Iets trager is 400x trager bij Telenet? En potentiële privacy schending

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Sinds gisteren op smallband met Business Fiber-to-the-curb-net 200. Nog voor 2 dagen ofzo.

En dan krijgen we doodleuk een mail van telenet, en de HTTP wordt ook nog eens geinterecepted met hun telegate onzin.

De 100% mail:
Beste klant,

Op dit moment is je maandelijks basisvolume volledig opgebruikt. Je surft nu iets trager dan je gewend bent, tot je Telemeter weer op 0 staat (op 04/11/2018). Met deze snelheid kan je nog vlot e-mailen en surfen, maar pagina's laden mogelijks wel trager.
Van 200 mbit naar 0.5 mbit "iets trager" noemen vind ik misleidend. Een halve mbit is f***** veel trager.
my-1997-ISDN-speed.png
Verder redirect elke non HTTPS url nu naar

https://telegate.telenet.be/telegate/li ... tpREDACTED

deze pagina werkt niet zonder javascript (noscript staat hier default aan).

Dit wil ook zeggen dat elke HTTP request door Telenet onderschept wordt, en gelogd wordt, want elke HTTP request daarbij wordt de site als een ?referer= parameter geëncode.

Is dit legaal? Heeft een ISP het recht om mijn HTTP verkeer af te leiden naar hun eigen server? Want neem nu scriptjes die data van een server halen via http, deze krijgen nu ook onverwachte output van de remote site.

Concreet je kan het niet afzetten bij 100%, en daar wringt het schoentje:
telenet-illegale-redirect.png
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 02 nov 2018, 09:33, in totaal 1 gewijzigd.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

dacht dat er bij business geen fup was ?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Die GDPR wordt te pas en te onpas overal bijgesleurd... Ik zie niet wat “dit onderwerp” te maken heeft met “inzage in de verwerking van persoonlijke gegevens”...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

selder schreef:Die GDPR wordt te pas en te onpas overal bijgesleurd... Ik zie niet wat “dit onderwerp” te maken heeft met “inzage in de verwerking van persoonlijke gegevens”...
Telenet neemt kennis van de inhoud van de HTTP request, immers alle HTTP traffic wordt geredirect naar hun telegate server,en de Host header wordt dan deel van een CGI parameter:

bvb surf naar userbase.be en telenet redirect dit naar

https://telegate.telenet.be/telegate/li ... se%2Ebe%2F

en dan in geval dat er geen blocking op javascript is, nog eens naar deze:

https://telegate.telenet.be/telegate/dy ... cript=true

Telenet hoort geen kennis te nemen van de inhoud van traffic van sites niet gehost door telenet (het internet dus). HTTP headers zijn layer 7 in OSI en daar hoort een ISP geen kennis van te nemen.
De http client weet dus niet dat telenet die remote server spoofed door traffic ervoor te termineren.

Hun redirect pagina werkt enkel met Javascript, en als je dan op verdersurfen aan lagere snelheid clicked, dan ga je naar een pagina die vermoedelijk de intercept terug afzet:

https://telegate.telenet.be/telegate/dy ... cript=true

Telenet moet voor het intercepten van http traffic volgens mij een OPT-IN doen, of toch minstens bij 100% de klant de keuze geven om dit te kunnen afzetten. Immers, tussen het overschrijden van de limiet en het wegclicken van de telegate boodschap met een javascript enabled browser, wordt alle HTTP traffic onderschept.

Een voorbeeld: telenet hoort geen kennis te nemen van de inhoud van je torrent verkeer. Door deze redirect krijgen ze daar wel toegang toe, dit zegt deluge als fout:

Error: invalid encoding of tracker response: "0x0d 0x0a 0x0d 0x0a 0x0d 0x0a 0x0d 0x0a

Uiteraard is dat door het feit dat telenet iets anders stuurt dan wat de torrent client verwacht van de server.

Voila elke minuut gaat deze in een crobjob:

curl https://telegate.telenet.be/telegate/dy ... cript=true
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 02 nov 2018, 08:55, in totaal 1 gewijzigd.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Geen GDPR schending, want een legitieme noodzaak (volgens de ISP), namelijk het laten weten dat je over je limiet bent.

