4K en limiet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Fliz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 aug 2006, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

Hoi,

Ik stel hier een beetje een obvious vraag, maar is 150GB voor basic internet niet grandioos te weinig in tijden waar 4K televisies en diensten volop ingeburgerd zijn? Ik heb sinds kort een 4K televisie, en zit rond de 20ste dag van de maand (en dan ben ik nog 7 dagen op reis geweest) op mijn limiet. Netflix en algemene 4K-resolutie slorpen echt bijzonder veel data op.. 20GB op 1 dag is een paar afleveringen van een serie en 1 film.

Ik heb dus eigenlijk niet echt een vraag, maar wou eerder even peilen bij de overige mensen hier. Gelijkaardige situaties?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je kan rekenen en dat is voor iedereen hetzelfde.

Maar ik vermoed dat je de zoveelste discussie wil starten over limieten... 4K is GEEN stadaard abonnement bij Netflix (maar wel een premium abonnement), 150 GB is wel een "basic" abonnement bij TN zoals jezelf schrijft... waarom neem je dus daar ook geen duurder abonnement ? Waarom mag het je meer kosten bij Netflix, maar niet bij TN ?
Fliz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 aug 2006, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

Omdat de prijzen van Telenet niet echt in verhouding zijn vind ik persoonlijk. Waar Netflix van 11 naar 14 gaat, gaat Telenet van 27.8 naar 54 om onbeperkt te kunnen surfen. De tussenstap naar Fiber 100 is volledig nutteloos gezien ook die 50GB extra zo goed als direct op is..
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Fliz schreef:Ik stel hier een beetje een obvious vraag, maar is 150GB voor basic internet niet grandioos te weinig in tijden waar 4K televisies en diensten volop ingeburgerd zijn?
Obvious antwoord: ja, daarom heet het ook Basic Internet. Voor veel klanten is dat meer dan genoeg. Met Basic Internet kun je zelfs ruim Netflix in SD (goedkoopste abo) bekijken en voor veel klanten is dat goed genoeg.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

wij van wc eend gaan toch niet te veel data geven, want we willen je uiteraard aan je digibox en lineair kijken gekoppeld houden ;)
en wij hebben het monopolie dus waarom zouden we fair play doen ? geef ons een goede reden ...

wij van wc eend plooien niet
koop die kwak




[youtube]0ilMx7k7mso[/youtube]

you"ll take what we give you
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 03 jan 2019, 21:08, in totaal 1 gewijzigd.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2399
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Fliz schreef:Hoi,

Ik stel hier een beetje een obvious vraag, maar is 150GB voor basic internet niet grandioos te weinig in tijden waar 4K televisies en diensten volop ingeburgerd zijn? Ik heb sinds kort een 4K televisie, en zit rond de 20ste dag van de maand (en dan ben ik nog 7 dagen op reis geweest) op mijn limiet. Netflix en algemene 4K-resolutie slorpen echt bijzonder veel data op.. 20GB op 1 dag is een paar afleveringen van een serie en 1 film.

Ik heb dus eigenlijk niet echt een vraag, maar wou eerder even peilen bij de overige mensen hier. Gelijkaardige situaties?
Pak een VDSL lijn bij EDPNET en klaar is kees.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Met een quota van 150gb moet je er niet eens 4K bij betrekken.

Heb ook een 150gb quota. Dat wil zeggen mijn verbruik goed opvolgen en gebruikmaken van de opties om (vooral) Youtube en eventueel Netflix in lagere resolutie weer te geven.

En strategisch denken. Juist voor de quota-reset is 'update dag'. Van OS'en en de xbox.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Fliz schreef:Ik stel hier een beetje een obvious vraag, maar is 150GB voor basic internet niet grandioos te weinig in tijden waar 4K televisies en diensten volop ingeburgerd zijn?
volop ingeburgerd ???? , neen dat is het niet. In mijn familie- en vrienden-kring is er maar 1 persoon op de +/- 40 gezinnen die een 4K TV heeft en dat is dan nog iemand die geen 4K content heeft.

