Opnieuw misleidende reclame Telenet.

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

satellitetv schreef:Als je met 750 GB niet toekomt vraag ik me wel af of die mensen met legale downloads bezig zijn? Tenzij je constant films gaat downloaden in 4K...
Wat een onzin, en al zeker anno 2018. Dit argument doet al decennia de ronde, en is nog nooit zo irrelevant als nu geweest. Bijna alles wordt vandaag hetzij in downloads, hetzij in streaming aangeboden, en vaak aan hoge kwaliteit: YouTube, Spotify, Netflix, Amazon Prime, PlayStation network, PlayStation Now, XBox Live, enz...enz... En ja, dat genereert allemaal behoorlijk wat trafiek als het dagelijks gebruikt wordt.

Ik zit hier maandelijks ruim boven de 1TB, en vaak in de buurt van de 750GB limiet in de piekuren. Grootste verbruiker is ongetwijfeld Netflix met toch gemiddeld minstens 40u per week (vooral vrouw en dochter). Zelfs enkel in HD is dat al 120GB per week en zit ik op een maand dus al wellicht minstens op 500GB. Maandelijks heb ik gratis games bij PlayStation Plus, ook gemiddeld al snel enkele tientallen GB. Neem dan nog regelmatig updates van games, of games die je koopt (deze maand Star Wars Battlefront II gekocht... 90 GB). En dan heb ik ook nog Cloud storage, backups, enz... die wellicht toch ook op maandbasis ettelijke gigabytes zijn.

Dus neen, je moet echt niet zot doen om aan 750GB te geraken. Anderzijds moet er ook bij gezegd worden, zoals iemand al aanhaalde, dat 'smalband' tegenwoordig nog altijd zeer bruikbaar is. De paar keer dat ik op smalband kwam, had mijn vrouw er zelfs totaal niets van gemerkt. Netflix bleef in HD, surfen blijft vlot enz...

En ja, ik probeer ook zoveel mogelijk dingen in de daluren te doen, wat juist ook Telenets bedoeling is met hun Telemeter. Waarom zou ik persé backups moeten draaien in de namiddag/avond ? Idem met grote game downloads (bvb PS3 is gescheduled om om 4u te checken op updates - jammer dat je op de PS4 geen time window kan instellen). Enz...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1816
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Tomby schreef:
Ik zit hier maandelijks ruim boven de 1TB, en vaak in de buurt van de 750GB limiet in de piekuren.

En ja, ik probeer ook zoveel mogelijk dingen in de daluren te doen, wat juist ook Telenets bedoeling is met hun Telemeter.
Amai, dus als je dat niet zoveel mogelijk in de daluren zou doen, dan zat je wellicht aan 2 TB.

Van een grootverbruiker gesproken.

Als iedereen dergelijke volumes zou omzetten, dan zouden de prijzen nog meer stijgen. Gelukkig doet niet iedereen dat. :wink:
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

rtl schreef: Welja, de topicstarter heeft een gezin van 4 dat dagelijks allemaal apart dingen in 4K bekijkt zo te zien.
Volgens mij heb je dan grotere problemen dan je internetlimiet, maar goed.
Wie ben jij om het kijkgedrag van een ander te beoordelen?
Is het verboden om in 4K te kijken?
Waarom heb je een probleem als je 4 verschillende interesses of tijdsregelingen hebt en beeldkwaliteit op prijs stelt?
phil48 schreef:Als iedereen dergelijke volumes zou omzetten, dan zouden de prijzen nog meer stijgen. Gelukkig doet niet iedereen dat. :wink:
Ja phil48, gelukkig zijn er mensen als jij die veel betalen en weinig gebruiken om de prijzen te drukken :bang:

De limieten moeten net stijgen omdat het gemiddelde verbruik omhoog gaat. Als iedereen braafjes als jij onder de 200GB blijft dan was de limiet nu mss 200GB of minder.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

phil48 schreef:Amai, dus als je dat niet zoveel mogelijk in de daluren zou doen, dan zat je wellicht aan 2 TB.
Erm neen, die 'ruim 1TB' is dal+piek. Daarom dat ik erna direct zei dat ik qua piek elke maand wel in de buurt kom van die 750GB limiet.
Bvb vorige periode was het 700GB piek + 630GB dal. De periode daarvoor was het 620GB piek + 850GB dal. Zit nu exact op 2/3 van mijn huidige periode en ook alweer aan 900GB in totaal.
Anyway, mijn punt was gewoon dat met volkomen normaal en legaal gebruik je met een gezin van 4 ook gemakkelijk boven de 1TB per maand komt.

En ja, echt wel eyes rolling aan mensen die even je kijkgedrag gaan veroordelen. Ben ook nog vergeten te melden dat mijn zoon ook enorm veel YouTube kijkt. Denk toch ook gemiddeld 2u per dag, maar geen idee hoeveel dat ongeveer opsoupeert.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1816
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Tomby schreef:
En ja, echt wel eyes rolling aan mensen die even je kijkgedrag gaan veroordelen.
Oh maar mijn bedoeling was niet je kijkgedrag te beoordelen hoor.

Ik leefde in de veronderstelling dat als je buren stuk voor stuk gigantisch veel data verbruiken, jij daarvan mee het slachtoffer bent (omwille van trager internet). Als dat niet zo blijkt te zijn, mes excuses.

Geniet maar met je gezin van de overload 4K :lol:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Alle discussie op een stokje, mij lijkt de argumentatie hier duidelijk:

Beperkingen zijn ok, maar dan moeten ze aangegeven worden in grote letterss op de verkoopspagina, en niet in kleine lettertjes 2 paginas verder als je die kan vinden.
En dan mag er ook geen "onbeperkt" staan, dat woord moet voorbehouden worden voor wanneer er geen enkele bijkomende limiet wordt opgelegd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ofwel moeten ze gewoon onbeperkte data zeggen ipv onbeperkt internet.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik denk dat 800-900 Gb / maand zeker geen abnormaal gebruik is voor een gezin van 3-4 die via internet - en dan zelfs niet intenstief- TV kijkt, wat radio luistert, en met cloud-backups werkt. En dan hebben we het over gewoon huis-tuin & keuken gebruik. Dus als TN voor z'n dure formule aftopt onder die grens is dat niet zo OK lijkt me zo.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

phil48 schreef:Ik leefde in de veronderstelling dat als je buren stuk voor stuk gigantisch veel data verbruiken, jij daarvan mee het slachtoffer bent (omwille van trager internet). Als dat niet zo blijkt te zijn, mes excuses.
Je veronderstelling is correct... coax is een shared medium (je moet het delen met alle omliggende straten) en dergelijke node heeft een beperkte capaciteit. Als iedereen dus constant aan volle snelheid zou downloaden dan heb je problemen... om die redenen heeft TN dan ook beperkingen.

Trouwens iedere provider doet aan wat men noemt overbooking... meer klanten voorzien dan wat de onderliggende infrastructuur aankan (anders zou het gewoon onbetaalbaar worden).
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

boonpwnz schreef:onbeperkte data
Dat is het net, de reclame en/of info op de site is zo gezet om de illusie te wekken dat je onbeperkte data hebt.

De Proximus "onbeperkt" reclame is nog iets grover, maar de Orange "Arend" reclame (net als op de site e.d.) doet je ook denken alsof je inderdaad gewoon onbeperkte data hebt.
Bij mobiele data ligt het net iets anders dan bij vaste lijnen, akkoord (al is het even erg mbt net neutrality gedoe e.d. IMO), maar deze topic gaat hem eigenlijk over vast internet.

Waarom "onbeperkt" of "geen limiet" zetten in een tabel mbt "data limieten" als het net als de andere gewoon een limiet heeft. Gewoon iets anders berekend, maar nog altijd niet "ongelimiteerd".
Better zetten ze "Vrij downloaden" of een andere term die ze gebruiken, zoals de "Mediumband" van Dommel ~10j terug.

