Vereisten (in volgorde van belangrijkheid):
- Encryptie van alle gegevens (moesten ze ooit inbreken, dan ben ik zeker dat mijn foto's niet op het internet staan (niet dat ze zo gevoelig zijn, maar privé is privé)).
- Transcoding van minstens 1 1080p stream via Plex (the wife heeft een IPAD en om de aankoop wat te verantwoorden heb ik haar dit beloofd

- Zuinig kwa electriciteit
- mogelijkheid voor minstens 4 disken.
- Toch niet al te duur.
Ik kwam eerst uit bij Synology (gebruiksvriendelijk + niet veel tijd voor zelfbouw). Maar als ik dan kan naar bvb de DS415+ dan zie ik dat die goed is in encryptie, maar dat Plex daar officieel niet kan transcoden (laat staan de combinatie). Bij de DS415play is het het omgekeerde, die is goed in transcoden, maar ondersteunt geen encryptie (toch niet via instructieset in de CPU, dus puur via CPU -> ik vrees al voor de transcoding...). Komt daar nog eens bij dat met encryptie de snelheid van die synology nassen serieus omlaag gaat (<20 MB/SEC), daar waar ik met m'n oude zelf bouw nog 30-40 MB/SEC haal.
Dan toch maar zelfbouw (tenzij iemand een goed alternatief heeft)?
Kwa software zou ik dan willen gaan voor Xpenology of FreeNAS (gebruiksvriendelijk, dus zelf niet teveel werk).
Ik zou beide opties willen open laten en aangezien de mensen van FreeNAS ecc ram aanraden, heb ik dan ook naar zo'n moederborden gekeken.
Eerste mogelijke combo:
Asrock C2750D4I = mobo + atom CPU in een (350€) + 16 GB ECC ram (150€) + kast (xx €) + power supply (xx €) = +- 650€
-> voordeel: zou zuinig moeten zijn + voldoet aan alle vereisten (CPU heeft ook AES-NI) (behalve de toch niet te dure vereiste).
Tweede mogelijke combo:
Supermicro X10SLL+-F-O LGA1150 (180 €) + I3-4150 (met AES-NI) (107€) + 16 GB ECC ram (150€) + kast (xx €) + power supply (xx €) = +- 590€
-> voordeel: zou zuinig moeten zijn + voldoet aan alle vereisten (CPU heeft ook AES-NI) (behalve de toch niet te dure vereiste).
Ik wou eerst voor de eerste combo gaan, vermits ik dacht dat die atom toch wreed zuinig was, maar dan kwam ik volgende benchmark tegen:
http://www.techspot.com/review/826-silv ... page6.html
Daar verbruikt die atom (idle, mijn nas zal vooral staan idlen) toch aanzienlijk meer dan die I3. Wat ik zeer raar vond. Kan iemand dit bevestigen?
Want indien waar, zou ik sowieso voor de tweede combo gaan natuurlijk.
Iemand (goedkopere) alternatieven? Bvb als je me kan zeggen dat XPenology wreed goed werkt en dus ecc (voor FreeNAS) geheugen niet echt nodig is, lijkt het me dat er veel goedkopere oplossingen mogelijk zijn (liefst met zoveel mogelijk sata aansluitingen).
Als iemand goed andere combo's weet, graag!