4K TV zonder...4K zenders!

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Er wordt dag en nacht bijna reclame gemaakt voor 4K of UHD Tv's...waauw wat een beeld! ... maar als je dan thuiskomt heb je geen enkele zender die uitzendt in 4K! Dat zei een onwetende buur tegen me. Tja, wanneer zal Telenet of Proximus in 4K gaan uitzenden? tegen 2030? Dan is je 4K tv al lang versleten! Op dit ogenblik ben je dus niets met een 4K tv! Er zijn geen 4K zenders! Tenzij je een supersnelle internetverbinding hebt voor Netflix 4K maar daar stopt het dan!

Via Satelliet zijn er wel reeds 4K zenders en via IPTV reeds honderden. Geen enkele op de kabel, geen enkele via proximus.Zelfs nog veel zenders in SD standaard digitaal met onscherp beeld, anno 2019...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Echt onwetend lijkt die buurman dus niet te zijn :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als de buren daar al eens buiten komen is het om een boompje op te zetten over... televisie.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
jules.brees
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 dec 2018, 15:27

satellitetv schreef:Via Satelliet zijn er wel reeds 4K zenders en via IPTV reeds honderden. Geen enkele op de kabel, geen enkele via proximus.Zelfs nog veel zenders in SD standaard digitaal met onscherp beeld, anno 2019...
De voornaamste zenders die een doorsnee klant wil zien vind je op Proximus en Telenet.
Wat hebben die aan Satelliet ??zappen zappen zappen en als de dag eindigd,nog niets gezien.
https://www.speedtest.net/result/7863101957.png
Ik heb al eens 16TB verzet met whoppa fup aan grote testbestanden.Tussen smorgens 7h30 en 12 uur.Binnen de 2 weken.Niet 1 dag op smalband gestaan.
Van 24 uur Tot smiddags 12 uur is het echt onbeperkt
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

satellitetv schreef:Op dit ogenblik ben je dus niets met een 4K tv! Er zijn geen 4K zenders! Tenzij je een supersnelle internetverbinding hebt voor Netflix 4K maar daar stopt het dan!
Supersnelle verbinding voor Netflix 4K is een probleem, maar je wilt wel tegelijk reclame maken voor illegale IPTV zenders?
Moeten die dan ook niet via datzelfde internet tot bij u komen, los van het feit dat ze illegaal zijn...?

satellitetv schreef:via IPTV reeds honderden.
En hoeveel daarvan zijn legaal?
Je bent hier al eens over aangesproken, toch blijf je reclame maken voor illegale zaken!

Fantastisch, ik heb nu net een nieuwe receiver gekocht die 4K aankan, en een DVB-S2X FBC tuner aan boord heeft (VU+ Duo2 4K voor de kenners).
Mijn vorige ontvanger werkt nog, maar was toch al 9 jaar oud, dus dat mag wel eens vervangen worden.
Kun jij mij nu eens die fantastische lijst van 4K zenders doorsturen?
Ik kan naar Hotbird, Astra 1 op 19.2°E, Astra 3 op 23.5°E en Astra 2 op 28.2°E.
Zelf vind ik maar een paar demozenders en verkoopskanalen.
Het enige dat mij wel wat lijkt is die NAS UHD.
Mooi beeld, ook al heb ik geen 4K TV.
Maar om nu te zeggen dat ik nu hele dagen naar beelden ga kijken van sterrenhemels.
Dan is er nog een modezender Fashion4K.
Ook mooi beeld zo te zien, maar opnieuw, ik kijk anders nooit naar modezenders.
Dit is dus gewoon uit nieuwsgierigheid eventjes kijken naar wat mooie beelden, maar die zender ga ik voor de rest niet bekijken.
Dan een testkanaal waar ook weer demofilmpjes te zien zijn, en dat later dan zal gebruikt worden voor live TV uitzendingen, maar die zullen dan weer versleuteld zijn...
Verkoopskanalen dan?
Of dat nu in 4K is, in HD of in SD, dat zijn toch geen kanalen waar je speciaal naar gaat kijken?

