Ik slaag er niet in om mijn netwerk te configureren met een nieuwe hgw

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Ik ben dus deze persoon

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=52393

Ik heb gebeld met Telenet, vriendelijke mevrouw aan de lijn. Mocht ouwe modem houden, mag de HGW uitproberen en indien niet lukt
teruggaan naar m'n oude modem. Daarom heb ik toch de stap gezet.

De opstelling is nu als volgt:

de hgw deelt ip uit zoals 192.168.0.100 en hoger

poortuitgang 1 hgw naar 5 poort-switch. Op deze switch lan verbindingen naar slaapkamers
uitgang 2 naar lan1 fritz7270
uitgang 3 naar server

Er zijn ook nog 2 wifi printers en een laptop + wat gsm's

Wat is nu het probleem :

Op mijn werkpc kan ik nu niet meer printen, op de pc's die op de switch hangen wel.

mijn werkpc staat in de living. Ik heb deze moeten inpluggen in de fritz, anders kon ik de fritz niet benaderen via de webinterface
pc heeft het ip 192.168.1.100 gekregen

de wlan van fritz heb ik gedisabled, deze van de hgw geenabled. Ik denk dat ik kan bellen via de fritz dus dat werkt al.


Ik heb zo de idruk dat er nu 2 lan's zijn, 1 van 192.168.0.100 tot 255 en 1 van 192.168.1.100 tot 255
m'n pc zit in een ander segment en zo kan ik niet printen.

De oplossing zou zijn 1 lan maken, maar ik weet niet hoe, heb al van alles aangepast, maar niks lukt


In de fritz heb ik 192.168.1.100 al verzet naar 192.168.0.100 maar dan werkt het totaal niet meer.

M'n serverstaat nu rechtstreeks achter de hgw en portforwarding in de hgw en dit werkt, maar Ik zou ook graag de server achter de fritz zetten, niet rechtstreeks op de hgw. Is dit haalbaar? Ik heb dit nu geprobeerd, maar dan werkt het niet meer.

concreet, ik zou willen dat alles elkaar kan benaderen, zowel de fritz als de printers, hierin slaag ik voorlopig niet, of als dit
niet mogelijk is ga ik terug naar een gewone modem gaan, ben al 5 uur bezig, zonde van mijn tijd :evil:


Ik weet niet of mijn probleem duidelijk is, anders vraag maar raak..In elk geval van harte bedankt voor het meedenken.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Het probleem is je fritzbox.

A) dhcp op je fritzbox disablen.
of
B) fritzbox uittrekken en vervangen door een switch, als je hem niet nodig hebt.

Een 2e router met actieve dhcp in je netwerk is vragen om problemen.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Probeer eens met volgende instellingen (is van een 7360 maar de jouwe zou iets gelijkaardigs moeten hebben):
fritz.jpg
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

De oplossing die MaT hierboven aangeeft is inderdaad de enige goede oplossing in jouw geval.

Hiermee krijg je één netwerk, de FritzBox gedraagt zich als een IP Client, je kan de WiFi en de 3 andere LAN poorten van de FritzBox gebruiken, en al jouw apparaten zullen een IP adres krijgen van de HGW (range 192.168.0.100 en hoger).

Het enige opmerking die ik heb, is dat je misschien beter de FritzBox een vast IP adres geeft, in plaats van een dynamisch (laaste pijl). Dan kan je de FritzBox altijd bereiken op dat adres.
Geef aan de FritzBox een adres tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.49 (voorbeeld 192.168.0.10, subnet 255.255.255.0, default gateway en dns 192.168.0.1)

Als je problemen krijgt met (inkomende) Telefonie in deze opstelling (FritzBox als IP Client), kan je volgende setttings aanpassen:
  • - gebruik van een STUN server.
    - portforwarding keep-alive tijd verkorten (Telephony > Line settings).
In deze opstelling kan je FritzBox WLAN en de HGW WLAN samen gebruiken (zelfde SSSID, zelfde paswoord), zodat je jouw WLAN bereik in huis kan vergroten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Mat en Philippe_d Dit is de oplossing. Van harte bedankt !