Internetverkeer (DNS, ip info) wordt gelogt door de provider, want ze moeten dit tot X maanden kunnen geven aan politie en gerecht.
Het is niet omdat dit nu zichtbaar wordt door de redirect, dat het anders niet gebeurt...


Dit is natuurlijk een warme oproep om massaal naar https over te schakelen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

ub4b schreef:Sinds gisteren op smallband met Business Fiber-to-the-curb-net 200. Nog voor 2 dagen ofzo.
Niet zeuren, deze voorwaarden staan beschreven in de algemene voorwaarden van je contract. Hoog tijd voor een andere provider.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Internetverkeer (DNS, ip info) wordt gelogt door de provider, want ze moeten dit tot X maanden kunnen geven aan politie en gerecht.
Het is niet omdat dit nu zichtbaar wordt door de redirect, dat het anders niet gebeurt...
Host: headers zitten niet op IP, maar op layer 7, dus de inhoud van het protocol wordt gelogged.
Niet zeuren, deze voorwaarden staan beschreven in de algemene voorwaarden van je contract. Hoog tijd voor een andere provider.
Omhoog
Welke paragraaf?


Blijkbaar gebruiken ze de oplossingen van BIG-IP om traffic te redirecten:

[root@nas ~]# curl -v https://telegate.telenet.be/telegate/dy ... cript=true
* About to connect() to telegate.telenet.be port 443 (#0)
* Trying 213.224.232.1...
* connected
* Connected to telegate.telenet.be (213.224.232.1) port 443 (#0)
* Initializing NSS with certpath: sql:/etc/pki/nssdb
* CAfile: /etc/pki/tls/certs/ca-bundle.crt
CApath: none
* SSL connection using TLS_RSA_WITH_AES_128_CBC_SHA
* Server certificate:
* subject: CN=*.prd.telenet.be,O=Telenet BVBA,L=Mechelen,ST=Antwerpen,C=BE
* start date: Sep 27 09:12:02 2018 GMT
* expire date: Jan 04 10:41:04 2020 GMT
* common name: *.prd.telenet.be
* issuer: CN=GlobalSign Organization Validation CA - SHA256 - G2,O=GlobalSign nv-sa,C=BE
> GET /telegate/dynamic/clearwarning.html?redirectedByJavascript=true HTTP/1.1
> User-Agent: curl/7.24.0 (x86_64-redhat-linux-gnu) libcurl/7.24.0 NSS/3.14.3.0 zlib/1.2.5 libidn/1.24 libssh2/1.4.1
> Host: telegate.telenet.be
> Accept: */*
>
< HTTP/1.1 302 Found
< Expires: Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT
< Cache-Control: no-cache, no-store, must-revalidate
< Set-Cookie: JSESSIONID=yZjfqpwEtFLT-M3S_UeQjR2MvIpg-Negwk-IQl2S.machineB:wlfciaTlgB1; path=/telegate
< X-XSS-Protection: 1; mode=block
< Pragma: no-cache
< X-Frame-Options: DENY
< Location: https://www.telenet.be?locale=nl_NL
< Date: Fri, 02 Nov 2018 07:56:45 GMT
< Connection: keep-alive
< X-Content-Type-Options: nosniff
< Content-Type: text/html;charset=UTF-8
< Content-Length: 0
< Content-Language: nl-NL
< Set-Cookie: BIGipServerwlfciaTlg.prd.cust.telenet.be=!c4uOpXVxvqNI7REDACTEDM0ky+TQCcEc5+sr3/9gM+G5Awi8ylSB360k/CIjM9C5kQ2RREDACTEDwacYl3MoEmAcs0sO; path=/; Httponly; Secure
<
* Connection #0 to host telegate.telenet.be left intact
* Closing connection #0

Wat mij stoort is dat we niet weten of alle HTTP traffic door een transparante proxy bij telenet gaat en of dit underhaupt legaal is.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Straf voorbeeld van "ik lees wat ik wil lezen".

Met de beste wil van de wereld krijg ik uw "voorval" hier niet in de volgende officiële definitie van de EU gepropt.

