via Plex (the wife heeft een IPAD en om de aankoop wat te verantwoorden heb ik haar dit beloofd :-) )
- Zuinig kwa electriciteit
- mogelijkheid voor minstens 4 disken.
- Toch niet al te duur.

Ik kwam eerst uit bij Synology (gebruiksvriendelijk + niet veel tijd voor zelfbouw). Maar als ik dan kan naar bvb de DS415+ dan zie ik dat die goed is in encryptie, maar dat Plex daar officieel niet kan transcoden (laat staan de combinatie). Bij de DS415play is het het omgekeerde, die is goed in transcoden, maar ondersteunt geen encryptie (toch niet via instructieset in de CPU, dus puur via CPU -> ik vrees al voor de transcoding...). Komt daar nog eens bij dat met encryptie de snelheid van die synology nassen serieus omlaag gaat (<20 MB/SEC), daar waar ik met m'n oude zelf bouw nog 30-40 MB/SEC haal.

Dan toch maar zelfbouw (tenzij iemand een goed alternatief heeft)?
Kwa software zou ik dan willen gaan voor Xpenology of FreeNAS (gebruiksvriendelijk, dus zelf niet teveel werk).
Ik zou beide opties willen open laten en aangezien de mensen van FreeNAS ecc ram aanraden, heb ik dan ook naar zo'n moederborden gekeken.

Eerste mogelijke combo:
Asrock C2750D4I = mobo + atom CPU in een (350€) + 16 GB ECC ram (150€) + kast (xx €) + power supply (xx €) = +- 650€
-> voordeel: zou zuinig moeten zijn + voldoet aan alle vereisten (CPU heeft ook AES-NI) (behalve de toch niet te dure vereiste).

Tweede mogelijke combo:
Supermicro X10SLL+-F-O LGA1150 (180 €) + I3-4150 (met AES-NI) (107€) + 16 GB ECC ram (150€) + kast (xx €) + power supply (xx €) = +- 590€
-> voordeel: zou zuinig moeten zijn + voldoet aan alle vereisten (CPU heeft ook AES-NI) (behalve de toch niet te dure vereiste).

Ik wou eerst voor de eerste combo gaan, vermits ik dacht dat die atom toch wreed zuinig was, maar dan kwam ik volgende benchmark tegen:
http://www.techspot.com/review/826-silv ... page6.html
Daar verbruikt die atom (idle, mijn nas zal vooral staan idlen) toch aanzienlijk meer dan die I3. Wat ik zeer raar vond. Kan iemand dit bevestigen?
Want indien waar, zou ik sowieso voor de tweede combo gaan natuurlijk.

Iemand (goedkopere) alternatieven? Bvb als je me kan zeggen dat XPenology wreed goed werkt en dus ecc (voor FreeNAS) geheugen niet echt nodig is, lijkt het me dat er veel goedkopere oplossingen mogelijk zijn (liefst met zoveel mogelijk sata aansluitingen).
Als iemand goed andere combo's weet, graag!
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nob schreef:Ik kwam eerst uit bij Synology (gebruiksvriendelijk + niet veel tijd voor zelfbouw). Maar als ik dan kan naar bvb de DS415+ dan zie ik dat die goed is in encryptie, maar dat Plex daar officieel niet kan transcoden (laat staan de combinatie). Bij de DS415play is het het omgekeerde, die is goed in transcoden, maar ondersteunt geen encryptie (toch niet via instructieset in de CPU, dus puur via CPU -> ik vrees al voor de transcoding...).
Ik heb onlangs de DS415Play gekocht voor m'n ouders en gans het multimedia gebeuren heeft me toch een slecht gevoel gegeven.

