Hoofdbreker probleem

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
SyncBE
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 jan 2018, 09:20
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Beste,

Telenet is hier vandaag komen installeren en hij en heeft het probleem van zijn leven gehad dat hij ondertussen nog aan het na denken is vrees ik. Mocht hij dit lezen weet hij meteen wie ik ben. Het zit als volgt, ik heb ingebouwde powerlines in mijn appartement en dat zijn gigabit poorten.
Als ik pc rechtstreeks van de muur in mijn gigabit poort steek van mijn pc haal ik max 100 en leest hij ook maar 100 uit.
Steken we de acces point van Telenet tussen dan leest hij 1 gigabit uit.

Nu wie komt hier met het verlossend antwoord dat mijn powerline enkel 1 gigabit snelheid heeft als hij verbonden is met de acces point ?

Voor mensen die het niet zouden begrijpen.

Powerline verbonden met acces point en acces point met kabel verbonden naar pc = 1 gigabit
Powerline rechtstreeks verbinden met mijn pc = 100 mbit.

Breek jullie hoofd er maar op los, ben er zelf ook al paar uur aan het denken hoe dit komt.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

jouw pc of powerline heeft geen autoswitching functionaliteit en jullie hebben A & B door elkaar gebruikt?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kabels gechecked? PC staat op autonegotiate?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
SyncBE
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 jan 2018, 09:20
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Wat hebben we getest en heb het nu nog eens getest.

Kabel van pc naar powerline is 100 mbit dat hij aangeeft op pc en allemaal met de zelfde kabel getest een nieuwe.
Nieuwe utp kopje gehangen van waar de utp kabel binnen komt.

Wat moet ik nog testen, ik heb 2 powerlines ingebouwd in men appartement ( nog 1 in de slaapkamer, daar weet ik nu niet dat hij 100 of 1000 heeft want dit zou ik moeten kunnen testen op een of andere manier )
De acces point staat nu in de woonkamer.

Het is gewoon grappig dat ik 100 krijg rechtstreeks en vanaf ik de acces point er tussen steekt dat die powerline ineens magisch 1gigabit internet er door laat gaan maar rechtstreeks 100.

edit die autonegotiate ga ik eens bekijken.
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Zijn we zeker over de terminologie hier?
Is de "access point" geen switch?

Eerste indruk is: je powerlines hebben 100mbit poorten. Als je je PC er op aansluit zie je dus 100Mbit. Zet je er een switch tussen ("access point") dan zal de verbinding tussen powerline en switch/access point 100Mbit zijn, maar naar de PC toe is dat 1Gbit. De PC ziet niet met welke snelheid de access point/switch verbonden is met de powerlines, enkel de eigen connectie.

Edit: wat zijn 'ingebouwde powerlines' eigenlijk? Lijkt me handiger om netwerkkabels in te bouwen dan ingebouwde powerlines.
SyncBE
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 jan 2018, 09:20
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

TimoLimo schreef:Zijn we zeker over de terminologie hier?
Is de "access point" geen switch?

Eerste indruk is: je powerlines hebben 100mbit poorten. Als je je PC er op aansluit zie je dus 100Mbit. Zet je er een switch tussen ("access point") dan zal de verbinding tussen powerline en switch/access point 100Mbit zijn, maar naar de PC toe is dat 1Gbit. De PC ziet niet met welke snelheid de access point/switch verbonden is met de powerlines, enkel de eigen connectie.

Edit: wat zijn 'ingebouwde powerlines' eigenlijk? Lijkt me handiger om netwerkkabels in te bouwen dan ingebouwde powerlines.
Het is een acces point van Telenet heb de doos hier voor me liggen.
Als ik speedtest rechtstreeks in de muur haal ik 80 doe ik het via de acces point haal ik 190.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Welke powerlines zijn het ?
SyncBE
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 jan 2018, 09:20
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

mailracer schreef:Welke powerlines zijn het ?
Het zijn ingebouwde net nog wat testen gedaan en denk de oorzaak gevonden te hebben denk ik

Heb een 40 meter kabel getrokken van de andere powerline naar pc en hier haal ik 190 op snelheid.
Die zelfde kabel genomen in de woonkamer en haal terug 190.
Dus vermoeden dat die ene kabel gewoon slecht was, als ik die kabel rechtstreeks in de muur steek haal ik 100 met die kabel, steek ik die kabel in acces point dan haal ik 1 gigabit.

