Ik heb alvast nog een oudere Surround versterker zonder HDMI... een optical out is dus een must voor mij.fryelectro schreef:Nu ja audio wordt met een moderne receiver via hdmi overgestuurd
ervaringen met HTPC's
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
- fryelectro
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 367 keer
- Bedankt: 174 keer
yep correct hoor, zo staat het hier ook opgesteld... maar das de volgende investering, een deftige A/V receiver met ondersteuning voor DTS en al die HD rommel want de mijne gaat niet verder dan dolby digital 5.1 

Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
- deej
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
Euhm got me there. Ik dacht dat 3D alle beelden dubbel stuurde of zoiets... Zag het staan bij de 430GT dus ging er van uit dat het wel zo was.r2504 schreef:Heb je voor 3D extra power nodig ? Is het wat netto bandbreedte betreft niet identiek aan een niet-3D beeld ?
Ja maar als je de PDF met de brochure downloadt staat er wel degelijk 1 Optical/SPDIF connector, dus ik vermoed dat het fotootje en de PDF juist zitten en de webpagina het mist.r2504 schreef:Raar dat er bij de specs staat... Audio N/A terwijl je toch een optical connector ziet ?
Wel hij draait op een hogere frequentie om te starten, en hij heeft hyperthreading, da's zowat de enige verschillen (plus de prijs) die ik kan zien. Als je geen encoding of andere multithreading applicaties gaat draaien op je htpc lijkt de Pentium interessanter.fryelectro schreef:Zeg deej, ik zie dat de i3 ook gesupporteerd is, en deze heeft ook een versie voor 35W. Is deze niet krachtiger en toch even zuinig
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 6 keer
Kan je niet met hdmi naar de tv (inclusief audio) en dan via de optical out op de tv naar de versterker?r2504 schreef:Ik heb alvast nog een oudere Surround versterker zonder HDMI... een optical out is dus een must voor mij.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 39 keer
Ik gebruik een Dell Zino HD 400 als HTPC. Klein, stil en genoeg kracht voor mij! 

Mobiel: iPhone 16 Pro + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020+2021 128 Gb
Home: Hey Telecom vast internet
Tablet: iPad 2020+2021 128 Gb
Home: Hey Telecom vast internet
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
inderdaad. zo is het. Je kan ook via een script bijv een iso mounten en automatisch total media theater opstarten en zo 3D films te kijken.Edward Valckx schreef:Standaard PC'tje met XBMC erop, en een grafische kaart die HD beelden kan versnellen en een HDMI uitgang heeft - en je bent vertrokken.
Een standaard I5 met een simpel moederbord en 4 GByte ram is voldoende. Voor de grafische kaart raad ik een 520 van Nvidia aan, ook voor 3D en eenvoudige spelletjes. De grootste kost is echter de kast. Voor een antec fusion case ben je al snel 250 Euro kwijt. Je hebt dan plaats voor 2 HDD's, een optisch station en een mATX Mobo. Je hebt dan wel een Media center afstandsbediening en klein LCD schermpje. Wil je een grotere variant met meer plaats en een 7 inch touchscreen, dan mag je al snel 500 Euro rekenen.
-
- Deel van't meubilair
Dat zou kunnen maar aangezien in XBMC ook veel gebruik voor gewoon muziek te spelen is dat een omweg.Kenneth schreef:Kan je niet met hdmi naar de tv (inclusief audio) en dan via de optical out op de tv naar de versterker?
Inderdaad en niet meteen een makkelijke keuze als je iets "moois" (maar betaalbaar) wil.mailracer schreef:De grootste kost is echter de kast.
Voor een AB ben ik wel die van Boxee aan het overwegen... al moet ik nog eens zoeken naar gebruikservaringen in combinatie met XBMC (al is Boxee natuurlijk ook een XBMC variant). Ik vraag me namelijk af hoe je alle extra functies doet buiten OK en de pijltjes.
- fryelectro
- Elite Poster
zeg en qua afstandsbediening? Wat zijn de ervaringen daar?
- IR ontvanger ? welke?
- Logitech harmony?
- IR ontvanger ? welke?
- Logitech harmony?
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 6 keer
De kast is natuurlijk zo duur als je zelf wil. Mijn vorige HTPC (eigenlijk mijn laatste want ik gebruik nu een Dune mediaplayer) heb ik gemaakt in een oude versterker.
Gewoon paar keer naar containerpark geweest en bij de electronica een "oude" versterker gevonden. Was mooi qua uitzicht en paste bij de rest van de electronica rond mijn tv.
Als je beetje handig bent, lukt het allemaal wel. Met zo'n dremel dingetje en tubeke secondelijm geraakt je al redelijk ver
Gewoon paar keer naar containerpark geweest en bij de electronica een "oude" versterker gevonden. Was mooi qua uitzicht en paste bij de rest van de electronica rond mijn tv.
Als je beetje handig bent, lukt het allemaal wel. Met zo'n dremel dingetje en tubeke secondelijm geraakt je al redelijk ver

