modem only omruilen voor wifirouter/modem

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Als ik mijn modem only inwissel voor de wifi modem/router bij Telenet,zou ik dan nog alles goed kunnen beheren?
Ik heb enkel nodig portforwarding en dyn dns (kunnen instellen in de router)daar ik een server heb die een aantal mensen kunnen benaderen indien nodig. Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Port forwarding gaat perfect en super makkelijk met de telenet router.

dyndns kan je eventueel in je server opzetten. aan de hand van een klein programmatje
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

je kan idd nog wel wat beheren, maar of je dat goed kan ????
Je zal steeds via het telenet portaal moeten gaan en soms zullen de wijzigingen niet direct actief zijn. Ik zou het dus niet doen.

Wat is de reden van je denkpiste om naar deze modem/router te willen overschakelen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

mailracer schreef:Je zal steeds via het telenet portaal moeten gaan en soms zullen de wijzigingen niet direct actief zijn.
Als je natuurlijk 37 keer per dag je port forwarding aanpast (en geen 5 minuten kan wachten)... maar een normale gebruiker doet dat misschien één keer per jaar ?

Je kan trouwens je server in de DMZ zetten.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

r2504 schreef:maar een normale gebruiker doet dat misschien één keer per jaar ?
of mss helemaal niet, maar of je dat nu nooit doet, een paar keer per jaar of ......., ik zou dit als een nadeel beschouwen. Zeker in het begin als je van een eigen router overstapt naar een modem/router, dan kan het in het begin frustrerend zijn dat je het niet direct werkende krijgt zoals je het wil.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

ai ai ai
Disme
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jul 2010, 11:28

Ik meen me te herinneren dat ik vroeger in de Telenet modem/router geen vaste IP-adressen kon uitdelen gebaseerd op het MAC-adress van die toestellen in kwestie en op gezette tijdstippen, na reboot van de modem en dergelijke er andere interne IP-adressen werden uitgedeeld.

Als dat nog steeds het geval is dan zou ik niet overschakelen. Een beetje een deftige eigen router 'trumps' die all-in oplossing anytime. :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sylvester schreef:ai ai ai
Inderdaad... weer de zoveelste modem-only/HGW discussie... feit is en blijft dat een HGW voldoet voor 99% van de consumenten.

En die 1% weet heus wel of hij een modem-only nodig heeft of niet... als je dat al moet komen vragen is het antwoord eigenlijk nee.

Van mij mag hier een slot op.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Disme schreef:Ik meen me te herinneren dat ik vroeger in de Telenet modem/router geen vaste IP-adressen kon uitdelen gebaseerd op het MAC-adress van die toestellen in kwestie en op gezette tijdstippen, na reboot van de modem en dergelijke er andere interne IP-adressen werden uitgedeeld.
Dat is nog steeds zo; de router deelt adressen boven de .100 uit. Ik heb alleen maar vaste adressen nodig voor niet-mobiele toestellen (printserver, NAS,...) en die kan je een statisch IP onder de 100 geven.
Ik had indertijd een fixed DHCP-adres geconfigureerd voor al mijn apparaten in huis. Ik doe dat al jaren niet meer want het had eigenlijk geen enkel voordeel.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

r2504 schreef:
Sylvester schreef:ai ai ai
Inderdaad... weer de zoveelste modem-only/HGW discussie... feit is en blijft dat een HGW voldoet voor 99% van de consumenten.

En die 1% weet heus wel of hij een modem-only nodig heeft of niet... als je dat al moet komen vragen is het antwoord eigenlijk nee.

Van mij mag hier een slot op.
Kunnen we niet gewoon kaarsenbril laten oordelen of hij wil veranderen op basis van wat jij of ik als een mogelijk probleem beschouwen. Als we nu eens antwoord zouden krijgen op de volgende vraag :
mailracer schreef:Wat is de reden van je denkpiste om naar deze modem/router te willen overschakelen.
dan kunnen we achterhalen of hij bij die 1 procent zit, of niet.

In dit topic is het zo dat de TS al een modem-only heeft met een eigen router (denk ik) en dat hij naar een alles in 1 bakje wil om een voor mij onbekende reden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

mailracer schreef:Kunnen we niet gewoon kaarsenbril laten oordelen of hij wil veranderen op basis van wat jij of ik als een mogelijk probleem beschouwen.
Al die dingen zijn al minstens 100 keer gespost en beantwoord op Userbase... misschien moet hij gewoon even zoeken dan.