Denk dat dan die ene kabel moet zijn geweest ?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

1 kapot paar in je kabel kan al genoeg zijn...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik vrees dat de grootste hoofdbreker jouw uitleg is :wink: .
Ik snap gewoon *niets* van wat jij probeert uit te leggen, sorry :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Het inbouwdoosje kan dan ook de schuldige zijn. Het zou kunnen dat een paar veertjes te diep zitten en de contactpunten van de ene kabel verder uitzitten dan een andere.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Wel een mooie hoofdbreker. Ik snap er ook niks van.
De ene keer haal je 80, dan 100, dan 190, en dan weer 1 'gigabit'.
Waar haal je wat en met wat haal je wat?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Onbegrijpelijke die vraag.
Nog nooit heb ik gehoord van een ingebouwde powerline... Waar kan je die kopen?
Zou het een ingebouwde netwerkaansluiting kunnen zijn? Installateur van de aansluiting kan deze testen met een netwerkkabeltester.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Maak eventueel eens een foto van zo'n 'ingebouwde' powerline.
PHENOM
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 18 sep 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Sylvester schreef:Wel een mooie hoofdbreker. Ik snap er ook niks van.
De ene keer haal je 80, dan 100, dan 190, en dan weer 1 'gigabit'.
Waar haal je wat en met wat haal je wat?
Die 100 & 1 Gigabit zijn waarschijnlijk wat hij in zijn netwerkadapter eigenschappen te zien krijgt.
De 80 & 190 zijn effectieve speedtesten die hij heeft uitgevoerd. Lijkt mij de enige logische verklaring :???:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik denk dat het probleem opgelost is door een patchkabel te vervangen. Is het dan nog nodig over de TS zijn uitleg te discussiëren ?

Een foto van die powerlines is wel welkom trouwens. Ik weet niet wat ik er me bij moet voorstellen. Maar ik denk dat het outlets zijn met een ftp kabel tussen.
SyncBE
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 jan 2018, 09:20
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Ik noem het powerlines omdat de utp aansluiting in de muur zit samen met de coax verbinding.
In mijn berging komt de kabel toe van het internet als ik die in de router steek heb ik in die bakjes in de muur internet.
Afbeelding

Combi contact doos noemt dit blijkbaar als ik het correct heb.
En voor de mensen die de vraag niet snapten.

de kabel komt uit die combi doos dus internet kabel en die gaat in mijn pc dan haal ik 100 mbit.
Steek ik die kabel van uit de muur dus die combi doos in de acces point en verbind ik mijn pc met de kabel via de acces point ( witte van Telenet ) Dan haalde ik 1 gigabit. En hebben het allemaal met de zelfde kabel getest dus die dat 100 aangaf rechtstreeks in de muur en in de acces point gaf die kabel dan 1 gigabit.

Nu heb het allemaal zelf opgelost, het enige dat ik kan denken is dat die kabel niet goed was. Telenet had die kabel mij gegeven en was net nieuw uit de doos. Ondertussen elke kabel getest ook op mijn gigabit switch en was ook 1 defect dus alles is nu vernieuwd en werkt hoe het moet.


En ik heb het inderdaad over mijn netwerk adapter in mijn pc die 100 en 1 gigabit aangeeft.
Bij 100 krag ik max 80 download en bij 1 gigabit 190.

Bij deze is het opgelost.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Hmmm, denk dat UB of TS een probleem met NTP heeft, want volgens mij moest dit op 01/04 gepost zijn ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Het is dus geen powerline.
Zo kunnen we een en ander al beter begrijpen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hopelijk heb je niet extra betaald voor je appartement met 'ingebouwde powerlines' ... :banana:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Er bestaat veel verschil in kwaliteit van patchkabel, en ook als je merken combineert, kan er al eens iets slecht contact maken. Meermaals op het werk voorgehad dat een patchkabel uit de verpakking slecht was in combinatie van bepaald type outlets.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

mailracer schreef:Ik denk dat het probleem opgelost is door een patchkabel te vervangen. Is het dan nog nodig over de TS zijn uitleg te discussiëren ?
blijkbaar wel, zoals blijkt uit de antwoorden. Iedereen zat met de prangende vraag wat die 'ingebouwde' powerlines dan zijn.

Nu is het topic volledig 'opgehelderd' en zijn alle mysteries opgelost
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

SyncBE schreef:Ik noem het powerlines omdat de utp aansluiting in de muur zit samen met de coax verbinding.
Het zou natuurlijk wel helpen van de juiste terminologie te gebruiken ipv wat jij de zaken noemt :).
Powerline: het woordje 'power' geeft het al een beetje weg eigenlijk, is een systeem om een netwerkverbinding te maken via je elektriciteitsnet. Dat gebeurt met adaptors die je in een stopcontact steekt.

Wat jij hebt, heeft dus in de verste verte niets met powerlines te maken, en vandaar dat we dus de vraag ook maar half begrepen.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”