Volgens de Europese Commissie "zijn persoonsgegevens alle gegevens die betrekking hebben op een individu, ongeacht of het gaat om zijn privé-, beroeps- of openbare leven. Het kan gaan om een naam, een huisadres, een foto, een e-mailadres, bankgegevens, berichten op sociale netwerksites, medische informatie of het IP-adres van een computer."

Stop met GDPR overal bij te sleuren, het maakt het er voor niet-ingewijden alleen maar verwarrender op en als je dan toch zo gefixeerd bent op GDPR neem dan tenminste de moeite om je in het onderwerp in te lezen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

In de privacy policy staat:

B. Telecommunicatiegeheim.
Je persoonlijke communicaties zijn vertrouwelijk. We kunnen metadata (d.w.z. de gegevens die worden verwerkt om de communicatie technisch
mogelijk te maken) verwerken, maar het bestaan en de inhoud van de persoonlijke communicaties die via ons netwerk verlopen (bijvoorbeeld:
vaste en mobiele telefoongesprekken, e-mails en sms-berichten) zijn beschermd door de bepalingen over het telecommunicatiegeheim. Het
telecommunicatiegeheim houdt in dat Telenet, buiten de door de wet opgesomde uitzonderingen, geen kennis mag nemen van het bestaan
of de inhoud van dergelijke communicatie. Telenet heeft de nodige beveiligingsmaatregelen genomen en adequate instructies gegeven aan
haar medewerkers om het telecommunicatiegeheim te respecteren

Normaal hoort telenet niet HTTP traffic op layer 7 te termineren op eigen servers. Telenet zal toch minstens een antwoord moeten geven op de vraag of alle HTTP traffic door een transparante proxy loopt of niet.


En topic aangepast naar "privacy" schending
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Op Business Fibernet is Telenet-netwerkbeheer van toepassing: https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... onnementen

Telenet belooft tot maximaal 1 Mbps na overschrijding van het inbegrepen volume.

Telenet belooft dat je privacy wordt gegarandeerd: anonieme automatische verwerking ==> https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... r/#Privacy

Klachten kan je e-mailen naar privacy (at) telenetgroup.be

Het enige probleem dat ik vaststel is dat de smalbandsnelheid van minder dan 1 Mbps een mogelijke schending van de universele dienst is.

De universele dienst is vastgelegd op minimaal 1 Mbps en geldt op je domicilieadres.
De aanbieder garandeert aan de eindgebruiker een nominale bitsnelheid van minstens 1 Mbps alle dagen van het jaar, op alle uren van de dag, behalve tijdens een maximumperiode van een uur per dag.
bron: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Klachten over de universele dienst stuur je naar het BIPT en het kabinet van Alexander De Croo.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

uhm gewoon abo werkt rapper

Toch is er ook één gebruiksregel om al onze klanten snel te laten surfen. Bij heel hoog verbruik tijdens piekuren (>750 GB) word je tijdelijk opgemerkt als intensieve gebruiker. Je blijft onbeperkt surfen, maar wel trager (tot 10 Mbps1 downstream en tot 1 Mbps1 upstream) tot je Telemeter weer op 0 staat.

ik weet niet of het truukje nog werkt zoals vroeger. Ge zet u voor 2 dagen op 240 de tellers komen op 0 te staan en juis voor middernacht terug naar 200
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

een simpele email beantwoorden van 33Kbyte, gaat ook al niet meer

dit gaat wel door een openvpn tunnel met daarin een SSH port forward

de mailserver staat net naast de vpnserver in het datacenter

telenet smallband is dus echt s****

ik forward dus 127.0.0.1:25 op windows doorheen SSH doorheen openvpn naar mijn server bij mijn webhoster
ssh connectio flubberband.png
normaal werkt dat altijd
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wel raar, want met Whoppa heb ik gewoon 10 Mbps in de piekuren (dus 20x trager) en normale snelheid in daluren. Straf dat je met een Business abo meer gekloot zijt.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ook speedtest upload is nu om zeep, hun packet shaper config is dus duidelijk fout geconfigged:
Bijlagen
flubberupload.png
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

ub4b schreef:Sinds gisteren op smallband met Business Fiber-to-the-curb-net 200. Nog voor 2 dagen ofzo.

