Modem-only: hoe AP accessen?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mijn schoonmoeder heeft een BasicNet met oude modem. Heb daar vroeger een oude WRT54G met DD-WRT gezet en die ook later als zuiver AP i.p.v. Router ingesteld omdat haar switchke kapot was en ze eigenlijk geen router functionaliteit nodig had.
Nu was er na een onweersbui een probleem dat wifi niet meer werkte. Ik geraakte ook bedraad niet meer op de GUI, dus heb ik router volledig gereset in de hoop dat hij weer tot leven zou komen, wat ook lukte.
Natuurlijk moest ik hem herconfigureren, maar nu komt het punt waar ik een complete black-out heb. Hoe kan ik nog aan de GUI eens hij volledig als AP ingesteld is, en dus zijn IP van Telenet krijgt ? In haar Mijn Telenet krijg ik geen overzicht van verbonden toestellen waar ik het IP zou kunnen vinden. Voorlopig heb ik de WRT als router met NAT ingesteld zodat ik via een standaard 192.168.1.1 aan de interface kan, maar dat zorgt er natuurlijk voor dat haar Digicorder niet interactief is.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ga naar een telenetcenter en vraag om de oude modem om te ruilen naar een nieuw alles in 1 toestel. Je kan dan nog je wrt als AP gebruiken, maar zo heb je direct de laatste standaard voor je schoonmoeder.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Probleem opgelost. DD-WRT blijkt VLANs te supporteren, dus gewoon gelaten als router en de port waar de Digicorder in zit aan de WAN VLAN gehangen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tomby schreef: Natuurlijk moest ik hem herconfigureren, maar nu komt het punt waar ik een complete black-out heb. Hoe kan ik nog aan de GUI eens hij volledig als AP ingesteld is, en dus zijn IP van Telenet krijgt ?
Indien het effectief een transparante AP is (een wireless switch zeg maar), en de toestellen achrter de AP krijgen een publiek IP van Telenet, dan configureer je beter geen DHCP van Telenet, maar stel je een privaat IP in op de management interface in de plaats. Dan een computer die aan de AP hangt manueel een IP in hetzelfde subnet als management IP geven (niet hetzelfde IP natuurlijk!) en vervolgens verbinden met het management IP in browser of CLI. Wanneer klaar computer weer op DHCP zetten.

Indien het geen transparante AP is (een wireless router), en de toestellen achter de AP krijgen private IP's, laat hem dan wel een IP krijgen van Telenet. Dan gewoon verbinden met AP, Google "what's my IP", http://[wat-google-zei] :-D Alhoewel ik het probleem niet echt snap, want dan kan je er toch ook gewoon via LAN aan.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het was inderdaad het 1ste geval, dus transparant AP, waarbij alle devices dus publiek IP kregen en vooral dat de ingeplugde Digicorder een IP kreeg op dat dedicated netwerk. Nu je het zegt besef ik dat het bij dat statisch IP zit dat ik black-out had. Die DD-WRT moest ik inderdaad gewoon standaard 192.168 adres laten hebben en dan op de laptop statisch IP in die private range met DD-WRT als gateway.
Nu ja, oplossing als router met VLAN voor de Digicorder is handiger want nu kan ik ook wireless aan de web interface.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”