Problemen DHCP modem CV6181E DOCSIS

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

Ik heb een probleem bij de volgende opstelling:
Abonnement: Internet Fiber 200 - Whoppa
Modem CV6181E DOCSIS + Unmanaged Gigabit Switch 5-poorten en daarop aangesloten een grote TP-link Switch in een ander gebouw.

Sinds kort voortdurend problemen als er nieuwe toestellen worden aangesloten op de TP-link switch. Die toestellen krijgen niet automatisch een IP-adres toegewezen en geven dus in de ipconfig DHCP disabled aan (169.54.* ). Het enige wat dan help is dan alles afzetten, wachten en alles terug opstarten.

Volgens de helpdesk van Telenet is de modem perfect in orde.

Hoe kan ik in die modem raken? Is er ergens een limiet op het aantal IP's per gigabit-poort in modem?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Herstart de modem.
Iirc deelt die maar 16 IPs uit (mac adres table); daarna stopt het en moet je hem rebooten.
Dat hoeft overigens niet tegelijk te zijn; hij stopt ook als je maar 1 toestel hebt hangen en het is toevallig het 17e toestel op rij sinds de laatste reboot.
Ook al zijn de leases expired.

Het is ook niet de bedoeling om achter een modem only een unmanaged switch te zetten met daarop alle toestellen rechtstreeks verbonden.
Je moet een eigen router gebruiken die het netwerk erachter via NAT verbindt en tegelijk ook een beetje firewall speelt.
Als het allemaal routers zijn heb je pech; je krijgt idd maar 16 public IPs toegewezen; de wereldwijde voorraad is nl zo goed als op.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

JE hebt een modem-only, je zou dus beter een router aanschaffen om je eigen ip-adressen uit te delen.
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

mailracer schreef:JE hebt een modem-only, je zou dus beter een router aanschaffen om je eigen ip-adressen uit te delen.
ITnetadmin schreef:Herstart de modem.
Je moet een eigen router gebruiken die het netwerk erachter via NAT verbindt en tegelijk ook een beetje firewall speelt.
Ok, duidelijk! Ik vroeg mij al af waarom er daar per se met 2 switchen werd gewerkt.
Suggesties qua router die perfect compatibel zijn met die modem?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

De keuze van router hangt vooral af van je gebruik. Degene die ik gemakkelijk configureerbaar vind is synology, als je ook digicorders hebt, dan moet je deze voor je router patchen, je zal dus nog een kleine switch voor je router moeten plaatsen. Je grote managed switch plaats je dan na de router.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als je niet echt speciale behoeften hebt (en het feit dat je je niet echt bewust was van de setup doet me dat wel vermoeden) is je modem inruilen voor een all-in-one wel het makkelijkste. Dan moet je ook niets speciaals doen voor je Digicorders.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Alles qua router is perfect compatibel met een modem; modems zijn nl transparant op netwerk layer 3.
Dat gezegd hangt het ervan af wat je wil.
Voor professionele omgevingen raad ik een hgw ten sterkste af.
Ken je iets van IT en werk je graag met een flexibel en capabel toestel, en heb je nood aan een goeie firewall, dan zou ik pfsense overwegen.
Zit je eerder met nood aan een goeie en flexibele router, dan is mikrotik je ding.
Is gebruiksgemak belangrijk, dan zak je af naar een ubiquiti toestel.
Voor de huis tuin en keuken markt zijn er tal van kleine routers die geschikt zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”