De antwoorden die volgen zijn toch maar weinig objectief... oa. Raf1 zal tegen iedereen zeggen dat hij een modem-only nodig heeft.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

SpecialK schreef: Dat is nog steeds zo; de router deelt adressen boven de .100 uit. Ik heb alleen maar vaste adressen nodig voor niet-mobiele toestellen (printserver, NAS,...) en die kan je een statisch IP onder de 100 geven.
Ik prefereer toch om DHCP reservation toe te passen ipv statische IP's te gebruiken:
  • Ik heb een mooi overzicht van alle 'vaste' IP adressen en beheer ze op 1 en dezelfde plek ipv in elk toestel zijn eigen interface te moeten zoeken hoe en waar.
  • Voor sommige toestellen is het niet of moeilijk mogelijk om een statisch IP in te stellen (sommige mediaspelers bijv.)
  • Moet ik een toestel eens resetten heeft dat geen gevolgen voor het IP adres.
  • Voor speelgoedjes als de raspberry pi is een vast IP zeker aangeraden maar gebruik/test ik teveel images om het telkens opnieuw in te stellen of uit te zoeken wat het IP is.
SpecialK schreef:Ik had indertijd een fixed DHCP-adres geconfigureerd voor al mijn apparaten in huis. Ik doe dat al jaren niet meer want het had eigenlijk geen enkel voordeel.
Soms zijn er nog redenen te vinden hoor. Zo krijg je in pi-hole voor sommige dingen statistieken voorgeschotelt op basis van IP-adres ipv MAC of hostnaam. Dan is het wel makkelijk om herkenbare IP's te hebben voor de meeste toestellen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Misschien moeten we de TS eerst eens laten uitleggen waarom hij wil omschakelen naar een HGW. Misschien kunnen we hem dan doelgerichter helpen? Ja toch?

Even dit : ik ben een tijd geleden zelf ook geswitcht naar een modem only, ondanks voorstander van een HGW.
Het is zo dat de HGW voor de meeste klanten toereikend is. De eenvoud, minder kastjes, minder verbruik enz.. Het is wel gekend waarom.
Nadelen ook.
Als je vanalles wil knutselen loop je al snel tegen de beperkingen van de HGW aan. Vandaar dat ik ben overgeschakeld.
Het enige probleem is dat Telenet er moeilijk over doet en zelfs geld voor vraagt. Als het aantal IP's het (enige) probleem is, kan men er wel een mouw aanpassen.

edit > Telenet doet er moeilijk over om van HGW naar gewone modem te gaan. Andersom niet.
Laatst gewijzigd door Sylvester 02 apr 2018, 07:03, in totaal 1 gewijzigd.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Hallo,
Ja, 2 redenen

Er zou een bakje wegvallen (minder stroomverbruik)
Ik zou een homespot kunnen opzetten waarvan bezoekers kunnen gebruik maken
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

kaarsenbril schreef:Als ik mijn modem only inwissel voor de wifi modem/router bij Telenet,zou ik dan nog alles goed kunnen beheren?
Neen, je kan dyn dns niet meer instellen en de uptime van de webinterface op https://mijn.telenet.be is vele malen lager dan de webinterface van je eigen Wifi-router.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Neen, je kan dyn dns niet meer instellen
Aangezien hij spreekt van een eigen server kan hij dat perfect vanaf daar... non argument dus.
raf1 schreef:en de uptime van de webinterface op https://mijn.telenet.be is vele malen lager dan de webinterface van je eigen Wifi-router.
En hoe vaak heb je dat nodig... non argument dus.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Garpenlov schreef:Port forwarding gaat perfect en super makkelijk met de telenet router.
Als het werkt, meestal kreeg ik een soa error en een error als ik dingen wegdeed en probeerde op te slaan.
Ik was daar soms wel 5 minuten mee bezig voor 1 regel aan te maken of te verwijderen.
kaarsenbril schreef:Ik heb enkel nodig portforwarding en dyn dns (kunnen instellen in de router)daar ik een server heb die een aantal mensen kunnen benaderen indien nodig. Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?
De Telenet router heeft geen DynDNS, als gastnetwerk zou je ook een ander WiFi netwerk kunnen maken.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

