Telenet modem

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
xieem
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 sep 2014, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Beste gebruikers van Userbase,

Ik had een vraag in verband met de plaatsing van de Telenet modem. Op dit moment komt de telenet modem binnen op de plaats waar de TV staat. Nu hebben wij op bepaalde plaatsen in ons huis kabel ingangen zie URL. https://sc01.alicdn.com/kf/HTB1GCYhKVXX ... 50x350.jpg.

Kan ik de modem hier ook aan koppelen? Ik merk namelijk dat het systeem met de powerplugs niet de optimale snelheid geeft en had graag mijn installatie verplaatst. Ik zou dan de telenet decoder verbinden met een powerplug.

Dank alvast!
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Neen, je kan dit niet zomaar verplaatsen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
xieem
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 sep 2014, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

@krisken

Hoe bedoel je? Ik bedoel verklaar je nader
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De modem moet rechtstreeks aangesloten worden op de dropkabel... zodat er de juiste filtering voor data/TV kan gebeuren.

Die filtering is normaal via een NIU of een speciale wandcontactdoos. Ga je hem elders aansluiten dan loop je het risico dat je het signaal gaat storen en daar gaat TN niet blij mee zijn.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

De NIU moet op de dropcable aangesloten worden zonder splitsing ervoor.
Dan sluit je de modem op de speciale ongefilterde modempoort aan.
Die modem kan je gerust verplaatsen, zolang de logische structuur van de installatie intact laat.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

De kabel die binnenkomt gaat inderdaad naar een versterker. Daarop zijn verschillende uitgangen:
- voor TV (komt enkel downstreamsignaal door om te voorkomen dat er stoorsignalen het netwerk opgaan)
- voor data (werkt in 2 richtingen: downstream én upstream)
Op een data uitgang mag enkel een modem worden aangesloten en dan zoals r2504 zegt, liefst met een korte kabel en zonder andere elementen tussen.
De foto die je toont (dat tv-doosje) is aangesloten op een TV uitgang en daar gaat geen modem op online komen. Want er is geen upstream. De modem zal enkel signaal ontvangen maar niks kunnen versturen.

Een slimmerik zou dan kunnen denken: "ik verplaats gewoon die kabel naar dat TV-doosje naar de data-uitgang" zodat je daar (ook) upstream hebt. Dat klopt. Dat kan werken, maar zoals eerder gemeld is dat niet aan te raden en loop je het risico dat je een bezoekje krijgt en je alles terug in oorspronkelijke staat moet zetten.
Bovendien filter dat TV-doosje ook nog eens waardoor de upstream sterk verzwakt wordt en je modem niet optimaal zal werken.
Bijkomend zorgt de langere coax ook weer voor verzwakking. Niet veel, maar afhankelijk van de situatie misschien net iets téveel.

Volgens de algemene voorwaarden staat of stond er bovendien ergens dat enkel erkende technici hier wijzigingen mogen in aanbrengen.
Daarnaast, als je digitale TV hebt, dan verplaats je gewoon je probleem. Want dan ga je powerplugs nodig hebben om je digibox aan te sluiten...

Dus: veel redenen om het niet te doen, en zeker niet zelf te doen.
Maw, jouw beste oplossing is een UTP kabel voorzien van de modem tot de plaats waar je internet wil, ter vervanging van die powerplugs.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”