Hoe Telenet homespot bekomen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Is er een manier om in een buitenverblijf (appartement) enkel een telenet homespot aansluiting te bekomen? Dus zonder actieve internet aansluiting ter plaatse (thuis wel uiteraard)? Als de buren dat hebben heb je sjance, anders niet? Of wordt er ook een hgw geïnstalleerd bij een tv-aansluiting? Wat als je deze opzegt?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als je TV/Internet opzegt, blijft de modem gewoonlijk staan. De modem wordt dan in principe gerest ("gedeprovisioneerd").
Internet is er niet meer, maar een volgende bewoner kan zich dan op de modem verbinden, en heeft (alleen) toegang tot de "selfservice" pagina's van Telenet om zich online aan te melden voor een gewenste Telenet service.

Op een niet-geprovisioneerde modem is er normaal geen Hotspot functie.

Tot daar de normale procedure.
Hoewel het soms wel gebeurt dat je op een achtergebleven modem toch een Hotspot vindt.

Dus antwoord op jouw vraag:
- er is volgens mij geen manier om enkel een Telenet homespot te bekomen.
- als je "geluk" hebt, kan de Homespot nog actief zijn op een achtergebleven HGW, maar ik zou daar niet op rekenen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Ik denk dat dit onderdeel uitmaakt van de modem. Je kan het op je modem al-den-niet activeren als het voorzien is op je modem.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:Als je TV/Internet opzegt, blijft de modem gewoonlijk staan.
Stel dat ik niet opzeg, maar ik neem enkel telenet TV. Deze heeft normaal ook een uplink (voor de digicorder)
Komt er dan ook een actieve homespot? Of moet je effectief een internet-abonnement aangaan op dit adres?
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Dan komt er geen Homespot of Telenet wifree
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Het is zeer eenvoudig: geen internetabonnement = geen homespot
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Logisch is dat toch niet?
Als je een internet-abonnement aanvraagt, heb je zelf lokaal geen homespot nodig. Dus eigenlijk voorzie je, als je internet aangaat, een toegang voor de buren/voorbijgangers. Het is dus een service van Telenet naar de "buurt".
Waarom activeren ze dit dan ook niet wanneer je digitale tv neemt? Ze moeten toch ook een modem/hgw/... zetten voor hun digibox/corder?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

woutervh schreef:Het is dus een service van Telenet naar de "buurt".
Het is een service exclusief voor Telenet-internetklanten. De buurt die mogelijks geen Telenet-klant is, heeft alleen nadelen: extra nutteloze straling en minder bandbreedte voor een eigen Wifi-netwerk.
woutervh schreef:Waarom activeren ze dit dan ook niet wanneer je digitale tv neemt? Ze moeten toch ook een modem/hgw/... zetten voor hun digibox/corder?
Omdat Telenet wil dat je een internetabonnement neemt. Dat brengt voor Telenet véél meer geld op.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

raf1 schreef: Het is een service exclusief voor Telenet-internetklanten. De buurt die mogelijks geen Telenet-klant is, heeft alleen nadelen: extra nutteloze straling en minder bandbreedte voor een eigen Wifi-netwerk.
Wat zijn dan de voordelen voor de Telenet internetklant? Je zou toch denken dat hij genoeg heeft aan zijn eigen internet? Waarom heeft hij dan nog een homespot nodig? Alles wat jij hier zegt gaat ook op voor de klant zelf... Waarom zou hij nog wat extra de lucht in stralen voor buren en passanten als hij al zijn eigen internet heeft?
Om gebruik te maken van een homespot moet je telenet internetklant zijn, dat is logisch. Maar dan zou je toch denken dat Telenet zijn homespots de lucht instuurt waar zij de kans hebben? Om een zo dicht mogelijk gecoverd netwerk te hebben? Dus leek het mij niet zo onlogisch dat ze dit ook activeerden bij personen die tv-only hebben. Immers hebben zij ook een hgw, met uplink voor hun digidingen
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

woutervh schreef:Wat zijn dan de voordelen voor de Telenet internetklant?
Moet je aan de Telenet-klanten vragen. Ik zie persoonlijk alleen nadelen.
Gebruikersavatar
crosserke
Member
Member
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 dec 2010, 13:53
Locatie: Beringen
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 5 keer

