Not smart 4K scherm

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Hello,

Ik ga m'n TV vervangen, was nog niet eens full HD, een 720p panasonic plasma tv. Zo maken ze ze niet meer.
Nu wil ik 4K uiteraard, 120-127cm diagonaal.

Ik gebruik tot tevredenheid Nvidia Shield. Dus m'n TV tuner gebruik ik al jaren niet meer.
Een digibox en zo hebben we niet.

Nu stel ik me de vraag of ik niet beter een geschikte monitor zou kopen ipv een TV.
Geschikt in die zin dat hij er niet uitziet als een computermonitor maar gewoon een neutrale rand en ophangbaar met het VESA systeem.

Ik erger me - bij m'n ouders en schoonouders - namelijk dood aan die ingebouwde android en andere oplossingen die dan nog voor een extra bakje zorgen enz enz... Oudere mensen snappen er bovendien niets meer van. Ze krijgen 2 afstandbedieningen van Samsung en dan nog één van Telenet.. en hoppakee. De kinderen en kleinkinderen mogen het weer beginnen uit te leggen. ;-)

Enfin. Niet bij ons thuis dus.
Ik ben nog niet beginnen googlen, maar als er mensen inspiratie kunnen geven, graag.

Rgrds.

Jurgen
Laatst gewijzigd door jutuiz 20 jul 2018, 16:01, in totaal 1 gewijzigd.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

heeft een monitor per definitie niet een hogere resolutie?

In elk geval een domme monitor zou ook voor mij veel beter zijn, gaat gewoon aan als de shield het wilt, en netjes weer uit. Geen gesukkel met 2 afstandsbedieningen en dingen die out of sync gaan of crap zoals HDMI CEC.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

boran_blok schreef:heeft een monitor per definitie niet een hogere resolutie?

.
Heu nee, 4k is 4k, dacht ik toch.

Het enige wat ik kan bedenken is dat een TV naast een overbodig besturingssysteem uiteraard speakers heeft en mogelijks wat interne software die het beeld dat het binnenkrijgt wat optimaliseert.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Een 47 a 50" monitor... niet echt een ruim aanbod (en stevige prijzen).

Computer monitors hebben over het algemeen een veel hogere refresh/sync snelheid (aan de input).
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

r2504 schreef:Een 47 a 50" monitor... niet echt een ruim aanbod (en stevige prijzen).

Computer monitors hebben over het algemeen een veel hogere refresh/sync snelheid (aan de input).
Hmm. ja. Ik heb net nog eens de lat gelegd, en onze TV heeft een schermdiameter zonder rand van 105cm; Een 43inch zou dus volstaan.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dit een optie voor u?

https://www.coolblue.be/nl/product/8135 ... N4QAvD_BwE

Trouwens dit is geen ambilight.

Dit is ook ambi maar de monitor van philips wordt door ander bedrijf gemaakt dan de TVs.
sdke
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:43
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Zonder smart ga je hard mogen zoeken.. Ik heb ook eentje met smart moeten nemen, maar gebruik het nooit. Heb namelijk ook een Shield in gebruik.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

boonpwnz schreef:Dit een optie voor u?

https://www.coolblue.be/nl/product/8135 ... N4QAvD_BwE

Trouwens dit is geen ambilight.

Dit is ook ambi maar de monitor van philips wordt door ander bedrijf gemaakt dan de TVs.
Ja, en ik heb de indruk dat monitor als tv vooral een meerprijs betekent ipv minderprijs, dat omwille van de lagere lag voor gamers.
Een aanbod voor gewoon een goede display maar dan gestript van alle bells & whistles is er niet...

Zucht. Offtopic. Doet me denken aan de aankoop van m'n auto waar je tegenwoordig ook tevergeefs moet zoeken naar een auto zonder multimedia, GPS en connectivity. Zeker als je wat upscale gaat shoppen... 80% van wat ze aanbieden voor een "lichte" meerprijs van 4.000 tot 6.000 euro zit ook in smartphone van 300 euro. Je mag alleen rekenen op totale verbijstering bij de verkopers als je hiernaar vraagt... :lol: Terug ontopic.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

jutuiz schreef:Ja, en ik heb de indruk dat monitor als tv vooral een meerprijs betekent ipv minderprijs
Monitoren en professionele schermen zijn vaak ook wat robuuster gebouwd. Veel van die dingen zijn bedoeld om 24/7 te draaien, een TV is daar eigenlijk niet voor ontworpen, al wil dat niet zeggen dat een TV het niet zou overleven.
SOC's die in tv's gebruikt worden zijn tegenwoordig zo goedkoop en zo uitgebreid dat wel of niet smart maken nauwelijks nog een invloed op de productiekost heeft, hoogstens nog op de ontwikkelkost. En omdat er meer tv's dan professionele schermen verkocht worden kan die ontwikkelkost op meer toestellen worden afgeschreven.