Dus ja, is het leuk dat ik nu 4K kan ontvangen?
Zeker, maar ik heb nog niets gezien waar ik naar ga kijken, en dat zonder abonnement beschikbaar is.
Bijlagen
qvc.jpg
testkanaal.jpg
sesuhddemo.jpg
fashiontv4K.jpg
nasa-uhd.jpg
Laatst gewijzigd door boulder 10 dec 2018, 16:52, in totaal 2 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

satellitetv schreef:Dat zei een onwetende buur tegen me.
Ben je absoluut zeker dat het de buurman is?
Zou het niet de buurman van de buurman zijn?

Waarom altijd die bashing naar Proximus en Telenet?
Laat me eens weten hoe ik via Satelliet 4K kan kijken naar één en VTM en aanverwante zenders, liefst tegen betaalbare prijs? Dat zijn de meest bekeken zenders.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Kan je niet tegen linkerbuur zeggen dat je rechterbuur zo een bakje met heeft gekocht met duizenden zenders waarvan honderden in UHD en dat helemaal gratis
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Of hij kan zijn buren ook de weg tonen naar UB. Kunnen die buren het hier zelf uit de doeken komen doen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

[mod=Gelieve in de toekomst geen verdoke reclame meer te maken voor sateliet tv. Zoals u zelf aan de reacties kan zien wordt dit niet geapprecieerd door de community.
Inhoudelijke discussie blijft uiteraard welkom.][/mod]
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Gelieve op userbase uitsluitend reclame te maken voor Telenet en Proximus. :bang:

Terug on topic, de meeste tv-programma's in 4K-kwaliteit vind je op Netflix, satelliet biedt ook enkele 4K-zenders: https://en.kingofsat.net/ultrahd.php

Telenet en Proximus zijn totaal irrelevant in deze discussie. De titel van dit topic is voor de meerderheid van de Vlamingen met een 4K-toestel realiteit. Geen 4K-zenders op hun duurbetaalde tv. De domoren.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Juist, daarom vind ik ditmaal de openingpost van TS wel terecht qua observatie...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Laat ik de discussie misschien verder openbreken tot "weinig 4K content"?

Ik heb sinds vorig jaar ook een UHD tv, Sony Bravia met Android TV en ingebouwde Chromecast. Content casten gaat maximaal tot 1080p, maar gelukkig kan via native apps van YouTube en Netflix wél 4K-materiaal in al z'n glorie bekeken worden... En dan moet ik toch al heel goed kijken om het verschil te zien met 1080p. Wellicht door een goeie upscaling van 1080p-materiaal, anderszijds door weinig UHD-materiaal dat effectief scherp genoeg is om écht UHD te zijn.
Dus ik dacht om eens een videomateriaal in UHD te downloaden, in de hoop daar het verschil in te zien, maar dat zomaar afspelen blijkt niet vanzelfsprekend te zijn. Ik weet niet of de decoder niet in staat is dergelijk hoge bitrates aan HEVC-materiaal af te spelen of dat de netwerkkaart niet sustained die bandbreedte aankan, ik weet enkel dat ik heel veel 'buffering' zie, in zowel Plex, Kodi als VLC. 'Web-UHD-materiaal' lukt wel, maar die bitrate ligt dan ook vele male lager. Ik heb nog niet geprobeerd om een opslagmedium rechtstreeks op een USB-aansluiting te hangen, maar dat vind ik zo'n gedoe...
Hoe kijken jullie naar lokale UHD-content? Via Chromecast Ultra? Nvidia Shield? Mi Box?
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

raf1 schreef:Gelieve op userbase uitsluitend reclame te maken voor Telenet en Proximus. :bang:
Ik vermoed dat je zelf wel - net als de meerderheid van de users - het verschil kan maken tussen ‘ongewenste’ en ‘gewenste’ posts ivm sateliet-tv door deze specieke user.
Echter komt deze user steeds met verhaaltjes om zo verdoken reclame te maken - tot ergernis van andere users. Met die reden wordt hier ingegrepen.