Los daarvan, als je de 4K upgrade doet, dan voorzie je ook dat je internet dat kan door een upgrade naar een FUP of naar een provider die wel unlimited geeft zonder beperking.
Jozs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 jan 2015, 21:10
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Ik had ook een tijdje basic, maar bleek dat ik na 2 weken al snel over die limiet van 150gb zat. Die van fiber 100 (200gb) is al niet veel beter. Dus toen orange uitkwam met internet onmiddellijk op de kar gesprongen en nog geen seconde spijt. Ik betaal nu minder dan basic bij telenet voor 100/10 en (bijna) geen limiet.

Vandaar mijn obvious vraag: waarom niet gewoon overstappen?

Het is duidelijk dat de prijs/limiet van telenet niet van deze tijd is. Ik vind het erg dat je in 2019 nog je limiet van je vast internet in het oog moet houden en een planning moet opmaken.
h0us3cat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 apr 2011, 21:39
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Omdat orange niet kan aanbieden wat telenet wel kan voor de gevorderde gebruiker.
zjazjoe
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2011, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Als een recente cable-cutter die ook niet zo veel tv kijkt, hebben we 20 gigabyte per dag verbruik momenteel. Dus ja belachelijk lage volumes bij telenet.
We zitten dan ook bij EDPnet.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

voor een gewone abo is orange zeker hetzelfde voor internet.Natuurlijk als je zo dom wil zijn om daar 15 euro extra te betalen om uw meterke naar 400 te zien gaan, dat kan je inderdaad niet. Ik denk nu ook nie dat een gevorderde een abo zal nemen van 150gb.
Idem trouwens voor iemand die 4k kijkt, je weet dat toch op voorhand dat ge er niet mee toekomt.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Proximusboyke, initieel had de topicstarter verwacht dat een standaard abbonement, waar dan ook, zou toelaten om standaard 4K te streamen zonder beperking. Helaas stel ik vast dat 4K niet ingeburgerd is en dat lijkt me logisch dat het dan geen standaard is voor iedereen. De meeste hebben nog maar een paar jaar hun HD flat-screen. Het is pas als die defect is dat we een nieuwe kopen en dan een 4K gaan aankopen. De tijd van zomaar een nieuwe te kopen omdat er 4K is, is denk ik niet meer van deze tijd.
rasman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Je kan rekenen en dat is voor iedereen hetzelfde.

Maar ik vermoed dat je de zoveelste discussie wil starten over limieten... 4K is GEEN stadaard abonnement bij Netflix (maar wel een premium abonnement), 150 GB is wel een "basic" abonnement bij TN zoals jezelf schrijft... waarom neem je dus daar ook geen duurder abonnement ? Waarom mag het je meer kosten bij Netflix, maar niet bij TN ?

Omdat Telenet al duur genoeg is ! en sommige mensen willen niet hun duurder internet met meer snelheid, maar gewoon normale snelheid en meer volume
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

ja wat is duur é ? Kijk belgie is een model waar iedereen in de kleinste uihoek dezelfde snelheid heeft via de kabel. Bekijk je providers in het buitenland die dit ook doen betaal je evenveel.Kies je voor een systeem elk voor zijn eigen en provider zijn enkel verplicht diensten aan te bieden waar er veel klanten zijn, ja dan kan je het goedkoper doen. Maar de 2 dingen samen gaan nooit.


off toppic : laatst las ik van gsmprovider duitsland heel goedkoop nog geen 60% dekking. Ja nen mens moet keuzes maken.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Duur is iets dat je niet kan betalen. Stel jezelf dan de vraag of je het nodig hebt, en/of er een alternatief is.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik ben het eens met de topic starter, waarom is het prijsverschil tussen een 150 harde limiet en 750 gig zo groot? Het prijsverschil bij Netflix is effectief procentueel zo groot niet en in harde netto munt al veel kleiner dan mensen te dwingen over te stappen naar duurder abo omdat ze 4k content willen afspelen. Iedereen vindt dat plots maar normaal omdat Telenet er Basic achter zet? Wel ik niet echt, maar kom, dat schrijf ik al jaren dat Telenet geen modulair abo heeft waar klanten kunnen kiezen uit een prijs die ze kunnen verdelen over snelheid en volume en hiervoor buitensporige bedragen aanrekent voor niet eens hun top product.

