Laptop merken

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Er zijn in het verleden al verschillende postings geweest rond laptop's, echter ik kan niet meteen meer de informatie vinden die ik zoek, met name welke zijn de merken (even los van alle andere specificaties) die aan of af te bevelen zijn ? Ik denk dan aan oa. Asus, Toshiba, Sony, HP, Acer, ...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hangt ervan af wat je wil, maar als je een duurzame laptop wil: aanbevelen: Toshiba, Asus, Dell; niet: packard bell, acer, ...

Ik heb zelf een eind acers gekocht gewoon omdat ze maar 2 jaar mee moesten gaan en ik de beste performantie zocht voor de laagste prijs. Dus het hangt een beetje af wat je ervan wil ;).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Goztow schreef:Hangt ervan af wat je wil, maar als je een duurzame laptop wil: aanbevelen: Toshiba, Asus, Dell; niet: packard bell, acer, ...
Iets duurzaams (is trouwens voor iemand die er zorgvuldig mee omgaat)... dus niet iets dat defect gaat net na z'n garantie.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Als garantie belangrijk is dan ben ik nog altijd voorstander van Dell.
Eén van de weinige merken waar je de optie hebt om 3 of soms zelfs 4 jaar (onsite) garantie te nemen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Consumer Notebooks : Asus & Toshiba zijn zowat de enige merken met een goede, snelle en goedkope Naverkoop
Buissiness Notebooks : HP (maar dus enkel voor de Probooks en niet hun Consumer reeksen)

De N reeks van Asus is een aanrader, wil je goedkoper kan je eens bij Toshiba gaan kijken.
Wil je echt (bijna) nooit zonder Notebook zitten koop dan een HP, zij geven 1 jaar garantie b2b maar je hebt oneindig veel mogelijkheden om deze garantie te verlengen\uit te breiden (tot 3jaar 4uur onsite reparatie). Maar de standaardgarantie van het Buissiness gedeelte van hp is ook dik in orde. Meestal is het bellen,10 minuten gegevens doorgeven en daags erna komen ze die halen, heb nog nooit een notebook langer dan 5 dagen (inc. weekends) moeten missen.
Ze sturen die dingen naar Polen, daar werken ze blijkbaar 24/24 7/7.

Blijf weg van Acer & de Consumer Hp notebooks. Niet dat dit slechte notebooks zijn, maar bij defect blijven ze weken weg & of kan je eerst een half uur naar een betaalnummer zitten bellen.

Ook de Aldi notebooks zijn een pain in the ass, niet qua service, die is goed als je 2X tot in Gent wil rijden. Ze steken gewoon niet goed in elkaar.

Met Dell heb ik geen ervaring.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

iceke schreef:Ook de Aldi notebooks zijn een pain in the ass, niet qua service, die is goed als je 2X tot in Gent wil rijden. Ze steken gewoon niet goed in elkaar.
hmm... niet echt actueel meer.... dat servicecenter in Gent is al meer dan 2 jaar geleden failliet verklaard.... medion heeft correcte hersteldienst, gaat nu via nederland, ophaling/aflevering aan huis.

dell, op het moment dat ik m'n nieuwe laptop bestelde was er gratis 4 jaar home support, heel handig moet ik zeggen. als ik van dell iets bestel zou ik niet al te snel beslissen, omdat acties om de 14 dagen veranderen, hou die een tijdje in de gaten en sla toe op het juiste moment

toshiba vind ik ook ok, maar nog nooit gebruik gemaakt van service
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb zelf een Dell, en dat is echt waar voor z'n geld vind ik.
Wat ik een groot pluspunt vind, zijn de adapters.
De voedingsdraad is véél dikker in vergelijking tot andere vele merken, ik denk dat dit wel gunstig is voor de levensduur van de adapter.
De stekker is ook zo geen grote ronde, wat ik ook wel gemakkelijk is.
Maar om nu speciaal hiervoor een Dell te kopen, ik ben er gewoon héél tevreden van.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

honda4life schreef:Ik heb zelf een Dell, en dat is echt waar voor z'n geld vind ik.
Wat ik een groot pluspunt vind, zijn de adapters.
De voedingsdraad is véél dikker in vergelijking tot andere vele merken, ik denk dat dit wel gunstig is voor de levensduur van de adapter.
De stekker is ook zo geen grote ronde, wat ik ook wel gemakkelijk is.
Maar om nu speciaal hiervoor een Dell te kopen, ik ben er gewoon héél tevreden van.
Als ik naar mijn zus haar laptop kijk die ook een Dell heeft dan vind ik die adapter toch niet zo goed.
De kabel is bijna een coax-kabel en als je kijk waar de verbinding is met de adapter zelf dus aan de blok dan gaat de kabel daar altijd stuk en ze is ook een voorzichtige gebruiker.
Dit is trouwens al haar 2de adapter.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

