Powerline met 3-fasen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
krifo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 mei 2012, 13:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Ik zou graag gebruik maken van powerlines om netwerk/wifi thuis te delen.
Werken powerlines over 3-fasen spanningsnet?
Sommige stopcontacten zitten immers op verschillende fasen, en ik vroeg me af of dat een probleem is?
Een beetje duur om zomaar te kopen en dan tot de vaststelling te komen dat het niet zou werken...
Iemand ervaring met de Devolo dLan 1200+ powerlines?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat gaat volgens mij zeer slecht tot niet werken. Ik dacht wel dat er ook componenten bestonden om te fazen ahw te koppelen voor powerline, maar totaal geen ervaring mee. Heb wel ervaring met het feit dat zelfs binnen 1 faze je een enorm snelheidsverlies krijgt als je stopcontacten op verschillende groepen zitten.
krifo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 mei 2012, 13:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Met verschillende groepen bedoel je verschillende zekeringen in de kast?
Klinkt weinig hoopvol als ik het zo hoor...
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

Voor gewone powerline modules is dit inderdaad een probleem daar enkel powerlines op dezelfde fase elkaar gaan zien.
Er bestaat een powerline voor in de zekeringskast die 3-fase aangesloten moet worden. Ben naam van het merk echter kwijt. Maar via deze module zet je je powerline netwerk op op de 3-fasen en kan je met eenvoudigere (en goedkopere) modules via elk stopcontact powerline ontvangen.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Googelen op Phase Coupler for Power Line Products. :-D
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

inderdaad best een 3 fase koppelaar plaatsen
krifo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 mei 2012, 13:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Van die 3-fase koppelaar had ik nog nooit gehoord, bedankt voor de info.
Blijkbaar hebben Devolo powerliners die niet nodig (http://www.devolo.com/be/Producten/dLAN-1200+/FAQ), in theorie althans...

Eerst mijn Fritzbox 7390 (waarvan Wifi ineens niet meer werkt) vervangen door de nieuwe BBOX3, en zien hoever de WIFI daarvan geraakt, als het nodig is installeer ik dan wel powerliners.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Heb jij de FritzBox 7390 een upgrade gedaan naar 06.20 ?
Deze FW heeft een bug, waarbij WiFi traag gaat en/of niet mogelijk is (voor bepaalde applicaties) :-( .

Wachten op een fix (06.21), of downgraden naar 06.06 verhelpt het euvel.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krifo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 mei 2012, 13:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Heb inderdaad recent firmware upgrade gedaan (weet niet meer wanneer) naar 6.20.
In elk geval moet ik de laatste tijd af en toe de router rebooten wegens heel trage WIFI, sinds gisteren zelfs niet meer werkbaar (connecteert zonder problemen maar haalt snelheid van <1 kbps, niets dus).
Dacht al dat het WIFI gedeelte van de router kapot was, is intussen paar jaar oud en allicht toch niet meer onder garantie, dus dacht ik: dan haal ik die BBOX3 uiteindelijk maar eens uit de verpakking (heb ik gekregen ter vervanging van BB2 nav voorbereidende werken van vectoring op mijn lijn, maar nog nooit gebruikt, evenmin als die BBOX2).

Als het aan de Firmware ligt, dan zou ik al blij zijn, dan moet ik gewoon geduld hebben (hopelijk niet te lang). Intussentijd dus downgraden (kan je dat eenvoudig via de web interface?).
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

wat ik indertijd op een 3 fasennet gedaan heb is de powerlines aangesloten en toen ik vaststelde dat aan de receiverkant het stopcontact op een andere fase zat, gewoon in mijn elektriciteitskast de bedrading aangepast zodanig dat ze dan toch op dezelfde fase zaten....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Er zijn merken zoals Devolo die beweren dat het gaat.
Welke snelheid zeggen ze er echter niet bij.

Het principe is eenvoudig omdat er capacitieve en inducieve koppeling is tussen de geleiders.

Alle stopcontacten op dezelfde fase zal ook niet bepaald een goede spreiding geven :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

niet alle stopcontacten op dezelfde fase, echter bij een monofasige aansluiting kan het niet anders....
Het durft ook al eens helpen om hem 180° te draaien, wanneer N en L onderweg gedraaid zijn....
Zowiezo zorgen dat het stopcontact aan te TX zijde in de elektrische kast op dezelfde zekering zit als datgene op de RX zijde..., of er zo dicht mogelijk bij..., minstens op dezelfde fase...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

ik zou zeggen probeer het gewoon, bij mij zijn twee tv's aangesloten via plc's over 2 verschillende fasen van mijn 3 fasig aansluiting, en tot hiertoe geen problemen.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

