Het begin van het einde ????: Telenet betreedt de gaming industrie

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Ik vermoed toch dat dit stuiptrekkingen zijn van Telenet. Langzamerhand brokkelt hun alleenrecht af, politiekers omkopen wordt moeilijker en moeilijker...mensen beseffen dat ze recht hebben op enkel een betaalbare internetverbinding ipv al die overpriced packs...

https://www.tijd.be/ondernemen/ict/gami ... 12195.html

https://www.tijd.be/ondernemen/entertai ... 11975.html

Telenet boort met gaming een nieuwe bron van inkomsten aan. Dat is nodig, want zijn internet en televisie groeien niet meer. ‘Dit wordt hot’, zegt Telenet-CEO John Porter.

Met vier collega-journalisten zombies afknallen: een persconferentie is nooit zo leuk geweest. Telenet stapte dinsdag de gamingwereld binnen. Over een maand opent het in Antwerpen onder de naam The Park een eerste locatie waar games in virtual reality (VR) gespeeld kunnen worden. In eerste instantie gaat het om twee shooters, later dit jaar volgt een strategisch spel dat voortborduurt op Telenets fel gehypete tv-serie ‘De dag’.

Ook John Porter, de topman van Telenet, was er als de kippen bij om de Oculus-headset op te zetten en de VR-ervaring te ondergaan. Niet zomaar even voor de show en de lenzen van de fotografen, maar tot zwetens toe. Zoals ook Telenet in deze nieuwe activiteit stapt. ‘We investeren een significant bedrag. Het wordt geen half werk.’

Het laatste wat we willen, is dat een bedrijf uit de Silicon Valley de Benelux binnenrolt en het grootser aanpakt.
John Porter
CEO Telenet
Mister Entertainment noemen ze hem bij Telenet. De Australiër nam in 2013 de teugels over van Duco Sickinghe, de pientere Nederlandse CEO die het internetbedrijf van de ondergang redde en het de rivaal van Proximus maakte. Porter ging door op dat elan en turnde het telecombedrijf de voorbije vijf jaar om tot een entertainmentbedrijf. Door het productiehuis Woestijnvis en de tv-zenders VIER, VIJF en ZES over te nemen. En door in te zetten op eigen producties, zoals ‘De dag’ en eerder ook ‘Chaussée d’Amour’. Van beide series las Porter nauwgezet het script.

Entertainment is zijn passie. En de 60jarige ‘cable guy’ wordt binnen Liberty Global (de groep boven Telenet) als een visionair gezien. Gaming is the next big thing voor Porter. Het verlengt de levenscyclus van de films en de series waarin het bedrijf investeert. Wie wil niet zelf met een zwaard zwaaien in ‘Games of Thrones’?

Wat is het potentieel?
John Porter: ‘Voor cijfers is het nog veel te vroeg. Hopelijk kunnen we snel het proof of concept achter ons laten en snelheid maken. Want het laatste wat we willen is dat een bedrijf uit de Silicon Valley de Benelux binnenrolt en het grootser aanpakt. Het is zoals de gold rush. We willen de eerste zijn in België. Telenet is a market maker, not a taker.’

Schermvullende weergave

John Porter, zoals steeds met twee knopen van het hemd open, wil met gaming de levenscyclus van films en series verlengen.
Op hoeveel locaties mikt u binnen pakweg vijf jaar?
Porter: ‘Daarvoor hebben we Philippe De Schutter (nu nog topman van Uber Eats België, red.) aangetrokken. Hij is een ondernemer die weet hoe snel je lanceringen moet versnellen. Om dit goed te doen moeten we niet als Telenet denken, maar als start-ups of ondernemers. Daarom hebben we het durfkapitaalfonds 9.5 Magnitude Ventures aangetrokken en een licentie genomen op het concept en de games van een Nederlandse start-up.’

‘Natuurlijk zullen andere bedrijven hetzelfde doen. Eens de kritische massa bereikt is, zal dit hot zijn. Dan moeten we klaar zijn om de strategie te versnellen. Met deze lancering nemen we een voorsprong van een jaar tot 18 maanden op de mogelijke komst van een grote speler.’