Routers zijn bv vaak goedkoper dan gelijkwaardige access points, hoewel een router meer functionaliteit bevat. Simpelweg omdat er meer routers dan access points verkocht worden.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als je weet dat er een tv fabrikant een oled tv maakt van 3k euro en er een mid range soc in steekt tja dan weet ge genoeg...
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

boonpwnz schreef:Dit een optie voor u?

https://www.coolblue.be/nl/product/8135 ... N4QAvD_BwE
Intussen wel gegoogled. Dit blijkt wel een zeer goede keuze te zijn.
Ook qua kablering voor evt. muurophanging.
Thx.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Eén, twee, drie, GO, voor elk wat wils.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Gewoon de software niet gebruiken...

Heb hier ook een mibox aan de tv hangen, pak performanter en stabieler dan de software v Sony...
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Beamer
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vraag me af waarom het persé non-smart moet zijn. Voor de goedkoop moet je het alleszins niet doen, zoals de link van JamesEarlGray ook al bewijst. Maar voor het gemak moet je het toch ook niet doen, aangezien het voor jezelf is en jij niet dat probleem van je (schoon)ouders gaat hebben. En als het je toch stoort, kun je nog altijd kijken naar Hotel mode of andere features die een hoop functionaliteit uitschakelen en basically de TV vastzetten op 1 input. Bovendien zijn TVs ook echt gemaakt voor bewegende beelden, en er gaat echt geen een monitor zijn die beter is dan een goede TV en al zeker niet als je plasma gewoon bent.
Trouwens, je zegt 120cm of meer, maar nu lijk je al tevreden te zijn met iemand die een 43" voorstelt. Grootte van de TV is voor mij nochtans wel de belangrijkste factor in TV beleving. Ik ben ook lang plasma fan geweest en hebben boven nog altijd een 42" HD-Ready Panasonic staan. Maar nu recent een 65" LCD voor beneden gekocht, en alhoewel op enkele punten die plasma nog altijd beter is (vooral naar uniformiteit toe), prefereer ik nu toch wel duidelijk die LCD TV. Moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat het een redelijk high-end toestel is...
Gebruikersavatar
Cristallx
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:36
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 15 keer

https://webshop.carrefour.eu/nl/multime ... us6162-12-

Ik heb deze gekocht > gratis levering en voor 349€ 4k tv van 50 inch en smart incl.. Prijs is onklopbaar. Wel enkele dagen wachten voor levering.
Blijft ze eindelijk slapen .... Slaapt ze :-(
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Cristallx schreef:Prijs is onklopbaar.
De kwaliteit ook vermoedelijk...
Gebruikersavatar
Cristallx
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:36
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 15 keer

r2504 schreef:
Cristallx schreef:Prijs is onklopbaar.
De kwaliteit ook vermoedelijk...
Kwaliteit is niets mis mee. Beeld is super, vooral 4k en Hdr op Netflix. Remote heeft zelfs een Netflix knop. Zeer handig.

Op Bol nu ook in promotie voor 399 €

https://www.bol.com/nl/p/philips-50pus6 ... oductTitle
Blijft ze eindelijk slapen .... Slaapt ze :-(
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Cristallx schreef:Remote heeft zelfs een Netflix knop.
Zoals 90% van de TVs van de voorbije 5 jaar ? ;)
Gebruikersavatar
Cristallx
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:36
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 15 keer

Tomby schreef:
Cristallx schreef:Remote heeft zelfs een Netflix knop.
Zoals 90% van de TVs van de voorbije 5 jaar ? ;)
Maakt toch niet uit. Ik had er nog eentje zonder die knop, Ik koop niet elk jaar een nieuwe tv.
Blijft ze eindelijk slapen .... Slaapt ze :-(
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”