Ervaringen met Z-wave

Argon
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 36 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Ervaringen met Z-wave

Berichtdoor Argon » 16 Nov 2014, 21:26

Hallo,

Ik ben wat aan het rondkijken om eventueel wat te spelen met het Z-wave protocol om het één en ander hier thuis te automatiseren. Ik was van plan om RaZberry aan te kopen om op mijn reeds aangekocht Raspberry Pi te koppelen.

Heeft iemand reeds ervaring met Z-wave / Z-wave op de Raspberry Pi?

Mijn eerste project is om 3 bestaande elektrische rolluiken via de Smartphone op en neer te kunnen laten. Leuk zou ook zijn om bvb tijdens de zomer de rolluiken op een reeds vastgelegde positie te doen stoppen. Iemand die toevallig al zo'n systeem heeft? :-)

Ik heb wat op internet gezocht en blijkbaar is het Z-wave protocol een goeie keuzen, maar wie weet zijn er nog andere/betere protocollen? Het is vooral mooi meegenomen (en toch wel wat een vereiste) dat het Z-wave protocol feedback kan geven zodat je zeker weet of het commando wel uitgevoerd/ontvangen werd.

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1965 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 438 keer

Re: Ervaringen met Z-wave

Berichtdoor r2504 » 16 Nov 2014, 23:12

Z-Wave is proprietary voor zover ik weet... denk dat je beter af bent met ZigBee.

wimpie3
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 42 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor wimpie3 » 17 Nov 2014, 08:33

Ik heb zelf Zwave, zeer tevreden van in combinatie met een Micasa bakje. Zigbee is denk ik beperkt tot 10 meter. Zwave gebruikt een protocol waarbij elke ontvanger zijn signaal ook weer doorstuurt naar de volgende ontvanger en heeft een betere dekking. Blijf zeker weg van de 1-wegs protocollen! Wat ben je met een besturing op afstand als je niet eens weet of je commando is aangekomen?

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 17 Nov 2014, 09:49

wimpie3 schreef:Zwave gebruikt een protocol waarbij elke ontvanger zijn signaal ook weer doorstuurt naar de volgende ontvanger en heeft een betere dekking.

ZigBee is eveneens een mesh based network. Volgens wat ik gelezen heb kan je voor ZigBee rekenen op 10m, voor Z-Wave op 30m... dus bij een ZigBee zal je meerdere "nodes" moeten plaatsen.

Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 50 keer
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Berichtdoor Avenger 2.0 » 17 Nov 2014, 12:20

r2504 schreef:Z-Wave is proprietary voor zover ik weet... denk dat je beter af bent met ZigBee.

Alleen is er in Europa spijtig genoeg zo weinig (en betaalbaar) ZigBee spul te vinden. De markt is hier duidelijk Z-Wave gericht.

willem2
Member
Member
Bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Berichtdoor willem2 » 17 Nov 2014, 12:43

Onafhankelijk van het feit of het protocol nu 1-wegs is of niet:
  • een traditionele buismotor is een dom ding, omhoog/omlaag en twee eindschakelaars - zendt geen informatie terug
  • sommige buismotoren hebben een instelbare "geheugenpositie" - intelligentie hiervoor zit in de motor (gestandaardiseerd?)
IMHO geeft een RPi uitgebreid met een relaisboard meer mogelijkheden:
  • in- en uitgangen aansturen via een programma op de RPi
  • webserver installeren en interface bouwen op RPi
  • bediening via de webinterface
  • een of ander draadloos protocol evt bijkomende implementeren op de RPi
Om een traditionele buismotor op een bepaalde positie te laten stoppen:
  • vanaf bovenste/onderste positie "x" (milli)seconden omlaag/omhoog sturen
  • Ik heb bovenstaande gerealiseerd met een Siemens LOGO, werkt al vele jaren probleemloos
  • het kriebelt om de logo te vervangen door een RPi 8)

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 17 Nov 2014, 13:04

willem2 schreef:Onafhankelijk van het feit of het protocol nu 1-wegs is of niet:
[*]een traditionele buismotor is een dom ding, omhoog/omlaag en twee eindschakelaars - zendt geen informatie terug

Maar misschien wil je wel weten of je wireless relais de opdracht heeft ontvangen (maar daarom is je rolluik inderdaad nog niet 100% naar omlaag).