kaarsenbril schreef: Ik zou een homespot kunnen opzetten waarvan bezoekers kunnen gebruik maken
Die functie heet "gastnetwerk" in de handleiding van je huidige router. Dat werkt meteen ook voor bezoekers die géén Telenet-klant zijn.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

r2504 schreef: Aangezien hij spreekt van een eigen server kan hij dat perfect vanaf daar... non argument dus.
Dat iets kan wil nog niet zeggen dat het een goede of de ideale oplossing is. Wat voor server heeft hij en wat doet hij ermee? Heeft hij de kennis wel om DDNS op de server in te stellen?
Blijkbaar ben je te lomp om te donderen als je komt vragen of je een modem-only of HGW nodig hebt en moet je maar standaard de HGW kiezen, maar zou je tegelijk perfect in staat zijn om workarrounds ineen te knutselen voor de beperkingen van diezelfde HGW te omzeilen.
Non-argument dus.
r2504 schreef:
raf1 schreef:en de uptime van de webinterface op https://mijn.telenet.be is vele malen lager dan de webinterface van je eigen Wifi-router.
En hoe vaak heb je dat nodig... non argument dus.
Jouw mening. Sommigen hier en ikzelf vinden dat vervelend, hoe weinig je het ook nodig hebt.
Non-argument dus.


Daarnaast komt het belangrijkste argument hier van datakiller: bugs en miserie die je zelf niet in de hand hebt. Soms gaat het goed, andere keren werkt het niet of slecht. Als ik een server heb die bereikbaar moet zijn zou ik niet het risico willen lopen dat telenet iets verprutst of slechte instellingen pusht of de boel reset bij een update, en de server plots niet bereikbaar is.

Een wifi-netwerk voor de gasten kan elke moderne draadloze router of accesspoint en meteen voor iedereen ipv enkel telenetklanten.

Blijft er nog 1 argument voor over en dat is stroomverbruik. En dat is subjectief want ik heb hier nog geen cijfers gezien hoeveel een modem-only en HGW verbruiken.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Hier gaan we weer..
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:En hoe vaak heb je dat nodig...
Dat kan je op voorhand niet voorspellen. Logischerwijs kies je dan de oplossing met de hoogste uptime.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

kaarsenbril schreef:Hallo,
Ja, 2 redenen

Er zou een bakje wegvallen (minder stroomverbruik)
Ik zou een homespot kunnen opzetten waarvan bezoekers kunnen gebruik maken
is dat minder stroomverbruik zo belangrijk voor je dat je dat gaat zoeken bij een apparaatjes-van enkel wattages ? Zijn mss andere manieren om stroom te besparen denk ik dan. Zelf stel ik me de vraag hoeveel verbruik je dan terugverdient hebt als je overstapt op een bakje minder.

Die homespot ? Moet die echt van Telenet komen ? Je kan mss in je huidige router een gastnetwerk opstellen. Het enige nadeel is dat het van je dataverbruik afgaat.

Als je overstapt naar een combi-toestel, dan zal een dyndns account via je router niet meer mogelijk zijn, en zal je hier een oplossing moeten voor zoeken. Je spreekt zelfs aan in je openingspost dat het nu via router gaat. Welke router heb je eigenlijk ?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:
raf1 schreef:en de uptime van de webinterface op https://mijn.telenet.be is vele malen lager dan de webinterface van je eigen Wifi-router.
En hoe vaak heb je dat nodig... non argument dus.
Ik ging me hierbuiten houden, maar deze slaat toch alles.
Het hoeft maar 1 (een, one, un, uno) keer down te zijn wanneer je het nodig hebt, om al een probleem te vormen.

Voor de rest is het pure voorkeur van persoon tot persoon, en kan ik de OP zijn prioriteiten moeilijk inschatten.
Een homespot kan leuk zijn, maar je kan even snel voor gasten een guest network maken op ongeveer elke ietwat fatsoenlijke router.