-Hp probook
-Hp Elitebook
-Lenovo thinkpads

en da ist zowat als ge het over deftige business notebooks hebt. Dell kan wel leuke garantie hebbe, helaas heb je ze te vaak ook echt nodig. en bij hp en lenovo kan je ook gewoon 3j onsite NBD erbij nemen.
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

HP elitebook, super content van!
Zeker met die extended batterij die je erop kan klikken, gaat 12u mee!
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

honda4life schreef:De voedingsdraad is véél dikker in vergelijking tot andere vele merken, ik denk dat dit wel gunstig is voor de levensduur van de adapter.
De stekker is ook zo geen grote ronde, wat ik ook wel gemakkelijk is.
... ik zit aan m'n 4e adapter van Dell voor dezelfde notebook. Het oprolsysteem rondom de adapter doet dat aansluitpunt nogal snel verslijten (elke dag minstens 2x op en afrollen). Ook ambetant: Dell-voedingen hebben geen 'mickey mouse'-aansluiting, vele andere merken wél.
Gebruikersavatar
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 509
Lid geworden op: 17 jul 2004, 00:46
Locatie: Zaventem
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb een nieuwe Latitude E6500 op 't werk en ik erger me aan het toetsenbord en touchpad (maar da's misschien omdat ik zelf een Macbook heb met volgens mij toch een beter toetsenbord en touchpad :-D )
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Ik erger me ook grijs aan het Dell touchpad (heb ook een Latitude). HP heeft er van Synaptics (= super), deze dell is 'Alps'. Wat dat ook mag zijn. Registreert in elk geval niet goed.

Allé ja, ik ben in het algemeen niet zo tevreden van m'n Dell, op de support na.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

meon schreef:
honda4life schreef:De voedingsdraad is véél dikker in vergelijking tot andere vele merken, ik denk dat dit wel gunstig is voor de levensduur van de adapter.
De stekker is ook zo geen grote ronde, wat ik ook wel gemakkelijk is.
... ik zit aan m'n 4e adapter van Dell voor dezelfde notebook. Het oprolsysteem rondom de adapter doet dat aansluitpunt nogal snel verslijten (elke dag minstens 2x op en afrollen). Ook ambetant: Dell-voedingen hebben geen 'mickey mouse'-aansluiting, vele andere merken wél.
De voedingen van de docking station van de dell hebben wel een 'mickey mouse' aasluiting. En een docking station geeft natuurlijk als voordeel dat ge uw voeding niet moet op en af rollen ;).
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

De recentere businessmodellen van Sony Vaio (VGN reeksen) waren ook niet echt dat. Na enkele maanden al rammelende ventilator, grafische kaart die het begeeft. Bij terugkeren uit garantie blijkt 't toetsenbord ineens maar half te werken (F1-F9, insert, DEL etc werken niet meer). Dus, nee, sony is in mijn ogen toch ook geen aanrader meer...
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

meon schreef:Ik erger me ook grijs aan het Dell touchpad (heb ook een Latitude). HP heeft er van Synaptics (= super), deze dell is 'Alps'. Wat dat ook mag zijn. Registreert in elk geval niet goed.

Allé ja, ik ben in het algemeen niet zo tevreden van m'n Dell, op de support na.
Ik heb wel synaptics op m'n Inspiron 6400 :wink:
Misschien krijg je het ook wel aan de praat, wie weet :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Sony, is echt heel wisselvallig, ze hebben enkele top notebooks maar ook een paar modellen die bagger zijn.
Hun support is goed en snel.(toch de 2 keer dat ik ze nodig had)
Over voedingen en voeding aansluitingen : Dat is een oud zeer dat bij elke fabrikant voor problemen zorgt, Door het steeds op en afrollen van die kabels gaat die naar verloop van tijd "torsen", nu zit daar wel een ijzeren gevlochten draad rond, maar meestal breekt die na verloop van tijd af aan de voeding zelf, of aan de steker. Erger is het aansluitpunt op de notebook zelf, om kosten te besparen solderen bijna alle fabrikanten die direct op het moederbord van je notebook.
Door het veel in en uittrekken van die kabel (en het per ongeluk lostrekken, wanneer je weer eens over je netsnoer sompelt) komt die na verloop van tijd los te zitten of breekt hij af. In Garantie is dat bij veel van bovengenoemde fabrikanten geen probleem om die te laten vervangen, uit garantie is een ander verhaal.
Een notebook openschroeven, nieuwe powerplug bestellen, oude eraf solderen, nieuwe erop solderen en heel de zooi terug in elkaar vijzen is niet op 123 gedaan.
Als je hiervoor naar de support belt, steken ze ineens een nieuw moederbord en mag je rekenen op een factuur van 400-500 euro.
Beter zou zijn om deze plug op een apart bordje te voorzien zodat deze makkelijk vervangen zou kunnen worden.