Persoonlijk ben ik van mening dat dergelijke dingen ook niet thuishoren op een NAS.
Nob schreef:Komt daar nog eens bij dat met encryptie de snelheid van die synology nassen serieus omlaag gaat (<20 MB/SEC), daar waar ik met m'n oude zelf bouw nog 30-40 MB/SEC haal.
Het grootste risico om je data openbaar te maken is via het netwerk... niet fysiek door diefstal. Persoonlijk vind ik encryptie dan ook zo goed als waardeloos.
Nob schreef:Dan toch maar zelfbouw (tenzij iemand een goed alternatief heeft)?
Zelf heb ik een server met hardware RAID controller wat het meeste flexibiliteit geeft (transcoding, extra services, ...) maar ik vraag me toch terug af wat ik hierna zou doen (momenteel denk ik eerder in de richting van een Synology maar dan puur als iSCSI storage voor een Intel NUC al heeft die maar één netwerk kaart - een combinatie een een beetje best of both worlds lijkt).
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 793
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Zelf heb ik alvast enkele maanden onder hyper-v de Xpenology software draaien en dat werkt naar behoren. Is vooral als dropbox alternatief in gebruik dus qua transcoding en dergelijke heb ik geen ervaring.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Moet het Synology zijn?
QNAP heeft een aantal modellen die met name zeer geschikt zijn voor transcoding, volledige encryptie is sinds 4.1.1 ingebakken.
http://www.anandtech.com/show/8298/qnap ... e-review/6
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Nob schreef:Komt daar nog eens bij dat met encryptie de snelheid van die synology nassen serieus omlaag gaat (<20 MB/SEC), daar waar ik met m'n oude zelf bouw nog 30-40 MB/SEC haal.
Is dat niet echt héél weinig?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik ga in de loop van het jaar voor een zelfbouw met FreeNas, maar ik weet momenteel alleen nog maar de case en de disken die ik ga nemen :).
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik heb onlangs de DS415Play gekocht voor m'n ouders en gans het multimedia gebeuren heeft me toch een slecht gevoel gegeven.

Persoonlijk ben ik van mening dat dergelijke dingen ook niet thuishoren op een NAS.
Mmm dat geeft al niet veel vertrouwen. Voor de rest akkoord dat die dingen niet echt thuis horen op een NAS (ik heb ook liever dat iedere client de decoding doet), maar we leven nu niet in een ideale wereld (lees apple wil niet ondersteunen en de vrouw wil apple)...
Het grootste risico om je data openbaar te maken is via het netwerk... niet fysiek door diefstal. Persoonlijk vind ik encryptie dan ook zo goed als waardeloos.
Ik heb (hout vasthouden) nog nooit data verloren via m'n netwerk. Maar wel al via diefstal van fototoestel bvb. Ieder zijn gedacht zeker?
Zelf heb ik alvast enkele maanden onder hyper-v de Xpenology software draaien en dat werkt naar behoren. Is vooral als dropbox alternatief in gebruik dus qua transcoding en dergelijke heb ik geen ervaring.
Leuk om te horen dat het dan toch vrij stabiel werkt...
Moet het Synology zijn?
QNAP heeft een aantal modellen die met name zeer geschikt zijn voor transcoding, volledige encryptie is sinds 4.1.1 ingebakken.
http://www.anandtech.com/show/8298/qnap ... e-review/6
Neen dat moet niet, ik ga die QNAP zeker eens bekijken, bedankt voor de tip (is de software van QNAP ook zo gebruiksvriendelijk als die van Synology? + apps voor android/ios/... ?)
Is dat niet echt héél weinig?
Read it and weep: https://www.synology.com/en-uk/products ... ance#2_bay
DS214play: UL: 10,5 MB/sec, DL: 13,5 MB/sec
DS415play: UL: 13,7 MB/sec, DL: 18 MB/sec
-> Ok de niet play varianten doen beter, maar geen officiële transcoding dus ja...
Ik ga in de loop van het jaar voor een zelfbouw met FreeNas, maar ik weet momenteel alleen nog maar de case en de disken die ik ga nemen :).
Ok, een goede kandidaat case als ik voor zelfbouw zou gaan, merci!