En dan krijgen we doodleuk een mail van telenet, en de HTTP wordt ook nog eens geinterecepted met hun telegate onzin.

De 100% mail:
Beste klant,

Op dit moment is je maandelijks basisvolume volledig opgebruikt. Je surft nu iets trager dan je gewend bent, tot je Telemeter weer op 0 staat (op 04/11/2018). Met deze snelheid kan je nog vlot e-mailen en surfen, maar pagina's laden mogelijks wel trager.
Van 200 mbit naar 0.5 mbit "iets trager" noemen vind ik misleidend. Een halve mbit is f***** veel trager.

my-1997-ISDN-speed.png
Dat klopt toch? Het 'surfen' is 'iets' trager. Om gewoon te surfen ga je iets trager surfen dan voorheen, dus men meldt niets fout.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Serieus, silvester staloon, gaan we echt neerdalen en zeggen dat ze niet bedriegen omdat ze letterlijk geven wat er schrijven waarmee de kous dan af is?

Legaal gezien waarschijnlijk waterdicht.
Modbreak:
Nu ook niet overdrijven in je vergelijkingen, ook al zijn ze sarcastisch, ze kunnen kwetsend overkomen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Je mag al blij zijn dat je een beetje kan internetten als je een abbonement hebt met een limiet en je data is op. In principe als het op is, is het op. :bang:
Normaal zou je kunnen verder surfen op volle snelheid als je bijbetaald per gebruikte extra MByte. Die optie zou je moeten gehad hebben, maar In dit geval geeft Telenet wat ze wettelijk moeten geven, nmlk 1MBit. Je kan er blijven over provider bashen of je kiest een abbonement/provider dat bij je noden past.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

JamesEarlGray schreef:Serieus, silvester staloon, gaan we echt neerdalen en zeggen dat ze niet bedriegen omdat ze letterlijk geven wat er schrijven waarmee de kous dan af is?
Legaal gezien waarschijnlijk waterdicht.
Maar op de schaal van smeerlapperij? Gevaarlijk dicht in de buurt van Dutroux, let op mijn woorden!
Die laatste opmerking vind ik er echt over :-( .
Wat is er hier smeerlapperij aan? Als je voor een of andere formule kiest, weet je toch op voorhand de voorwaarden?
Van een "professioneel" mag je toch verwachten dat hij met "open eyes" een contract aangaat en akkoord gaat met de voorwaarden? Net zoals hij van zijn eigen klanten verwacht?
  • voor abonnementen met een FUP (WIGO, Whoppa, Fibernet, Fibernet XL, enz ...) geldt de "intensieve verbuiker" regel: tijdnes piekuren wordt je snelheid vertraagd naar 10 Mbps download / 1 Mbps upload
  • voor abonnementen met een vaste limiet (Internet Fiber 100, Whop, Business Fibernet 200, enz ...) wordt je snelheid verlaagd naar 1 Mbps download en 256 kbps upload (tot het einde van de periode). Tenzij je volume bijkoopt.
bron: https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... -snelheid/
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Het probleem is dat eenmaal op smallband, ze de upload met onbekende protocollen dichtknijpen dat bvb de OpenVPN er gewoon uitknalt.

ISDN ~ 33k6 upload speed is niet ongewoon, zie mijn andere helaas closed topic.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

JamesEarlGray schreef:Serieus, silvester staloon, gaan we echt neerdalen en zeggen dat ze niet bedriegen omdat ze letterlijk geven wat er schrijven waarmee de kous dan af is?

Legaal gezien waarschijnlijk waterdicht.

Maar op de schaal van smeerlapperij? Gevaarlijk dicht in de buurt van Dutroux, let op mijn woorden!
Ik begrijp u niet. Zoals mijn voorganger al zei, zijn de voorwaarden gekend. Technisch gezien kan je in smalband nog heel wat dingen doen, zelfs youtube kijken en nog redelijk goed surfen.

Voor de rest kan ik me niet ontdoen van het gevoel dat je jammer genoeg de spot drijft met alles, o.a. ook mijn naam. Dat vind ik al minder gepast dan Telenet die toch correcte termen gebruikt voor iets dat op voorhand gekend is. Als men dan ook nog eens Dutroux vernoemt, is dat beneden alle waarden.

