modem only omruilen voor wifirouter/modem

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:Wat betreft de dyn updater: nee dat zal niet werken.
Misschien wel als je een "myfritz" account maakt? Het zou kunnen dat AVM jouw extern IP noteert als jouw myfritz adres (dat moeten we trachten te achterhalen) ...
Een deftige DDNS service detecteerd het externe adres en niet het WAN adres van het toestel... of je dus achter NAT of 37e voudige NAT zich maakt niets uit (net zoals http://www.whatsmyip.org/ dat steeds correct doet).
philippe_d schreef:Persoonlijk zou ik in dit geval niet gaan voor een HGW.
Je hebt een modem van Telenet, en een goede router. Ik begrijp niet zo goed de meerwaarde van de Telenet homespotfunctionalitiet voor jouw bezoekers, gezien jouw FritzBox reeds een (apart) gast WiFi mogelijkheid heeft.
Met louter die vereiste zou ik de huidige setup eveneens behouden... de homespot functionaliteit is beperkt tot enkel TN klanten en heeft als enige voordeel dat het niet van jou volume afgaat en dat het volledig gescheiden is van je eigen netwerk (wanneer je zelf een eigen router plaatst is het IP namelijk hetzelfde als dat van je eigen LAN) moesten er illegale dingen gebeuren.
MaT schreef:Dat lijkt me iets objectiever dan een bakbeest van een router uit te zoeken om je daarop te baseren.
Een Netgear R7000 is gewoon een populaire router die je vaak tegenkomt... het is dus heus geen bakbeest. Een Google op Fritzbox z'n max. verbruik geeft trouwens ook cijfers tussen 22 en 27 Watt.
MaT schreef:Wat mijn relatie met telenet daarbij komt doen is me een raadsel
Provider haat en continue bashing ervan (en dan sta je samen met Raf1 steevast op de eerste plaats) staat enige objectiviteit vaak in de weg.
MaT schreef:Maar misschien wil r2504 zich wel borg stellen om de kosten voor de swap van HGW naar modem-only te betalen als je niet tevreden bent? :twisted:
Oei, moest jij al borg gestaat hebben voor iedereen die je richting modem-only gepushed hebt en een extra eigen router hebt laten aankopen (welke enkele jaren nadien verouderd is) dan ga je een grotere spaarpot nodig hebben vrees ik.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

philippe_d schreef:
Sylvester schreef:Het is makkelijk voor de bezoekers, ik weet het. Hun mobiel toestel en laptop nemen automatisch het Telenet wifree netwerk zonder dat ze iets moeten doen, dat is handig. Dat is dan ook één van de voordelen van de HGW modem.
Dit geldt alleen als jouw bezoekers zelf een Telenet account hebben, In tegenstelling tot je eigen Guest Netwerk, waar je alle bezoekers toegang kan geven.
Uiteraard, ik had duidelijker moeten zijn. Dat is handig voor de familie en vrienden die Telenet hebben.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sylvester schreef:Uiteraard, ik had duidelijker moeten zijn. Dat is handig voor de familie en vrienden die Telenet hebben.
Je kan natuurlijk altijd een tweede account aanmaken in Mijn Telenet voor guest gebruik.

Als je eigen account [email protected] is maak je bijvoorbeeld een [email protected] aan... en dan kan je die login geven aan je bezoekers die geen Telenet klant zijn.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Sylvester schreef:Uiteraard, ik had duidelijker moeten zijn. Dat is handig voor de familie en vrienden die Telenet hebben.
ik snap je redenering, maar om daarvoor een modem/router van telenet aan te schaffen vind ik een stap te ver. Je zit in een luxe positie omdat je een modem-only hebt en je nu veel vrijheid hebt met het beheer van een eigen netwerk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