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 108 keer
zie http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Re ... ol_Reviewsfryelectro schreef:zeg en qua afstandsbediening? Wat zijn de ervaringen daar?
- IR ontvanger ? welke?
- Logitech harmony?
Ik heb die VRC-1100 destijds gekocht bij Amazon, maar ik gebruik enkel de USB IR ontvanger ervan. De IR codes heb ik immers aan mijn Logitech Harmony aangeleerd.
- fryelectro
- Elite Poster
crap... dat zotac bord heeft wel een HDMI aansluiting maar die werkt niet voor de GT430 kaart http://forum.xbmc.org/showthread.php?p= ... post860594
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
-
- Deel van't meubilair
In de US...jorgo schreef:Is die van Boxee los al ergens hier te verkrijgen? Heb er toevallig gisteren nog achter gezocht, lijkt me ook wel een handig ding.
Anders moet je eens horen op http://www.xbmcfreak.nl/en/boxee-box-remote-2/
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
Als afstandsbediening heb je bij XBMC ook nog de mogelijkheid om je Android phone te gebruiken met deze app van de XBMC devs zelf. Dit werkt super en je spaart er nog geld mee uit.
In Win7 is er ook de mogelijkheid om niet explorer.exe te laten opstarten, maar wel de xbmc.exe. Met andere woorden, je HTPC start direct XBMC op en verliest geen onnodige cycles aan explorer. Beheer van de HTPC doe ik via RDP.
Bovenstaande oplossingen zijn gemakkelijk terug te vinden in de wiki van XBMC.
Ik heb mijn HTPC 2 jaar geleden gebouwd en zit met een volledige AMD setup: een Athlon II X2 245e (45 Watt) op een Asus Micro-ATX plank met de 785G chipset. De Antec case is een low-profile kast met ingebouwde 350W PSU. Ik heb daar toen € 100 voor betaald en vond het op zich wel waard aangezien ze er strak uitziet door de lage hoogte (normale Micro-ATX HTPC kasten zijn hoger en zien er zo veel lomper uit). In die tijd was die setup het best betaalbaar voor de geleverde prestaties. Mini-ITX configs waren me toen nog te duur en er was ook nog weinig keus omdat het een niche was.
Nu zou ik echter ook kijken naar Mini-ITX en een ION setup zoals deej al zei. Bij AMD zit ik nu met handen en voeten gebonden aan Windows wegens slechte Linux drivers, zelfs al wou ik XBMC ook op die manier eens proberen. Verder is het is echt straf dat je nu al HTPC's kan bouwen met een verbruik van 17 Watt!! Van 3D heb ik geen verstand, maar je kan altijd deze 3D FAQ en dit HTPC-bouw-topic eens doornemen om inspiratie op te doen. Bij die laatste link hebben ze ook configs voor 3D.
In Win7 is er ook de mogelijkheid om niet explorer.exe te laten opstarten, maar wel de xbmc.exe. Met andere woorden, je HTPC start direct XBMC op en verliest geen onnodige cycles aan explorer. Beheer van de HTPC doe ik via RDP.
Bovenstaande oplossingen zijn gemakkelijk terug te vinden in de wiki van XBMC.
Ik heb mijn HTPC 2 jaar geleden gebouwd en zit met een volledige AMD setup: een Athlon II X2 245e (45 Watt) op een Asus Micro-ATX plank met de 785G chipset. De Antec case is een low-profile kast met ingebouwde 350W PSU. Ik heb daar toen € 100 voor betaald en vond het op zich wel waard aangezien ze er strak uitziet door de lage hoogte (normale Micro-ATX HTPC kasten zijn hoger en zien er zo veel lomper uit). In die tijd was die setup het best betaalbaar voor de geleverde prestaties. Mini-ITX configs waren me toen nog te duur en er was ook nog weinig keus omdat het een niche was.
Nu zou ik echter ook kijken naar Mini-ITX en een ION setup zoals deej al zei. Bij AMD zit ik nu met handen en voeten gebonden aan Windows wegens slechte Linux drivers, zelfs al wou ik XBMC ook op die manier eens proberen. Verder is het is echt straf dat je nu al HTPC's kan bouwen met een verbruik van 17 Watt!! Van 3D heb ik geen verstand, maar je kan altijd deze 3D FAQ en dit HTPC-bouw-topic eens doornemen om inspiratie op te doen. Bij die laatste link hebben ze ook configs voor 3D.
- deej
- Elite Poster
Weer wat bijgeleerd, duimpje voor je post Kenw00t
!
Is inderdaad spijtig dat dat Zotac bord de HDMI poort enkel voor de Intel chip kan gebruiken, wat een misser...
Dan zou ik idd Mini-ITX Atom + ION gaan nu. Wat wel zo is is dat Intel heel hevig aan z'n drivers voor Linux werkt dus de kans dat je de support en functionaliteiten snel ziet verbeteren is zeer groot. Maar wegblijven bij AMD is idd de boodschap als je niet aan Windows wil gebonden zijn.
[
Post made via mobile device ]