Nog iemand meer info over het stroomverbruik van eerste en tweede mogelijke combo?
Laatst gewijzigd door Nob 14 jan 2015, 19:30, in totaal 1 gewijzigd.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

En die snelheid komt door die encryptie? Ik haal op m'n (ok) ongeencrypteerde DS1512+ via AC toch echt wel bakken veel meer zenne :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

En die snelheid komt door die encryptie? Ik haal op m'n (ok) ongeencrypteerde DS1512+ via AC toch echt wel bakken veel meer zenne :)
Als je eens op de link zou geklikt hebben, zou je dat gezien hebben :-)

zonder encryptie:
DS214Play UL: 104.4 MB/sec DL: 108.99 MB/sec

DS415Play: UL: 101.21 MB/sec DL: 112.45 MB/sec
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Nob schreef:
Ik ga in de loop van het jaar voor een zelfbouw met FreeNas, maar ik weet momenteel alleen nog maar de case en de disken die ik ga nemen :).
Ok, een goede kandidaat case als ik voor zelfbouw zou gaan, merci!

Nog iemand meer info over het stroomverbruik van eerste en tweede mogelijke combo?
Ik heb hier een FreeNAS draaien met een intel celeron G530 op een intel DH77EB bordje. Beiden zijn gekozen voor hun zuinigheid. Samen met 8GB ram en 2x 4TB WD red en 1x 500GB WD blue op een 300watt be quiet voeding. Dat trekt in zijn geheel een 23 watt met schijven op spindown, +-30 al draaiend idle en met transcoding gaat dat een pak omhoog (maar dat is niet meer echt relevant)

Mits de juiste componenten keuze kan je een zelfbouw vrij zuinig maken. Snelheid is dik in orde. Zonder encryptie haal ik makkelijk 60-100MB/s afhankelijk of het AFP/SMB/NFS is. (netwerk doet ongeveer een 800Mbps max)
En het is nog eens goedkoper en makkelijker uitbreidbaar. Enigste nadeel is het licht hogere verbruik (de lagere prijs maakt dat wel goed) en het is niet zo compact als een off the shelf NAS. En mocht je ooit zwaardere transcoding nodig hebben gooi je er een quadcore i5 in, idle zijn die even zuinig maar hebben genoeg power om meerdere 1080p streams te transcoden.
Gebruikersavatar
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 03 feb 2007, 09:28
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 13 keer

Kom net dit artikel tegen mss dat je er wat mee bent.
Zelf niet doorgelezen dus don't shoot me :wink:
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

@nob: ik zie dat je in de voorgestelde combo's geen speciale RAID controller gaat gebruiken? Doe je de RAID dan volledig in software met XPEnology of FreeNAS?

Iemand hier ervaring met een HP N54L of soortgelijk?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Kent er trouwens iemand e-SATA RAID enclosures... ipv. via iSCSI een NAS aan een Intel NUC te hangen (welke maar één netwerk poort heeft) had ik gedacht aan die piste.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Nob schreef:
Moet het Synology zijn?
QNAP heeft een aantal modellen die met name zeer geschikt zijn voor transcoding, volledige encryptie is sinds 4.1.1 ingebakken.
http://www.anandtech.com/show/8298/qnap ... e-review/6
Neen dat moet niet, ik ga die QNAP zeker eens bekijken, bedankt voor de tip (is de software van QNAP ook zo gebruiksvriendelijk als die van Synology? + apps voor android/ios/... ?)
Ik heb zelf indertijd de keuze moeten maken tussen QNAP en Synology, ik vind ze aan elkaar gewaagd met misschien een licht voordeel voor Synology.
In ieder geval ben ik nog steeds blij met mijn keuze, de QNAP kon ik 45 euro goedkoper krijgen dan een vergelijkbaar model van Synology en dat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven en alle functionaliteit die ik wou is aanwezig.
Er bestaan een aantal QNAP apps voor iOS en Android, ik gebruik filestation en manager het vaakst.
Een demo van het OS vind je hier: http://www.qnap.com/i/nl/support/con_sh ... for_qts4=1