Alle andere defecten aan een notebooks uit garantie zijn vrij simpel te vervangen, ventilators/schermen/invertors/touchpads/batterijen en toetsenborden = max een half uur werk.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

r2504 schreef:
Goztow schreef:Hangt ervan af wat je wil, maar als je een duurzame laptop wil: aanbevelen: Toshiba, Asus, Dell; niet: packard bell, acer, ...
Iets duurzaams (is trouwens voor iemand die er zorgvuldig mee omgaat)... dus niet iets dat defect gaat net na z'n garantie.
Als je duurzaamheid belangrijk vind en er niet op verplaatsing gewerkt moet worden zou ik een laptop ten stelligste afraden en gaan voor een pc van een degelijk merk. Die zijn echt wel veel duurzamer dan laptops. Iedereen koopt tegenwoordig laptops, zelfs voor vaste locaties en privegebruik, en denkt dan dat ze daar ook 5 jaar gaan mee doen. Niet dus, een deel van de problemen stond ook al hierboven ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 feb 2007, 16:26
Locatie: Lincent/Lijsem
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 16 keer

Ik ben aan mijn tweede Acer laptop en ik heb zeker niet te klagen.

De eerste, een Aspire 1711 van begin 2004 (2000€), P4 3.0GHz, 17" LCD, keyboard + numeriek pad, 3.5" HDD, 1GB standaard desktop DDRAM, was (en is nog steeds) een snelheidsmonster.
Het enige nadeel: de koeling (3 fans in totaal) is zeer geluidruchtig wegens de desktop P4 processor.
Ik heb hem 3 jaar gebruikt, nu gebruikt mijn zoon hem nog dagelijks.
De nieuwe Acer Aspire 89xx (nu een paar maand oud) van zijn vriendin is nu nog steeds trager t.o.v. de 1711...
Het enige dat we er zelf aan gedaan hebben: 1GB RAM bijgestoken, 120GB/7200RPM vervangen door 300GB/7200RPM en onlangs een versleten Sunon VGA fan vervangen (nieuw gevonden via Ebay).

Mijn actuele Aspire 9814 van december 2006 (1800€), groot 20.4" LCD (1680x1050), 1.83GHz T5600 CPU, keyboard + numeriek pad, 2.5" 100GB/7200RPM + 120GB/7200RPM, 2GB SODIMM DDR2 gebruik ik dagelijks (ik heb geen desktop PC) en staat aan vanaf het moment dat ik wakker wordt tot ik ga slapen ('s nachts standby).
Een beest van een laptop (een halve meter breed), magnifiek LCD en werkt nog steeds perfect (alhoewel veel trager dan mijn oude 1711).
Kwasi niet mobiel te gebruiken wegens grootte/gewicht maar ik gebruik hem toch alleen als een desktop op de salontafel.

Het enige (lastige) probleem dat ik onlangs geconstateerd heb (grotendeels mijn fout) is dat het moederbord geen 4GB (2x2GB) herkent.
Volgens Acer support moet het moederbord vervangen worden maar natuurlijk is de (verlengde 3 jaar) waarborg nu al een jaar verstreken.
Had ik de RAM upgrade naar 4GB een jaar geleden gedaan (zoals oorspronkelijk gepland) was de herstelling nog kosteloos geweest... :bang: :bang:

Wat betreft een mogelijk volgende laptop binnen een paar jaar: Ik vind niks naar mijn goesting, 18.4" en 1920x1080 is nogal klein wegens brildrager zijnde, en een 22/23/24" laptop zal er nooit op de markt gebracht worden...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

m'n, huidige pc zou momenteel ook niet meer dan 2 Gb werkgeheugen ondersteunen, gebruik google en je zal tot dezelfde conclusie komen als mij, dat het WEL gaat :D
Stel je voor, ze gaan de adresbus maar 31 bits breed maken ipv. 32 :lol:, wetende dat je CPU 32/64 bits is klinkt die 31 wel héél vreemd :wink:
Dat komt gewoon omdat als ze die computer gemaakt hebben er nog geen latjes van 2 Gb bestonden, en hij dus officieel getest is met 2x1 Gb.
Het kan wel zijn dat je die 4 Gb niet volledig kan gebruiken, omdat de eerste bits gebruikt worden om andere hardware een adres te geven, zoals grafische kaarten,...
En ik ga hier verder niet op in :lol:

Een mooi voorbeeld is m'n PSP die volgens het boekje maar 2 Gb maximum kan, er zit er nu 16 in.
Da bestond gewoon nog ni ze toen ze da boekske geschreven hebbe :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

honda4life schreef: Een mooi voorbeeld is m'n PSP die volgens het boekje maar 2 Gb maximum kan, er zit er nu 16 in.
Da bestond gewoon nog ni ze toen ze da boekske geschreven hebbe :lol:
Laat dat nu juist een heel slecht voorbeeld zijn.
ten eerste spreek je nu over 2 verschillende dingen, je verwisseld geheugen met opslagruimte.
en ten tweede is je uitspraak gevaarlijk omdat heel veel apparaten max 2gig opslagruimte aankunnen (omdat ze niet geschikt zijn voor de High-capacity kaartjes)
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 feb 2007, 16:26
Locatie: Lincent/Lijsem
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 16 keer

@honda4life: De Aspire 9814 ondersteunt volgens Acer wèl degelijk 4GB (2x2GB), dus heb ik via Ebay de juiste 2x2GB DDR2 566MHz SODIMM modules gekocht.
De Aspire heeft de laatste BIOS versie en werkt perfect met 2x1GB en met de twee 2GB modules apart (dus 1x2GB), ik heb beide 2GB modules dagenlang apart getest.

Zowel met 1GB + 2GB, 2GB + 1GB als met 2x2GB herkent de laptop altijd 3072MB en heb ik totaal géén beeld of videosignaal als Windows start (logon).
Nvidia 7600go VGA drivers aangepast (laatste versie) zonder resultaat, volgens Acer Support is het een hardware probleem op het moederbord.

Edit: Het is een feit dat zelfs met 2x2GB ik onder Windows maar 3072MB kan gebruiken wegens de beperkingen die je zelf opgeeft, maar dan kan ik mee leven.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

@r2504

Ik raad persoonlijk Asus _niet_ meer aan. Sinds dat Asus een groot deel van zijn repair doorgeeft aan Dynafix is -zeker wanneer je machine stuk gaat binnen de garantieperiode- het huilen met de pet op : een Dynafix repair heeft een 60% kans op een zinnige repair (ik meen het, ik hou die statistieken bij ons bij), de rest mag onmiddelijk terug wegens "niet herstelt of nog defecter dan dat hij naar hun vertrok").Erger is dat het steeds vaker voorkomt dat relatief nieuwe Asus laptops (ongeveer 12 maanden oud of ouder) *niet* meer herstelbaar zijn door Asus noch Dynafix, en hun oplossing is dan "kreditering van restwaarde", en die ligt dan bij 60% (!!) van de nieuwwaarde als je toestel 15 maanden oud is. Puur bedrog noem ik dat.

Sony's zijn tegenwoordig ook maar zo-en-zo. Spontaan afbrekende powerknop-asy's (bekende designfout) bijvoorbeeld, *alle* fans van de VGN series gaan er binnnen de 12 maanden gegarandeerd aan (net zoals bij MSI op de 6xx en 7xx series), zeer langzame repairs (tot 2 weken wachten op een HDD !) ... nope. Optical stuk ? Toestel is een volle maand weg omdat "ze geen BD drives hebben". HALLO ? SONY HEEFT GEEN BD DRIVES OP VOORRAAD ? HOE SARCASTISCH IS DAT NIET ? (sorry voor de caps).

Fujitsu : omdraaien, hard weglopen en niet omkeren : maakt niet uit of je kijkt naar de duurdere Lifebooks of de goedkopere Amilo's, ze deugen gewoon niet. De "star wars" design machines (zwart/witte gevallen) van verleden jaar bijvoorbeeld zijn dermate slecht dat op heel regelmatige basis Fujitsu een garantieverlenging moet toekennen omdat het toestel in kwestie van de 24 maanden garantie makkelijk 6 maanden bij FJ zit. Enige lichtpunt : als het echt foutloopt (3x repair voor dezelfde fout en nog geen oplossing), doet FJ -anders als Asus- een 100% kreditatie van de nieuwwaarde van de machine, en da's heel netjes van hun. De kreditatie is trouwens niet gebonden aan de nieuwe aankoop van een FJ : je mag wat hun betreft met het geld doen wat je wil.

Dell : geen zever. Werkt of werkt niet. Als stuk doet Dell z'n werk en doen ze (meestal) een goede repair naar wat ik hoor. Maar Dell repairs komen nooit via ons, ik heb dit enkel van de feedback die ik van de klanten in kwestie daarna krijg.

Toshiba : komt bijna nooit binnen voor repair, maar wanneer ze wel stuk zijn duurt de repair bij Toshiba meestal vrij lang wegens "gebrek aan onderdelen".