mailracer schreef:Je zit in een luxe positie omdat je een modem-only hebt en je nu veel vrijheid hebt met het beheer van een eigen netwerk.
Misschien moeilijk te begrijpen voor sommigen hier maar niet iedereen heeft die behoefte. Het vraagt ook een hoop kennis om te zorgen dat het allemaal correct werkt en veilig is (hoeveel mensen met een eigen router hebben het laatste jaar hun firmware geupgrade, wie begrijpt de consequenties van een eigen guest netwerk, ...)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Los van de zinloze discussies tussen voor- of tegenstanders van de HGW, maar in het geval an de TS (en daar hebben we het hier over, toch?), vind ik ook wel dat hij geen goede argumenten heeft om zijn huidige opstelling (modem-only + FritzBox) om te ruilen voor een HGW + FritzBox (hij wil zijn fritzBox houden voor VoIP).
  • - Hij wil zijn FritzBox houden voor VoIP
    - Hij heeft al een Guest WiFi oplossing (via de Fritz) voor zijn bezoekers
    - als modem-only gebruiker heeft hij zelf al toegang tot het Telenet WiFree netwerk
Welke voordelen zou de TS nog hebben door zijn modem-only te gaan inruilen voor een HGW?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Mag ik toch even opmerken dat de discussie niet ging over willekeurige argumenten voor of tegen maar in functie van kaarsenbril zijn wensen (server bereiken met DDNS, beheer van portforwarding voor diezelfde server, stroomverbruik,..).
r2504 schreef:Een Netgear R7000 is gewoon een populaire router die je vaak tegenkomt... het is dus heus geen bakbeest. Een Google op Fritzbox z'n max. verbruik geeft trouwens ook cijfers tussen 22 en 27 Watt.
Dat zijn allemaal maximum waarden die niet veel gehaald worden en nog veel minder 24/7.
Mijn fritzbox (max 22W) heeft een 24uurs gemiddelde van 57% ofte 12,54W.
Voor de netgear r7000 vind ik ook 12W onder load vergeleken met een d-link DIR 842 die het zelfs veel beter doet met 7W:
Afbeelding

Die cijfers zijn allemaal beschikbaar en kaarsenbril kan in zijn fritzbox ook zijn verbruik zien. Van de modem-only en HGW heb ik nog geen cijfers gevonden dus is het puur onderbuik gevoel dat 1 bakje ipv 2 een leuke winst zal opleveren op de energiefactuur. En aangezien kaarsenbril zijn fritzbox nog nodig heeft is de kans groter dat zijn verbruik net zal stijgen met een HGW.

Providers staan er ook nog niet om bekend veel in te zitten met hoeveel hun eigen bakjes verbruiken (niet enkel mijn woorden: http://userbase.be/nieuws/telecom/389-t ... og-te-hoog).
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

mailracer schreef:
Sylvester schreef:Uiteraard, ik had duidelijker moeten zijn. Dat is handig voor de familie en vrienden die Telenet hebben.
ik snap je redenering, maar om daarvoor een modem/router van telenet aan te schaffen vind ik een stap te ver. Je zit in een luxe positie omdat je een modem-only hebt en je nu veel vrijheid hebt met het beheer van een eigen netwerk.
Ik heb het niet nodig hè, dat is de TS die erom vraagt. Waarom is dit een brug te ver?
Als dat voor de TS belangrijk is, is dat een goeie beslissing en moet hij de HGW nemen. Men kan op zijn minst hiervoor begrip tonen.
Wie zijn wij om te bepalen of dit voor iemand een brug te ver is?

Hij heeft nu genoeg argumenten en moet zelf beslissen wat hij doet.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Rekeninghoudend met kaarsenbril zijn behoefte om een WiFree hotspot te hebben thuis door een goede combinatie van apparatuur om te ruilen naar een HGW is een redenering die ik niet kan volgen. Niet dat een hgw minderwaardig is, hij heeft alleen een luxepositie met een modem-only als residentiële klant. En hij gaat in iedere geval zijn fritzbox blijven gebruiken voor zijn telefoon. Maar het klopt wat je zegt dat er genoeg info gegeven is en hij wijselijk kan beslissen.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”