Ik blijf erbij, het is gedaan om verwarring te creeeren en om bij reclames en bij persvertegenwoordiging iedereen een lapje voor de ogen te kunnen houden.

Want als we diezelfde lijn doortrekken, waarom heeft telenet niet gewoon vanaf het begin gezegd dat ze "ongelimiteerd" waren, gewoon dat je 10GB kon downloaden voordat je snelheid gelimiteerd werd maar je voor de rest gewoon kon blijven "surfen"?
Of zoals inderdaad hier eerder gemeld werd, als 1 a 10Mbit ook voor je voldoende is met je "tot 200Mbit", wat houdt ze dan tegen om gewoon te adverteren met "tot 10Gbit internet" waarvan je dan gewoon 200Mbit 99.999% van de tijd haalt.

Je moet inderdaad gaan klagen bij de bevoegde instellingen hierover, want als je dit toelaat gaan ze alsmaar grover te werk en gaat het alleen maar erger worden.
Enkel zijn die instellingen niet echt mee met hun tijd zoals eerder gezien hier :P.
r2504 schreef:Als iedereen dus constant aan volle snelheid zou downloaden ....
In nederland e.d. lukt het nochthans vrij goed. Daar zie je bv op tweakers wel meer voorkomen dat mensen 24/7 hun lijn kunnen voltrekken zonder ooit een melding van Ziggo te krijgen.
Daar hebben ze al bijna 20 jaar gewoon al die vage vormen van limieten weggeknikkerd. Ze hebben nog altijd een "FUP" in hun contracten om hun legaal in te dekken, maar ik heb de voorbije jaren weinig meldingen daarover dat mensen opgebeld werden bv gezien.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Als telenet verkopers het al niet weten, hoe kan je dan verlangen dat klanten het zouden weten?

Of zouden telenet verkopers getraind worden, om zand in ons ogen te strooien?
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

tomby zou fluo dan geen oplossing zijn voor U met 3TB of 6TB in dal
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
jimmyvh
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 maa 2017, 12:59
Bedankt: 1 keer

De mensen die claimen dat 750GB 'ruimschoots' is hebben duidelijk geen gezin.

Hier netflix abo waarop iedere dag gekeken wordt, twee tieners die voortdurend op youtube zitten en er ook eentje een grote twitch fan is. Meerdere gamers in huis ook, waarbij de games tegenwoordig absurd groot zijn: Oh, Destiny 2 is gratis? Leuk, dat is dan een download van 80 GB, maal twee. Updates voor games zijn ook steevast meerdere gigabytes tegenwoordig. Ons maandgemiddelde zit toch rond de 500/600GB per maand, zonder illegale zooi.

Los daarvan is die Wigo sowieso totaal geen goede deal. Als budgetbewuste gebruiker zit ik op scarlet: Dat is 39 euro voor scarlet televisie/50mbit internet en vaste telefoon. 3 gsm abo's erbij: 2 van 15 euro, eentje van 8 euro omdat die relatief weinig data verbruikt (zit 500mb in). Reken daar nog 5 euro upgrade bij om de datalimiet van het internet op te trekken naar 1TB/maand (want 500GB gaan we vaak over):
Dat is een totaalfactuur van 82 euro. Als ik Woppa zou moeten nemen, zou het meteen het abonnement van 125 euro moeten zijn, want de goedkopere tier (die nog altijd meer dan 20 euro per maand duurder is) laat maar 2 simkaarten toe.