HP : nou ... vooral die Elitebooks vallen hier enorm hard tegen. Dure gevallen met bekende designproblemen (falende VGA, falende HDD interfaces -wat al meerdere malen werd bevestigd door de verschillende HP service mensen die hier al de revu hebben gepasseerd) : valt echt heel erg op hoe vaak deze machines binnen de eerste 6 maanden al door HP moeten worden hersteld. En jammer genoeg is de repair meestal niet ok : met grote regelmaat blijkt de technieker die men opstuurt ofwel de foute vervangonderdelen bij te hebben,of blijkt het swap part al even defect te zijn als het nieuwe onderdeel. Enorm nadeel van het on-site repair systeem : zo'n HP technieker heeft meestal maar *1* onderdeel bij van wat men denkt dat stuk is. Is er iets anders OOk stuk, dan moet hij opnieuw terugkomen, en nog eens, en nog eens, en nog eens ... We hebben al repairs gezien die tot 4 maal intereventie on-site werden voor *1* probleem. Hoe professioneel ? Laatst met een klant een weddenschap afgesloten : kwam bij ons aan met een Elitebook 8730W, gewoon met een kapotte batterij. Klant zegt "oh maar bij HP heb ik die binnen 2 dagen". Ik zei dat ik daar andere ervaringen mee had. Eindverhaal : HP stuurde 2 compleet foutieve batterijen op (ondanks juiste info en zelfs foto van de defecte batterij) voordat de klant zijn juiste batterij kreeg ... 4 weken later dus. En da's niet enkel bij notebooks zo : bij HP printers die on-site repair krijgen, stuurt HP me heel vaak de compleet foute onderdelen op (ik vraag een A3 papertray en ik krijg een A4 bottom case van een totaal andere printer ? Only HP ...)

Acer. Gaat vrij vaak stuk aan heel onnozele problemen (keyboard kapjes breken, scharnier breekt, flashy mediatoetsen werken niet meer, maar vooral vaak "hdd stuk" en "scherm doet raar"-wat bijna altijd op een kapotte flex tussen TFT en mainboard ligt) maar repairs zijn meestal binnen de week terug en zijn in 99,99% van de gevallen van de eerste keer correct uitggevoerd. Bijkomende voordeel : op tamelijk wat Acer's zijn de powerpluggen los van het echte mainboard. Een afgebroken powerplug is dan heel eenvoudig en goedkoop vervangen, daar waar fabrikanten als Asus en Sony in mijn ervaring heel vaak "user damage" roepen en je een repairnota presenteren waar je ook al een nieuwe laptop voor gekocht zou hebben ! Ook leuk bij Acer : als je als technicus het VERMOEDEN aangeeft dat er een probleem is met een specifiek onderdeel omdat je een niet-reproduceerbare fout hebt, vervangt Acer het zelfs wanneer ze het probleem niet konden vaststellen. Bij alle andere merken van hierboven (uitgezonderd Dell, omdat ik daar geen feedback van heb) krijg je dan na een maand of zo de machine terug met een NTF melding (no trouble found).

MSI : beetje rare eend in de bijt. Zeer goede service,klant krijgt bijna altijd voordeel van de twijfel bij problemen. Ik heb al vaker MSI's zien vertrekken naar Nederland met "gaten waar de powerplug hoorde te zitten of "lijnen in het scherm en met duidelijke valschade aan de laptop", en die dingen kwamen dan "met Vriendelijke groeten" en zonder kosten mooi gerepareerd terug. Ook MSI gelooft in de klant en vervangt, net zoals Acer, vaak onderdelen bij het *vermoeden* van een defect.

Eindconclusie : net als met auto's moet je gewoon geluk hebben. Maar met sommige auto's heb je al wat meer geluk nodig als met andere ...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mijn tweede Acer is gewoon uit elkaar gevallen. Neem dat maar letterlijk. De behuizing kwam los aan het scherm in de hoek en dat ging steeds verder totdat het niet meer bruikbaar was :P. Mijn eerste draait nu nog altijd, bij iemand die er enkel wat bureautica op doet.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ervaringen met laptops:

Acer: semi-positieve ervaringen, nooit support nodig gehad. Voedingen zijn wel huilen met de pet op (m'n vriendin is door 4 adapters gegaan met haar - nu gepensioneerde - laptop

Dell: altijd Latitude series gebruikt (werk laptops van vorige werkgever) - weinig tot geen problemen mee gehad. Enkel behuizing trekt op niks (rap breuken in de behuizing...)

Apple: heb een witte mb, model 2007. Werkt nog steeds goed, support was goed (is uit garantie), behuizing is echt wel slecht (krassen, haarbreuken, ...)

Fujistu-Siemens: wegblijven. echt wel.

