Router achter Telenet Router

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hello,

Ik heb gisteren bij mijn zoon geprobeerd een privé netwerkje op te zetten. Hij deelt een Telenet abonnement met 2 andere huurders in het gebouw, maar wij hebben gelukkig wel toegang tot MijnTelenet. Het doel was een oude Belkin router op te zetten in de DMZ zone van de Telenet Router.

In MijnTelenet: DMZ opzetten naar 1 bepaald IP adres 192.168.0.26 (met als doel de Belkin toe te wijzen aan de 26)
In de Belkin: DHCP aan, adres inzetten als 192.168.111.1, wireless definiëren definiëren, ... enz... , de LAN naar de Telenetrouter in de WAN steken, enz...

Enfin. Ik denk dat ik deze zaken wel allemaal volgens het boekje gedaan heb;

Wat ik merk is dat ik in MijnTelenet (wat een armtierig ding is dat toch als je Fritzbox gewoon bent) wel een DMZ kan instellen, maar dat MijnTelenet bv. niet de actuele lijst van verbonden toestellen weergeeft (ook niet na refresh). Ik kan dus ook niet bv. een bepaald device aanklikken en vragen "geef dit toestel altijd hetzelde IP-adres).

Het gevolg is dat de Telenet Router de Belkin een IP adres toekent, en dat de toestellen die aan de Belkin hangen toch een IP adres toebedeeld krijgen vanuit de DHCP van de Telenet Router.

Voorlopig heb ik de Belkin geherconfigureerd als AP, en dat werkt perfect, maar dat was nu niet wat ik wou doen.

Enige suggesties?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Gewoon factory reset van beide toestellen en aansluiten. Dan werkt het toch? Stel jezelf de vraag of je DMZ werkelijk nodig hebt. Als je het aanzet, heb je toch geen privénetwerkje meer op de Belkin.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

jutuiz schreef:Het gevolg is dat de Telenet Router de Belkin een IP adres toekent, en dat de toestellen die aan de Belkin hangen toch een IP adres toebedeeld krijgen vanuit de DHCP van de Telenet Router.
Dat heeft niets met Telenet te maken, maar uw Belkin is niet correct geconfigureerd als router ...
raf1 schreef:Stel jezelf de vraag of je DMZ werkelijk nodig hebt. Als je het aanzet, heb je toch geen privénetwerkje meer op de Belkin.
En waarom niet? De Belkin Firewall zorgt hier toch voor?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Klopt philippe_d, ik vergiste me omdat ik las dat de Telenet DHCP een IP kon toekennen aan de achterliggende toestellen. Er is inderdaad iets mis met de configuratie van de Belkin.
Factory reset van beide toestellen moet dat zeker oplossen.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

DMZ is helemaal niet nodig, tenzij je een servertje wil draaien ofzo. Zijn die medehuurders daarvan op de hoogte? Waarom maakt het dan uit welk IP adres je hebt?

Maar als je wil dat die Belkin 192.168.0.26 krijgt, dan moet jij het WAN IP van die Belkin status instellen op 192.168.0.26

Oja, voor je factory reset uitvoert op de telenetmodem: breng die medehuurders op de hoogte en check zeker of er niks custom is ingesteld door anderen. Bijvoorbeeld de WiFi settings, anders gaan zij misschien geen connectie meer kunnen maken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Waarom zou je een factory reset uitvoeren op de TN modem... het probleem zit hem in de Belkin (die blijkbaar als AP staat).
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Geen idee, maarja... Is eerder gezegd geweest en persoonlijk zou ik ook eens alles proberen wat me wordt aangereikt.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Factory reset om volgende reden:
jutuiz schreef:maar dat MijnTelenet bv. niet de actuele lijst van verbonden toestellen weergeeft (ook niet na refresh).
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik begrijp het DMZ verhaal wel, heb dat hier ook al zo opgelost voor onze mobiele studio op locatie, de secundaire router plaats je in DMZ en dan kan je op die secundaire router alle poorten openzetten die je maar wil, anders moet je dat een voor een doen in mijn telenet...

Natuurlijk stelt zich wel een probleem als een andere bewoner dat ook zou willen gaan doen, en dan meer bepaald voor specifieke poorten die niet kunnen of mogen gewijzigd worden, bvb hier of daar een 8080 of 554, ea die vastgebakken zou zitten in bepaalde apps of software... want je kan een poort natuurlijk maar 1 keer toekennen aan 1IP, extern te bereiken althans...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

xayana schreef:DMZ is helemaal niet nodig, tenzij je een servertje wil draaien ofzo. Zijn die medehuurders daarvan op de hoogte?
Neen, maar het is bv. vervelend dat iedereen toegang heeft tot de Sonossen, de printers, enz. enz.
En het zijn studentenkamers erboven, dus wie weet wie er allemaal vroeg of laat aan dat netwerk hangt. Moest het voor mezelf zijn, dan zou ik redelijk freaken hierover.