200mbit is waarschijnlijk leuk in heel specifieke situaties, maar ik kan me echt niet voorstellen dat dat voor veel gezinnen 45 euro extra per maand (540 euro per jaar) waard is.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

proximusboyke schreef:tomby zou fluo dan geen oplossing zijn voor U met 3TB of 6TB in dal
Ik zie niet in waarom ik zou moeten veranderen. Ik heb Whoppa met 750GB in piek en unlimited in dal. Ik kom daar dus meestal mee toe, en als ik niet toekom, is het gewoon een paar dagen op 10/1 Mbps wat nog altijd goed doenbaar is. Is gewoon een kwestie van zoveel mogelijk dingen in Dal te doen als het kan: games downloaden, backups, etc... Enige dat niet anders dan piek kan is Netflix/YouTube aangezien dat 's avonds gebeurt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

jimmyvh schreef:De mensen die claimen dat 750GB 'ruimschoots' is hebben duidelijk geen gezin....
Los daarvan is die Wigo sowieso totaal geen goede deal. Als budgetbewuste gebruiker zit ik op scarlet.
Zoals je hier zelf schrijft: iedere budgetbewuste gebruiker moet zelf uitmaken welk abonnement het best past in zijn eigen gezinssituatie.

Er wordt hier nu al gedaan alsof die 750GB een harde limiet is bij Telenet.
Maar dat is het toch niet?
Als je 750 GB tijdens piekuren hebt gebruikt, dan daalt je snelheid tijdens de piekuren tot aan de volgende afreken periode.
Buiten deze piekuren, blijf je ongelimiteerd surfen (zowel volume als snelheid).
Los van de discussie over het woord "onbeperkt" en over de gebrekkige communicatie, is deze FUP dus géén "harde limiet", en kan je, bovenop de 750GB tijdens piekuren, noch altijd 90 GB/uur downloaden tijdens daluren, dat zijn er dus nog eens 32TB in 30 dagen.
En tijdens de "smallband" periode (10 Mbps) kan je nog altijd 4.5 GB/u verzetten, of 1.6TB per maand.
jimmyvh schreef:Hier netflix abo waarop iedere dag gekeken wordt, twee tieners die voortdurend op youtube zitten en er ook eentje een grote twitch fan is. Meerdere gamers in huis ook, waarbij de games tegenwoordig absurd groot zijn: Oh, Destiny 2 is gratis? Leuk, dat is dan een download van 80 GB, maal twee. Updates voor games zijn ook steevast meerdere gigabytes tegenwoordig. Ons maandgemiddelde zit toch rond de 500/600GB per maand, zonder illegale zooi.
In jullie geval is deze 750GB dus "ruimschoots" voldoende, rekening houdend dat niet alle verbruik tijdens piekuren is.
Megadownloads van 80GB, Cloud back-ups zijn allemaal zaken die je kan uitstellen tot de daluren, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Philippe het systeem van duurste Proximus abbo vind ik wel toffer.

Je hebt 750 GB maar kan daarna gratis 150 GB paketten bij bestellen.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Zijn er hier ook mensen die snachts slapen? Ik zou in ieder geval mijne slaap niet voor laten.... zelf krijg ik de wuppes van te doen, alsof het normaal is om snachts te downloaden. Dat wil dan zeggen dat je uw pc niet uit kan zetten, of je uwe wekker moet zetten om 0u om uw netflix downloads te starten.
de koe zegt boe
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Deze discussie is hier al 5x gevoerd. :roll:
Ben je het niet eens met de voorwaarden van Telenet, ga op zoek naar een andere provider. PUNT
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

"Harde limiet".
Dat hangt af van het aantal users, zo te horen.
Als je idd een fervent netflixer bent met een stel kinderen thuis die elk graag ook wat netflixen en je dus veel data simultaan gebruikt, dan is een terugval naar 10mbps pijnlijk. Alsook bevordert een dag/nachttarief uiteraard ook downloaden, iets wat netflix iirc nog niet toelaat (wat uiteraard ook ridicuul is).