woutervh schreef:
raf1 schreef: Het is een service exclusief voor Telenet-internetklanten. De buurt die mogelijks geen Telenet-klant is, heeft alleen nadelen: extra nutteloze straling en minder bandbreedte voor een eigen Wifi-netwerk.
Wat zijn dan de voordelen voor de Telenet internetklant? Je zou toch denken dat hij genoeg heeft aan zijn eigen internet?
Voor de telenet bezoekers die hier over de vloer komen, zo moeten ze niet inloggen met mijn paswoord.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Ik vind het een beetje rare vraag eigenlijk.
Je wil eigenlijk een manier om op een tweede locatie gebruik te maken van je internet abonnement en verwacht dat Telenet dat gratis voorziet?
Ook Proximus zal dat niet doen trouwens.
Als het toch voor een buitenverblijf is, kan je met mobiel internet iets?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

tb0ne schreef:Ik vind het een beetje rare vraag eigenlijk.
Je wil eigenlijk een manier om op een tweede locatie gebruik te maken van je internet abonnement en verwacht dat Telenet dat gratis voorziet?
Hohja, rare vraag...
Ik zoek inderdaad een manier om gewoon voor die paar keer dat we op locatie zijn, ons internet van thuis kunnen gebruiken zonder dat we daarvoor een nieuw maandelijks abonnement moeten afsluiten. Op dat moment verbruiken we uiteindelijk ook niets thuis hé... En dan zou dit enkel moeten afhangen of de buren al dan niet internet + homespot hebben. Dus als de buren internet hebben, heb ik officieel gratis internet op locatie, indien niet moet ik verplicht een nieuw abonnement aangaan (en hebben mijn buren opnieuw geluk :lol: ). Vind ik toch ook wat krom eerlijk gezegd.
Vandaar mijn vraag of Telenet niet zijn best doet om uit zichzelf zoveel mogelijk homespots/wifrees in de lucht te krijgen, onafhankelijk of de persoon op die locatie zelf internet heeft of niet.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Je kan aan je buren vragen om samen een abo af te nemen bv. bij EDPnet als je 100 Mbps over VDSL kan halen en dan verdelen. Onbeperkt volume en 100 Mbps is genoeg voor redelijk veel mensen. Als je met 10 bent is dat 10 Mbps en kost dat je €4 ofzo per maand.

Daarmee heb ik niet gezegd dat je dat moet doen of dat het officieel mag. :angel:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

tb0ne schreef:Ik vind het een beetje rare vraag eigenlijk.
Je wil eigenlijk een manier om op een tweede locatie gebruik te maken van je internet abonnement en verwacht dat Telenet dat gratis voorziet?
Ik vind dat geen rare vraag.
Ik zou er ook van uitgaan dat Telenet (op kosten van de bewoners) zo'n groot mogelijk netwerk van Hotspots wil hebben, door de Hotspot functie te activeren overal waar er een HGW staat. Gezien dit volledig los staat van internet (ander IP range), zou dat technisch toch geen probleem zijn.
Tenzij natuurlijk de WiFi uitgeschakeld is van de niet-geprovisioneerde modems?
tb0ne schreef:Ook Proximus zal dat niet doen trouwens.
Voor zover ik weet kan je bij Proximus geen TV krijgen zonder internet, dus bij iedere TV klant staat een B-box3 met internet. Het probleem stelt zich hier dus niet.
woutervh schreef:Waarom zou hij nog wat extra de lucht in stralen voor buren en passanten als hij al zijn eigen internet heeft?
Een extra SSID voor de Hotspot functie geeft geen extra straling, het is hetzelfde WiFi signaal dat gewoon verschillende SSID's uitzendt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Telefoon + TV en geen internet bestaat ook.

Zou er eigenlijk een abonnement (mogelijkheid) bestaan bij Proximus om internet toegang te krijgen via 4G i.p.v. via koperlijn, aangezien die ook een toestel hebben om XDSL te kombineren met 4G ?
Laatst gewijzigd door jackho 22 nov 2018, 20:54, in totaal 1 gewijzigd.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

philippe_d schreef:
tb0ne schreef:Ook Proximus zal dat niet doen trouwens.
Voor zover ik weet kan je bij Proximus geen TV krijgen zonder internet, dus bij iedere TV klant staat een B-box3 met internet. Het probleem stelt zich hier dus niet.
Ik ken een locatie waar ze enkel TV hebben; geen telefonie, geen internet.
Wel een bedrijf, mogelijks zijn er dan andere mogelijkheden.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Mijn gebuur heeft dit toch niet gekregen zonder telefoon er bij te nemen omdat hij geen internet wou!
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