Is inderdaad spijtig dat dat Zotac bord de HDMI poort enkel voor de Intel chip kan gebruiken, wat een misser...
Dan zou ik idd Mini-ITX Atom + ION gaan nu. Wat wel zo is is dat Intel heel hevig aan z'n drivers voor Linux werkt dus de kans dat je de support en functionaliteiten snel ziet verbeteren is zeer groot. Maar wegblijven bij AMD is idd de boodschap als je niet aan Windows wil gebonden zijn.
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Hmz, toch misschien ook eens naar XBMC kijken. Gebruik nu mediaportal, niet dat't slecht is maar hoor de laatste tijd veel meer positieve zaken over XBMC.
Qua remote heb ik de standaard microsoft mce ontvanger, mce keyboard en logitech harmony.
Keyboard kan soms wel eens van pas komen.
Qua remote heb ik de standaard microsoft mce ontvanger, mce keyboard en logitech harmony.
Keyboard kan soms wel eens van pas komen.
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
- Bedankt: 208 keer
media portal heeft meer configuratie mogelijkheden, kan externe codecs en filters gebruiken. Is wel iets lomper (maar vanop ssd schijf voel je daar niks van).
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
- Teebee
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 40 keer
Ik gebruik ook een Asus met ion en xbmc (ubuntu linux)
http://thejbnet.com/xbmc/ als je een aangepaste advancedsettings.xml wil hebben onder linux.
http://thejbnet.com/xbmc/ als je een aangepaste advancedsettings.xml wil hebben onder linux.
-
- Elite Poster
Even verder toelichten, heb eergisteren XBMC geïnstalleerd. Na een uur mediaportal eraf gesmeten want gebruiksgemak van xbmc is toch een pak groter lijkt me.
Geen problemen met codecs en al van die toestanden.
Zoals gezegd in een andere post, die android app is super!
En qua pc, heeft eigenlijk zo heel veel niet nodig.
Ik draai een AMD X2 BE-2350 (low power 2.1ghz dual core), 2GB ram waarvan 256mb voor de videokaart is. AMD 780G moederbord, onboard radeon 3200HD. En in een antec desktop case.
Al die exotische toestanden en snelle cpu's zijn helemaal niet nodig.
Moest ik weer een moeten bouwen dan zou het nu met zo een ION of iets dergelijks zijn. Snelle cpu's hebben zware koelers nodig, en die maken dan weer lawaai
Geen problemen met codecs en al van die toestanden.
Zoals gezegd in een andere post, die android app is super!
En qua pc, heeft eigenlijk zo heel veel niet nodig.
Ik draai een AMD X2 BE-2350 (low power 2.1ghz dual core), 2GB ram waarvan 256mb voor de videokaart is. AMD 780G moederbord, onboard radeon 3200HD. En in een antec desktop case.
Al die exotische toestanden en snelle cpu's zijn helemaal niet nodig.
Moest ik weer een moeten bouwen dan zou het nu met zo een ION of iets dergelijks zijn. Snelle cpu's hebben zware koelers nodig, en die maken dan weer lawaai

- fryelectro
- Elite Poster
@thamar: dat is dan xbmc op windows gezien je ook mediaportal getest hebt?
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 108 keer
Zie post #2thamar schreef:Al die exotische toestanden en snelle cpu's zijn helemaal niet nodig.