HP: ik heb een HP Compaq 6910p, geeft me nog de stevigste indruk van allemaal, momenteel. Werk laptop van huidige werkgever.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

kaween schreef:Eindconclusie : net als met auto's moet je gewoon geluk hebben. Maar met sommige auto's heb je al wat meer geluk nodig als met andere ...
Echt bemoedigend om iemand advies te geven op basis hiervan. Nu volgens mij heeft de persoon niet echt behoefte aan een laptop, en in dat opzicht denk ik dat men beter af is met een desktop wat betreft "problemen" (en het is nog goedkoper ook).
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

@kaween

Stange, ik heb met Asus nog maar 1 slechte ervaring gehad, lees notebook voor een 2 de maal moeten terugsturen. Wat me wel opvalt is dat notebooks buiten garantie vroeger voor een standaard prijs hersteld werden(75€ als ik me niet vergis) Waar ze nu altijd, 75+ het vervangonderdeel aanrekenen.
In garantie echter heb ik nog nooit moeilijkheden gehad met userdamage en co, eerder het omgekeerde duidelijke userdamage die onder garantie wordt gemaakt.
Verder krijg ik regelmatig notebooks terug waar meer aan vervangen is dan noodzakelijk (nieuwe case of nieuw touchpad).
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat heel wat repairs langer wegblijven omdat de onderdelen niet op stock zijn.

Verder heeft HP me nog nooit een verkeerd onderdeel teruggestuurd & is het dus prettig zaken te doen met hen.

@r2504
Kaween geeft hier duidelijk zijn ervaringen als verkoper of technieker, iets waar een eindgebruiker wel rekening mag mee houden, maar in principe weinig last van zal ondervinden. Tenzij je je notebook online koopt of in een grootwarenhuis, dan kan je zelf naar de desbetreffende dienst bellen en zien dat je thuis bent wanneer ze je notebook komen ophalen voor vervangning.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

ik hoor niks over samsung? :lol: ik zou me wel een samsung durven aanschaffen ofwel een "pointer system"
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

iceke schreef: Kaween geeft hier duidelijk zijn ervaringen als verkoper of technieker, iets waar een eindgebruiker wel rekening mag mee houden, maar in principe weinig last van zal ondervinden.
Ik weet ook wel dat het allemaal niet zo dramatisch is, tenzij je net de pechvogel bent. In die zin geef ik eigenlijk niet echt graag advies meer (trouwens iedereen moet zelf maar de forums raadplegen, en zelf zijn conclusies trekken), je zal maar meemaken dat de persoon dan net een keertje pech heeft en je volgens hem dan ook slechte raad hebt gegeven.

Nu hoe traag de support misschien ook mag zijn tijdens de garantie is dit niet echt een probleem... maar als je net buiten de garantie met een defect scherm zit, dan is het een ander verhaal (ga ja dan nog > 200 euro kosten doen op een laptop van meer dan 2 jaar ?). Op zich is service dus wel belangrijk, maar de algemene bouwkwaliteit nog veel belangrijker.
Koelreuteria
Pro Member
Pro Member
Berichten: 403
Lid geworden op: 25 mei 2006, 01:30
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 7 keer

devilkin schreef:Ervaringen met laptops:
Fujistu-Siemens: wegblijven. echt wel.
Samen met kaween ben je de tweede in dit topic die zoiets aangeeft.
Ik werk met geen andere laptops dan deze van Fujitsu-Siemens (hun Celsius reeks), en altijd 100 % tevreden.
Heb nog nooit iets moeten binnenbrengen voor reparatie. Weet dus ook niet of hun hersteldienst goed of slecht is.
Kun je wat meer duiding geven wat er zoal verkeerd loopt met deze laptops?
sammetjuuh
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 okt 2009, 09:18
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

dell laptops zijn goed! :bdaysmile:

mijn hp laptop is gesneuveld na 3jaar :oops:
Gebruikersavatar
metal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 767
Lid geworden op: 03 aug 2003, 12:44
Locatie: mol
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Mijn eerste laptop was een acer (1.2Ghz) en is nu een dikke 6 jaar oud en werkt nog steeds maar is wel aan de trage kant.

Een dikke 2 jaar geleden heb ik een hp pavillion dv9000 gekocht. Was een dure (1500€) laptop voor mij vond ik.
Ik koop nooit nog een laptop van hp. Toetsen komen los, nu overlaatst is een scharnier afgebroken. Scherm begint nu raar te doen en krijgt zo'n rare kleuren. Vind ik niet kunnen voor een laptop van die prijs.

Ik heb de laptops dagelijks gebruikt in mijn vrachtwagen als routeplanner en voor films te kijken. Dus over de voeding weet ik niks want ik bestel altijd een 24v lader via een andere website.

In de solden is terug gaan zien voor een acer.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Tja, je bent helaas één van de vele slachtoffers van HP's slechte DV design (nou, feitelijk Quanta, maar goed). En voordat liefhebbers van andere merken gaan roepen van "HP is bucht", de meeste andere merken zijn op één of andere manier in hetzelfde bedje ziek. Tuurlijk, want de meeste machines worden doodgewoon niet meer gemaakt door de merken zelf maar door OEM-merken als Quanta, Compal, Foxcon ... Een HP DV6 bijvoorbeeld lijkt qua moederbord design, opbouw en uitvoering als 2 druppels water op wat je bij Medion aankoopt als een Akoya 96640 en komen beiden van Quanta ... en zo kan ik er heel veel opnoemen.