Ik ga dezelfde raad geven als anderen. Doe je aanvraag bij Orange, geniet van veel meer volume aan dezelfde snelheid en voor heel wat minder geld. Zelfs de GSM formules zijn veel beterkoop dan deze van Telenet.

Duur is niet iets wat je niet kan betalen. Er is ook nog iets anders, maar dat heet dan principes. :)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Slafes schreef:Ik ben het eens met de topic starter, waarom is het prijsverschil tussen een 150 harde limiet en 750 gig zo groot?
"You'll take what we give you"


Met het basic abbo heb je vaak net tekort, met de duurdere abbo's heb je veel te veel, en doe je of krijg je dat amper op.
Ze doen dus aan overselling, en hebben geen producten die aanleunen bij de werkelijke noden van de klanten.

Bvb mijn business fibernet 200 heeft 3 TB limiet, je mag al moeite doen om er over te gaan. Waarom niet een goedkoper abbo met bvb 1 of 2 TB limiet?

"You'll take what we give you" ... bijna niks voor een instapbedrag, of veel te veel wat je toch niet nodig hebt tegen een woekertarief. Er is geen middenmoter bij TN.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 809
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Toen ik begon was er een limiet van 10GB en dan spreek ik ongeveer van 15 jaar geleden. Vandaag heb ik Wigo met een limiet van 200GB. Ongeveer 15 jaar geleden hadden mijn Zweedse vrienden 100mbit zonder limiet tegen een goedkopere prijs toen.

Dit is voor mij de eerste maand dat ik tegen die limiet zal aanlopen sinds de aankoop van een nieuwe PC. Ik download games (50GB stuk) en dan gaat het wel snel allemaal. Dus ja, Telenet zit in nog in de middeleeuwen wat betreft hun limieten. En de prijsverhogingen het laatste jaar is er ook zwaar over. Jammer dat hun decoder zo verdomd goed is qua terugkijktelevisie want dat is één van de weinige redenen dat me nog bij hen houd.
Fliz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 aug 2006, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

Bedankt iedereen voor alle reacties en inzichten. Gezien ik binnen enkele maanden ga verhuizen (mijn huis staat te koop), ben ik sowieso momenteel niet van plan om over te stappen. Ik heb echter wel ontdekt dat ik de afspeelkwaliteit kon verzetten in m'n Netflix profiel naar standaard. "High" staat dus voor 7GB/uur als je signaal 4K ondersteunt. Ik weet ondertussen wel waarom m'n limiet zo snel in zicht kwam..
Olli
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 dec 2018, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Het is toch niet logisch dat

Netflix voor een zeer kleine meerkost wel die extra datastroom aan upload kan aanbieden

Terwijl telenet blijkbaar een gigantische meerkost eist om krak diezelfde extra datastroom aan download aan te bieden

Ik zou thans denken dat een bit upload dezelfde bit in download is...

Maar het verschil is natuurlijk dat Telenet liever heeft dat je hun eigen betalend streaming aanbod zal verkiezen omdat deze niet meerekend voor je data verbruik!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Olli schreef:Netflix voor een zeer kleine meerkost wel die extra datastroom aan upload kan aanbieden

Terwijl telenet blijkbaar een gigantische meerkost eist om krak diezelfde extra datastroom aan download aan te bieden
Je hebt duidelijk weinig inzicht in de kosten structuur van Netflix versus een ISP.

Netflix moet bij wijze van spreke één dikke fiber leggen tot bij zijn provider, TN moet tot in iedere kleinste uithoek van Vlaanderen de nodige infrastructuur voorzien zodat iedereen (vergelijk dat trouwens ook maar eens met providers in het buitenland die dat enkel doen in grootsteden) netjes zijn 200 Mbps krijgt... en jij gooit die twee dingen gewoon op één hoop en denkt dat de kostprijs hetzelfde is :bang:
Olli
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 dec 2018, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Jij hebt blijkbaar weinig inzicht in de kostenstrucuur van een netwerk, dewelke grotendeels bestaat uit infrastructuurkost en een klein stukje operationele kost.

Bij telenet is deze infrastructuurkost reeds gedekt in het basis abbo.