Argon
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Argon » 17 Nov 2014, 16:38

Ik heb het op de manier die willem2 hier heeft uitgetypt geprobeerd. Probleem is dat ik te weinig programmeer kennis heb om dit alles te bereiken. Ik ben er lang mee bezig geweest en kwam af en toe wel wat verder, maar echt professioneel was het niet gedaan. Uiteindelijk was ik aan het prutsen met 220V en vond het toch veiliger om een andere weg in te slaan.

Vandaar het Z-wave verhaal. Budgetair gezien is het Rpi / relais verhaal wel pakken goedkoper zie ik dan het Z-wave verhaal. Goedkoopste rolluikschakeleaar die ik vond is al rond de €60.
Ik zag ondertussen ook dat die Razberry (module om op de Rpi te koppelen) niet meer zo actief onderhouden wordt. Misschien moet ik dan toch kijken om een "officiele" Z-wave controller aan te kopen. Wat is een goede maar betaalbare controller voor dit?

Ben zeer nieuw in het Z-wave / Domotica verhaal, en zie op den duur het bos door de bomen niet meer.

Argon
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Argon » 23 Nov 2014, 16:53

Veel Z-wave modules hebben blijkbaar nood aan een 3 draads systeem ( http://www.robbshop.nl/modules/aansluiten-modules )
Ik heb echter enkel een N, L en Aarding in mijn schakelaars / stopcontacten. Hier kan ik dus waarschijnlijk niet mee werken?

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 23 Nov 2014, 22:32

Blijft trouwens een dure bedoening... 60 euro gemiddeld per schakelaar :-(

Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Berichtdoor Catchthemoment » 20 Jan 2015, 22:27

@Argon,
Hoe is het afgelopen met je Zwave project? Ik ben namelijk exact hetzelfde van plan...het automatiseren van een 11-tal rolgordijnen, en dit met Zwave.
Als je er uiteindelijk mee verder gegaan bent, ben ik wel nieuwsgierig naar je ervaringen.

PS: ik heb me ondertussen al een Vera 3 aangeschaft om het één en ander te automatiseren.

Mvg,
Herman

Argon
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Argon » 21 Jan 2015, 09:35

Uiteindelijk niet mee verder gedaan daar ik te weinig afweet van electriciteit in zijn algemee. Dit vooral over het puntje die ik hier al aanhaalde ( http://www.robbshop.nl/modules/aansluiten-modules ). Ik ben dus niet zeker of ik zo'n 3draads systeem heb. En om gewoon zo'n controller aan te komen + zo'n schakelaar om eens te testen lijkt het mij een beetje te duur. :-)

brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer

Berichtdoor brubbel » 21 Jan 2015, 12:02

Ik ben mijn interesse in z-wave verloren toen bleek dat je voor de APK developer kit 1000-en-zoveel euro moet neertellen. Tot zover.

wimpie3
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 42 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor wimpie3 » 21 Jan 2015, 12:04

De developer kit heb je wel niet nodig om je ZWave op afstand te besturen... dat doe ik gewoon met HTTP commando's.

brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer

Berichtdoor brubbel » 21 Jan 2015, 12:06

Dat klopt, maar op de z-wave controller zit een 8051 mcu, waar je leuke dingen mee kan zou kunnen doen.

Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Berichtdoor Catchthemoment » 06 Feb 2015, 21:15

Ondertussen wat gespeeld met de VERA 3 ... zeer mooi systeempje. :-D

Argon
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Argon » 10 Feb 2015, 09:18

En lukt dit nu ook goed voor de rolluiken? Of heb je dit nog niet ingesteld/getest?

beont
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Berichtdoor beont » 10 Feb 2015, 10:39

Ik heb een razberry (dus zwave) en een 433mhz ontvanger voor weerstations.
Momenteel bedien ik mijn 4 rolluiken via Zwave (fibaro) aan de hand van de zonsondergang, en zonsopgang.

Het systeem is echt heel betrouwbaar, nog nooit iets raar meer voorgehad. Wat heel belangrijk is, is de afstand tussen de raspberry en de schakelaar. Hoe meer schakelaars, hoe groter het bereik van de zwave installatie

Argon
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Argon » 10 Feb 2015, 10:42

Welke schakelaar gebruik je precies?

beont
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor beont » 10 Feb 2015, 11:12

Argon
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Argon » 10 Feb 2015, 13:26

Heb je ook een app die je gebruikt om manueel de rolluiken op en neer te doen?
Ik denk bvb maar aan de kleine die begint aan zijn middagdutje. Dan is de zon natuurlijk nog niet onder, maar zou het handig zijn om handmatig vanaf de smartphone (Android) deze naar beneden te laten gaan.