De DV9x00 breekt inderdaad typisch altijd eerst de linkerscharnier (eigenlijk breken de ophangpunten in de LCD cover, waardoor dat gaat werken als een hefboom en uiteindelijk de scharnier zelfs fysisch breekt,maar da's voor jouw als user om het even, want hij is _stuk_) en de "geweldige" koeling van de DV9000 (waar men niet beter wist als de nV chip koeling via een _thermisch pad ipv een koperen shim_ te laten kontakt maken met het koellichaam zorgt ervoor dat de DV's (ze doen het allemaal hoor) nog sneller als de meeste anderen falen in het typische nV debacle. Die chips gaan los makkelijk boven de 80°C bij een beetje werk, en zelfs idle draaien ze bij 65°C veel te warm daardoor. Een DV9 die een aangepaste koeling heeft (thermoplast pad weg, koperen shim in de plaats, goede koelpasta, verhoogde poten met 0.5cm en zuiver gemaakte airpath) draait tegen 45°C in diezelfde omstandigheden en komt zelfs bij vollast niet boven de 75°C. Weetje : HP doet deze modificatie _niet_, ongeacht het feit dat men heel goed weet dat dit hoognodig was ....

Hindsight is always 20/20. Nu weet ik waarom en hoe deze laptops stuk gaan, maar had je mij 3 jaar geleden gevraagd of de DVx000 (gaande van DV2->DV9, zowel AMD als Intel varianten) een goede machine was, had ik toen waarschijnlijk "ja" gezegd.

Het "funky scherm" probleem gaat uiteindelijk de doodoorzaak zijn van vele, zoniet alle, notebooks die indertijd uitgevoerd waren met nV7, 8 en vroege 9 series nV chipsets, onafhankelijk of het dan gaat over een Asus, MSI, FJ, Acer, HP, Sony, Apple, Medion, Dell ..... enzovoort. Gewoon om je een idee te geven van welke merken allemaal last hebben van dit specifieke probleem : feitelijk gewoon elke fabrikant die zo'n (zeer populaire) chip heeft gebruikt.

De meeste fabrikanten hebben indertijd een aangepaste bios op de markt gegooid om het fan-gedrag van de notebook aan te passen (behalve HP bijvoorbeeld, die dit NIET deden voor het Intel DV9's maar WEL voor hun AMD DV9's) : in praktijk betekende dit meestal dat de fabrikanten de fan-table aanpasten zodat de fan eigenlijk nooit stil stond, teneinde de temperatuursvariaties op de nV chip te verminderen en de levensduur van je machine te verlengen. Maar natuurlijk weet een klant zoiets pas op het moment dat het _fout_ loopt met zijn machine en _dan_ pas leest dat er al 2 jaar of zo een aangepaste bios bestond voor zijn laptop.

Maar ook dit is uitstel van executie : zonder aangepaste koeling (in eerste instantie) of BGA-reballing (om de echte oorzaak van het probleem tegen te gaan) gaan al deze notebooks op een gegeven moment de geest geven.

En dit is één van de redenen waarom ik indertijd schreef dat je feitelijk vooral een beetje _geluk_ moet hebben met de notebook die je koopt .... en daar blijf ik bij. Iets anders zeggen is doodgewoon niet erg realistisch. Het kan best wel zijn dat ik als technicus indertijd gewoon te dicht bij de feiten stond en daardoor veel defecte machines gezien heb om geen donker plaatje op te hangen, maar ik doe dit niet uit "schadenfreude", maar om aan te geven dat bijvoorbeeld voor dit probleem geen enkele fabrikant ongevoelig was/is, en er in deze geen sprake kan zijn van "beste of slechtste" notebook, hooguit van "geluk gehad of niet".
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik lees asus degelijk? Veel van de notebooks van asus zijn zeer goedkoop en de kwaliteit is niet zo geweldig goed. Ik heb hier 1 asus (niet zelf gekocht) en deze valt nogal graag uit omdat hij van zijn eigen vrij heet loopt (intel). Heb deze al open gehad om te kijken of zijn cooling nog werkt en die werkt nog en toch veel te heet lopen (ook geen stof etc). Laptop is net 2 jaar en half. Heb hier een acer liggen van 3.5jaar en daar is nog niets aan geweest. Dus concluse den dag van vandaag je moet chance hebben met gerief. Acer en asus hebben wel een goede service. Mijn broer zijn laptop (acer) is binnen geweest voor een kapotte hdd. Na 2weken terug met nagelnieuw hdd.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