Heeft traditionele content zijn beste tijd gehad?
Porter: ‘Zeker niet, de content blijft een heel belangrijke troef. Maar er zit wel geen rek meer op de hoeveelheid rendement die je uit fictie kunt halen. We moeten de content op andere manieren te gelde maken. We doen dat in concurrentie met wereldspelers als Netflix, Amazon en Fox Disney. Met lokale verhalen in de lokale taal en cultuur, om thuis en op locatie te entertainen. We are the local champion. Als we louter een ‘pipe’ zijn die internationale content aanbiedt, zijn we niet beter dan de watermaatschappij. Dan worden we een commodity.’

De telecomsector is een krimpende business. Telenet verloor in het eerste kwartaal 19.000 tv-klanten, het Franse Iliad kelderde dinsdag op de beurs na een slecht jaarbegin. Hoe geraakt u eruit?
Porter: ‘Ik zit al 38 jaar in deze sector. Ik herinner me vijf periodes waarin de business platviel en we ons afvroegen: wat nu? Altijd popte er iets op. Niet per toeval, want de oplossing komt er altijd door te blijven investeren en innoveren: in content, kabeltechnologie, mobiele netwerken... Binnen vijf tot zeven jaar hebben we de vlakke curve achter ons gelaten.

‘Deze VR-games worden misschien de flipperkasten van de 21ste eeuw. Als het zo uitdraait, so be it, we hebben het ten minste geprobeerd.’

Zeggen uw klanten de bundels vaarwel en knippen ze de kabel door, zoals in de VS almaar meer gebeurt?
Porter: ‘Onze meest tevreden klanten zijn zij die ons het meest betalen, de Wigo-klanten (de all-inbundel voor het hele gezin, red.). Er zijn mensen die enkel een internetverbinding en mobiele telefoon willen, zoals mijn 24-jarige zoon, die in zijn kamer met een projector films op zijn muur bekijkt. Maar dat is lang niet de meerderheid. We mogen ons niet laten verblinden door het gedrag van de millennials.’

Een minderheid kan de trend zetten voor de meerderheid.
Porter: ‘Er werd al in 1986 gezegd dat televisie dood was. (lacht) Ik ontken niet dat het een uitdagende periode is. Zaken veranderen, maar vaak niet zo snel als mensen voorspellen. Tv-kijken op het grote scherm wordt door de grote meerderheid nog altijd enorm gewaardeerd, al stijgt ook het belang van de tweede schermen, zoals smartphones, tablets en laptops.’

U verraste begin dit jaar door de prijzen niet te verhogen.
Porter: ‘De concurrentie van Proximus, Scarlet, Voo en Orange nam fors toe vorig jaar. Onze klantentevredenheidsscores stonden onder druk. De waakhond bereidde een marktanalyse voor. Het was niet het moment om de prijzen te verhogen. We verkozen dus stabiliteit boven de extra miljoenen.’

Komt de verhoging er later dit jaar wel?
Porter: ‘Dat kan ik nu niet zeggen. We evalueren onze prijzen het hele jaar door.’

Het Telenet-aandeel staat al enige tijd onder druk. Zal Liberty Global (58%) daarvan gebruikmaken om het bedrijf volledig op te slorpen?
Porter: ‘We noteren nog altijd tegen een premie voor Liberty. Sowieso consolideert de groep ons nu al en profiteert ze van de goede werkrelaties. Er vallen maar weinig extra voordelen te rapen door de overige 42 procent van de aandelen op te kopen. Ik verwacht op korte termijn niets op dat vlak.’
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

Tja als je je klanten jaren als melkkoe gebruikt.... De innovatietheorie van Rogers doet zijn werk, voor je het weet hebben we een verhaal als dat van Electrabel. Orange begint meer en meer een geduchte concurrent te worden en dat weten ze maar al te goed bij Telenet. Alles hangt af hoe bipt dit alles reguleert om een gezonde concurrentie mogelijk te maken in deze sterke duopolie in België.

Vraag en aanbod meneer Porter...

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door giolovin 16 mei 2018, 08:36, in totaal 1 gewijzigd.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

kaarsenbril schreef: Komt de verhoging er later dit jaar wel?
Porter: ‘Dat kan ik nu niet zeggen. We evalueren onze prijzen het hele jaar door.’
Dit is voor mij een teken aan de wand dat de markt volop aan het veranderen is en dat het sneeuwbaleffect van het "Electrabelleke" ingezet is. Tot vorig jaar sprak Telenet steeds van een "jaarlijkse traditie van prijsverhogingen". Meestal rond begin februari, dit jaar nog niets en dat is op zich al frappant om vast te stellen.