Inhoudelijke reacties en vragen blijven - zoals aangegeven - steeds welkom.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

meon schreef: En dan moet ik toch al heel dicht kijken om het verschil te zien met 1080p.
FYP. Volgens mij zitten de meesten dermate ver van hun TV dat ze gewoon zelfs niet of nauwelijks verschil tussen HD en UHD kunnen zien.
Een gekend grafiekje is deze :
Afbeelding

Ik heb bvb een 65" en volgens dit grafiekje zou ik op max. 2m50 mogen zitten om verschil te zien tussen UHD en HD. Wel, 2m50 is echt wel serieus dichtbij zo een joekel en de beeldhoek is dan ook navenant. Ik denk dat er maar heel weinigen zijn die zo dicht zitten.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je ziet het verschil met 1080p het best in de kleurengradiënten die bij 4K veel dieper zijn. Uiteraard ook scherpere lijnen van de horizon, bijvoorbeeld, en veel minder motion blur in panning shots.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Interessante grafiek. Maar ik vind dat dit voor vele mensen dit geen meerwaarde is, of ze moeten een aangepaste bril kopen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

raf1 schreef:Gelieve op userbase uitsluitend reclame te maken voor Telenet en Proximus. :bang:
Je kunt toch niet zeggen dat mensen als ik zomaar reclame maken voor Telenet.
Het feit alleen al dat ik ook een satellietontvanger heb, een 4K model dan nog wel (heel recent) bewijst dat ik niet anti-satelliet ben.
Het gaat erom van eerlijk te zijn met de mensen, dat wil zeggen dat als een gemiddelde gebruiker op satelliet 6 zenders gaat hebben (met 4 satellietposities dan nog, velen hebben er maar eentje!) dat hij dan niet voorgespiegeld wordt dat het daar krioelt van de 4K zenders.
En de zenders die je dan hebt zijn dan nog voor 90% waardeloos : verkoopszenders, zenders met demofilmpjes, ..., daar ga je geen kwartier naar kijken.
Of je moet ergens een duur betaalabonnement nemen op een Duitse of Italiaanse zender (en vlot de talen spreken, natuurlijk) dan ga je misschien weer één of 2 4K zenders hebben.
Want als ik satelliettv zou moeten geloven zou ik nu in de TV hemel moeten zijn, ik heb namelijk een 4K ontvanger en 4 satellietposities.
raf1 schreef:Terug on topic, de meeste tv-programma's in 4K-kwaliteit vind je op Netflix, satelliet biedt ook enkele 4K-zenders: https://en.kingofsat.net/ultrahd.php
Ik heb alle zenders die in 4K uitzenden en die FTA zijn (Free to Air, onversleuteld, dus zonder abonnement bekijkbaar) vermeld in die post met de screenshots.
Het is echt niet zo dat je dan een wow gevoel krijgt.

En wat die honderden IPTV zenders betreft, dat is gewoon reclame maken voor illegale praktijken.
Je kunt evengoed zeggen dat je heel goedkoop aan auto's kunt geraken, en dat het dan om gestolen goederen gaat.
raf1 schreef:Telenet en Proximus zijn totaal irrelevant in deze discussie. De titel van dit topic is voor de meerderheid van de Vlamingen met een 4K-toestel realiteit. Geen 4K-zenders op hun duurbetaalde tv. De domoren.
Domoren?
Er moet eerst content beschikbaar zijn.
Als ik moet kiezen tussen "Team Scheire" op Canvas HD, of een half uur naar sterrenhemels op NASA TV 4K te kijken, dan weet ik wel wat gekozen.
4K zal mij maar interesseren als bijv. de BBC met een 4K kanaal begint, zoals ze indertijd met BBC HD gedaan hebben, of als de mainstream zenders beginnen in 4K uit te zenden.
Bovendien zijn die mensen geen domoren, want velen hebben waarschijnlijk een 4K gekocht op het moment dat de vorige aan vervanging toe was, en dan is het een logische stap om een 4K toestel te nemen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

boulder schreef:Domoren?
Er moet eerst content beschikbaar zijn.
Akkoord, dus is het slimmer om een véél goedkoper 1080p-model te kopen als je tv-toestel toch maar dienst doet als Telenet Digibox-scherm.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

cptKangaroo schreef:Je ziet het verschil met 1080p het best in de kleurengradiënten die bij 4K veel dieper zijn.
Da's HDR (vaak gekoppeld aan 4K, maar niet noodzakelijk)
cptKangaroo schreef:en veel minder motion blur in panning shots.
Da's 60 fps ipv 24 of 29,97 in vele gevallen voor verantwoordelijk, al moet ik zeggen dat ik dat soort content nog niet veel ben tegen gekomen omdat voor de meeste series en films het "soap opera effect" vermeden wordt door aan 24 fps te werken...

