Wifi Booster van Telenet geeft interferentie in de boxen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

1 van de PCs in de bureau werd eindelijk verhuisd naar de living.

De Wifi ontvangst in de living was er te laag voor de 2e PC. Ik bestelde een wifi booster bij Telenet die de dag nadien toekwam.

Als de boxen van de PC in de living aanstaan (stroom on) kwam er een getik uit.
Ik dacht dat door de verhuis er iests aan de bekabeling verkeerd gegaan was.

Nu viel het me op dat er uit de boksen in de bureau ook een licht gebrom komt dat vroeger niet aanwezig was.
Mijn gedacht ging dus uit naat de booster.
Ik haalde de wifi booster in de living vantussen de PC stekker en het getik was weg.
Na de booster er opnieuw tussen te steken is het gebrom terug.

Heeft nog iemand dit?
Is dit een 'normaal' verschijnslel of is er iets vekeerd?
Kan dit opgelost worden?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dit is normaal. Gebruik nooit powerline-adapters, sluit een Wifi-toegangspunt altijd aan via een netwerkkabel.

Voorbeeld van de storingen die powerline-adapters veroorzaken:
[youtube]Ylvywa2wWLg[/youtube]
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

raf1 schreef:Dit is normaal. Gebruik nooit powerline-adapters, sluit een Wifi-toegangspunt altijd aan via een netwerkkabel.
Had ik in de living een netwerkkabel entry gehad, dan had ik de wifi niet nodig :-). Maar Ok, als het normaal is zullen we er moeten mee leven zeker :-(.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

AfAX schreef:Maar Ok, als het normaal is zullen we er moeten mee leven zeker :-(.
Dat zeg ik niet, de Wifi Booster van Telenet veroorzaakt de storingen en is dus geen goed product voor jou. Breng de Wifi-booster terug naar Telenet en vertel hen dat dit toestel storingen veroorzaakt op jouw audio-installatie.

Je kan dus best een netwerkkabel aanleggen vanaf de Telenet-modem naar de living of je vraagt dit aan een elektricien.
Ofwel maak je een uitgebreide studie van powerline-adapters en weet ons dan te vertellen welk adapter geen storing veroorzaakt op jouw audio-installatie.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Inderdaad, powerline zet bewust storing op je electriciteit. Dit zal de kwaliteit van de audio uit je boxen aantasten. Sommigen horen dit niet, anderen wel, maar het gebeurt altijd als de powerline tot bij je boxen reikt.

Zoals raf1 al aanhaalt, vervang ze door een ethernetkabel. Ik vind het persoonlijk niet "normaal" dat een technologie dat zoveel storing veroorzaakt, dat ook nog eens over het hele elektriciteitsnet thuis uitgezonden wordt, als een "duurzame" oplossing voorgesteld wordt door Telenet. Powerline werd ontworpen als tijdelijke oplossing in afwachting van een kabel. Bij mij komen ze nooit meer binnen.

Doe ze weg, je gaat dan inderdaad wat gaatjes moeten boren maar op lange termijn ben je beter af.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Met een goede audio-installatie ga je ook geen storingen van de powerlines horen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Eventueel Ferriet ringkernen plaatsen op je luidspreker kabels.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

mailracer schreef:Met een goede audio-installatie ga je ook geen storingen van de powerlines horen.
Zever. Powerline kan FM-radio storen, dus elke audio-installatie kan dus gestoord worden aangezien powerline niet alleen op de bekabeling storingen veroorzaakt maar ook in de ether omdat de elektriciteitsbekabeling als antenne werkt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

mailracer schreef:Met een goede audio-installatie ga je ook geen storingen van de powerlines horen.
Hoe professioneler de installatie, hoe beter je de storing net gaat horen...

Je mag nog een noise filter op de toevoer steken, hij pikt de RF storing die de kabels in je huis overal uitzenden (jawel) dan wel op.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Als er wel een coax ligt (wel of niet in gebruik maakt niet uit) kun je beter een Moca setje halen. Geen storing, altijd 400 mbps (bij moca 2.0). Niet goedkoop, maar werkt veel betrouwbaarder dan powerline.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CCatalyst schreef:Hoe professioneler de installatie, hoe beter je de storing net gaat horen...
Geen idee waar je dat verhaaltje vandaan haalt want het klopt totaal niet.
CCatalyst schreef:Je mag nog een noise filter op de toevoer steken, hij pikt de RF storing die de kabels in je huis overal uitzenden (jawel) dan wel op.
Je luidsprekers zijn geen probleem... daar zit normaal geen (slechte) versterker in.

