Telenet aftakkabel op paal

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
tvuylsteke
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 dec 2015, 08:12
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Wij zijn aan het bouwen en binnenkort gaan we de electriciteit voor de werf laten aansluiten. Het gaat om een aansluiting via een paal. Ook telenet loopt aan die palen. Ik zou liefst die gleuf maar éénmaal moeten delven en zou dus graag de COAX er al bij klaar steken.

De brochure: https://www2.telenet.be/content/dam/www ... ochure.pdf doet mij een beetje twijfelen. Daar staat: "Langs de palen lopen kabels. Opeen van die palen hangt het distributiepunt."

Ik heb hier 2 foto's aan toegevoegd. Bevat die rode cirkel dat distributiepunt? Eerder had ik contact opgenomen met telenet en daar bevestigde men, maar echt overtuigend was het niet... Als dat niet het geval is moeten we naar een andere paal gaan graven, eentje bij de buren :)

Betreffende het type kabel: totale lengte zou zijn: 39m = 11m (paal) + 14 (buiten, rooilijn) + 10 (buiten, loodrecht rooilijn) + 4m (binnen tot aan nui).
Dat zou volgens diezelfde gids PE11 betekenen. Hoe zit het echter met de afstand van de NUI tot bvb de televisie (decoder?). Daar zou voor de tv beneden nog eens 12m bijkomen. Voor een tv boven zou dat vermoedelijk ook zo iets kunnen zijn. Ik denk dat we dus net op de grens zitten voor PE14. Wat zouden jullie aanbevelen?

bedankt!
Bijlagen
paal2.jpg
paal.jpg
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Pe14 zonder twijfel, ben je zeker en kan men bij problemen al niet daar op steken.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Als je een sleuf graaft, voorzie meteen ook een buis voor de Proximus-aansluitkabel.
Meer info: https://proximus.be/bouwen
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je rode cirkel is inderdaad het distributie punt... alleen zie ik niet of er nog plaats op is.

De kabel binnen in je huis staat los van het stuk voor je NIU... PE11 voldoet dus in jou situatie.
tvuylsteke
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 dec 2015, 08:12
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Mercie voor de reacties.

@raf we gaan idd de proximus kabel ook direct mee voorzien. Dan zitten we in de toekomst goed voor als we ooit willen switchen :) Bij Proximus ben ik ook nog aan het informeren. Daar is het gewoon onder de grond/tot aan de rooilijn. maar we zitten nog met een oude kabel ook van de oude woning. Die bij de graafwerken onder de grond gevonden is. Die komt verder (dan onze energiebocht) aan de rooilijn boven.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Sleuf? Je gaat toch die kabel niet rechtstreeks in de grond steken? Leg meteen een wachtbuis met beide kabels erin, ene voor Proximus en Telenet, eventueel een trekveer of restje kabel bij steken die je ooit kan gebruiken als trekkabel (indien er veel bochten zijn bv.).

En leg er meteen een extra lege wachtbuis naast als reserve, voor eventuele andere toekomstige nutsvoorzieningen, of als je bv. ooit een elektrische auto zal hebben en bv. geen oprit met garage hebt, dan kan je makkelijk vanaf je eigendom aan de rooilijn je laadpunt plaatsen en met een kabel naar je auto gaan.
Ook handig voor eventueel verlichting die je later zou plaatsen.

Opgelet, de kabel voor Telenet moet lang genoeg zijn om ook tot bovenop de paal te geraken! Dus laat genoeg reserve over, al is het een meter of 3-4 extra die dan bovenop wat opgerold zal worden (in geval er ooit wat verplaatst moet worden).

Voorzie voor Proximus meteen die smarttube. En wanneer Proximus de binneninstallatie doet, laat hen dan ABSOLUUT NIET de smarttube voor de fiber afknippen waar de wachtbuis binnen komt, maar laat die samen met de koper, welliswaar in een mooie bocht, en geen bocht van 90°, mee gaan tot het punt waar je ooit wilt waar je modem komt. Bij mij hebben ze die net waar de wachtbuis binnen komt in de kelder afgeknipt, en enkel de koper laten doorgaan tot waar de modem in principe zou moeten hangen. Ze kunnen dat stuk dan wel verlengen, maar waarom niet in één stuk...

Bescherm in ieder geval de Proximus kabel goed met tape en een stevige plastiekzak zodat er quasi geen vocht op kan, vooral als je die niet meteen laat lassen door Proximus.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
tvuylsteke
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 dec 2015, 08:12
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik bedoel sleuf, maar idd, de wachtbuizen van de energiebocht ben ik van plan door te trekken zodat de kabels tot aan de rooilijn / paal wel degelijk in een PVC buis zitten en dus ook beschermd zijn :) Ik was van plan de kabels elk hun eigen buis te geven. Op die 10m extra buis gaat het nu ook niet aankomen.

Andere wachtbuizen voor voorzieningen in tuin of losstaande garage zijn in principe voorzien. Maar bedankt voor de tip :) Aan de paal moet je normaal 11m overhebben. Zal wel ruim gerekend zijn. Maar sjah, te kort vindt niemand niet leuk.

Qua smarttube van Proximus is het mij nog niet duidelijk. Ik lees links en rechts dat je gewoon een wachtbuis moet voorzien en de proximus mannen trekken die smarttube er door. Of moet je die ook zelf voorzien net zoals de coax van telenet. Hoe veel "overschot" moet je dan hebben aan de rooilijn? Als die daar te kort is en ze moeten gaan puzzelen zal dat ook wel nefast zijn.
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Haha allemaal maar kabels leggen? Dat is toch verleden tijd!

Internet : 4G+ Orange Flybox: Geen kabel/proximus nodig
Tv: Kleine schotelantenne en meer dan 5000 zenders: Geen kabel/proximus nodig

Dit is de goedkoopste oplossing!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

satellitetv schreef:Internet : 4G+ Orange Flybox: Geen kabel/proximus nodig
Haha als je hier enkele honderden GB's met wil downloaden of er morgen 10 mensen in je buurt zitten die dit gebruiken :bang:

Nu ja, blind je sat oplossing promoten is dan ook je enige doel hier.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

r2504 schreef:...enkele honderden GB's met wil downloaden...
Dan moet je 2x easy internet nemen he, 40 euro voor 300 GB en als je ze load balanced zeker 100 Mb/s down en 40 Mb/s up :p
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

satellitetv schreef:Haha allemaal maar kabels leggen? Dat is toch verleden tijd!
Neen, (glasvezel)kabels hebben potentieel een véél hogere capaciteit dan eender welke draadloze technologie.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

satellitetv schreef:Haha allemaal maar kabels leggen? Dat is toch verleden tijd!

Internet : 4G+ Orange Flybox: Geen kabel/proximus nodig
Tv: Kleine schotelantenne en meer dan 5000 zenders: Geen kabel/proximus nodig

Dit is de goedkoopste oplossing!
Dus er steekt een accu in je LNB en je 4G modem die levenslang meegaat.
De LNB zit draadloos verbonden met de tuner, die ook een accu heeft natuurlijk, en die stuurt het via een draadloos HDMI signaal naar je, opnieuw met accu?

Ik denk dat je je mening van "geen kabels leggen" toch moet herzien hoor...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Terug on topic graag... het gaat hier over een Telenet aansluiting... niet over 4G.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”