Het grote prijsverschil met het veel duurder abbo staat echter niet in verhouding met de minimale stijging in operationele kost om meer dataverbruik mogelijk te maken.

Verder heeft netflix het open connect platform dat bij wijze van spreken toch wel wat meer is dan een fiber leggen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Olli schreef:Bij telenet is deze infrastructuurkost reeds gedekt in het basis abbo.
Mooi dat jij dat allemaal weet... ik wist niet dat hier zo'n grote economen aanwezig waren op Userbase.

En verder is deze discussie de zoveelste over volumes en prijs... ik kom nog wel eens terug kijken als we weer 50 pagina's verder zijn met hetzelfde geleuter.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ub4b schreef:Ze doen dus aan overselling, en hebben geen producten die aanleunen bij de werkelijke noden van de klanten.
En toch heeft Telenet 1.7 miljoen internet klanten.
Waarom blijven die klanten bij Telenet als ze niet tevreden zouden zijn?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Moet dat echt nog uitgelegd worden? Allee dan..
  1. Omdat er weinig tot geen concurrentie is die vergelijkbare producten aanbied.
  2. Omdat de concurentie die er is weinig tot niet bekend zijn.
    Telenet en proximus kent bijna iedereen. Orange gaat ook nog wel, maar zijn die echt wel goed, want die zijn er nog niet zo lang he?. Begin je over dommel, edpnet,... dan krijg je toch meer gapende gezichten dan wat anders.
  3. Klantenbinding via emailadres (ja echt nog heel veel mensen die er tegen opzien hun provideradres kwijt te spelen), incompatibele hardware (modems, settopboxen,..) en tripleplay/quadrupleplay
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

WalterB1 schreef:En strategisch denken.
Net zoals iemand graag genoeg verdient om niet de hele tijd zijn centen te moeten tellen, is het leuk om niet de hele tijd mentaal bezig te moeten zijn met je online traffiek in te plannen en 'leuke' dingen te schrappen omdat ze niet binnen budget passen.

Dit geeft dezelfde stress en hetzelfde gevoel van ongelukkigheid als geldelijke armoede: het constante gevoel van tekort en te moeten krabben om te kunnen krijgen wat je wil. Meh!

OP, doe jezelf een gunst en stem met je portemonnee: ga naar een alternatieve provider die meer limiet geeft voor minder centen. Die grote duopolisten kunnen voor mijn part ferm mijn noten kussen, want ze melken de burgers uit voor hun eigen gewin en zorgen ervoor dat ze politiek ingedekt blijven zodat die zeker niets zouden ondernemen om dit corrupt gebeuren af te breken. NE MENS ZOU ER NOG KWAAD VAN WORDEN.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Is dit geen zwembad kopen en dan klagen dat de prijs van het water te hoog is?
Een Ferrari kopen en dan klagen dat de wegen niet aangepast zijn?

Als je geld hebt voor een premium abonnement bij Netflix, neem dan ook een premiumabonnement bij uw provider. (want de grote kosten zitten bij de provider en niet bij Netflix)

Ik hoef als "weinig" gebruiker niet op te draaien voor een versnelde desinvestering van de huidige kabels die in de grond steken, omdat 1% van de gebruikers zoveel 4K wilt kijken dat hij boven zijn limiet zit.
My 2c :)
zeromancer
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 feb 2013, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Het probleem ligt em dat zelfs het “premium” abbo bij telenet en orange niet eens genoeg is voor deftig 4k + Moderne Games

Statments als : ik moet daarvoor niet betalen want gebruik het niet gaat zo voor alles.
Ik heb geen kinderen en wil ze ook niet, waarom moet ik dan betalen voor jullie kindergeld? Waarom krijg ik geen korting op elec en water. Waarom betaal ik voor fietspaden die ik niet gebruik ( of de wielerterroristen ook niet ...) Enz...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Gray schreef:want de grote kosten zitten bij de provider en niet bij Netflix
Dat is een fabeltje, dit heeft niets met kosten voor bandbreedte of nieuwe kabels te maken. Bandbreedte kan je goedkoop uitbreiden via EuroDOCSIS 3.1 met de bestaande coaxkabels. Een investering van 500 miljoen euro over 7 jaar voor 1,6 miljoen internetklanten. Dat is een investering van 300 euro/internetklant die over die periode van 7 jaar gemakkelijk 3000 euro pure winst genereert voor Telenet.