philippe_d schreef:
tb0ne schreef:Ook Proximus zal dat niet doen trouwens.
Voor zover ik weet kan je bij Proximus geen TV krijgen zonder internet, dus bij iedere TV klant staat een B-box3 met internet. Het probleem stelt zich hier dus niet.
Ik zal het anders zeggen, je zal bij Proximus ook een tweede abonnement met internet moeten afsluiten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

jackho schreef:Telefoon + TV en geen internet bestaat ook.
Bedankt voor de rechtzetting. Ik had deze "andere pack combinaties" uit het oog verloren :(.
Als je dus TV + telefoon neemt, wordt er ook een B-box3 geplaatst voor TV ...
tb0ne schreef:Ik zal het anders zeggen, je zal bij Proximus ook een tweede abonnement met internet moeten afsluiten.
Blijkbaar niet dus (zie hierboven).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Ik zie nergens staan dat dit internet of hotspot toegang voorziet?
Herman58
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 nov 2018, 17:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hallo ,

Ik ben hier nieuw en dit is mijn allereerste bericht. Ik wou toch even reageren. Er is eigenlijk wel een oplossing om gratis op internet te gaan , maar er zit dan wel een klein addertje onder het gras en dat is. Dat je via een gratis openbaar WiFi netwerk géén beveiliging hebt. Wat dus wil zeggen dat iedereen die het wil kan mee kijken wat je aan het doen bent. En daar dien je dan zelf wel enkele vragen bij te stellen of je dit dan wel echt zou willen ? Als ik bv in mij bad zou zitten dan wil ik ook niet dat de hele straat me ziet , en niemand denk ik ?

Bij Telenet kan je één service kopen bv alléén internet zoals ik heb. En vaste telefoon zit bij een andere provider das Proximus. Maar bij Proximus ben je wel verplicht om een tripple pakket te kopen (3 in één) en dat vind ik niet handig. Want je wordt dan verplicht om iets erbij te nemen want je dan bv toch niet gebruikt en bij is dit dan Digitale TV. Bij Telenet is dat niet het geval. Als je home spot niet open staat op je modem dan kan je er ook géén gebruik van maken dus ook niet op een openbare plek. Want als je telenet home spot gebruikt dan surf je mee op de aannsluiting van een andere telenet klant alleen die merk daar totaal niks van. Geen internet klant bij Telenet is ook géén Telenet home spot. En das bij Proximus niet anders ik kan daar bv ook géén gebruik van maken. Want ik ben géén internet klant van Proximus , wel alleen telefoon.

En de prijs voor basis internet vind ik goedkoper dan alles samen bij Proximus. Dus begrijp ik niet echt goed dat je wel internet wil hebben maar telenet zou dat gratis moeten doen ? Providers die geven nooit iets gratis weg het moet altijd geld kosten , want als ze gratis zouden geven dan zijn ze morgen failliet. Wat wel gratis is dat zijn diensten aan vrienden en dat is het enige al de rest is niet gratis. Denk he bv dat als je in de winkel ziet staat 1 kopen en 1 gratis ? dan betaal je het 2 de aan de halve prijs en dan denk je , ah tis gratis. Zo werkt dat niet.

Dus als je gratis internet wil hebben dan moet je gaan inloggen op een openbaar WiFi netwerk met alle risico's van dien , dan iedereen dan kan zien wat je aan het doen bent das het nadeel van dat gratis openbaar netwerk. Je bent dus bij deze gewaarschuwd , en aan jou de keuze ?
Herman