Dat men niet akkoord gaat met de bandbreedte van die smalband, is een ander verhaal. Dan moet je een andere formule of provider kiezen om dit op te lossen.

Over de privacy schending : ik ben minder vertrouwd met die materie. Het enige dat ik je kan zeggen is dat men hoogst waarschijnlijk altijd wel kan terugvinden wat je met internet doet, waarvoor dan weer kunstjes bestaan om dat te omzeilen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Sylvester schreef:. Technisch gezien kan je in smalband nog heel wat dingen doen, zelfs youtube kijken en nog redelijk goed surfen..
Als je een FUP formule hebt wel. met een limiet, in dit geval 3TB denk ik, is dit vrij laag om nog iets behoorlijk te doen. Normaal ook, waarom noemt het anders een abonnement met een limiet. :roll:

Maar laat je niet vangen in de topicstarter zijn retoriek over Telenet. Hij had in het verleden al klachten, maar is er nog steeds trouwe klant. En zal dat denk ik nog wel blijven. :wink:
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

OK, met een business abonnement is dat wel traag. Maar dat is ook gekend. Dan moet je bijkopen.
redboyke
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:01

moet je toch wel stevig gedownload hebben denk dat de limit 4TB is.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Nee, 3 TB.
https://www2.telenet.be/nl/business/pro ... -fibernet/

Wat dat knijpen betreft. Up- en download wordt geknepen voor alle protocollen en dus niet enkel openVPN.
Als ik Chrome hier throttle op 1 Mbps down en 256 kbps up, dan faalt de uploadtest via speedtest.net ook hoor. Lijkt me normaal. Die tests zijn ontwikkeld voor snelheden tot ver boven de 100 Mbps.
Ik kan er wel mee surfen, maar hééééél traag en met héééél veel geduld.
Want in tegenstelling tot het 56K of prille ISDN tijdperk bevat het web nu veel meer afbeeldingen en filmpjes. Een CSS file is ook zowat het tienvoud van toen en de vele javascriptfiles hebben toch ook hun tijd nodig.
VPN creëert ook de nodige overhead, dus misschien zit het probleem niet persé in de smallbandconfig, maar in de VPN config? :)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

philippe_d schreef:Wat is er hier smeerlapperij aan?
Telenet verbergt de beperkingen van het product, dat is al een deel van de smeerlapperij.

Vanaf de productpagina van Business Fibernet moet je drie keer doorklikken naar de tekst over Telenet-netwerkbeheer. Dat zijn minstens twee kliks te veel.
Op de pagina over Telenet-netwerkbeheer krijg je nog steeds onduidelijke informatie: tot 1 Mbps. De uploadsnelheid van maximaal 256 kbps is onvindbaar. Om die informatie te vinden, moet je een vraag stellen via de Telenet-klantendienst.

Tweede punt van de smeerlapperij: de wetgever voorziet dat iedereen minimum continu 1 Mbps moet kunnen krijgen op zijn thuisadres. Internet is dus een basisvoorziening zoals elektriciteit en water. Telenet snijdt dus kleine zelfstandigen die hun zaak in hun privéwoning hebben af van deze basisvoorziening.
De klant treft hier trouwens geen schuld, het gaat niet om een wanbetaling of iets dergelijks, Telenet neemt op eigen houtje het initiatief om de basisvoorziening te onderbreken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Een voorbeeld: een simpele iperf test, vanaf de NAS naar het remote tunnel IP van de VPN server:

[root@nas ~]# iperf -c 172.31.0.1
------------------------------------------------------------
Client connecting to 172.31.0.1, TCP port 5001
TCP window size: 21.2 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[ 3] local 172.20.1.20 port 42348 connected with 172.31.0.1 port 5001

ik heb tegelijkertijd op de VPN server een putty open met daarin een iperf -s

Wel deze putty knalt er gewoon uit als de test loopt. Dit zou niet mogen. Ook het versturen van een orcharme 50 kbyte mail door de tunnel doet de boel vastlopen. Komende uit het tijdperk van 33k, 56k6 en ISDN, werkte een VPN toen ook al. Enkel in dit geval zitten er fouten in de telenet packet shaper config die maken dat de connectie gewoon er uit knalt van zodra men probeert te load testen.