Op zich zeer goed want Orange legt kwartaal na kwartaal betere aantallen voor. De mond-aan-mond-reclame is bezig en hoor van steeds meer mensen dat ze Orange overwegen.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

Binnenkort lanceert Orange BE Live tv on Mobile en VOD. Ik denk dat meneer Porter dan ook wel even de billen zal moeten dichtknijpen.

Veel klanten, niet iedereen maar veel, wachten op deze diensten en Orange is wel snugger genoeg om dat te beseffen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Brood en spelen anno 2018. Wat als de virtuele wereld interessanter wordt dan de fysieke wereld?

Dit is de plot:
https://www.imdb.com/title/tt4054004/

Het is een feit dat games steeds beter worden, en nu al bijna fotorealisme behaald kan worden.

We zijn op 40 jaar van games met 2 lijntjes (pong) naar volledige werelden zoals GTA gegaan die door miljoenen mensen worden gespeeld. Op een bepaald moment gaan we de realiteit kunnen faken:

https://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_Turing_Test

Doe er nog eens 40 bij en dan?

De internet snelheid blijft maar stijgen. De vraag is echter of we voor normaal gebruik honderden mbits tot gbits nodig hebben? Ik denk het niet. Ik zat vorige week een week in Marriot Munchen, met het internet gecapped op 4 mbit per user. Alles werkte, enkel facebook pagina's gingen beduidelijk trager dan met de 200 mbit hier thuis, die dan nog gelimiteerd is naar 100 omdat de poort van de wifi AP maar op 100 draait.

In geval van games is er ook geen gigantische bandbreedte nodig, of de game staat volledig thuis op je SSD of HDD en je trekt enkel updates binnen en realtime verkeer tijdens het online gebeuren, of de output van de game wordt als een videostream tot bij je thuis gebracht, zoals bij gamen in de cloud.

Uiteraard als de wereld zo complex wordt, dat hij niet meer op een HDD past, dan zal het live streamen van de game assets wel een vette pijp nodig hebben. Een mooie analogie waren de PS2 en PS3. DIe hadden te weinig ram om in geval van de PS3 de volledige wereld van gigabytes, in RAM te proppen. De assets worden dus live gestreamed van de bluray of in geval van de PS2 vanaf een DVD. GTA 3 San Andreas was zo'n game op PS2.

Een bluray doet ongeveer 50 mbit, iets wat telenet al vele jaren vlot kan over zijn HFC. TN zou perfect de assets van een doorsnee PS4 game over IP kunnen streamen. Belangrijk is dan wel dat er een lage latency en geen hickups zijn, om te late pop in te vermijden.

De telco als domme pijp naar internet heeft in zekere zin al zijn limiet behaald, en uiteraard moeten er nieuwe melkkoeien worden gevonden.

Echter als filmfreak kan ik al melden dat 3D mij niks zegt. Ik wil geen total immersion. Ik werd misselijk van Avatar. We hebben die film nooit uitgekeken. Ik wil op een veilige afstand gamen, op een grote TV, in 2D.

3D film en VR zeggen mij dus niks.

Zo zie ik regelmatig race game demo's in VR passeren. Geen enkele VR oplossing kan de acceleratie simuleren van een auto die bvb in 4.X seconden naar 100 gaat. Daar ga je nog steeds the real thing moeten ownen. Of VR games waarbij je vliegt, daar kan je niet ondersteboven vliegen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dit gaat over een nieuwe business om te groeien, dit betekent natuurlijk niet dat Telenet snel zal krimpen. Volledig in lijn met de overname van Woestijnvis en Vier, zodat er nog een extra centje kan verdiend worden met de creatieve formats die daar bedacht worden.
Gaan die 1,8 miljoen Vlaamse gezinnen hun TN Digibox wegdoen omdat ze in Antwerpen een namiddagje kunnen gaan VR-gamen? Ik dacht het niet.