Ik heb de indruk dat alles nu terug werkt.
Telefonie zal ik moeten ondervinden na enkele telefoontjes de komende week.

Die fritzbox is toch een ingenieus toestel. :-)

Wlan bereik vergroten lukt mij wel niet. Is dat via die repeater functie?

Ik zie wel die telenet netwerken, maar kan ze niet aanklikken. Als ik met de muis erover ga verschijnt "incompatible with the new method for extending transmission range"
Ik zie er ook zoveel, die "direct" vermoed ik dat dat mijn printer is. Maar waarom zie ik 2 wifree en in totaal 4 ?? Ik heb geen directe geburen, signalen
komen zeker van mij...
Knipsel.JPG
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

1 Wifree op 2.4 GHz, het andere op 5 GHz.

Je persoonlijke WIFI z'n 2.4 Ghz staat blijkbaar uit ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

kaarsenbril schreef:Wlan bereik vergroten lukt mij wel niet. Is dat via die repeater functie?
Neen, je moet de FritzBox laten staan als "base station"
En dan in de WLAN settings:
  • - hetzelfde SSSID geven als jouw Telenet HGW (Familie xxx).
    - hetzelfde WLAN paswoord.
    - dezelfde WLAN ecryptie (kies voor WPA2).
    - ander kanaal (kanaal 1 of 6, HGW staat op 11).
PS. In de screenshot hierboven zie ik dat:
  • a) jouw 2.4GHZ en jouw 5GHZ een verschillend SSSID hebben.
    b) jouw 2.4GHz netwerk onbeveiligd is
Dat laatste is ten zeerst af te raden: iedereen kan zomaar op jouw privé netwerk, jouw server, jouw printers ...
Wil je dat echt wel?

Wat betreft SSSID, ben ik wel voorstander om beide netwerken (2.4 GHz en 5 GHZ) hetzelfde SSSID (en paswoord) te geven.
Dan kunnen jouw apparaten zelf kiezen op welk netwerk ze gaan verbinden.
Dat kan je via "Mijn Telenet" instellen.

PS2
Blijkbaar heb je nog een 2de AP verbonden met je netwerk (DIRECT-V8Familie xxx)?
Geef dat ook dezelfde naam/paswoord/encryptie!
Maar zet dit AP op een ander kanaal!
r2504 schreef:1 Wifree op 2.4 GHz, het andere op 5 GHz.
Je persoonlijke WIFI z'n 2.4 Ghz staat blijkbaar uit ?
Zijn persoonlijke WIFI op 2.4 Ghz staat toch aan (lijn 4), kanaal 11, onbeveiligd :oops:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:Zijn persoonlijke WIFI op 2.4 Ghz staat toch aan (lijn 4), kanaal 11, onbeveiligd :oops:
Inderdaad... maar blijkbaar heeft hij ook enkel de 2.4 een andere naam gegeven dan... z'n 5 GHz (eerste lijn) heeft nog de standaard TN naam).
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

@Philippe_d

Ik heb het proberen te doen zoals je voorstelt. Het ziet er nu zo uit :
Knipsel2.JPG
Beveiligen ga ik later eens doen, ik weet niet exact hoe dat werkt en ben bang dat de toestellen niet meer op het netwerk gaan geraken.

Wat mij opvalt is dat Wifree en familie beiden channel 11 gebruiken, storen die niet op elkaar in?

Dan zie ik in de logging continu fouten, hoewel alles naar mijngevoel werkt. Enig idee hoe ik onderstaande kan oplossen?
Knipsel.JPG

Alvast bedankt, zonder jullie had ik het nooit werkende gekregen !!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

kaarsenbril schreef:Wat mij opvalt is dat Wifree en familie beiden channel 11 gebruiken, storen die niet op elkaar in?
Nee, het is namelijk maar één signaal dat twee SSID's heeft.