Louter een paar draden aan je luidspreker zullen je dus heus niets geven... het is pas als de storing via je luidspreker kabels in je slechte versterker gaan dat je dat terug gaat oppikken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Hoe beter het hifi systeem, hoe groter de kans dat je de invloed van storende elementen gaat horen.
Je moet ook uiteraard nog de auditieve skills hebben, niet iedereen is hooggevoelig en heeft een getrained gehoor.

Er is een hele business rond custom aarding, grounding boxes, netfilters, afgeschermde netkabels. Sommigen durven daar maar dan jullie maandloon aan geven. Dat lijkt veel, maar ik heb klanten met systemen waar de speakers al 100K per paar kosten.

Mijn eigen systeem is dubbel gefiltered, waarbij de eindtrap op een aparte actieve netfilter hangt (op basis van een enorme ringkern die enkel 50 Hz doorlaat, en actief gestuurd wordt zodat er aan de uitgang gebalanceerd 2x 115V staat) en dan een industriële netfilter voor de bron en de DAC, die te duur was voor in carrier grade routing racks, en mijn werkgever had destijds 5 samples die voor de vuilbak waren, dus buitengesmokkeld en getest. Een wereld van verschil.

Voor zulke passieve kastjes betaal je al snel 500 euro. Voor de actieve filters die de 230V regenereren vlot een paar duizend euro en meer.

Moraal van het verhaal voor zij met weinig middelen: koop een powerline met een ingebouwde filter, zodat apparaten aan de uitgang van de powerline "prise" niet de HF troep zien die over de 230V gaat.
Sluit gevoelige apparatuur achter deze filter aan.

Of koop een powerline filter, er zijn zelfs inline versies

https://www.arraysolutions.com/ac-7b
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ub4b schreef:Moraal van het verhaal voor zij met weinig middelen: koop een powerline met een ingebouwde filter
Conclusie van het verhaal... een goedkope filter kan het oplossen... een "beter" HIFI systeem dus niet :bang:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Conclusie is dat je gewoon geen powerline gebruikt, dan heb ja al die andere filters en afscherming niet nodig. Kost je gewoon minder, en dan kan je dus ook een simpele versterker gebruiken.
Audio-freaks gaan idd wel zeer ver in het streven naar de ideale sound waarbij ze meestal alle gevoel voor realiteit verliezen. je hebt ook maar 1 component nodig dat voor storing zorgt of de storing oppikt en je hoort het door het ganse circuit. Alleen ben ik van mening dat goede apparatuur al die filtertechnieken en afscherming ingebouwd heeft om er geen last van te hebben. Sommige systemen gaan zover dat alles behalve de eindversterker op batterijen werkt, of toch gescheiden van het net en enkel de versterker gevoed word met 230 Volt waarbij een batterij van condensatoren zorgt voor de ideale afvlakking.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

ub4b schreef:
Of koop een powerline filter, er zijn zelfs inline versies

https://www.arraysolutions.com/ac-7b
Ben ik verkeerd als de algemene consensus in het audiofiele wereldje niet gewoon is van die Powerline troep zoveel (en zover) mogelijk buitenshuis te houden :wink:

Powerline is dan ook geen noodzaak. Als er een stroomkabel loopt naar ergens, dan kan je er ook een netwerkkabel naar leggen (of desnoods een WDS bridge of MoCa). Powerline kan gerust een tijdelijke oplossing bieden in afwachting van een kabel. Maar Powerline wordt al snel een gemak, misschien een luiheid zelfs: een nieuwe kabel trekken is teveel werk, of men weet niet hoe eraan te beginnen en men wilt het ook niet opzoeken. Verstaanbaar in bepaalde gevallen, maar een audiofiel zou zo'n compromis toch niet aanvaarden denk ik. En een echte IT-er evenmin, Powerline is enorm ondergeschikt aan een AP op een gigabit verbinding naar de switch.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Je bent niet verkeerd als je de powerlines om die redenen achterwegen wil laten. maar in de veronderstelling dat de topicstarter een normale (minder high-end) speakersetje heeft en hij geen andere keuze heeft dan met powerlines te werken. Heb je het mss niet voor met een beter ontworpen design van circuits. maar evengoed kan de aarding van de woning, of een ander aspect van zijn binnenhuisinstallaties ervoor zorgen dat de storing optreed.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”