Van de andere kant, kan je als grootverbruiker wel wat opletten:
Download je steamgames 's nachts, bv. Ook: download ze 1x en volg dan internet manuals om ze te kopieren.
En moet die stream nu echt in 4K zijn? Dat verschil met fullhd zie je toch praktisch niet, of je moet zo'n muurbedekkende tv hebben.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

bambipower schreef:Zijn er hier ook mensen die snachts slapen? Ik zou in ieder geval mijne slaap niet voor laten.... zelf krijg ik de wuppes van te doen, alsof het normaal is om snachts te downloaden. Dat wil dan zeggen dat je uw pc niet uit kan zetten, of je uwe wekker moet zetten om 0u om uw netflix downloads te starten.
De daluren duren tot 's middags. Dus je kan ook je downloads 's morgens opstarten (doe ik voor de PS4 bvb gewoon via de website op mijn tablet, kan perfect aan de ontbijttafel :p).
En ivm PC niet uitzetten, da's dus echt gewoon argumenten zoeken voor de argumenten. Durf zelfs wedden dat ge zelf een NAS staan hebt die 24/7 aan staat...
ITnetadmin schreef:downloaden, iets wat netflix iirc nog niet toelaat (wat uiteraard ook ridicuul is).
You don't recall correctly :). Is hier trouwens al aangehaald. Het is wel niet met alle content, want hangt natuurlijk ook weer van rechten af en zo. En is ook niet op alle platformen. Is ook niet echt bedoeld om piekuren te vermijden, maar eerder om te kunnen kijken op plaatsen waar je geen netwerk hebt (bvb vliegtuig).
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Nachtsurfen is tot 10u smorgens... dan ben ik werken.
En in tweekens slaap ik graag iets langer. En nee, geen nas...
de koe zegt boe
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Een Xbox, laptop, Playstation etc kan 's nachts downloaden terwijl je slaapt, wakker blijven hoeft daarom niet. Die toestellen zijn zelfstandig genoeg om dat op hun eentje af te ronden.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Ik kan hierbij alleen maar EdpNet of TV Vlaanderen internet aanbevelen. Onbeperkt is er dan ook echt onbeperkt. Geen gedoe, geen gezever, geen twijfels, geen 'daluren'.

Sleuren die handel (en met een 100/40 profiel gaat het vooruit, voor 35€/maand!).
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

philippe_d schreef:Megadownloads van 80GB, Cloud back-ups zijn allemaal zaken die je kan uitstellen tot de daluren, toch?
Tomby schreef:De daluren duren tot 's middags. Dus je kan ook je downloads 's morgens opstarten (doe ik voor de PS4 bvb gewoon via de website op mijn tablet, kan perfect aan de ontbijttafel :p).
En ivm PC niet uitzetten, da's dus echt gewoon argumenten zoeken voor de argumenten. Durf zelfs wedden dat ge zelf een NAS staan hebt die 24/7 aan staat...
Jongens kom, we zijn bijna 2019 he. Downloads/uploads uitstellen en inplannen, PC aanlaten snachts, speciaal een NAS kopen, downloads regelen tijdens het ontbijt... zijn dingen die we 15 jaar geleden deden. Het word hoogdringend tijd dat zulke zaken niet meer nodig zijn. Hiervoor neem je toch niet zo'n snel en duur abonnement :bang:

Als ik thuiskom van een dag werk en ik zie dat ik een spel kan downloaden dat ik wil, dan wil ik dat direct kunnen doen en niet:
  1. Nadenken/nakijken hoeveel GB ik nog mag verzetten in de piekuren.
  2. Kiezen tussen doen en op smallband komen of wachten tot de daluren (het laatste dan maar).
  3. wachten tot 00:00 om dan de PC aan te zetten en te beginnen (want veelal gaan zulke downloads niet op een NAS)
  4. Wachten tot de download binnen is (spel van 80GB is 54min aan 200Mbps).
  5. Als je ondertussen in slaap bent gevallen, terug wakker worden om PC af te sluiten om niet onnodig energie te verspillen.
  6. Volgende dag hele dag verlekkerd lopen op dat spel dat je nog niet hebt kunnen spelen.
  7. 24h later eindelijk aan je spel kunnen beginnen.
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat mensen deze praktijken blijven verdedigen en met zulke argumenten afkomen om de limiet toch maar te vergoeilijken en verantwoorden.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

