Access point instellen als apart netwerk

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 maa 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

Hallo,

Wij maken gebruik van een extra accesspoint 'AP7465CE-TN', die gratis kan worden ''gehuurd'' bij Telenet.

In Mijn Telenet verschijnt er bij deze access point een optie 'Eén wifinetwerk staat ingeschakeld', zodat de Access point dezelfde SSID en wachtwoord heeft als de gewone router.
Weet iemand toevallig waar deze instelling opnieuw kan worden uitgezet?

Het gebeurt regelmatig wanneer wij van de verdieping naar beneden teruggaan of omgekeerd, het toestel nog verbonden blijft met de ssid van ervoor, wat van invloed is op de netwerksnelheid uiteraard.
Daarom willen we graag een aparte ssid 'beneden' en 'boven' aanmaken, zodat we zelf met de dichtsbijzijnde kunnen verbinden wanneer snelheid van groot belang is.
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

tommekentom schreef:Daarom willen we graag een aparte ssid 'beneden' en 'boven' aanmaken, zodat we zelf met de dichtsbijzijnde kunnen verbinden wanneer snelheid van groot belang is.
Verbreek dan gewoon even je verbinding... dan neemt hij normaal het sterkste (als hij dat niet zelf doet als je je verplaatst).
bcool
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 03 sep 2012, 10:20
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Mijn Telenet / Netwerk / Modem / Beveiliging / Een Wifi Netwerk
Wel even via de expertinstellingen doen.
eenwifi.jpg
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

[/quote]
tommekentom schreef: Daarom willen we graag een aparte ssid 'beneden' en 'boven' aanmaken, zodat we zelf met de dichtsbijzijnde kunnen verbinden wanneer snelheid van groot belang is.
Ik heb 2 access points:
- 1 gekocht voor beneden (te zwak signaal achteraan de woning met modem in garage)
- 1 voor boven.

Ik heb voor 1 netwerk gekozen omdat veel apparaten zelf bij verbinding voor het AP kiezen het beste signaal.

Nadeel van 2 netwerken vind ik ook dat je nooit alle apparaten in één netwerk in één opslag ziet of je moet met je computer/laptop switchen tussen de netwerken. 2 netwerken bemoeilijkt - dat is toch mijn ervaring - ook niet zelden het streamen van audio/video ...

Nadeel van 1 netwerk is dan weer dat je niet weet met welk AP apparaten verbonden zijn.

Het is maar hoe je het bekijkt.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Verschillende ssid’s wil niet noodzakelijk zeggen dat ze op een ander netwerk zitten.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Welke smartphones?

Onze Apple apparaten switchen naadloos tussen de Airport Extreme beneden en de 2 Airport Express’en boven, we hebben daar geen omzien naar...

Het allerleukste van alles is dat ik er geen bal voor heb moeten doen, wizardje doorlopen bij het aansluiten van de Express’en en zelfs dan niets speciaals moeten configureren.


En dan te bedenken dat die Airports niet eens de meest recente hardware of zelfs software hebben. Gotta give it to Apple: hun brol werkt tenminste ;-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

selder schreef: En dan te bedenken dat die Airports niet eens de meest recente hardware of zelfs software hebben. Gotta give it to Apple: hun brol werkt tenminste ;-)
Idd, het werkt goed, maar zoals je zegt: het is niet de meest recente hardware, en ze zijn EoS. Gaan ze ooit nog WPA3 ondersteunen?

Wil je even snel (of zelfs nog sneller) roaming met je Apple toestellen met hedendaagse hardware, zoek dan een AP die 802.11r ondersteunt.

Op onze Cisco AP's roamen Apple toestellen even snel als op Airport.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik moet al teveel klooien met onze MSM controller en AP's van HP hier op't werk - zoals ik al zoveel gezegd heb, thuis wil ik dan gerust nog een fancy wizardje doorlopen maar daar stopt het dan ook :-)

En als er iets nu niet out-of-the-box werkt dan is het toch wel Cisco :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

selder schreef:Ik moet al teveel klooien met onze MSM controller en AP's van HP hier op't werk - zoals ik al zoveel gezegd heb, thuis wil ik dan gerust nog een fancy wizardje doorlopen maar daar stopt het dan ook :-)
Mja maar hoe dan ook is Airport on the way out (de AP's toch) dus ooit zal je een alternatief moeten vinden, wat sowieso het geval is als je 802.11ax Wi-Fi 6 wilt wat vanaf volgend jaar de norm zal beginnen worden.

Het is maar een tip die ik geef he, alles van "prosumer-AP's genre Asus werkt niet beter dan Airport als het op roaming aankomt, vaak werkt het helemaal niet en 802.11r ga je nergens in de specs terugvinden. Ubiquiti ondersteunt 802.11r sinds een recente firmware update op de recentste generatie van AP's maar ze hebben er nog werk aan om het te perfectioneren.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Yep, onbegrijpelijk waarom Apple daarmee gestopt is, of waarom ze niet met nieuwere hardware komen. De Extreme is van 2013 en de Express zelfs van 2012! Maar dat ze het dan dus 5 jaar later nog altijd uithouden - of zelfs beter wireless signaal in het huis geven dan bijvoorbeeld een Linksys Velop 3 station system is helemaal niet te begrijpen.

Moet dan toch wel iets van aan zijn dat Apple geen brol is hé ;-)

Doet me eraan denken dat ik die Velop nog eens te koop moet aanbieden hier)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

mailracer schreef:Verschillende ssid’s wil niet noodzakelijk zeggen dat ze op een ander netwerk zitten.
Interessant. Hoe kun je met 2 aparte SSID's dan 1 netwerk maken ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Gewoon tweede SSID configureren en toewijzen aan dezelfde WLAN (of VLAN naargelang de AP).

Zal mss niet altijd mogelijk zijn op consumenten-AP's, maar op enterprise-level heb je altijd abstractie tussen SSID en WLAN.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

koenraaddeconinck schreef:
mailracer schreef:Verschillende ssid’s wil niet noodzakelijk zeggen dat ze op een ander netwerk zitten.
Interessant. Hoe kun je met 2 aparte SSID's dan 1 netwerk maken ?
Telenet spreekt van 1 WiFi-netwerk. Wat eigenlijk wil zeggen dat alle AP’s hetzelfde ssid hebben. De naam is een beetje ongelukkig gekozen vind ik.

Maar

Als je een eigen router hebt en je kiest een 2e WiFi voor je gasten, dan gaat je router dit beheren als een apart netwerk
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”