Staan je FB en HGW trouwens ver van elkaar... anders heeft het totaal geen nut de FB z'n wireless ook te gebruiken.
kaarsenbril schreef:Dan zie ik in de logging continu fouten, hoewel alles naar mijngevoel werkt. Enig idee hoe ik onderstaande kan oplossen?
Heb je een DNS server opgegeven in de FB ?
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Staan je FB en HGW trouwens ver van elkaar.
neen, de toestellen staan bij elkaar
Heb je een DNS server opgegeven in de FB
niet dat ik weet. moet dit? waarvoor dient dit? Wat dien ik waar in te geven? Ik zal het vanavond nog eens bekijken, kan er nu niet bij.

mvg,
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

r2504 schreef: Staan je FB en HGW trouwens ver van elkaar... anders heeft het totaal geen nut de FB z'n wireless ook te gebruiken.
Enigste reden om dit te doen is wanneer de fritz geen 802.11ac aan boord heeft. Anders kan je beter de wifi op de HGW uitschakelen en de features van de fritz gebruiken.
kaarsenbril schreef: Ik heb gebeld met Telenet, vriendelijke mevrouw aan de lijn. Mocht ouwe modem houden, mag de HGW uitproberen en indien niet lukt
teruggaan naar m'n oude modem.
Heeft die vriendelijke mevrouw iets gezegd over het al dan niet gratis zijn van het teruggaan naar de oude modem?
kaarsenbril schreef:M'n serverstaat nu rechtstreeks achter de hgw en portforwarding in de hgw en dit werkt, maar Ik zou ook graag de server achter de fritz zetten, niet rechtstreeks op de hgw.
Waarom wil je de server liever op de fritz hebben?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:Enigste reden om dit te doen is wanneer de fritz geen 802.11ac aan boord heeft. Anders kan je beter de wifi op de HGW uitschakelen en de features van de fritz gebruiken.
Aangezien de FB geen 802.11ac heeft kan hij beter z'n WIFI uitzetten (en die van de HGW gebruiken).
kaarsenbril schreef:Ik heb gebeld met Telenet, vriendelijke mevrouw aan de lijn. Mocht ouwe modem houden, mag de HGW uitproberen en indien niet lukt teruggaan naar m'n oude modem.
Niemand op de helpdesk gaat zoiets vertellen... of mag zoiets vertellen volgens mij.
kaarsenbril schreef:M'n serverstaat nu rechtstreeks achter de hgw en portforwarding in de hgw en dit werkt, maar Ik zou ook graag de server achter de fritz zetten, niet rechtstreeks op de hgw.
Laat het dan daar staan... achter je FB gaat trouwens niet in je huidige setup (en anders ook niet zonder dubbele NAT).
Winnie
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 apr 2018, 21:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

kaarsenbril schreef: Beveiligen ga ik later eens doen, ik weet niet exact hoe dat werkt en ben bang dat de toestellen niet meer op het netwerk gaan geraken
:bang:

Meen je dit nu echt?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

kaarsenbril schreef:
Heb je een DNS server opgegeven in de FB
niet dat ik weet. moet dit? waarvoor dient dit? Wat dien ik waar in te geven?
Jouw FritzBox staat nu als "IP Client" achter jouw Telenet HGW, en je hebt je FritzBox een cast IP adres geven, juist?
Dan moet je daar ook alles invullen (gateway en dns):
screenshot_331.png
kaarsenbril schreef:M'n serverstaat nu rechtstreeks achter de hgw en portforwarding in de hgw en dit werkt, maar Ik zou ook graag de server achter de fritz zetten, niet rechtstreeks op de hgw.
In jouw huidige opstelling (FritzBox als IP Client) heb je één netwerk: het maakt dus absoluut niets uit waar je server hangt: rechtstreeks op de HGW, of op één van de poorten van de FritzBox. Alle poorten zijn gelijk, de FritzBox is in deze een switch.
De IP adressen worden door de HGW uitgedeeld, de portforwarding wordt door de HGW geregeld.