ik verdedig dit ook niet ! maar om van misleidende reclame te spreken vind ik een brug te ver.
Het is genoeg bekend en staat ook in de voorwaarden 750 in de piek dal zoveel ge wilt.
En er zullen altijd mensen zijn die dit niet weten, heel terzijde iedereen weet ook dagge uw pincode aan niemand moogd geven en tzijn er toch die dit doen. Dusja ge zult altijd mensen hebben die nooit van niks weten hoe duidelijk het ook vermeld en geweten is.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Hoe duidelijk vermeld? Of hoe onduidelijk?

Lees de ts zijn openingspost nog eens... zelfs de telenet verkoper wist het niet.
En op de telenet website vond ik het na een kwartier nog niet, omdat het onduidelijk verstopt zat onder een uitklapmenuke..

Echt, we zitten hier precies terug op TIK waar de users niet belangrijk waren en een handje boven de operators werd gehouden.
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

maarnee, maar als het u niet aanstaat dan ben je daar toch gewoon geen klant.

Kijk dierendonck is ier in kortrijk gestart met een beenhouwerij. 21 euro de kilo voor worst. Ik vind da verschrikkellijk duur, maar ik ga daar geen jaar over kankeren en leuteren er zijn genoeg alternatieven, dus ga ik naar daar.
Zelfde met telenet, als je niet akkoord gaat ga je gewoon naar iemand die bij u past ipv te zeggen is misleidende reclame. Als ik me niet vergis was dit al zo van in 2012 toen 500gb. Om nu 2018 te zeggen dit is misleidende reckame is toch overdreven zulle, iedereen weet het ondertussen. Enja de verkoper weet het niet, maar dat is een ziekte die altijd heeft bestaan !!!! Die mensen hebben maar voor 1 ding belangstelling verkopen en commissie opstrijken.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

MaT schreef:Jongens kom, we zijn bijna 2019 he. Downloads/uploads uitstellen en inplannen, PC aanlaten snachts, speciaal een NAS kopen, downloads regelen tijdens het ontbijt... zijn dingen die we 15 jaar geleden deden. Het word hoogdringend tijd dat zulke zaken niet meer nodig zijn. Hiervoor neem je toch niet zo'n snel en duur abonnement :bang:

Als ik thuiskom van een dag werk en ik zie dat ik een spel kan downloaden dat ik wil, dan wil ik dat direct kunnen doen en niet:

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat mensen deze praktijken blijven verdedigen en met zulke argumenten afkomen om de limiet toch maar te vergoeilijken en verantwoorden.
Waar het eigenlijk op neerkomt, is dat je vindt dat "de dag van vandaag" je alles direct binnen handbereik wilt hebben zonder 5 sec na te denken of te plannen.
Zo werkt het spijtig genoeg niet, en zo zal het nooit werken.

Ik haal daar de eerste reclame van telenet bij, toen ze kabel vergeleken met een inbelverbinding.
In die reclame werd dial-in vergeleken met een glas fruitsap dat met een rietje werd leeggezogen.
De breedbandverbinding verving het rietje door een tuinslang, waardoor dat glas uiteraard direct leeg was.
Wat men eigenlijk vergeet, is dat wanneer je het spreekwoordelijke rietje vervangt door een tuinslang, dat glas al snel vervangen wordt door een emmer.
Dat game vroeger, van 10GB, is nu idd 80GB.
Die serie vroeger, in 720p, is nu 1080p of zelfs 4K (en 8 en 16K staan ook al te trappelen).
Dat opbod zal niet stoppen.