Maar onderaan de streep vind ik goeie 1080p content er dankzij een goeie upscaler wel degelijk beter uitzien dan een native full HD-scherm.
En tegenwoordig betekent een 4K/HDR-televisie niet per sé dat je veel geld moet uitgeven.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

raf1 schreef:
boulder schreef:Domoren?
Er moet eerst content beschikbaar zijn.
Akkoord, dus is het slimmer om een véél goedkoper 1080p-model te kopen als je tv-toestel toch maar dienst doet als Telenet Digibox-scherm.
Vind je dat slimmer?
De nieuwe TV box wordt toch al uitgetest/uitgerold?
En dat toestel kan 4K aan, de content van Telenet is er momenteel nog niet, maar als die er dan komt, dan sta je daar met je 1080p model.
Een TV toestel koop je voor een hele tijd.
Nu een 1080p model kopen, en dan misschien binnen een aantal maanden of een jaar spijt krijgen, zeker?
Dan vind ik die mensen die nu moeten vervangen en voor een 4K toestel kiezen helemaal niet dom.
Zelf zie ik mij alleen omschakelen op het moment dat er voldoende content beschikbaar is, maar als mijn scherm het morgen begeeft, en het is te duur om te repareren, koop ik mij ook een 4K scherm, idem ditto zoals ik deed met het vervangen van de satellietontvanger.
Waarom zou ik nu nog een HD-only ontvanger kopen?

Zoals al gezegd, mensen kunnen intussen trouwens Netflix in 4K bekijken, en er zijn ook Ultra HD Bluray films.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik kijk zo goed als dagelijks Netflix, en dat is ofwel 1080p of 4K. Daar valt echt weinig verschil tussen te zien (upscaling naar 4k werkt waarschijnlijk heel goed) maar als je dan toch eens een film opneemt van eender welke zender en daar moet naar kijken dan huil je toch vanbinnen. Het duurt toch een poos voor je er aan went om in zo'n lage kwaliteit te moeten kijken. Het is jammer, maar eigenlijk mag men onderhand toch al beginnen uitzenden in een "iets" betere kwaliteit, al is het maar voor de basis zenders. VRT nu heeft zelfs enkele 4k producties online staan...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Uitzenden in 4K is 1 ding. Alles wat opgenomen wordt, moet ook gebeuren met 4K camera's. Ik weet eerlijk gezegd niet of er al (veel) films, documentaires, reportages... opgenomen worden in 4K. Voor mij persoonlijk heeft een 4K televisie op dit moment zo goed als geen zin. En ik vraag mij zelfs af of dat wel zin gaat hebben in de toekomst.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Och, hoe lang bestaan FHD TVs al?
En hoeveel TV zenders kan je bekijken in 1080p?

4K bekijk ik op Netflix, Youtube, Prime Video...
(maar geef me toch maar liever 1080p met Dolby Vision :-) )
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Jack Daniels schreef:Uitzenden in 4K is 1 ding. Alles wat opgenomen wordt, moet ook gebeuren met 4K camera's. Ik weet eerlijk gezegd niet of er al (veel) films, documentaires, reportages... opgenomen worden in 4K. Voor mij persoonlijk heeft een 4K televisie op dit moment zo goed als geen zin. En ik vraag mij zelfs af of dat wel zin gaat hebben in de toekomst.
Ik dacht dat films eigenlijk al jaren in 4K opgenomen en gedistribueerd worden, maar dat blijkt inderdaad geenszins het geval : https://www.screendaily.com/features/th ... 23.article .

Ik vind persoonlijk ook dat 4K gewoon onzinnige marketing is, en dan zijn ze nu al met 8K bezig :roll: . Ik zou eens echt blinde AB tests willen zien op normale kijk-afstanden. De meerderheid zal gewoon geen verschil zien tussen 2K en 4K. En als er al verschil is, zal het zo subtiel zijn dat je het alleen merkt als je ze naast elkaar legt. Echter als je tijdens het kijken niet kan merken of je nu naar 2K of 4K aan het kijken bent, dan betekent dat voor mij dat het gewoon totaal geen toegevoegde waarde heeft.