jackho schreef:ik zou zeggen probeer het gewoon, bij mij zijn twee tv's aangesloten via plc's over 2 verschillende fasen van mijn 3 fasig aansluiting, en tot hiertoe geen problemen.
Lijkt me straf dat dit zo zou werken tenzij er ergens een capacitieve kopping in je zekeringskast zit. Iemand die dat kan verklaren anders?
krifo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 mei 2012, 13:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Bij Devolo staat op hun site (http://www.devolo.com/nl/Producten/dLAN-1200+):
* Door het hoogfrequentieoverspringen worden de datasignalen automatisch over alle fasen verdeeld. De enige vereiste hiervoor is een parallel verloop van de fasen. Dit hoogfrequente overspringen houdt een demping in en kan tot vermogensverlies leiden.
* Ja, devolo-producten functioneren ook bij meerdere stroomcircuits (fasen) in huis. Wijzigingen in het stroomnet, zoals bijvoorbeeld de inbouw van een fasenkoppelaar, zijn daarbij niet noodzakelijk.

Natuurlijk eerst zien en dan geloven...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

krifo schreef:Heb inderdaad recent firmware upgrade gedaan (weet niet meer wanneer) naar 6.20.

Als het aan de Firmware ligt, dan zou ik al blij zijn, dan moet ik gewoon geduld hebben (hopelijk niet te lang). Intussentijd dus downgraden (kan je dat eenvoudig via de web interface?).
Je kan een Firmware downgraden, maar daarbij gaan al jouw settings verloren, en de Box gaat terug naar de factory default toestand. Je moet er dus voor zorgen dat je een back-up maakt van je settings voor je een upgrade doet naar 06.20
Een back-up maken voor iedere Firmware upgrade zou ik trouwens altijd aanraden als "good practise"
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Avenger 2.0 schreef: Lijkt me straf dat dit zo zou werken tenzij er ergens een capacitieve kopping in je zekeringskast zit. Iemand die dat kan verklaren anders?
Tussen de meterkast en de zekeringkast loopt meestal een stuk kabel met de 3 fasen en nulleider mooi naast elkaar. Dit is meestal genoeg om de ffasen te koppelen. Ik denk dat er in de meter een hoogfrequent filter zit die er in de meeste gevallen voor zorgt dat je buurman je gegeven niet kan ontvangen op zijn stopkontakten...
krifo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 mei 2012, 13:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:
krifo schreef:Heb inderdaad recent firmware upgrade gedaan (weet niet meer wanneer) naar 6.20.

Als het aan de Firmware ligt, dan zou ik al blij zijn, dan moet ik gewoon geduld hebben (hopelijk niet te lang). Intussentijd dus downgraden (kan je dat eenvoudig via de web interface?).
Je kan een Firmware downgraden, maar daarbij gaan al jouw settings verloren, en de Box gaat terug naar de factory default toestand. Je moet er dus voor zorgen dat je een back-up maakt van je settings voor je een upgrade doet naar 06.20
Een back-up maken voor iedere Firmware upgrade zou ik trouwens altijd aanraden als "good practise"
Heb deze morgen downgrade gedaan naar 6.06, eerst backup van settings gedaan en daarna terug geimporteerd. Alleen de SSID van de WIFI was blijkbaar niet bewaard. Dit aangepast en alles draait terug zoals voorheen, oef :banana: en BEDANKT!

Ik had hier al een boze tiener op mijn kap omdat zijn XBOX niet meer op het internet kon...
Hij kloeg wel al eerder over trage WIFI (XBOX staat 1 verdiep hoger dan Fritz), ik zal misschien beter naar een Fritz repeater uitkijken ipv naar powerlines en de BB3 nog even in de kast laten.
Benieuwd hoelang ik de Fritz nog kan/mag gebruiken van Belgacom --- euh Proximus
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Natuurlijk eerst zien en dan geloven...
Ik zie het alle dagen dat het werkt dus ik moet het wel geloven :lol:
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het kan misschien werken, maar powerline is traag en daar kan je niets aan veranderen.
Met een beetje creativiteit lukt UTP-bekabeling leggen altijd. En voor wie niet creatief is, heb je nog steeds Wifi 802.11ac (MIMO) dat vele malen sneller is dan powerline.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