Hoe sneller je verbinding, en hoe meer volume je mag verzetten, hoe meer de klant wil verzetten, en dat vergroot al vrij snel.
Argumenteren dat limieten "niet meer van vandaag den dag zijn", is onzin.
Limieten zijn van alle tijden, want er is nu eenmaal een fysieke limiet aan data capaciteit.
Als je een game van 80GB moet downloaden, kan je mss plannen om die game files manueel op je intern netwerk te kopieren voor de tweede fiston die dat ook wil spelen.
Als je een serie aan het volgen bent, dan kan je mss de overige afleveringen al downloaden s nachts zodat ze klaar staan.

Ik meen me te herinneren dat een US provider ns een FUP vrije optie aanbood, en dat een aantal users er al direct in geslaagd waren om binnen een paar dagen ettelijke terabytes aan data te verzetten.
Uitzonderingen, ja, maar zonder limieten trekken een paar users het kot plat voor iedereen.
Een schotse universiteit had 50% van haar dataverbruik ooit zien gebeuren door 1 (!!!) prof astronomie (een richting zoiezo gekend voor haar gigantisch dataverbruik).
De KUL projecteert nog altijd een verdubbeling van haar dataverbruik om de 18 maand, en dat is altijd al zo geweest volgens haar statistieken.
(nu mss wel wat minder, want de studentenkoten in KUL beheer hebben hun internet infrastructuur volledig door telenet laten overnemen, dus dat verbruik zal uit de statistieken verdwijnen.)
Je buurman die vollen bak limietvrij downloadt, trekt jouw internet plat in de piekuren, want coax is een shared medium, dus met een buurt vol met zwaarverbruikers gaat dat direct opvallen.
Zonder de wetten van de fysica te wijzigen, of veeeeel te zwaar te gaan overprovisioneren, zal je dus nooit limietvrij kunnen werken.
En ja, die limieten lopen vaak (te) ver achter, maar uiteindelijk wil telenet geld verdienen, en een alleenstaande die 100GB verbruikt of een gezin met 3 kinderen die 800GB verbruiken betalen aan het einde van het rit dezelfde prijs voor hetzelfde abbonement.

Het enige dat ik vind, is dat bestaande limieten *duidelijk moeten aangegeven worden*, en onder duidelijk versta ik *niet* "in kleine lettertjes op een fup pagina", maar wel "in even grote letters als het woord 'onbeperkt' in de reclame, en er vlak naast.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Mmm, pagina 3 al... nog 7 te gaan :roll:

Hou ons op de hoogte van de klacht bij de JEP.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

ITnetadmin schreef: Waar het eigenlijk op neerkomt, is dat je vindt dat "de dag van vandaag" je alles direct binnen handbereik wilt hebben zonder 5 sec na te denken of te plannen.
Zo werkt het spijtig genoeg niet, en zo zal het nooit werken.
Zo werkt het bij dommel, EDPNet, Nederlandse providers,... al jaren lang.
ITnetadmin schreef:Dat game vroeger, van 10GB, is nu idd 80GB.
Die serie vroeger, in 720p, is nu 1080p of zelfs 4K (en 8 en 16K staan ook al te trappelen).
Dat opbod zal niet stoppen.
Dat is nu eenmaal vooruitgang. Limieten belemmeren die vooruitgang alleen maar.
Ik stel vast dat er zelfs op een technisch forum veel conservatieve gedachten zitten over de limieten. En toevallig of niet loopt België op veel vlakken achter als men de adoptie bekijkt van nieuwe technologische en/of online diensten. Het jarenlange vasthouden aan te lage limieten zijn daar volgens mij deels oorzaak van.
ITnetadmin schreef:Hoe sneller je verbinding, en hoe meer volume je mag verzetten, hoe meer de klant wil verzetten, en dat vergroot al vrij snel.
Argumenteren dat limieten "niet meer van vandaag den dag zijn", is onzin.
Die eerste zin is onzin. Je projecteert het verbruik van enkele extreme (probleem) gevallen op alle klanten. De meeste mensen hun verbruik stijgt echt niet zo snel dat het problematisch word (tenzij de provider het nalaat om te investeren in zijn netwerk natuurlijk..). Zijn er mensen die de boel kunnen plat trekken? Zeker wel, maar voor hen zijn er de echte FUP's: de kleine lettertjes die de provider laten ingrijpen als iemand het echt te gortig maakt.
ITnetadmin schreef:De KUL projecteert nog altijd een verdubbeling van haar dataverbruik om de 18 maand, en dat is altijd al zo geweest volgens haar statistieken.
Interresant. In 2012 was de limiet nog 500GB bij telenet. Nu, eind 2018, nog steeds maar 750GB. Dat is dus een verhoging van 50% op 6 jaar tijd terwijl de KUL een verhoging heeft van 200% op 1,5 jaar tijd.
Tjah, waar ligt het probleem dan? Bij de gebruiker die teveel wil of bij de provider die niet mee kan (omdat hij liever geld schept)?
r2504 schreef:Mmm, pagina 3 al... nog 7 te gaan :roll:
Aan het azen op een slotje? 8)
Als je de discussie beu bent ben je niet verplicht te lezen laat staat mee te doen he :beerchug: .
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Ik vind het frappant dat Telenet én zo veel geld vraagt voor hun abo, én het limiteert binnen de piekuren (om minder hardware te moeten betalen, want dat dempt het piekgebruik en is er minder marge nodig), én ondertussen zo winstgevend blijkt te zijn.