Netflix is een bedreiging voor de Digiboxverhuur-business. Dat is de waarheid. Reken maar uit wat dat betekent als dit ridicuul businessmodel compleet instort.

De fervente Netflix-gebruiker heeft al lang ingezien dat je via VDSL2 een véél vlottere streamingervaring hebt:https://ispspeedindex.netflix.com/country/belgium/

Voor 24,95 euro/maand heb je dat bij EDPnet. Dat is de kostprijs van een onbeperkt internetabonnement. Wie voor internet het dubbele van die prijs rekent, maakt een zeer mooie winst. Wie meer dan 50 euro/maand betaalt voor internet financiert deze uitwassen der mensheid: https://en.wikipedia.org/wiki/John_C._Malone
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Een tijdje geleden was de CEO van Telenet aan het klagen en bleiten over Netflix. Maar een beetje eerlijkheid gebiedt wel om de ware toedracht van dat geklaag te erkennen. Het heeft helemaal niets te maken met bandbreedte, netwerkkosten en aflevering van de diensten van Netflix, want dat is uiteindelijk de kerntaak van een ISP.

Echter is Telenet al lang niet meer provider, maar ook producent, distributeur en entertainer. En daar wringt het schoentje. Netflix breekt binnen op een markt waar Telenet niet het monopolie heeft en vreest concurrentie op eigen diensten die momenteel te hoog geprijsd zijn en riskeert daardoor inkomensverlies. Telenet zaagt toch ook niet over de immense bandbreedte die bijvoorbeeld Facebook, Youtube en Google opwerpen?

Edpnet (en andere providers) slagen er anders toch in om hun kerntaak met winst uit te voeren, ondanks Netflix, dus waarom kan reus Telenet dat dan niet?

MaT heeft over het duopolie een mooie analyse gegeven. Normaal zou ik zeggen tegen mensen die een probleem hebben met datalimieten om niet te klagen, want ze wisten waar ze voor tekenden. Maar alternatieven zijn in België zo moeilijk gemaakt, mede dank zij de lobby's en de politiek, dat die voor veel mensen niet evident zijn.
Olli
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 dec 2018, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

petrol242 schreef:
Edpnet (en andere providers) slagen er anders toch in om hun kerntaak met winst uit te voeren, ondanks Netflix, dus waarom kan reus Telenet dat dan niet
Telenet kan dat ook, maar verkiest ervoor om zijn positie te misbruiken om nog meer winst te maken.

Proximus doet er nog een schep bovenop door met scarlet hun eigen concurrenten onder de knoet te houden met een light versie.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

raf1 schreef:De fervente Netflix-gebruiker heeft al lang ingezien dat je via VDSL2 een véél vlottere streamingervaring hebt:https://ispspeedindex.netflix.com/country/belgium/
Hoe jij uit dat artikel en die grafieken afleidt dat je via VDSL een 'veel vlottere' ervaring hebt, is me een raadsel. We spreken over een verschil van de gemiddelde snelheid van 10%. Je kan je overigens terecht afvragen of dit niet gewoon statistische variantie is, want Orange scoort ook 5% beter dan Telenet.
Verder is er geen info hoe dat cijfer bepaald werd. Goed mogelijk dat er bij Telenet procentueel gezien ook veel meer Netflixers zitten met een goedkoop SD abonnement, wat natuurlijk de gemiddelde Mbps naar beneden haalt. En ja, het datavolume kan zeker hierin een rol spelen, maar zoals ik hierboven al aanhaalde is Netflix in SD voor veel mensen al goed genoeg.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wanneer je op een lage doorzet gezet word, is dat niet direct vlot te noemen, ongeacht VDSL of kabel. Maar de meeste providers die iets vlotter omgaan met datalimieten zijn toch bij die VDSL providers te vinden.

Ik vind het gewoon intriest dat mensen die voor een lagere kwaliteit bij Netflix kiezen omdat hun ISP het niet (altijd) wil toestaan. En dan die prijzen...