Zou zelf overigens eens kunnen testen. Netflix heeft 4K testpatronen waarop o.a. een soort horizontale en verticale 'meetlatten' staan. Ik zou eens moeten kijken vanaf welke afstand ik effectief de streepjes kan onderscheiden.
jules.brees
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 dec 2018, 15:27

Slafes schreef:Ik kijk zo goed als dagelijks Netflix, en dat is ofwel 1080p of 4K. Daar valt echt weinig verschil tussen te zien
Het kan ook gewoon nep 4k zijn,waar mensen intrappen.
https://www.speedtest.net/result/7863101957.png
Ik heb al eens 16TB verzet met whoppa fup aan grote testbestanden.Tussen smorgens 7h30 en 12 uur.Binnen de 2 weken.Niet 1 dag op smalband gestaan.
Van 24 uur Tot smiddags 12 uur is het echt onbeperkt
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

4K, 8K,... behoorlijk nutteloze reclame-features want de gemiddelde kijker zit toch te ver van zijn scherm om het verschil te zien.

HDR (>8bit / kleur) is wel nuttig want in veel scènes kan men kleurbanden zien zoals in de openingsscène van House of Cards in de donkere hemel.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

meon schreef:Maar onderaan de streep vind ik goeie 1080p content er dankzij een goeie upscaler wel degelijk beter uitzien dan een native full HD-scherm.
Dat is inderdaad ook belangrijk. Zo kan een 4K tv wel nut hebben bij 1080p content en misschien ook bij lagere resoluties.

Ik overweeg om ook een nieuwe tv te kopen ondermeer n.a.v. stopzetten antenne uitzendingen VRT. Ik heb geen betaal tv en ik wil dat die smart tv rechtstreeks VRT NU kan afspelen (dus geen casting met chromecast). Zou je eens kunnen testen met je systeembrowser van je bravia of de livestream van VRT NU werkt (dat moet werken zonder inlog). En als je een inlog hebt daarna ook eens buitenlandse films (vb rams) op VRT NU ? Bij een neef (met een nieuwe grote bravia tv) deed ik de test en het ging niet ! In winkels kan dat ook nooit getest worden want die zitten alleen maar op kabel :x
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

satellitetv schreef:Er wordt dag en nacht bijna reclame gemaakt voor 4K of UHD Tv's...waauw wat een beeld! ... maar als je dan thuiskomt heb je geen enkele zender die uitzendt in 4K!
[troll] Wie kijkt er anno 2018 nog naar TV... Afbeelding[/troll]
Tenzij je een supersnelle internetverbinding hebt voor Netflix 4K
Minimaal 25bmps, dat is niet eens breedband en dat haal je zelfs met elke moderne telefoon Afbeelding
maar daar stopt het dan!
Netflix, Amazon prime, Google play, YouTube, iTunes, rakuten TV en de talrijke content apps (Vb canal+FR).
Natuurlijk ook de “elephant in the room”: UHD Blu-ray die ongeëvenaard is.

4K UHD is trouwens meer dan meer pixels, het gaat om het hele HDR gebeuren. Op BBC na (HDR hlg) zijn we in Europa hier nog niet in contact. Maar BBC iPlayer kan je ook installeren op jouw smart UHDtv daar heb je geen dure sat decoders voor nodig.

Via Satelliet zijn er wel reeds 4K zenders
hoeveel interesseren jouw buurman? VTM is op satelliet niet beter dan bij Telenet alleszins...
en via IPTV reeds honderden.
De “4K IPTV streams” die ik heb mogen aanschouwen waren geen UHD. En door hun domme encodering en belabberde cliënt-boxes (zoals MIR) is de bandbreedte een stuk groter dan wat je nodig hebt voor gelijkaardige kwaliteit bij Netflix.
En als we toch illegaal bezig zijn, enige idee hoeveel 4K UHd HDR rips er te vinden zijn?
Anno 2019
Ah, dat verklaart een hoop... een timetraveller... AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door road rebel 11 dec 2018, 11:06, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

ddd schreef:En hoeveel TV zenders kan je bekijken in 1080p?
De HDMI-output van een Telenet Digicorder is maar 1080i !
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

meon schreef:
ddd schreef:En hoeveel TV zenders kan je bekijken in 1080p?
De HDMI-output van een Telenet Digicorder is maar 1080i !
Ik vind dat je hier een gevoelige snaar raakt. Ook al zou de digicorder op 1080p ingesteld zijn, de bron blijft 1080i!