Ze willen precies alles tegelijk, graaiers!
geertmoenaarts
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2019, 19:59

Ik was toch ook wel even verbaasd over die limiet (zeker ook voor de prijzen die wij in belgie betalen), ik betaal nu meer dan mijn vorige connectie (dommel) omdat zij geen tv aanbieden en momenteel overgenomen worden door een andere provider, ben ik preventief geswitched. Maar bij dommel spraken ze ook van onbeperkt internet en was het effectief onbeperkt. Ik kon tot Terrabytes downloaden en kreeg nooit geen opmerking of reductie in snelheid.

Dus reserveer de term "onbeperkt" dan voor ISP's die het letterlijk uitvoeren. Want nu moet dommel specifieren met een "*" dat het effectief onbeperkt is en niet vals onbeperkt.

Belgie heeft altijd al erg last gehad van providers die limieten stellen , jaren ben ik uitgelachen in game chat/voice door men buitenlandse vrienden met mijn limieten, zij hebben dit allemaal niet en er is nog steeds niets veranderd.

Ik zit nu dus mijn eerste dag bij telenet en men meter staat al op 60 gb... dan heb ik gelezen over daluren en piekuren. Maar mijn verbruik is 90% tijdens 12-24h , dus dat helpt me niet. Ik ben altijd gewoon geweest van me niets aan te trekken van trafiek, dus dit gaat een hele aanpassing zijn. Ik hou dus voorlopig nog mijn Dommel abbo actief en probeer het 2 maanden uit en desnoods zeg ik telenet dan terug op als het niet haalbaar blijkt.

Met de game downloads/updates (60-80GB per game, sommige early-access games 2 updates per week van ettelijke GB's) , streaming , 4k kwaliteit van tegenwoordig. 750 GB is gewoon weinig tegenwoordig

Ze zouden effectief zonder asterix gewoon puur moeten zetten: Onbeperkt internet tot 750 GB per maand en daarna fors gereduceerde (1/20ste) verbinding.

je mag het verdedigen tuurlijk, maar het kan absoluut anders zowel in belgie als in het buitenland, de grote spelers verkiezen gewoon van er niets aan te doen.

Een alternatief (geen goed maar bon ...) is dat ze bvb ipv een 400 boost optie een "echt ongelimiteerde" optie toevoegen voor 15 euro per maand, extra, dan kunnen ze nog meer geld incasseren en toch een normaal abbo aanbieden
Kim73
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2019, 19:41

Volledig met je eens. Wat is anno 2019 nu 750 gb als 1 spel al 90 gb is en je hele gezin constant online kijkt. Telenet pas je abonnementen aan !!! ]
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”