Citaat : "Zout water is niet zoet , en zoet water is niet zout. Maar wat is het dan eigenlijk wel ? Haha beide zijn water natuurlijk. " :idea:
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Ik vind dat geen rare vraag.
Ik zou er ook van uitgaan dat Telenet (op kosten van de bewoners) zo'n groot mogelijk netwerk van Hotspots wil hebben, door de Hotspot functie te activeren overal waar er een HGW staat. Gezien dit volledig los staat van internet (ander IP range), zou dat technisch toch geen probleem zijn.
Toch een rare vraag vind ik.
Hetgene wat technisch mogelijk is , is altijd ondergeschikt aan de economische belangen , en dat is al helemaal zo bij Telenet.
Welk commercieel voordeel heeft telenet bij het actief zetten van een homespot bij klanten zonder internet verbinding (maar toevallig wel juiste hardware)?
Geen, nada , noppes ... Integendeel zou het een potentieel nadeel kunnen zijn aangezien er situaties genoeg te bedenken zijn waar (denk aan (klein)kinderen op bezoek bij grootouders) een homespot/wifree voldoende is om de behoefte 'internet' te voldoen. De concurrentie doet het bovendien ook niet. Met 4G en sterk verlaagde rooming (PX gaat zelfs zijn overeenkomst met FON opzeggen) geraakt dit gelukkig meer en meer achterhaald.

Ook contractueel vind ik dat een rare vraag. Je hebt toch een contract voor 'vast' internet , dus hangt dit toch vast aan een fysieke lokatie/ aansluitingspunt / leveringsadres?
Ik begrijp uw wens (en als er alternatieven zijn zoals een toevallige buur , wireless belgie ... zou ik deze ook zeker gebruiken) maar ik vind het toch een kromme/ verkeerde en zelfs gevaarlijke redenering.
Zo huurde mijn schoonouders een app aan zee deze zomer, inclusief wifi. Bleek dus te gaan om een homespot/wifree (er was wel degelijk een telenet abbo op het adres, was geen buur of toevallig signaal) maar onbruikbaar voor niet-telenet klanten (mijn schoonouders zijn scarlet trio). Onkunde/onwetendheid van de verhuurder (het gewone paswoord kende ze ook niet)? Misschien... maar dergelijke (kromme) redeneringen blijven zo'n dingen in stand houden.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Fluppeke schreef:Hetgene wat technisch mogelijk is , is altijd ondergeschikt aan de economische belangen , en dat is al helemaal zo bij Telenet.
Welk commercieel voordeel heeft telenet bij het actief zetten van een homespot bij klanten zonder internet verbinding (maar toevallig wel juiste hardware)?
Geen, nada , noppes ... Integendeel zou het een potentieel nadeel kunnen zijn aangezien er situaties genoeg te bedenken zijn waar (denk aan (klein)kinderen op bezoek bij grootouders) een homespot/wifree voldoende is om de behoefte 'internet' te voldoen.
Het economisch belang is de aantrekkelijkheid voor potentiële nieuwe klanten.
Een van de argumenten die Telenet gebruikt in zijn reclame voor internet is toch het "uitgebreid netwerk van Hotspots" dat (alleen) toegankelijk is voor de Telenet klanten.
Je zou dus denken: hoe meer hotspots, hoe liever?

Maar inderdaad, de "Hotspot" heeft zijn beste dagen gekend, sedert de opmars van mobiel internet...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:Maar inderdaad, de "Hotspot" heeft zijn beste dagen gekend, sedert de opmars van mobiel internet...
En ondertussen gaat de EU honderden miljoenen investeren in free WIFI :bang:
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

philippe_d schreef:
Maar inderdaad, de "Hotspot" heeft zijn beste dagen gekend, sedert de opmars van mobiel internet...
Ik ben daar nog niet zo zeker van. Ik zou zelfs het omgekeerde zeggen. Het is wel zo dat de databundels uitbreiden en goedkoper worden voor GSM, maar ook het gebruik neemt toe.
Ik stel vast dat er meer en meer horeca en publieke plaatsen zijn, waar wifi gratis ter beschikking is.
Ook stel ik vast dat mijn verbruik via homespots aanzienlijk toeneemt, zelfs zonder dat ik het in de gaten heb. Blijkbaar kiest mijn GSM vaker wifi (Telenetwifree), misschien omdat het meer beschikbaar is en vaker beter werkt dan vroeger. Ik heb het vaak niet eens in de gaten dat hij weer ergens wifi heeft.
Op mijn overzicht van verbruik zie ik af en toe dat het verbruik via homespots toch enkele gigabytes per maand is, ver boven mijn databundel van de GSM.
Dan heb ik het nog niet over andere wifi die niet meetelt in het overzicht van dat verbruik via homespots : de eigen wifi van de horeca of andere plaatsen, en de FON-spots. Via deze weg gaat toch ook een aanzienlijk verbruik.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”