... en da's nog vrij lang. Een betere dealer/zaak heeft over het algemeen een commerciele afspraak met de fabrikant, zodat non-FSR-related repairs onmiddellijk kunnen worden uitgevoerd met eigen spare parts. Een klant bij ons wacht nooit langer als 2 dagen bij defecte hdd's of geheugen bij Acer, FJ, Asus of MSI. Bij HP wordt dat al een stuk moeilijker, zeker als dat ding gebonden is aan een garantieuitbreiding, en bij Sony is het al helemaal hopeloos en gaat men al steigeren als je binnen een straal van een meter komt met een schroevendraaier. :(

Asus goede service ?
Nee.
80% van de repairs van Asus lopen sinds meer als een jaar bij Dynafix, en die weten evenveel van laptops als van wasmachines (=niks dus). Een hdd of een geheugen vervangen, dat krijgen ze meestal nog wel voor elkaar (maar wij sturen daarvoor geen Asus meer op), maar als het ook maar _iets_ vreemder is als een overhittende cpu, een slecht werkend touchpad of zo is het al quasi rampzalig. Zelfs eenvoudige, duidelijk reproduceerbare fouten draaien die mensen nog grandioos de soep in. Onlang nog meegemaakt : linker knop touchpad werkte niet meer (klikte zelfs niet eens meer, puur mechanisch kapot, maar wij krijgen geen plastic parts bij toestellen die nog in garantie zijn) : opgestuurd, repair door Dynafix "changed motherboard". Leuk, maar niet enkel compleet naast de kwestie, maar het _touchpad werkte nog steeds niet_ na repair. :( Het aantal geweigerde repairs van Dynafix (dus niet in orde na repair) ligt ruwweg bij 40% bij ons, misschien omdat wij zelf alle "éénvoudige" repair mogen doen, maar het geeft toch wel te bedenken. Het erge is dat Asus hier heel goed van op de hoogte is, maar er voor de rest ook helemaal niets aan doet.

@Titatium : welke laptop van Asus is dat precies ? Misschien kan ik wel een tip geven.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

ik heb een pointer en daar mag je zelf je HD vervangen indien stuk! de rest moet je wel afblijven maar als er iets mis is sturen ze die op naar st niklaas en hezb je hem binnen de 7werkdagen terug in het beste geval.

tevreden van enkel 2 dode pixels nuja valt enkel op bij zeer donker scherm.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Veel Pointer laptops zijn ofwel MSI-OEM's ofwel generic Compal machines, met en stikkertje van hen erop.
Kwestie dat je weet wat je koopt.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

kaween schreef:Veel Pointer laptops zijn ofwel MSI-OEM's ofwel generic Compal machines, met en stikkertje van hen erop.
Kwestie dat je weet wat je koopt.

ja ze, ik had absoluut geen zin in een gewone laptop geef mij maar eentje a la pointer systems
Redelijk wat moeite gedaan om een winkel id buurt te vinden eentje gevonden net naast d overpoort in gent en die verkoper probeerde me een Hp aan te smeren...
lekker handig je kiest gewoon zelf wat ze er in steken.... :wink:
Jammer dat er geen optie is op een BD rom drive maar goed die mag ik er zelf insteken er hangt enkel een sticker op de onderkant van het mobo.
Laatst gewijzigd door q-tec 28 nov 2010, 22:30, in totaal 1 gewijzigd.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

kaween schreef: @Titatium : welke laptop van Asus is dat precies ? Misschien kan ik wel een tip geven.
F5RLSERIES INTEL: T2390 3gb ram
Nu zit er een zwaar notebookcooler onder zalman 20" en zo blijft ie toch draaien.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

De F5 is X50 related dacht ik (design).

Asus heeft de gewoonte om bij eenvoudigere machines de cpu cooler met een vrij onnozel alu-veertjes systeem (x-vorm) vast te zetten. Indien niet meer in garantie, helpt het bij overhitting meestal om de cooler volledig los te maken van de cpu, de (vaak verbrande) koelpasta van zowel de cooler als de cpu te halen (nail polish-remover is hier heel geschikt voor), en dan OFWEL een extra koperen shim te plaatsen tussen cpu en cooler (beide kanten voorzien van nieuwe coolpasta !) ofwel de de alu-veertjes "naar boven" te plooien, zodat de coolerbody (wanneer terug gemonteerd) een grotere druk uitoefent op de cpu.

Zo'n cpu mag principieel niet veel warmer worden als ruwweg 65°C in LOAD en tussen mid 30 en 40 in idle. Gebruik voor je iets anders doet speedfan om de core temperatuur te checken. Indien het toestel ook nog uitvalt zonder dat de cpu in de buurt komt van die termperatuur, is er iets anders aan de hand. (microscheur in moederbord of onder de northbridge, vaak toch)

@Q-tec : bwah, zoals ik al zei, whatever works for you. En als het een MSI-based notebook is, heb je zelfs nog een heel redelijk toestel gekocht. (buiten het feit dat MSI zijn notebooks vreselijk rommelig in elkaar duwt, met heel veel straps/kabelverbindingen en zelfs gekleefde printplaatjes erin)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”