Update: de iperf aan de andere kant bleef lopen, en nu de conclusie:

[root@nas ~]# iperf -c 172.31.0.1
------------------------------------------------------------
Client connecting to 172.31.0.1, TCP port 5001
TCP window size: 21.2 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[ 3] local 172.20.1.20 port 42348 connected with 172.31.0.1 port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 3] 0.0-669.1 sec 94.6 KBytes 1.16 Kbits/sec

Deze snelheden zijn onaanvaardbaar!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ub4b schreef:Deze snelheden zijn onaanvaardbaar!
Nogmaals... speel het spel zoals je het moet spelen... ik dacht dat je hier groot genoeg voor was !

Niemand hier op het forum gaat jou probleem oplossen... erover blijven zeuren heeft dan ook totaal geen zin.

Contacteer de Ombudsman voor Telecom en dien een klacht in.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ub4b schreef:Deze snelheden zijn onaanvaardbaar!
Je zit aan het einde van je dataverbruik. Normaal zou men je moeten afsluiten :idea: .
Had je gedacht dat je kostenloos verder kan internetten zonder ook maar iets aan service te moeten inboeten.
KerberosX
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 jun 2010, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 20 keer

Ik begrijp nog steeds niet wat nu echt de argumenten van de topic starter zijn:
- De gebruiksvoorwaarden zijn perfect gekend, en je weet wat de gevolgen zijn wanneer je hierbuiten treedt.
- Wat betreft het "onderscheppen" van je HTTP verkeer, dit kan je in je "Mijn Telenet" perfect afvinken indien je dit niet wenst (alsook de email notificatie).
En wat betreft GDPR, seriously? :bang:
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Een beetje minder torrents draaien zou inderdaad het beste helpen om snelheid te behouden.

Torrents zijn dure dingen voor àlle providers.

Logisch dat je niet oneindig kan torrenten.


Om al onze klanten snel te laten surfen, heeft onbeperkt surfen één gebruiksregel tijdens piekuren:

Je wordt opgemerkt als intensieve gebruiker zodra je meer dan 750 GB verbruikt tijdens piekuren.
Je surft dan tijdelijk minder snel tijdens piekuren (tot 10 Mbps1 downstream en 1 Mbps1 upstream), maar behoudt wel je onbeperkte volume.


https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... erkbeheer/


Telenet is voorstander van duidelijke communicatie naar onze klanten over wat Telenet doet met zijn netwerk. Wij hanteren daarvoor een transparant netwerkbeheer dat het mogelijk maakt om de klant de snelheid en volume te geven waar hij recht op heeft.
Iedereen moet kunnen genieten van supersnel internet. Daarom verdelen we de vrije bandbreedte zo eerlijk mogelijk over alle gebruikers

Concreet beperken we (wanneer nodig) de bandbreedte voor P2P-verkeer in upstream tijdens de allerdrukste momenten. Zo kan iedereen een minimum aan upstream bandbreedte gebruiken
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

raf1 schreef: Tweede punt van de smeerlapperij: de wetgever voorziet dat iedereen minimum continu 1 Mbps moet kunnen krijgen op zijn thuisadres. Internet is dus een basisvoorziening zoals elektriciteit en water. Telenet snijdt dus kleine zelfstandigen die hun zaak in hun privéwoning hebben af van deze basisvoorziening.
Dat is toch niet zo. Hij krijgt toch minimum 1Mbps.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

philippe_d schreef: Wat is er hier smeerlapperij aan?
  1. Dat het zo goed verborgen word tegenwoordig dat ik, die weet dat het bestaat en niet vreemd ben met PC en internet, zelfs geen rechtstreekse link meer vind. Om de volgende qoute te beantwoorden moest ik hier op zoek naar een link die gepost geweest is.
  2. Dat telenet termen en uitspraken als 'FUP' en 'tijdelijk minder snel' volledig verkracht.
  3. Dat limieten uberhaupt nog bestaan anno 2018, bijna 2019, zelfs op de duurste en buisness abonnementen.
Sylvester schreef:Dat is toch niet zo. Hij krijgt toch minimum 1Mbps.
Neen, hij krijgt maximum 1Mbps. En dat is zelfs volgens telenet een theoretische maximumsnelheid en dus niet haalbaar in de praktijk. 90% op zijn best.
De verlaagde snelheid is 1 Mbps(1) downstream en 256 kbps(1) upstream.