Edit:
Dat fenomeen (upscaling) zien we al bij 1080uitzendingen op de Franse DVB-T en zullen we wellicht nog meer tegenkomen in 4K/8K.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

meon schreef:
ddd schreef:En hoeveel TV zenders kan je bekijken in 1080p?
De HDMI-output van een Telenet Digicorder is maar 1080i !
Dat bedoel ik net...
Is het dan wel mogelijk bij Proximus, TV Vlaanderen, online, ...?

(en ik heb het over de reguliere Vlaamse zenders)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

fredo66 schreef:Zou je eens kunnen testen met je systeembrowser van je bravia of de livestream van VRT NU werkt (dat moet werken zonder inlog). En als je een inlog hebt daarna ook eens buitenlandse films (vb rams) op VRT NU ?
Live: faalt, wegens "Error during license server request"
On demand: faalt, wegens inloggen lukt niet, en aangezien de VRTnu-app je ook via de browser moet inloggen voor een token lukt dat ook niet :(.
VTM-app werkt wel goed (zowel video kijken als inloggen) :)
Wel een nadeel voor video vanuit VTM-app: de TV kiest verkeerd kleurprofiel waardoor contrast veel te hoog ligt voor video.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Tomby schreef: Ik heb bvb een 65" en volgens dit grafiekje zou ik op max. 2m50 mogen zitten om verschil te zien tussen UHD en HD.
Ten eerste zijn die grafiekjes al voor discussie vatbaar. Ten tweede zeggen ze iets over het verschil in resolutie en niet het verschil tussen HD en UHD. er is meer verschil tussen UHD en HD dan enkel resolutie he!
boulder schreef:Er moet eerst content beschikbaar zijn.
Neen, net omgekeerd. Eerst moeten voldoende UHD toestellen in omloop zijn voor men zal overschakelen naar UHD. Je kan moeilijk verwachten dat eerst de productie en distributie in UHD gebeurd en dat we dan pas mensen UHD toestellen laten kopen.
Wie UHD content ontvangt maar geen toestel heeft kan het niet bekijken.
Wie een UHD toestel heeft kan zowel UHD als HD content bekijken.
raf1 schreef: Akkoord, dus is het slimmer om een véél goedkoper 1080p-model te kopen als je tv-toestel toch maar dienst doet als Telenet Digibox-scherm.
Slimmer? Dat weet ik nog zo niet. Een TV toestel koop je voor enkele jaren hoop ik. Dan wil je vandaag niet iets kopen dat al op het randje van verouderd is. Endan heb ik het wederom niet alleen over resolutie.

Goedkoper? Ja, dat kan als je onder de €300 blijft. Vanaf dan heb je al een UHD toestel. De prijzen hiervan zijn de laatste jaren echt betaalbaar geworden.
johan.devos schreef:4K, 8K,... behoorlijk nutteloze reclame-features want de gemiddelde kijker zit toch te ver van zijn scherm om het verschil te zien.

HDR (>8bit / kleur) is wel nuttig want in veel scènes kan men kleurbanden zien zoals in de openingsscène van House of Cards in de donkere hemel.
En waar kan je HDR en 10bit kleur krijgen? Juist, op UHD toestellen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

MaT schreef:Ten tweede zeggen ze iets over het verschil in resolutie en niet het verschil tussen HD en UHD. er is meer verschil tussen UHD en HD dan enkel resolutie he!
Klopt, ik had het ook enkel over resolutie, maar de color space van UHD is inderdaad groter dan van HD. En met HDR moet je al helemaal blind zijn om het verschil met gewone SDR (HD) niet te zien. Dus in die zin is het claimen van 'onzin' voor 4K inderdaad onterecht, want een 4K (eigenlijk UHD) TV biedt dus meer dan enkel hogere resoluties.