-
- Elite Poster
Ja Fryelectro, 7 64bit.
Ik weet het Edward, maar wat sommigen tegenwoordig onder een standaard pc verstaan...
Ik las hier al zaken van een i5 en 4GB ram, zware grafische kaarten etc.
Ik weet het Edward, maar wat sommigen tegenwoordig onder een standaard pc verstaan...

Ik las hier al zaken van een i5 en 4GB ram, zware grafische kaarten etc.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 15 keer
Iceke,
indien op een hd geïnstalleerd best niet!
BTW voor mensen die xbmc goed vinden maar niet veel willen tweaken of een all in one systeem willen kopen:
http://www.openelec.tv/
indien op een hd geïnstalleerd best niet!
BTW voor mensen die xbmc goed vinden maar niet veel willen tweaken of een all in one systeem willen kopen:
http://www.openelec.tv/
-
- Deel van't meubilair
Wat heeft een HD daar mee te maken... een PC zet je NOOIT zomaar zonder spanning, ongeacht of het een normale HD is, een SSD of ander medium (SD kaartje). Bij het plots zonder spanning vallen kan je bij allen corruptie van je filesysteem krijgen !rpr schreef:indien op een hd geïnstalleerd best niet!
- deej
- Elite Poster
Normaliter kan je met een Windows Media Center afstandsbediening (die trouwens perfect werkt onder Linux) de "off" knop zo configureren dat ie een shutdown (een propere) uitvoert. Ook de fysieke power knop op je pc kan je zo configureren.
Maar r2504 heeft gelijk, nooit zomaar PC zonder stroom zetten, zelfs niet met SSD.
Maar r2504 heeft gelijk, nooit zomaar PC zonder stroom zetten, zelfs niet met SSD.
-
- Deel van't meubilair
Dus dat het corrupt is en je PC de volgende keer mogelijks niet meer opstart is geen probleemiceke schreef:Het filesystem kan me eigenlijk weinig schelen

- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
Enfin, het is vrij simpel he. Ik heb squeezebox/Dreambox/Xbmc/Versterker/Plasma. Mijn madam zet die met 1 knop op en 1 knop af.
De xbmc pc staat in de bios zo ingesteld dat die bij powerloss terug opstart. Ik heb helemaal geen probleem om of en toe de dreambox opnieuw te flashen of xbmc te herinstalleren, waar ik wel een probleem mee heb is het gezaag van mijn madam over het feit dat ze alles juist moet afsluiten
De xbmc pc staat in de bios zo ingesteld dat die bij powerloss terug opstart. Ik heb helemaal geen probleem om of en toe de dreambox opnieuw te flashen of xbmc te herinstalleren, waar ik wel een probleem mee heb is het gezaag van mijn madam over het feit dat ze alles juist moet afsluiten

-
- Deel van't meubilair
Koop je een deftige remote...
- fryelectro
- Elite Poster
logitech harmony 

Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
- iceke
- Elite Poster
Dat werkt niet goed... ttz, dat werkt heel goed om je toestellen te bedienen, maar niet op ze tegelijkertijd op of af te zetten + mijn subwoofer & sfeerlampen hebben geen remote control.
Laatst gewijzigd door iceke 26 aug 2011, 10:03, in totaal 1 gewijzigd.
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
Best niet. XBMC heeft toch een functie om je PC uit te schakelen ?iceke schreef:Ik heb een systeem met een SSD erin met daarop een xbmc live installatie. Mag ik die eigenlijk gewoon afzetten door de stroom eraf te halen ?
- fryelectro
- Elite Poster
hier kan je ook zo'n remote controlled stekkers voor kopen?iceke schreef:mijn subwoofer & sfeerlampen hebben geen remote control.
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
- iceke
- Elite Poster
Ja dat bedoel ik dus, ik heb een Logitech harmony om mijn toestellen te bedienen en zo'n 4 remote controlled stopcontacten.
1. Verlichting
2. TV
3. Toestellen
4. Subwoofer
Wij hebben de gewoonte om alles op of alles af te zetten met die afstandbediening, nu weet ik dat dit niet echt goed is voor een gewone harde schijf, maar is dit ook zo voor een ssd ?
Ik weet dus hoe een remote werkt, ik weet ook dat er temp files achterblijven, ik weet ook dat je een pc normaal moet afsluiten. Ik vroeg me enkel af, als je dat niet doet.. is dat dan schadelijk voor je ssd ?
1. Verlichting
2. TV
3. Toestellen
4. Subwoofer
Wij hebben de gewoonte om alles op of alles af te zetten met die afstandbediening, nu weet ik dat dit niet echt goed is voor een gewone harde schijf, maar is dit ook zo voor een ssd ?
Ik weet dus hoe een remote werkt, ik weet ook dat er temp files achterblijven, ik weet ook dat je een pc normaal moet afsluiten. Ik vroeg me enkel af, als je dat niet doet.. is dat dan schadelijk voor je ssd ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
Als alles R/O gemount is, is er in principe geen probleem met gewoon unpoweren. HD's zijn tegenwoordig beveiligd zodat de kop veilig parkeert en SSD hebben daar uiteraard geen last van. XBMC gebruikt echter dacht ik een MySQL database. Zelfs als die remote staat is er risico op database-corruptie als je gewoon unpowered.
-
- Elite Poster
Sorry, maar ik denk dat ge u madam dan eens wat technische kennis moet bijbrengen. Of zorg gewoon eens dan den boel in de soep draait als ge eens op de lappen zijt en zij thuis is. 't Zal rap veranderen.
Voor je SSD zal het niet schadelijk zijn, wel voor je software zoals al gezegd.
Je moet echter wel zeker zijn dat je schakelaars geen verliesstroom hebben. Er sneuvelen zeer veel toestellen als je gebruik maakt van bv die witte stekkerblokken met rood lampje in. Die dingen hebben zeer dikwijls verliesstroom, of de schakelaar blijft na verloop van tijd hangen en 't is om zeep.
Indertijd bij mijn ouders nog gehad, nadat die blok weg was geen kapotte hardware meer. En toen ik nog in pc-winkel werkte was dat de eerste vraag die we stelden als de pc "niks meer deed".
[edit]Ik bedoel lekstroom, ben dan ook geen electriciën
Voor je SSD zal het niet schadelijk zijn, wel voor je software zoals al gezegd.
Je moet echter wel zeker zijn dat je schakelaars geen verliesstroom hebben. Er sneuvelen zeer veel toestellen als je gebruik maakt van bv die witte stekkerblokken met rood lampje in. Die dingen hebben zeer dikwijls verliesstroom, of de schakelaar blijft na verloop van tijd hangen en 't is om zeep.
Indertijd bij mijn ouders nog gehad, nadat die blok weg was geen kapotte hardware meer. En toen ik nog in pc-winkel werkte was dat de eerste vraag die we stelden als de pc "niks meer deed".
[edit]Ik bedoel lekstroom, ben dan ook geen electriciën

Laatst gewijzigd door Ramaht 26 aug 2011, 12:13, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 7 keer
Graag een verduidelijking aub. Wat versta je onder verliesstroom? Een verliesstroom is een stroom die vloeit waar deze niet mag vloeien. Ik zie niet in hoe een verliesstroom je hardware kan beschadigen. De contactweerstand van de schakelaar daarentegen,... Op mijn kamer schakel ik mijn apparatuur ook op deze manier volledig spanningsloos. Nadat de PC afgesloten is natuurlijk.thamar schreef:Je moet echter wel zeker zijn dat je schakelaars geen verliesstroom hebben. Er sneuvelen zeer veel toestellen als je gebruik maakt van bv die witte stekkerblokken met rood lampje in.
Dus het gebruiken van zo'n schakeldozen is geen goede manier? Waarom? Hoe dan wel?
Laatst gewijzigd door TomVH 26 aug 2011, 11:50, in totaal 1 gewijzigd.