De telenet router kan iirc geen port forwarding doen naar een andere poort.
Maw als het pakketje op bv port 80 binnenkomt, dan forward hij het ook naar port 80 en niks anders.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

ITnetadmin schreef:De telenet router kan iirc geen port forwarding doen naar een andere poort.
Nu dat je dit zegt, portforwarding naar een virtuele machine (VM) werkt ook niet, wat met een eigen router zonder problemen werkt.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het maakt het alleszins tot miserie wanneer je services hebt die niet of moeilijk van port te wijzigen zijn, en je hebt er meer dan 1 draaien op aparte PCs. Anders kan je dat gewoon port redirecten tijdens de forward, maar bij een telenet router dus niet.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Toen ik de all-in-one had moest ik een reverse proxy opzetten om een VM toegankelijk te maken van buitenaf omdat de Telenet router niet mee wou werken.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

datakiller schreef:Als het werkt, meestal kreeg ik een soa error en een error als ik dingen wegdeed en probeerde op te slaan.
Als je SOA's krijgt ben je volgens mij met andere dingen bezig :lol:
MaT schreef:Dat iets kan wil nog niet zeggen dat het een goede of de ideale oplossing is. Wat voor server heeft hij en wat doet hij ermee? Heeft hij de kennis wel om DDNS op de server in te stellen?
Veel kans dat je een eigen router koopt dat die geen ondersteuning heeft voor jou DDNS server... met een DDNS client heb je al die problemen niet.

Een DDNS client kan je trouwens bezwaarlijk een workaround noemen... vroeger had je niet anders.
ITnetadmin schreef:Het hoeft maar 1 (een, one, un, uno) keer down te zijn wanneer je het nodig hebt, om al een probleem te vormen.
Natuurlijk... want een port-forwarding instelling is zooooo kritisch voor een consument dat je leven ervan afhangt... lukt het niet dan doe je het toch de volgende dag ? Als ik jullie hoor runnen jullie van thuis uit precies allemaal een multinational met de meest complexe netwerk setup.
ITnetadmin schreef:Blijft er nog 1 argument voor over en dat is stroomverbruik. En dat is subjectief want ik heb hier nog geen cijfers gezien hoeveel een modem-only en HGW verbruiken.
Raar dat iets wat niet in je eigen kraam past meteen subjectief is... een modem-only versus een HGW zal echt niet veel verschil maken in verbruik maar je moet steeds je eigen router meerekenen aangezien dit een EXTRA toestel is (los van het feit dat je ook nog eens de aankoop moet betalen en af en toe vervangen omdat het verouderd is).

Een Netgear R7000 om maar een voorbeeld te nemen verbruikt max. 33.92 W ... da's ongeveer 60 euro per jaar extra.
ITnetadmin schreef:Voor de rest is het pure voorkeur van persoon tot persoon
Daarom dat het absurd is dat sommige hier meteen de modem-only beginnen roepen zonder objectieve criteria of andere factoren zoals Mijn Telenet opblazen alsof het nooit zou werken (oh drama).
datakiller schreef:Nu dat je dit zegt, portforwarding naar een virtuele machine (VM) werkt ook niet, wat met een eigen router zonder problemen werkt.
Wat is dit nu weer voor nonsens... port forwarding is puur op basis van IP-adres... of dat aan een VM hangt of niet maakt totaal niets uit.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Het hoeft maar 1 (een, one, un, uno) keer down te zijn wanneer je het nodig hebt, om al een probleem te vormen.
Natuurlijk... want een port-forwarding instelling is zooooo kritisch voor een consument dat je leven ervan afhangt... lukt het niet dan doe je het toch de volgende dag ? Als ik jullie hoor runnen jullie van thuis uit precies allemaal een multinational met de meest complexe netwerk setup.
Het is simpel: de manier van werken van telenet met een homepage ipv een webgui is uniek en totaal absurd.
Komt erbij dat je het ding net nodig hebt wanneer het plat ligt: nl om te kijken waar het probleem zit bij een slechte verbinding.
Verder is een config in webgui direct actief of na een reboot, terwijl je hier ettelijke minuten moet wachten.
Kammenischele dat jij dat geen issue vindt, het is wel zo.
r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Blijft er nog 1 argument voor over en dat is stroomverbruik. En dat is subjectief want ik heb hier nog geen cijfers gezien hoeveel een modem-only en HGW verbruiken.
Dat is alleszins geen citaat van mij ;-)
r2504 schreef:Daarom dat het absurd is dat sommige hier meteen de modem-only beginnen roepen zonder objectieve criteria of andere factoren zoals Mijn Telenet opblazen alsof het nooit zou werken (oh drama).
Ik zie jou hier alleszins exact hetzelfde doen, maar dan "hgw" ipv "modem only".