r2504: Ik denk dat iemand hier dit nog verkocht heeft.
http://www.sharkoon.com/?q=en/content/5 ... id-station
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Ik heb zelf ook vroeger een NAS gekocht een Netgear readynas 4 bay, maar vaak bij dit soort systemen is dat ze op een punt komen van niet meer uitbreidbaar en de software krijgt geen updates meer.

Ik zelf ben aan het zien geweest voor een zelfbouw, maar dan in een simpelere vorm.
Je kan bijvoorbeeld een intel NUC kopen met 4 USB 3.0 poorten en daar externe schijven aan hangen.
Voor betere transcoding via PLEX en encyptie is het misschien beter om de Gigabyte Brix i7 te nemen.

Die Nuc's zijn zuinig en snel en bieden meer vrijheid inzake software en levensduur.

Voordelen:
Zijn de schijven vol geen probleem koop een grotere externe harde schijf(wet van more)
Vrij keuze in OS en software + up to date.
langere levensduur (Valt te bekijken als je PLEX later gaat gebruiken voor UHD en 3D)
Geen Raid controller -> raid controller stuk = volledige array van schijven waardeloos.

Nadelen:
Geen RAID maar kan je zelf voorzien via regelmatige rsync scripts of andere tools.
Hoger verbruik ten opzichte van een NAS.

Ik zeg niet dat dit de beste oplossing is, maar ik doe nu zelf een test met een iets ouder toestel op Intel Atom en ben best tevreden met het resultaat.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Edward Valckx schreef:@nob: ik zie dat je in de voorgestelde combo's geen speciale RAID controller gaat gebruiken? Doe je de RAID dan volledig in software met XPEnology of FreeNAS?

Iemand hier ervaring met een HP N54L of soortgelijk?
Inderdaad, RAIDZ1/2 ZFS is op dat vlak een stuk beter imho dan met dedicated raid kaarten te moeten gaan werken (en goedkoper). Het nadeel is dat je met ZFS wel wat RAM nodig hebt om het wat vlot te laten gaan.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Edward Valckx schreef:@nob: ik zie dat je in de voorgestelde combo's geen speciale RAID controller gaat gebruiken? Doe je de RAID dan volledig in software met XPEnology of FreeNAS?

Iemand hier ervaring met een HP N54L of soortgelijk?
In mijn ervaring is software raid een betetre oplossing dan hardware. Simpelweg omdat je veel gemakkelijker de disks in een andere machine kan steken.

In mijn zelfgemaakte NAS draai ik echter geen raid maar MHDDFS wat gewoon al mijn disks tesamensmijt. maar in tegenstelling tot het JBOD raid niveau is er geen dataloss van de hele JBOD array als er een disk van tussenuit valt. Het is wel een FUSE filesysteem, dus er is wel een overhead van ongeveer een 10 a 20 MB/Sec

Ik weet dat hierdoor men data niet secure is, maar eerlijkgezegd zie ik het nut er niet van in om mijn legale DVD en BD rips te bewaren indien er een disk dood gaat rip ik deze gewoon opnieuw. Kost me wss minder tijd dan een raid array te gaan proberen rebuilden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boran_blok schreef:In mijn ervaring is software raid een betetre oplossing dan hardware. Simpelweg omdat je veel gemakkelijker de disks in een andere machine kan steken.
Het voordeel is dat je niet gebonden bent aan een stukje hardware... maar langs de andere kant kost het je performance (en als je al een energiezuinige PC hebt is dat zo ie zo al een beperkende factor). Storage migraties naar nieuwe hardware blijven trouwens toch steeds als je disken wil hergebruiken.
boran_blok schreef:maar in tegenstelling tot het JBOD raid niveau is er geen dataloss van de hele JBOD array als er een disk van tussenuit valt.
JBOD is dan ook niet echt RAID wat mij betreft... bij RAID spreek ik minstens over RAID-1 waarbij je dus geen dataloss hebt.
boran_blok schreef:Kost me wss minder tijd dan een raid array te gaan proberen rebuilden.
Een RAID array rebuilden kost MIJ geen tijd... enkel m'n server (en dat gaat gewoon op de achtergrond). Een deftige RAID configuratie laat je trouwens ook toe verschillende RAID levels te definieren afhankelijk van je noden (zo heb ik mirroring op m'n system disk en RAID-5 op m'n data).
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