Ik heb geen cijfers nodig om te weten dat Netflix hier vlot draait op de gewenste kwaliteit, zoveel en zolang dat gewenst is.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Tomby schreef:Verder is er geen info hoe dat cijfer bepaald werd.
Het is de gemiddelde snelheid van alle streams tijdens de piekuren (prime time) per ISP. Netflix meet terwijl je streamt continu de snelheid per gebruiker via hun website en apps.
Tomby schreef:En ja, het datavolume kan zeker hierin een rol spelen, maar zoals ik hierboven al aanhaalde is Netflix in SD voor veel mensen al goed genoeg.
Ja, datalimieten, overboeking, piekuren, drukte op de nodes spelen zeker een rol.
Op het Proximus-netwerk is dat nét iets beter georganiseerd, véél meer bandbreedte beschikbaar per node (ROP) en in het datacenter van Proximus staan Netflix-openconnect servers: https://openconnect.netflix.com/en/

Via VDSL2 is er geen enkele reden om te twijfelen dat Netflix niet vlot zou werken. Je hebt limietloze abonnementen en bij Proximus heeft men ingezien dat de klant een vlotte ervaring wil in 4K-kwaliteit en zonder onderbrekingen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Het is de gemiddelde snelheid van alle streams tijdens de piekuren (prime time) per ISP. Netflix meet terwijl je streamt continu de snelheid per gebruiker via hun website en apps.
Dus volgens jou slaagt Telenet er niet in constant 4 Mbps te leveren aan iedere Netflix gebruiker ondanks dat ze wel 200 Mbps kunnen aanbieden.

Het meest bizarre is dan nog dat Orange op identiek hetzelfde netwerk dat wel kan ?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:Dus volgens jou slaagt Telenet er niet in constant 4 Mbps te leveren aan iedere Netflix gebruiker ondanks dat ze wel 200 Mbps kunnen aanbieden.
De cijfers tonen aan dat Telenet zwakker scoort dan andere providers. Er zijn ook harde bewijzen dat andere providers méér inspanningen doen om Netflix zonder onderbreking en in 4K-kwaliteit tot in de huiskamer te brengen.
Die 200 Mbps krijg je alleen op papier, maar in de praktijk betekent dat een gigantische overboeking op de node. Vergelijk https://speedtest.net met https://fast.com/ en een FTP-download van 10 gigabyte en je ziet meteen dat je tijdens prime time geen 200 Mbps hebt. Daarnaast zit je bij overschrijding van de datalimieten op amper 1 Mbps down, Netflix blijft dan werken in SD-kwaliteit. Daarnaast heb je ook nog peering met Netflix waar Telenet op bespaart. De cijfers zijn wat ze zijn.
r2504 schreef:Het meest bizarre is dan nog dat Orange op identiek hetzelfde netwerk dat wel kan ?
Orange gebruikt binnen Vlaanderen het fysieke Telenet-netwerk, maar heeft eigen verbindingen naar het internet. Orange hanteert ook profielen zonder datalimiet voor al hun klanten. Orange heeft ook geen (traag) Wifree-netwerk dat invloed heeft op de Netflix-cijfers of de prestaties van hun modems.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

raf1 schreef: Die 200 Mbps krijg je alleen op papier, maar in de praktijk betekent dat een gigantische overboeking op de node. Vergelijk https://speedtest.net met https://fast.com/ en een FTP-download van 10 gigabyte en je ziet meteen dat je tijdens prime time geen 200 Mbps hebt.
't is nu piekuur bij telenet?