Gezien je een FritzBox 7270 gebruikt, die geen gigabit poorten heeft, kan je de server beter aansluiten op de HGW.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Hallo,

nog even melden dat alles perfect werkt.
Geen foutmeldingen meer in de Fritz.
Dank zij de tip van Philippe : Secondary dns server moest op 0.0.0.0 staan, had hem ook op 192.168.0.1 gezet, was fout .

Ondertussen heb ik op jullie aanraden de wlan beveiliging ook ingeschakeld. dit werkt ook perfect.

Al bij al een geslaagde operatie, Het draait minstens even vlot als vroeger, ik heb zelfs de indruk vlotter... heb er wifree bij en een viertal gbitpoorten, die meer dan welkom zijn, want ik kwam er niet meer met m'n 5 poort-switch :)

Ik stond er niet bij stil maar het is bijna beanstigend hoe mijn klein netwerkje zich heeft uitgebreid de laatste jaren : 1 fritzbox om te bellen,
1 switch,1 server, 2 printers, 4 smartphones, 1 camera, 2 vaste pc's en 2 laptops...

Aan iedereen (en in het bijzonder aan Philippe en Mat) mijn welgemeende dank, zonder jullie was dit niet mogelijk geweest !!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

kaarsenbril schreef:Geen foutmeldingen meer in de Fritz.
Dank zij de tip van Philippe : Secondary dns server moest op 0.0.0.0 staan, had hem ook op 192.168.0.1 gezet, was fout .
Het heeft weinig zin maar op zich is het niet fout en het mag al zeker geen fouten geven.
Winnie
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 apr 2018, 21:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Best neem je als secundairy dns een bestaande dns (bvb opendns, google, cloudflare,...) dan verspreid je de aanvragen over de 2 opgegeven diensten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dat is iets dat je niet weet… sommige implementaties nemen namelijk pas de tweede DNS als de eerste down is, andere doen dan weer round-robin.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef: Wat betreft SSSID, ben ik wel voorstander om beide netwerken (2.4 GHz en 5 GHZ) hetzelfde SSSID (en paswoord) te geven.
Dan kunnen jouw apparaten zelf kiezen op welk netwerk ze gaan verbinden./
Je wil echt niet weten bij hoeveel mensen ik dit al terug heb moeten splitsen omdat het problemen gaf met hun 2.4Ghz only wifi kaart.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

of met dualband kaarten maar waar het OS toch altijd naar de 2.4ssid gaat omdat die net iets betere ontvangst heeft, terwijl de snelheid op de 5ghz toch veel hoger ligt - zelfs met de lagere signaalsterkte...

K zie het zelf ook liever gesplitst in 2 ssid's...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

iceke schreef:omdat het problemen gaf met hun 2.4Ghz only wifi kaart.
Dat is wel bizar want die kaart ziet natuurlijk het 5 Ghz signaal niet en kan er dus ook geen last van hebben.

Het probleem dat Flashblue aangeeft is klassiek.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

't is bizar, maar telkens ik het splits zijn de problemen opgelost (zowel op de witte als op de zwarte modem heb ik dit al voorbij zien komen)
De 5Ghz afzetten werkt ook, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, ik dacht eerst dat het aan een overaanbod van wifi signalen in de buurt was, maar heb dit ook al voorgehad in huizen waar geen enkel signaal stoort.
De signaal kwaliteit heeft er ook niks met dit probleem te maken... ik ga eens beginnen opschrijven welke chip er op die wifi kaartjes zit, want ik heb zo een bruin vermoeden dat het weer enkel bij 1 fabrikant is dat het probleem zich voordoet :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”