krifo schreef: Heb deze morgen downgrade gedaan naar 6.06, eerst backup van settings gedaan en daarna terug geimporteerd. Alleen de SSID van de WIFI was blijkbaar niet bewaard. Dit aangepast en alles draait terug zoals voorheen, oef :banana: en BEDANKT!
Je had natuurlijk een back-up moeten maken voor de upgrade !!!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krifo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 mei 2012, 13:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Inderdaad, maar de backup van de 6.20 versie kon ik toch importeren in de 6.06: netwerksettings, port forwarding, ... en zo kon hij terug ophalen uit de backup, enkel de SSID dus niet. Geen ramp, was snel aangepast.
Maar ja, ik heb het nu wel geleerd, in het vervolg: backup en dan pas upgraden; ik had blijkbaar iets te veel vertrouwen in de Fritz upgrade :bang:
Al doende leert men he :-D
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Dat is inderdaad een waarheid als een koe, niks gaat boven utp, maar voor TV werkt het zonder probleem bij mij, en utp bijtrekken was spijtig genoeg geen optie, dus ieder moet voor zich uitmaken wat voor hem het beste is.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

je kan natuurlijk ook een PLC nemen die gebaseerd is op de recentere Homeplug AV2 standaard met mimo: die maakt namelijk eveneens gebruik van de aardingsgeleider. In dat geval heb je steeds minimaal 2 verbindingen ter beschikking: de neuter en de aarding. En in het beste geval nog een 3e als beide stopcontacten op dezelfde fase zitten; of mits overspraak toch nog iets op de fasepin.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Héél slecht gaat dat volgens mij niet werken, maar op elke kring zal je een verbinding moeten maken, .. dus je zal volgens mij al 3 stekkers naar de router moeten hebben om ze met elkaar te verbinden, maar da's ook geen ramp zet er op 3 kringen een netwerk verbinding naar de switch en klaar is kees, ..

note: *misschien dat de N lijn gaat storen, .. om dat dit een gemeenschappelijke is.

Lijkt me dat je gewoon 3 huizen hebt en die vervolgens op 1 switch zet, .. 'k zie niet in waarom dit slecht gaat werken.
Synman
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 jun 2013, 21:29
Locatie: Massemen (Wetteren) Belgium
Bedankt: 12 keer

Mijn collega heeft een 3-phase bridge van develo in werking. Het werkt nu zoals het hoort.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Beetje dit oud topic op poken: heeft iemand dit zonder het coupler product ondertussen kunnen testen? Ik zit hier in een situatie waar ik het met telkens vijf plc's op twee verschillende fases zou willen proberen. Snelheid is niet zo belangrijk, betrouwbaarheid wel.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Mijn ouders hebben thuis 3-fasig stroomnet en ik werk al jaren met Devolo powerline adapters zonder problemen op verschillende stopcontacten in huis. ik haal daar iets minder dan 50Mbps over, ik weet wel het type niet meer gezien ze al wat jaren oud zijn en ik er nooit meer aan heb moeten prutsen eens ze zaten.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

MClaeys schreef:en ik er nooit meer aan heb moeten prutsen eens ze zaten.
Tnx! Mocht je daar zonder moeite bij gelegenheid eens kunnen zien welk type het is zou me dat ook helpen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik zal dit vanavond weten zeggen, al zal dat type niet meer verkrijgbaar zijn vrees ik. Het is een van de weinige types met een schermpje, ik moest zelfs al even zoeken op Google om het model (of gelijkaardig dan toch) te vinden.
Afbeelding
Devolo dlan 200 Avsmart, de naam zegt me wel iets dus dat kan wel kloppen (vanavond weet ik het zeker).

Ik heb er overigens ook nog 2 liggen die ze bij Proximus verkopen voor mensen die geen netwerk hebben achter hun tv voor de decoder, die worden wel nog verkocht dus kan ik eventueel wel eens testen ook (al zal dat dan eerder morgen zijn).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Jep, exact het type dat hier boven staat. Die van Proximus (dlan 500 dacht ik) werken ook.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Mijn dank is groot (groter dan mijn bandbreedte)
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ter info: die fasenkoppelaars bevatten doorgaans niet meer dan een condensatortje tussen elke fase. Ik heb er een hele tijd geleden zo eens eentje moeten installeren, was toch de volle 3 euro aan materiaalkost :)
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Volgens mij is dit geen gewone 'fasekoppelaar', maar een volwaardige powerline adapter/zender, waarop je systematisch op elke fase een ontvanger kan hangen. Vandaar die prijzige prijs.
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

SpecialK schreef:Ter info: die fasenkoppelaars bevatten doorgaans niet meer dan een condensatortje tussen elke fase.
Weet je nog welke waarde / spanning je gebruikt hebt hiervoor?
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

22nF Y2/X1 300VAC. Opgelet, dit was op een (oud!) 3*230V net! Voor moderne 3*400V+N netten moet je een hogere spanning nemen.
Uiteraard foliecondensatoren (MKP).
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

SpecialK schreef:22nF Y2/X1 300VAC.
OK, bedankt. Ga eens in mijn onderdelenbakjes zoeken of daar nog zo iets inzit.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”