r2504 schreef:
boran_blok schreef:In mijn ervaring is software raid een betetre oplossing dan hardware. Simpelweg omdat je veel gemakkelijker de disks in een andere machine kan steken.
Het voordeel is dat je niet gebonden bent aan een stukje hardware... maar langs de andere kant kost het je performance (en als je al een energiezuinige PC hebt is dat zo ie zo al een beperkende factor). Storage migraties naar nieuwe hardware blijven trouwens toch steeds als je disken wil hergebruiken.
Tegenwoordig is performance echt niet meer een probleem. De huidige reeks (eigenlijk de drie laatste) intel processoren zijn meer dan krachtig genoeg om de meeste raid kaarten er uit te trekken (laat staan de raid op je moederbord), terwijl die maar enkele watts verbruiken idle. Als je naar RAID5/RAIDZ gaat kijken is de software oplossing meestal sneller (tenzij je heel veel geld uitgeeft aan een goede raid kaart).

Energiezuinig betekent al lang niet meer low performance.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

(laat staan de raid op je moederbord)
Zwijg me over fakeraid. Als je raid kaart geen 100 euro gekost heeft en eigen memory heeft ben je beter af om het in software te doen want anders maak je jezelf maar blaasjes wijs.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Op eBay kan je deftige hardware RAID kaarten vinden aan betaalbare prijzen (zelf heb ik een PERC 6).

Spijtig genoeg loop ik daarmee nu ook aan tegen de beperking van 2 TB disken.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

r2504 schreef:Kent er trouwens iemand e-SATA RAID enclosures... ipv. via iSCSI een NAS aan een Intel NUC te hangen (welke maar één netwerk poort heeft) had ik gedacht aan die piste.
Kijk eens bij Areca.
No peanuts and no monkeys. :wink:
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

r2504 schreef:Op eBay kan je deftige hardware RAID kaarten vinden aan betaalbare prijzen (zelf heb ik een PERC 6).

Spijtig genoeg loop ik daarmee nu ook aan tegen de beperking van 2 TB disken.
2TB is natuurlijk niet echt handig in een NAS. + Het is sowieso duurder.

ZFS is een waardig alternatief imho.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als je voor een Linux based home solution gaat kan je BTRFS gebruiken, iets handiger dan ZFS als je minder mem hebt. Ik zelf gebruik BTRFS al een tijdje op mijn Thecus (waar ik mijn eigen linux op draai).

Als verbruik belangrijk is, kan je voor 2,5" schijven gaan, veel zuiniger (maar duurder in de aankoop en max 2tb).
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2520
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Ik gebruik recent xpenology als systeem voor thuissever en ben er best tevreden over... Is veel gemakkelijker dan toen ij vroeger prutste met linux distro's.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

Werkt Surveillance Station (en andere synology packages) eigenlijk op die xpenology?
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Edward Valckx schreef:@nob: ik zie dat je in de voorgestelde combo's geen speciale RAID controller gaat gebruiken? Doe je de RAID dan volledig in software met XPEnology of FreeNAS?