Er is ook nog een probleem van netwerkbereik en dat is dan meteen opgelost (trouwens dit laatste is eergisteren dan opgelost door de Belkin in AP mode te zetten, dat gaat uiteraard perfect, er is daar niet veel moeilijks aan).
xayana schreef: Waarom maakt het dan uit welk IP adres je hebt?
Op zich niet. Maar los van bovenstaande bekommernissen, op termijn wil ik kunnen op afstand een RDP sessie draaien waarbij ik de vaste pc laat ontwaken met WOL. Dat kan handig zijn om op Chromebook in RDP full W10 programma's te kunnen draaien.
xayana schreef: Maar als je wil dat die Belkin 192.168.0.26 krijgt, dan moet jij het WAN IP van die Belkin status instellen op 192.168.0.26
Daar knelt de schoen. Ik heb die setting eenvoudig weg niet. ttz, als ik dit instel, dan begint de Belkin DHCP in theorie ook adressen uit te delen in de 192.168.0.xxx range en ik lees in elke handleiding "router achter router" dat je dat net moet zien te vermijden.

Wat ik nu dus gedaan heb - voordat ik de handdoek in de ring gooide en de Belkin in AP mode zette - is de Belkin een IP adres 192.168.111.1 gegegeven, zijn DHCP aangezet, en de AP mode afgezet. Bekabeld aan de TN router met de WAN poort. En desondanks krijgen de toestellen die aan Belkin hangen een IP 192.168.0.xxx --> maw ééntje van de Telenet router komt. Dus die Belkin gedraagt zich als een AP, ondanks dat hij niet in AP mode staat.

Het kan natuurlijk ook een toestelprobleem zijn.
xayana schreef: Oja, voor je factory reset uitvoert op de telenetmodem: breng die medehuurders op de hoogte en check zeker of er niks custom is ingesteld door anderen. Bijvoorbeeld de WiFi settings, anders gaan zij misschien geen connectie meer kunnen maken.
Ik zou een factory reset kunnen doen, er is bijna niets custom ingesteld behalve de SSID. Maar als dit maar is om de lijst verbonden toestellen te refeshen lijkt me dat wel overkill. Ik kan hem dan zowel eens laten rebooten.

Overigens nog eens de bemerking. Thuis ben ik zelf van TN naar Scarlet gegaan. Nu op EDP met Fritzbox. Die MijnTelenet interface is bijzonder mager zelfs vergeleken met de Bbox interface van Scarlet. Laat staan met een zwitsers zakmes als de Fritzbox. En dat gaat in dit geval dan nog over een full blown internet-only abonnement van 120 euro / maand.
Laatst gewijzigd door jutuiz 12 nov 2018, 12:23, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

jutuiz schreef:Neen, maar het is bv. vervelend dat iedereen toegang heeft tot de Sonossen, de printers, enz. enz.
Daar heb je ook helemaal geen DMZ voor nodig... als al die apparaten achter jou router hangen is dat voldoende (DMZ of niet).
jutuiz schreef:(trouwens dit laatste is eergisteren dan opgelost door de Belkin in AP mode te zetten
Dat is dus juist NIET de oplossing... je wil namelijk een apart netwerk !
jutuiz schreef:Maar los van bovenstaande bekommernissen, op termijn wil ik kunnen op afstand een RDP sessie draaien waarbij ik de vaste pc laat ontwaken met WOL. Dat kan handig zijn om op Chromebook in RDP full W10 programma's te kunnen draaien.
WOL achter twee routers... succes ermee !
jutuiz schreef:ttz, als ik dit instel, dan begint de Belkin DHCP in theorie ook adressen uit te delen in de 192.168.0.xxx range en ik lees in elke handleiding "router achter router" dat je dat net moet zien te vermijden.
Vermijden... tenzij je het anders wil... en jij wil een apart netwerk (dus router achter router).
jutuiz schreef:Ik zou een factory reset kunnen doen, er is bijna niets custom ingesteld behalve de SSID. Maar als dit maar is om de lijst verbonden toestellen te refeshen lijkt me dat wel overkill. Ik kan hem dan zowel eens laten rebooten.
Aan de TN modem moet je niet zijn... dit is puur je Belkin die foutief als AP staat.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
WOL achter twee routers... succes ermee !
Juist. Daar ben ik intussen ook al uit. Die workarounds gaan mijn petje te boven en zijn hier technisch niet mogelijk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Reset dus je Belkin, hang die achter de TN modem en alles zal prima werken zoals je wil.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

en daarvoor hoef je er inderdaad niet eens voor in MijnTelenet te zijn....
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ok, dankjewel iedereen! Ik geef het een kans de volgende stop in Leuven.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voor WOL zet je een device zoals een raspberry pi, die permanent aan blijft en de wol lokaal kan versturen; gewoon op afstand inloggen via bv pivpn.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef:Voor WOL zet je een device zoals een raspberry pi, die permanent aan blijft en de wol lokaal kan versturen; gewoon op afstand inloggen via bv pivpn.
idd, ik had ook al aan een TPLink smart plug gedacht. Maar dan geen WOL, kijken hoe ik de PC zich gedraagt bij power on in de Bios.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”