Ik hou het graag neutraal op technische aspecten, maar van zodra iemand die aspecten afdoet als "non argumenten" of "onbelangrijk", heb ik er ook genoeg van.
Wat ik neutraal vind zie jij als pure modem pushing (omdat de modem only nu eenmaal technisch superieur is), en iedereen die hier durft de vraag te stellen wat ze best gebruiken wordt direct tot de "hgw" groep veroordeeld wegens "niet slim genoeg om het zelf uit te vissen dus heeft niks aan een modem".
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Ik zie jou hier alleszins exact hetzelfde doen, maar dan "hgw" ipv "modem only".
Het verschil is dat ik beweer dat 99% met een HGW prima z'n ding kan doen... als ik jullie moet geloven heeft 99% een modem-only nodig en dat is compleet van de pot gerukt :bang:

Tevens ben ik van mening dat die 1% zelf wel kan bepalen waarom hij/zij het nodig heeft... terwijl jullie in plaats van die 99% beslissen waarom ze het wel nodig hebben.

En nu terug wachten op het eerstvolgende topic waar meteen een modem-only gepromoot wordt zonder verdere info.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

r2504 schreef:Wat is dit nu weer voor nonsens... port forwarding is puur op basis van IP-adres... of dat aan een VM hangt of niet maakt totaal niets uit.
Vraag dat aan Telenet, heb jij het al getest? Bij Telenet is alles mogelijk :P hier was niets verranderd bij de overstap all-in-one -> modem-only en het werkt opeens met een eigen router.
r2504 schreef:Als je SOA's krijgt ben je volgens mij met andere dingen bezig :lol:
Het stond nog in mijn zoekgeschiedenis, deze error dus:
Edit: voordat de volgende reactie is "hebben ze al lang opgelost" vorig jaar kreeg ik de error nog (2017) op meerdere all-in-one's.

Afbeelding
Afbeelding
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

r2504 schreef: Veel kans dat je een eigen router koopt dat die geen ondersteuning heeft voor jou DDNS server... met een DDNS client heb je al die problemen niet.
Mogelijks, maar:
  • De TS heeft nu alles werkende dus heeft wel de ondersteuning voor zijn DDNS service.
  • Bij aankoop van een nieuwe router kan je dat nakijken of vragen op een forum.
  • Zelfs als je een router gekocht hebt en achteraf ontdekt dat jouw service er niet bij staat (ook geen custom optie) dan zou je kunnen switchen van service wil je perse de client in de router zelf gebruiken. Je hebt dus nog opties die je bij een HGW niet hebt.
r2504 schreef:Raar dat iets wat niet in je eigen kraam past meteen subjectief is...
Ok dan, cijfers graag.
Verbruik van een modem-only idle en onder load.
Verbruik van een HGW idle, onder load via UTP en onder load via wifi.

Ik heb er geen, nog nooit zien passeren en zelf kan ik het uiteraard niet testen. Dus er gewoon vanuit gaan dat je €60/jaar bespaart met een HGW ten opzichte van modem-only omdat dat in jouw kraam past is wel objectief?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:Je hebt dus nog opties die je bij een HGW niet hebt.
Je gaat mij niet horen vertellen dat je met een HGW meer kan... wel dat er maar een klein percentage mensen ECHT de behoefte heeft aan een MO (modem only).
MaT schreef:Ok dan, cijfers graag.
Die mag jij leveren... of wacht, jij was zelfs nog niet eens klant van Telenet ?

Maar nogmaals... ik heb geen zin meer in deze discussie, MO is toch het magische antwoord op iedere vraag betreffende dit onderwerp.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Beste mensen, Ik heb alles hier aandachtig gelezen. Ten eerste wist ik niet dat dit hier zo een gevoelig item was, ten tweede ben ik
er echt nog niet uit wat ik ga doen.