Iemand hier ervaring met een HP N54L of soortgelijk?
Het is inderdaad de bedoeling om sofware raid te gebruiken. Ik zie het nut van hardware raid niet in (voor thuisgebruik). Mijn bottleneck zal mijn Gigabit netwerk zijn, niet de schijven/software raid (zelfs niet met encryptie heb ik het vermoeden).

Die HP dingetjes worden vaak gebruikt (zo lees ik toch op inet) als goedkope NAS. En ik lees er toch geen klachten over.
(hangt er natuurlijk allemaal vanaf wat de bedoeling is)
Laatst gewijzigd door Nob 15 jan 2015, 20:58, in totaal 1 gewijzigd.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Avenger 2.0 schreef:Werkt Surveillance Station (en andere synology packages) eigenlijk op die xpenology?
Surveillance Station specifiek weet ik niet, maar ik heb gelezen (weet de bron niet juist meer) dat de packages van Synology ook werken met Xpenology (Btsync, Plex, ...) zelfs de android/ios apps zouden er mee werken.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2520
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Inderdaad, in principe werkt alles... De software is identiek aan synology. Xpenology is gewoon in principe een aangepaste boot image om synology te kunnen booten zonder een nas.

Binnenkort komt een dsm 5.1 gebaseerde xpenology uit. (kijk op xpenology.nl voor meer info!)
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ja idd xpenology is gewoon de synology code niet gewijzigd, ze gebruiken enkel een bootloader om enkele dingen te emuleren. Ik heb massa's synology's en ik heb een keer ermee gespeeld voor testen, werkt echt net als een echte synology.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Het was een close call met de QNAP die hierboven wordt aangeraden, maar vooral wegens uitbreidingsmogelijkheden + zeker performant genoeg ga ik waarschijnlijk toch voor zelfbouw.

Voorlopig zou dit hem worden (mogelijkheid om zowel xpenology als freenas te kunnen gebruiken):

En als ik het goed opgezocht heb kan ik SATA schijven via een SAS aansluiting aansluiten.
Dus max 12 schijven aansluitbaar. Niet da'k ooit zover wil gaan, 5-6 is de maximum denk ik, maar als ik dan ooit wil upgraden, kan ik op de 6 overblijvende aansluitingen, nieuwe (grotere) schijven hangen, alles overzetten en dan die oude schijven wegdoen en dan heb ik terug 6 aansluitingen vrij ;-) ).

Iemand nog bemerkingen/opmerkingen?
Bijlagen
nas.png
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ja, ge zijt uw schijven vergeten in uw aankoop :p
Tnx voor de tip van dat moederbordje, ik was nog op zoek naar een met ECC ondersteuning met veel SATA aansluitingen. Ga ik dus zeker eens naderbij bekijken dit weekend.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Zie ik daar nu 16GB RAM in uwe NAS steken? :eek:
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

cloink schreef:Zie ik daar nu 16GB RAM in uwe NAS steken? :eek:
Klopt. Zoals gezegd wil ik alle opties openhouden en als ik FreeNAS zou gaan gebruiken met eventueel ZFS deduplication, dan kunt ge dat geheugen goed gebruiken ;-)
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Nob schreef:Het was een close call met de QNAP die hierboven wordt aangeraden, maar vooral wegens uitbreidingsmogelijkheden + zeker performant genoeg ga ik waarschijnlijk toch voor zelfbouw.

Voorlopig zou dit hem worden (mogelijkheid om zowel xpenology als freenas te kunnen gebruiken):

En als ik het goed opgezocht heb kan ik SATA schijven via een SAS aansluiting aansluiten.
Dus max 12 schijven aansluitbaar. Niet da'k ooit zover wil gaan, 5-6 is de maximum denk ik, maar als ik dan ooit wil upgraden, kan ik op de 6 overblijvende aansluitingen, nieuwe (grotere) schijven hangen, alles overzetten en dan die oude schijven wegdoen en dan heb ik terug 6 aansluitingen vrij ;-) ).