Als ik het goed voorheb heeft Z-wave zelf geen officiele app, maar moet je beetje zelf knutselen met wat anderen reeds gemaakt hebben (voor mijn geval Android)?

beont
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor beont » 10 Feb 2015, 22:17

Ik gebruik Dromotica op android.

Je moet uiteraard wel port forwarding doen op de router, maar daarbuiten is het gewoon url, username, wachtwoord en poort invullen in de applicatie
Dan kan je gewoon de slider gebruiken om het rolluik te bedienen.

Argon
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Argon » 10 Feb 2015, 22:37

Het enige wat mij wat tegenhoud is de kostprijs van die schakelaars, of eigenlijk in het algemeen alles wat Z-wave aankan is niet echt goedkoop te noemen. Heb er zo een 5tal nodig, dus tikt wel onmiddellijk aan he. Ook heb ik dan nog zo'n Controller nodig.

Mijn kennis van elektriciteit gaat ook niet ver en ik twijfel dus nog altijd of ik de schakelaar weldegelijk kan aansluiten volgens het 3draadssysteem die je hier kan lezen: http://www.robbshop.nl/modules/aansluiten-modules
Bij mijn schakelaar heb ik gewoon 3 draden (de N, L en aarding). Moet dus nog opzoeken of dit genoeg is of niet.

lacer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 120 keer
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer

Berichtdoor lacer » 11 Feb 2015, 00:41

Bij mijn schakelaar heb ik gewoon 3 draden (de N, L en aarding).

Die 3 draden, komen die van de voeding of van de rolluik buismotor ?
Indien van de motor, komt de voeding dan ook met 3 draden toe op je schakelaar ?
Proximux Internet Start 60/4 speedtest max 58/3.9
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
WDTV Live SMP + RPi 3B + Android met Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu 18.04 + Ubuntu Mate 16.04 / Ubuntu steunpunt

papajemo
Starter
Starter

Berichtdoor papajemo » 1 week 4 dagen 18 uur geleden (10 Feb 2019, 12:37)

Ik heb problemen met mijn nieuwe Vera Secure UI7 installatie. Ik vermoed dat de controller het niet doet zoals het moet. Ik heb nieuwe sensoren uit de verpakking die ik niet goed kan aanmelden, enkel het "parent" device is zichtbaar en geen "children" plus een serie ERROR meldingen. Er is ook geen beterschap na een manuele "wakeup" , Robbshop heeft deze devices zonder enig probleem vervangen maar met de nieuwe is het het zelfde probleem. Ook blijft bij sommige raam/deur sensoren de batterij op 100% staan. Ook blijven sommige sensoren uren lang "rood" staan in de app terwijl ze volgens de instellingen 30 sec zouden "rood" blijven. Ik heb ondertussen ook al range extenders bij geplaatst en die vertellen mij door hun leds dat het signaal door de woning voldoende is, niets blijkt te helpen. Daarom zoek ik iemand met bij voorkeur een VERA Zwave controller die mijn (4) koppige zwave devices als proef wil aanmelden bij zijn controller zodat ik weet waar het probleem zit. Bij voorkeur niet te ver van Bornem ;-)
Eric.

StarWing
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 51 keer
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Berichtdoor StarWing » 1 week 4 dagen 14 uur geleden (10 Feb 2019, 15:53)

Ik heb sinds augustus een domoticz + raspberry pi + 3fibaro zwave rolluikschakelaars, en nog wat chinese sensors.
Setup werkt zonder problemen, nog geen miserie mee gehad, raspberry heeft een uptime van ongeveer 2 maand.

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 290 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 312 keer

Berichtdoor MClaeys » 1 week 4 dagen 14 uur geleden (10 Feb 2019, 16:37)

Ik draai inmiddels een jaarke Home Assistant met een dikke 20 zwave modules. Voor lichten en rolluiken. Op Home Assistant is het zo goed als plug en play eigenlijk, gewoon modules joinen en dan acties aan verbinden.
Xbox Live: MClaeys

Terug naar “Computers en randapparatuur”