Ik was wel nog vergeten te vertellen dat mijn huidige router een fritzbox is en wij hier ook mee telefoneren. Eigenlijk heb ik dat bakje dan toch nog verder nodig om te kunnen bellen, dus elektriciteit zal ik niet besparen.

Ik had wel graag die homespotfunctionaliteit gehad...

Is een oplossing die wifi modem router van Telenet en de fritz erachter ??? Gaat die dyn updater in de fritz nog werken? Zou ik nog kunnen bellen..?


Zou ik eentje kunnen lenen in een Telenetwinkel en er eens mee uittesten, of is dit geen optie bij Telenet???

We leven toch in een moeilijke ingewikkelde wereld....
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

De fritzbox zal dan zijn "WAN" IP aangeven, wat dus in de locale range zal liggen en dus niet zal werken, bellen (VoIP) kan je waarschijnlijk wel nog.

voor de rest zou ik een eigen gastnetwerk maken en geen Telenet WiFree, WiFree heeft een limiet van gebruikers per hotspot, dat ligt op 4 dacht ik.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

r2504 schreef:Je gaat mij niet horen vertellen dat je met een HGW meer kan... wel dat er maar een klein percentage mensen ECHT de behoefte heeft aan een MO (modem only).
En als je DDNS in de router wil ipv een client op een server, geen vertraging in instellingen,dat telenet zelf geen probleem vormt met instellingen,... dan is er dus een behoefte, waarbij de TS zelf zal uitmaken of het de moeite is of niet.
r2504 schreef:Die mag jij leveren... of wacht, jij was zelfs nog niet eens klant van Telenet ?
Ik zeg net dat ik ze niet heb en nog nooit gezien heb. Dat lijkt me iets objectiever dan een bakbeest van een router uit te zoeken om je daarop te baseren. Wat mijn relatie met telenet daarbij komt doen is me een raadsel, en je hebt het trouwens mis ook...
kaarsenbril schreef:Ik was wel nog vergeten te vertellen dat mijn huidige router een fritzbox is en wij hier ook mee telefoneren. Eigenlijk heb ik dat bakje dan toch nog verder nodig om te kunnen bellen, dus elektriciteit zal ik niet besparen.
Dat heeft inderdaad weinig zin, de kans is groter dat je met een HGW dan net meer verbruikt.
kaarsenbril schreef:Ik had wel graag die homespotfunctionaliteit gehad...

Is een oplossing die wifi modem router van Telenet en de fritz erachter ??? Gaat die dyn updater in de fritz nog werken? Zou ik nog kunnen bellen..?
Welke fritz heb je? Zowat alle draadloze AIO's en accesspoints hebben tegenwoordig wel een gastnetwerk voor wifi.

Dyn updater zal hoogstwaarschijnlijk niet werken aangezien deze bijna altijd het WAN-IP nemen om te updaten. Hang je je fritz achter een andere router dan zal deze je lokaal adres doorsturen ipv het publieke adres.

Bellen zal vermoedelijk wel gaan, eventueel met wat prutsen in instellingen, maar durf ik ook geen garantie op geven.
kaarsenbril schreef:Zou ik eentje kunnen lenen in een Telenetwinkel en er eens mee uittesten, of is dit geen optie bij Telenet???
Daar vrees ik voor.. Dat ding moet geactiveerd worden op jouw naam, dat is niet zomaar plug-and-play zoals een router of switch ;)

Maar misschien wil r2504 zich wel borg stellen om de kosten voor de swap van HGW naar modem-only te betalen als je niet tevreden bent? :twisted:
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

kaarsenbril schreef: Ten eerste wist ik niet dat dit hier zo een gevoelig item was, ten tweede ben ik er echt nog niet uit wat ik ga doen.
Het is wel ongegrijpelijk dat iedere keer dat het thema "HGW" voorbijkomt een hele discussie losbreekt tussen voor- en tegenstanders.
Het erge is dat iedere keer dezelfde argumenten herhaald worden, en dat hierbij geen enkel nieuw argument naar boven komt.
Kunnen we hiermee aub stoppen?