(1) Uit interne metingen blijkt dat Telenet gedurende 90% van de piekuren van het internetverbruik 90% van de vermelde internetsnelheden op 90% van het Telenet netwerk kan bieden. De vermelde internetsnelheden zijn echter theoretische maximumsnelheden bij aansluiting van een pc of laptop op de modem met een netwerkkabel.
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... -snelheid/
Endan is er nog de praktijktests waaruit duidelijk blijkt dat hij bijlange niet aan 1Mbps komt.
Laatst gewijzigd door MaT 03 nov 2018, 19:50, in totaal 1 gewijzigd.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

Ik zou ook niet weten wat telenet hier verkeerd doet !
Uw data is opgebruikt, je wilt niet bijbetalen, dus is het abnormaal dat je nog verder kan surfen.
Als uw benzinetank leeg is de 28 ste en je wilt geen benzine indoen ga je dan ook gaan reclameren tegen uw conctucteur dat uw auto niet verder wilt rijden tot de 1ste van de maand. :idea:
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

proximusboyke schreef: Als uw benzinetank leeg is de 28 ste en je wilt geen benzine indoen ga je dan ook gaan reclameren tegen uw conctucteur dat uw auto niet verder wilt rijden tot de 1ste van de maand. :idea:
Als de overheid beslist dat benzine een basisrecht is voor iedereen en de minimumhoeveelheid vastlegt op 1L/dag, dan heb je recht op klagen als je maar 0.5L/dag of minder krijgt denkik zo.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Vandaag telefoon gehad van telenet. Die 1 mbit is blijkbaar enkel downstream. Er is dus niks gespecificeerd over de upstream. Lekker klantvriendelijk.

Ging me doorverbinden met een dienst die er meer vanaf wist, en toen werd de verbinding gewoon verbroken.

Net nog een iperf met udp gedaan, ze geven dus de snelheid van een 1995 modem voor upload, dit is wat de iperf server meet aan de ontvangende kant als we 1 mbit duwen:

[ 4] 0.0-68.0 sec 177 KBytes 21.3 Kbits/sec 210.745 ms 4174/ 4297 (97%)

Kort nadien knalde de VPN er opnieuw uit.

Uiteraard probeerde telenet het op de man te spelen door te zeggen dat ik er over ben gegaan, maar dit is naast de kwestie. Uiteraard weet ik dat ook wel. In achtergestelde gebieden zoals jaren terug op skiverlof en in Spanje waar ze 2 Mbit ADSL hadden en je blij mocht zijn dat je wifi 1 Mbit haalde, knalde VPN er nooit uit.

Het is duidelijk dat telenet onbekende protocollen kapot shaped. Weten we al langer, en ze doen er niks aan.
De frustratie doet hopelijk duurderde abbonnementen verkopen, dus waarom zouden ze het fixen.

Volgens de helpdesk was VPN immers een "zware" applicatie. Laat ons niet lachen, de onkunde daar is groot.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Man, er wordt hier harder gezaagd dan in de zagerij...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Joe de Mannen schreef:Man, er wordt hier harder gezaagd dan in de zagerij...
J.
Uw lievelingsliedje zeker
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ub4b schreef:
Kort nadien knalde de VPN er opnieuw uit.
Waarom knal je niet gewoon naar een andere provider ? Data is schaars bij jouw. Gebruik het nuttig :angel:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Net nog wat metingen gedaan, de vpn service uitgezet op de remote server en een iperf opgestart op poort 1194.

De client meet nu 200 kbit, of het nu poort 80 of 1194 is.

MIsschien kan openvpn niet om met de shaping die telenet toepast, zou eens moeten onderzoeken of ze de MTU verlagen indien op smallband.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

De enige reden waarom er op smallband nog ietwat snelheid kan gehaald worden is om op MijnTelenet in te loggen en volume bij te kopen. Punt. Einde discussie :)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”