Iemand nog bemerkingen/opmerkingen?
Ik zou een paar dingen veranderen:

1. Pak een Intel Pentium G3220 ook een dualcore, 0.5GHz trager maar wel de helft van de prijs van die i3. Heb je echt meer performance nodig, dan ga je beter voor een basis quadcore i5.
2. Pak een kleinere voeding, http://tweakers.net/pricewatch/322076/b ... -300w.html 300 watt is meer dan genoeg, zelfs voor 12 schijven. En dan draai je in een efficienter gebied van de voeding dan bij een 400watt variant.

Voor je moederbord moet je het zelf weten, maar ik zou voor mijn eigen voor een Asrock/MSI/ASUS/Intel bordje gaan met 6 of meer sata poorten en intel LAN (of meerdere zelfs) Ook is het handig om een beetje een zuinig bord te kiezen als het 24/7 gaat draaien, een paar watt tikt aan jaar na jaar.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

AndRo555 schreef: Ik zou een paar dingen veranderen:

1. Pak een Intel Pentium G3220 ook een dualcore, 0.5GHz trager maar wel de helft van de prijs van die i3. Heb je echt meer performance nodig, dan ga je beter voor een basis quadcore i5.
2. Pak een kleinere voeding, http://tweakers.net/pricewatch/322076/b ... -300w.html 300 watt is meer dan genoeg, zelfs voor 12 schijven. En dan draai je in een efficienter gebied van de voeding dan bij een 400watt variant.

Voor je moederbord moet je het zelf weten, maar ik zou voor mijn eigen voor een Asrock/MSI/ASUS/Intel bordje gaan met 6 of meer sata poorten en intel LAN (of meerdere zelfs) Ook is het handig om een beetje een zuinig bord te kiezen als het 24/7 gaat draaien, een paar watt tikt aan jaar na jaar.
1. No can do: G3320 ondersteunt geen AES-NI. I5 wordt niet ondersteund door het moederbord (heeft iets te maken met het feit dat I5 en I7 niet overweg kunnen met ECC geheugen of zoiets). Dus dan blijven Xeon processoren over, maar die zijn echt wel duur en overkill.
2. Blijkbaar is het bij startup dat harde schijven vrij veel verbruiken, daarom da'k dacht van toch een 400 Watt voeding te nemen ipv 300 Watt, nu harde cijfers daarover ben ik nog nergens tegengekomen. Ik zou dat eens moeten opzoeken en als een 300 Watt voeding het kan trekken, des te beter natuurlijk!

Als jij mij een Asrock/MSI/Asus/Intel bord kan geven wat > 6 sata aansluitingen heeft en wat met ecc geheugen overweg kan en wat ook nog eens zuinig is (want blijkbaar is dat Supermicro bord ook vrij zuinig, maar ik heb dit ook enkel maar van "horen zeggen", als iemand ergens concrete cijfers weet, graag!), dan hoor ik het graag (heb zelf al wat zitten zoeken, maar ik vind zo direct niks).
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

cloink schreef:Zie ik daar nu 16GB RAM in uwe NAS steken? :eek:
ZFS heeft minstens 1GB nodig per TB om goed te kunnen functioneren :)
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

MClaeys schreef: ZFS heeft minstens 1GB nodig per TB om goed te kunnen functioneren :)
Enkel als je deduplication wil gebruiken dacht ik, anders kan het met veel minder.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Nob schreef:2. Blijkbaar is het bij startup dat harde schijven vrij veel verbruiken, daarom da'k dacht van toch een 400 Watt voeding te nemen ipv 300 Watt, nu harde cijfers daarover ben ik nog nergens tegengekomen. Ik zou dat eens moeten opzoeken en als een 300 Watt voeding het kan trekken, des te beter natuurlijk!
Kan je de HDs niet beter één voor één laten opstarten (staggered spin up)?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Je hebt voor veel voedingen ook een piek belasting, waar je enkele sec naar kan pieken zonder dat die er uitklapt
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”