Fast.com: Your Internet speed is 200 Mbps

bij een download van http://speed.hetzner.de/1GB.bin zie je het flubberen tussen 22.7 en 5 megabyte per seconde:

Length: 1048576000 (1000M) [application/octet-stream]
Saving to: `1GB.bin'

100%[====================================>] 1,048,576,000 22.2M/s in 54s

2019-01-06 22:25:45 (18.4 MB/s) - `1GB.bin' saved [1048576000/1048576000]

Trial2:
2019-01-06 22:27:54 (16.7 MB/s) - `1GB.bin' saved [1048576000/1048576000]

Trial3:
nu flubbert het weer naar < 4 Megabyte /sec:
68% [=========================> ] 719,544,382 3.92M/s eta 21s
2019-01-06 22:29:40 (16.1 MB/s) - `1GB.bin' saved [1048576000/1048576000]


Dus ja ze zullen wel de hoogste prio geven aan fast.com en speedtest.net om de klanten te __________censored__________
Anderzijds die gemiddelde snelheid is voor dit moment van de dag ook niet echt problematisch traag, al zijn er wel hickups ;)

En via transip:

#wget -O/dev/null http://speed.transip.nl/1gb.bin

Trial1 naar file
2019-01-06 22:33:10 (14.9 MB/s) - `1gb.bin' saved [1073741824/1073741824]

Trial2 naar dev null
2019-01-06 22:34:09 (22.6 MB/s) - `/dev/null' saved [1073741824/1073741824]

Trial3:
2019-01-06 22:36:31 (12.3 MB/s) - `/dev/null' saved [1073741824/1073741824]

-> deze transfer rates zijn zelfs voldoende voor 4K UHD blu-ray - uiteraard vergeet het met een basic abbo, maar anderzijds comprimeert youtube en netflix hun 4K veel meer, dus minder fijne details en een lagere bandbreedte dus vereist

Ter info voor de videophile:
UHD-> Dual-layer UHDBR discs (66GB capacity) will support a max bitrate of 108Mbps, while triple-layer discs (100GB) will allow for up to 128Mbps.
Netflix: What speed do you need for Netflix 4k? A steady internet connection speed of 25 megabits per second or higher.

Dus 1/4 van echte Bluray UHD
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

proximusboyke schreef:Kijk belgie is een model waar iedereen in de kleinste uihoek dezelfde snelheid heeft via de kabel. Bekijk je providers in het buitenland die dit ook doen betaal je evenveel.Kies je voor een systeem elk voor zijn eigen en provider zijn enkel verplicht diensten aan te bieden waar er veel klanten zijn, ja dan kan je het goedkoper doen. Maar de 2 dingen samen gaan nooit.
Dat Telenet aan 93% van de woningen in Vlaanderen diensten kan leveren aan dezelfde snelheid is vooral de verdienste van de intercommunales in het verleden. Ze proberen bij elke prijsverhoging de reden bij hun dure netwerk te leggen en als je iets heel vaak herhaalt wordt het op den duur geloofd blijkbaar.

In Nederland is het kabelbereik 91%, je kan dus niet zeggen dat ze alleen in gebieden waar veel klanten zitten actief zijn. Ziggo is in handen van Liberty Global, net zoals Telenet. Twee zeer vergelijkbare netwerken dus. Echter, de prijsstructuur ligt bij Ziggo toch heel wat voordeliger voor Netflixers. Alleen al omdat geen enkel abonnement een limiet of fup heeft en daarnaast krijg je bij internet altijd gratis basis digitale tv (45 zenders), FTC.

Dan krijg je:
- 40/4 voor 43,95 euro (TN: 50/5 + tv voor 54,90 euro met een zeer strikte limiet) (+ 25%)
- 200/20 voor 54,00 euro (TN: 100/10 + tv voor 68,60 euro met een limiet) (+ 27%)
- 400/40 voor 62,50 euro (TN: 200/20 + tv voor 81,10 euro met fup) (+ 30%)

Nu wil ik graag geloven dat de loonkost in NL iets lager ligt en het geografisch gebied een stuk groter is wat ook zijn effecten heeft. Ook is het tv-aanbod bij Telenet wat uitgebreider dan het basisaanbod bij Ziggo. Maar dat is totaal niet in verhouding met het prijsverschil van 25 tot 30%. Dus in ruil voor de extra kosten die ze daar bovenop in rekening brengen zou die limiet echt wel mogen verdwijnen. Als hun netwerk niet in staat is om iedereen limietloos 200/20 te voorzien moeten ze de maximale snelheid maar omlaag brengen tot het wel lukt.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

ub4b schreef:'t is nu piekuur bij telenet?
Iets vroeger, tussen half 8 en half 10
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”