Pi (3) plots niet meer bereikbaar

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik draai al ruime tijd Sbfspot om mijn omvormer van de zonnepanelen uit te lezen.

Paar dagen geleden geen output meer. Toestel reboot en komt niet meer op netwerk...

SD kaartje kan ik wel uitlezen via Ubuntu dus corrupt is die dan toch niet? (dacht alweer te moeten herinstalleren, wat ik na een paar maand meestal wel eens moet doen, tot ik nu de sd dus toch kan uitlezen via Ubuntu)

Enig idee wat er scheelt? Power supply is OK (continue rode led)

Netwerk veranderingen zijn er niet geweest. Pi hangt aan PLC en werkte altijd al zo (kan plc zien en er is trafiek mogelijk tussen home en client)

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

In zo'n geval hang je best de pi even aan een TV of monitor met een HDMI kabel en kijk je de output na op fouten bij het booten.

Ik had ook eens zo'n geval waarbij de pi niet meer bereikbaar was na een reboot en dat werd veroorzaakt door een externe schijf die niet gemount was op het moment dat hij het verwachtte.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Ben je er zeker van dat het IP niet veranderd is ?
En zoals hierboven gezegd: eens aansluiten op een monitor en kijken of je iets ziet wat meer info geeft over je probleem.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Het is niet omdat je het kaartje kan uitlezen via Ubuntu dat deze nog kan opstarten in je Pi.
Ik neem aan dat je het sd kaartje via een kaartlezer had uitgelezen en niet via het netwerk.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Niet van ip verandert neen. Is niet zichtbaar op hele netwerk.

Monitor resultaat :

End kernel panic not syncing no working init found

Logisch dan dat die niet start

Zal de kaart proberen repairen:

https://www.maketecheasier.com/check-re ... sck-linux/

@lacer: klopt ja
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Als je geen power outage gehad hebt die de corruptie zou kunnen verklaren, kan je best gewoon een nieuwe kaart kopen, veel kans dat je met een fake zit.

Niet van Amazon kopen, verkocht door Amazon of derde partij maakt niet uit.

Bol en Coolblue zijn wel ok, evenals alle verdelers hier https://www.sandisk.nl/about/where-to-buy
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kaartje zat zowel bij de pi (2) van mijn ouders en mijn pi (3). 16 gb class 10 van Kingston

Aangekocht bij alternate...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Zat al in een 2 en in verschillende toestellen? Dan zal het wel een legit zijn maar kan op die manier wel al redelijk versleten zijn.

https://tech.scargill.net/the-raspberry ... ear-issue/

Enfin, ik zeg niet dat het zo is, ik pitch maar wat moelijkheden, maar ik zou die toch vervangen. Tenzij je een backup hebt, of backup is niet nodig voor je use case.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Neenee, bedoel dat zowel bij de 2 als de 3 die ik gekocht heb diezelfde kaart bij stak. Dus eentje draait in de 2 en eentje in mijn 3.

Beide hebben hier al last van gehad...
ringlord
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 22 apr 2009, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 14 keer

Ik heb mijn Pi (die ook een omvormer uitleest) laten booten van USB nadat ik al een aantal keren een corrupte SD heb gehad.
Tot nu toe blijft die draaien...fingers crossed
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

na stroomuitval kan je idd dergelijke problemen ook krijgen, wanneer de PI juist aan het communiceren is met het kaartje en de stroom wordt dan onderbroken heb je meestal prijs, dat hij erna niet meer opstart of geen netwerk meer vind..
nieuw kaartje insteken, of herschrijven van het kaartje is dan de enige oplossing, vandaar dat ik steeds zorg een backup kaartje liggen te hebben of op zn minst de file op de server heb staan om direct op het geheugebnkaartje te copieren zodat ik niet de gehele installatieprocedure moet overdoen met update drivers en alle software afzonderlijk... na installatie zet ik de PI uit en copieer ik het kaartje...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

ik heb idd ook zo'n backup staan, maar nu was ik eens verder gaan zoeken hoe of wat, ik vind het toch maar kloterij dat een SD zo rap (vind het hier te frequent voorkomen) corrupt raakt ...

heb de ledjes eens bekeken toen ik thuis kwam en die rode van de stroom stond vol te branden (er was mij gezegd dat die powersupplies soms niet goed zijn, of dat die onder bepaald % geraakt en dan durft dat wel eens voorkomen)

is dat op goed geluk uiteindelijk dat die precies "goed" toonde, en dus niet aangaf dat er iets met de powersupply was ?

ik opteer namelijk om ook via usb te gaan omwille van dit te vaak voorkomend euvel (tenzij dat puur en alleen aan de psu ligt, al heb ik het ook bij mijn ouders al meermaals voorgehad...)
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

LibreElec mount een deel van het root fs in read-only, net om deze reden. Ik vermoed dat er wel tweaks zijn om dat bij andere systemen ook te hebben.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Is idd mogelijk, dat heb ik nog niet gedaan alleszins, ben eerst met herinstallatie begonnen en rootfs op een usb gezwierd.

Nu maar hopen dat dit voor mij al het gewenste resultaat oplevert
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”