Dit doet me echter wel iets afvragen... Een (non-Pro) PS4 kan immers enkel HD beelden weergeven, maar ondersteunt toch ook HDR. Dus in principe kan je nog altijd perfect HD hebben met de grotere color spaces van UHD.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Natuurlijk, op netflix staan er ook FHD dingen met HDR/Dolby Vision. Dit hangt niet altijd samen met UHD.

Je hebt de resolutie: UHD = 3840x2160 en 4K = 4096x2160
En daarnaast: HDR/Dolby Vision en andere, staat los vd resolutie.
Laatst gewijzigd door ddd 11 dec 2018, 14:36, in totaal 2 gewijzigd.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Sony maakt toch Full HD toestellen met HDR zoals bv de WE75 (49")
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Tomby schreef: Dit doet me echter wel iets afvragen... Een (non-Pro) PS4 kan immers enkel HD beelden weergeven, maar ondersteunt toch ook HDR. Dus in principe kan je nog altijd perfect HD hebben met de grotere color spaces van UHD.
Technisch gezien zijn alle combinaties mogelijk, maar dat maakt het nog geen standaard. De UHD specificatie definieert wel HDR.
johan.devos schreef:Sony maakt toch Full HD toestellen met HDR zoals bv de WE75 (49")
Ja, maar die zijn duidelijk in de minderheid. Op tweakers vind ik 17 FHD toestellen met HDR tegenover 529 UHD toestellen. De vraag is dan ook hoeveel van die toestellen echt HDR kunnen weergeven en niet gewoon een HDR signaal accepteren of een soort fake HDR toepassen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

MaT schreef:
boulder schreef:Er moet eerst content beschikbaar zijn.
Neen, net omgekeerd. Eerst moeten voldoende UHD toestellen in omloop zijn voor men zal overschakelen naar UHD. Je kan moeilijk verwachten dat eerst de productie en distributie in UHD gebeurd en dat we dan pas mensen UHD toestellen laten kopen.
Wie UHD content ontvangt maar geen toestel heeft kan het niet bekijken.
Wie een UHD toestel heeft kan zowel UHD als HD content bekijken.
Die "eerst" heb je dan wel misbegrepen.
Ze sloeg op het verwijt van Raf1 dat mensen een 4K TV kopen en dan geen content vinden, en dat het daarom domoren zijn.
En op een tweede manier bedoel ik ook die "eerst", dat je de providers niet kunt verwijten dat ze geen 4K content aanbieden als er zo weinig beschikbaar is.
Precies dat wordt op satelliet duidelijk, want daar vind ik ook niet veel 4K zenders, en diegene die er zijn interesseren mij totaal niet.
ddd schreef:Dat bedoel ik net...
Is het dan wel mogelijk bij Proximus, TV Vlaanderen, online, ...?

(en ik heb het over de reguliere Vlaamse zenders)
1080i en 720p zijn dan ook jarenlang dé standaarden geweest van HDTV.
Het verschil tussen 1080i en 1080p is niet spectaculair, maar het neemt wel veel meer bandbreedte in.
En de output van je box zal niet veel doen als de input 1080i is.
Mijn satellietontvanger staat nu op 1080p/50, dat betekent niet dat die zenders plots beter worden van kwaliteit.
MaT schreef:Wie UHD content ontvangt maar geen toestel heeft kan het niet bekijken.
Wie een UHD toestel heeft kan zowel UHD als HD content bekijken.
Zoals de screenshots aantonen kun je wel degelijk UHD content ontvangen als je ontvanger dat aankan, en hij zet dat zonder problemen om naar gewone HD.
Dus mijn TV hoeft nog niet 4K te zijn.
Dit lijkt mij interessanter dan de omgekeerde situatie, waarbij de TV 4K is en de ontvanger HD.
Van zodra er iets interessants uitkomt op 4K (ik denk aan iets als BBC 4K), zal ik het kunnen bekijken, de beeldkwaliteit zal dan wel geen 4K meer zijn, maar ik kan toch ten minste de content bekijken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Jullie gaan het te ver zoeken: Is het niet een soort oplichting om mensen een 4K TV te doen kopen waar ze niets mee zijn? het is best mogelijk dat pas binnen 20 jaar 4K zenders worden doorgegeven (indien de kabelinfrastructuur het toelaat) en dan is je 4K TV al 2 maal vervangen door een andere m.a.w pure marketingverkoop!
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”