Er gaat pas iets veranderen als er speler op de markt komt die smart tv's uitdeelt bij een internet-only abonnement dat je zelf kan installeren.
Als mensen beseffen dat een Digibox, een reeks bakjes aan de muur en een installateur overbodig is om Vlaamse televisie in 4K-kwaliteit te bekijken, dan is het over en uit voor Telenet en Proximus, dan worden ze opnieuw een domme pijp zoals ze 13 jaar geleden reeds waren.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Graphics zien er dated uit:



en hier ook:
https://www.hln.be/ihln/games/telenet-o ... ~abac3a58/



Ik vond trouwens deze link:

https://press.telenet.be/telenet-signs- ... h-kuleuven
Focus on the impact of 3D television and the viewing experience

- Telenet has today signed a three-year research contract with the Laboratory for Neurophysiology and Psychophysiology of the K.U.Leuven Medical School. Together with the K.U.Leuven, the Mechelen-based company is planning to examine the impact of 3D (television) images on the human brain. The research project, under the leadership of Professor Guy Orban, will focus in particular on the neural processing of 3D images in the human brain using functional imaging. The cooperation between Telenet and the Katholieke Universiteit Leuven (Catholic University of Louvain) was established in the context of the "Digital Wave 2015" plan, an innovation programme launched by Telenet to help Flanders maintain its pioneering role in an environment that is very quickly turning digital.
3D televisie heeft het niet gehaald.

Gaat 3D gaming in VR het wel halen? Ik wil een veilige afstand tussen mij en het spel. Een grote televisie is daarvoor een prima window. Verder zal VR nooit kunnen simuleren waar ik nu al in de praktijk van geniet. Bvb de acceleratie en G krachten van een supersnelle auto. Geen enkele VR racer die ook maar in de buurt komt. Acceleratie kunnen ze niet simuleren met VR.

VR heeft ook andere beperking, bvb probeer onderste boven te vliegen in een VR game, hoe ga je dat overtuigend doen? Tenzij je mechanische hardware hebt zoals in de jaren 90 film The Lawnmower Man. Die past echter niet in de doorsnee huiskamer.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Het begin van het einde? Ik denk het niet na lezing van dit nieuwtje:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/15 ... sche-fict/
Ik vraag me veeleer af waar Medialaan gebleven is?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Een soort cybercafé eigenlijk voor VR? Met 9lives zaten ze al een deel in gaming natuurlijk maar dat verwaarlozen ze zodanig dat ik het vreemd vind dat ze toch brood in games zien :p.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

MClaeys schreef:Een soort cybercafé eigenlijk voor VR? Met 9lives zaten ze al een deel in gaming natuurlijk maar dat verwaarlozen ze zodanig dat ik het vreemd vind dat ze toch brood in games zien :p.
Ik heb de eerste cyberkafees nog meegemaakt. Ze hadden ook een VR helm en hun eigen custom doom level. Dat was in 1995.

Telenet maakt eigenlijk zelf geen games, maar gaat gewoon een level designer inhuren om content aan te maken die bij hun tv serie past, binnen een bestaande framework of engine.

Je kan thuis die levels niet naspelen, gezien je in een ruimte rondloopt. De schaalbaarheid van dit soort speelhallen is natuurlijk niet zo groot, wat gaan ze doen, in elke stad zo'n hall en dan?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

ub4b schreef:Je kan thuis die levels niet naspelen, gezien je in een ruimte rondloopt. De schaalbaarheid van dit soort speelhallen is natuurlijk niet zo groot, wat gaan ze doen, in elke stad zo'n hall en dan?
Oh, mogelijkheden genoeg.
Aan de kust heb je ze nog, de game-plaza's.
Of nog banaler, de kermis.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Game plaza? In mijne tijd was dat gewoon een lunapark! :lol:
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ziet er mij eerder een soort "verontedelde" lasershooting uit. :lol:
Daarbij zit het grote geld tegenwoordig toch in freemium games(waarmee ik niet gezegd heb dat ik daar fan van ben, maar ze hakken wel het meeste geld binnen in verhouding tot de gemaakte kosten).
Lijkt mij dus een doodgeboren kind.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Ze zouden beter dat geld in fiber steken of de klant minder laten betalen maar voor 'games' te maken die waarschijnlijk de meeste eens proberen en stoppen omdat er gewoonweg zo veeeel zijn ...
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”