De enige juist reactie was deze van mailracer en Sylvester, om meer uitleg te vragen aan de TS voor zijn beweegreden...
kaarsenbril schreef:Ik was wel nog vergeten te vertellen dat mijn huidige router een fritzbox is en wij hier ook mee telefoneren. Eigenlijk heb ik dat bakje dan toch nog verder nodig om te kunnen bellen, dus elektriciteit zal ik niet besparen.
Ik had wel graag die homespotfunctionaliteit gehad...
Beste kaarsenbril ...
Deze info had je dus beter al van in het begin kunnen geven :)
Wat ik nu begrijp is:
  • a) Je hebt een modem-only + FritzBox (welke fritzBox?)
    b) Je enige beweegreden is de Homespot functionaliteit?
Ik stel voor dat we HGW versus modem-only hier NU stoppen, en gewoon trachten objectief advies te geven aan kaarsenbril, nu we zijn vraag beter begrijpen.
kaarsenbril schreef:Is een oplossing die wifi modem router van Telenet en de fritz erachter ??? Gaat die dyn updater in de fritz nog werken? Zou ik nog kunnen bellen..?
Dat is één mogelijke oplossing.
De Fritz achter een Telenet router kan perfect werken.
Er zijn in deze situatie 2 mogelijkheden:
  • - je gebruikt de Fritz als router (dubbele NAT)
    - je gebruikt de Fritz als IP Client (alleen voor VoiP)
Wat betreft de dyn updater: nee dat zal niet werken.
Misschien wel als je een "myfritz" account maakt? Het zou kunnen dat AVM jouw extern IP noteert als jouw myfritz adres (dat moeten we trachten te achterhalen) ...

Persoonlijk zou ik in dit geval niet gaan voor een HGW.
Je hebt een modem van Telenet, en een goede router. Ik begrijp niet zo goed de meerwaarde van de Telenet homespotfunctionalitiet voor jouw bezoekers, gezien jouw FritzBox reeds een (apart) gast WiFi mogelijkheid heeft.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

kaarsenbril schreef:Zou ik eentje kunnen lenen in een Telenetwinkel en er eens mee uittesten, of is dit geen optie bij Telenet???.
dat is vrees ik geen optie. Ik merk dat de homespot voor jouw belangrijk is. Maar daarvoor zou ik toch de fritz gebruiken, voor een gastnetwerk op te zetten dan. Dat is de snelste en eenvoudigste oplossing.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

En zijn er geen buren die ook telenet hebben waarbij je op de homespots kan? Als ik hier eens een scan doe zijn er meer homespots en wifree's dan gewone SSID te vinden..
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Ondanks dat ik voorstander ben van de HGW modem voor zijn gekende voordelen en ook zijn gekend publieke Telenet Wifree netwerk dat je dan aanbiedt aan jouw bezoekers thuis, zou ik toch ook adviseren om de modem only te houden. Jou Fritzbox zal je dankbaar zijn.

Het is makkelijk voor de bezoekers, ik weet het. Hun mobiel toestel en laptop nemen automatisch het Telenet wifree netwerk zonder dat ze iets moeten doen, dat is handig. Dat is dan ook één van de voordelen van de HGW modem.

Maak gewoon een gastnetwerk, dat moeten ze maar één keer ingeven. En dan hang je in het groot op je voordeur "Hier gratis wifi" , met eventueel het wachtwoord... :-D

Een voorlopige modem gaan halen en uitproberen is geen optie. Dat doen ze niet. Het is ook niet zomaar een modem meegeven, ze moeten die modem registreren en koppelen, provisioneren heet dat. Dat gaat niet zomaar.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Sylvester schreef:Het is makkelijk voor de bezoekers, ik weet het. Hun mobiel toestel en laptop nemen automatisch het Telenet wifree netwerk zonder dat ze iets moeten doen, dat is handig. Dat is dan ook één van de voordelen van de HGW modem.
Dit geldt alleen als jouw bezoekers zelf een Telenet account hebben, In tegenstelling tot je eigen Guest Netwerk, waar je alle bezoekers toegang kan geven.
Sylvester schreef:En dan hang je in het groot op je voordeur "Hier gratis wifi" , met eventueel het wachtwoord... :-D
Of gewoon de QR-code :-)
screenshot_322.png
screenshot_322.png (21.37 KiB) 2257 keer bekeken
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”