Wanneer is mijn wifi uitgevallen?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
dirkvanhulle
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 maa 2018, 20:05

Kan ik als Telenet-klant zien wanneer mijn wifi is uitgevallen en wanneer hij weer is opgekomen?
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Bedoel je alles bvb je modem uitgevallen? Telenet kan dit zien wanneer je modem niet bereikbaar was en wanneer deze terug online was, als je puur iets wil om te kijken wanneer je wifi wegvalt zou ik op een PC (verbonden met WiFi) smokeping installeren.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
dirkvanhulle
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 maa 2018, 20:05

Inderdaad, Telenet kan zien wat ik eigenlijk zelf zou willen zien. De modem staat hier in huis, dan zou je toch denken dat je daar Telenet niet voor nodig hebt om te weten of en wanneer en hoe lang hij heeft uitgelegen, niet?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Er zijn op dit forum al veel discussies geweest over een modem only en een alles in één toestel zoals jij die hebt. Een nadeel is dus dat je geen volledige controle hebt over je eigen netwerk. Dat heeft een reden, omdat de meeste internetgebruikers niet weten wat een netwerk is, laat staan het beheren zijn zo een alles in één bakjes geschikt voor hen. Er zijn nadelen aan verbonden als je eenmaal kennis hebt van een netwerk of zelfs dingen wil uitproberen.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Bij die all-in-ones is het meestal "Mijn WiFi werkt niet goed, ik ga naar een andere provider" je kan makkelijk iets achter die all-in-one hangen dat bekijkt wanneer je internet offline was, bvb een monitor die dan iedere x minuten een paar requests verstuurt.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

dirkvanhulle schreef:De modem staat hier in huis, dan zou je toch denken dat je daar Telenet niet voor nodig hebt om te weten of en wanneer en hoe lang hij heeft uitgelegen, niet?
De Wifi-modem/router is en blijft eigendom van Telenet en wordt door jou gebruikleend met alle beperkingen van dien.
Als je je Wifi-netwerk zelf wil beheren, koop je zelf een Wifi-router en vraag je Telenet om de Wifi-modem te vervangen door een eenvoudig modem-only model.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

mailracer schreef:Er zijn op dit forum al veel discussies geweest over een modem only en een alles in één toestel zoals jij die hebt.
En Raf1 is er al meteen opgesprongen om natuurlijk een modem-only aan te bevelen :roll:

Eerst en vooral valt WIFI niet uit op een TN modem... dus de vraag op zich is al bizar wat mij betreft, en ten tweede ken ik geen enkele WIFI router (met uitzondering misschien van Mikrotik ed.) die je het wel zal kunnen vertellen om identiek dezelfde reden... WIFI valt niet zomaar uit.

Wil je echt monitoring doen om eventuele soft/hardware issues te detecteren koop je dan een apart toestel dat in staat is van dit te doen (ongeacht of het nu de TN modem of je eigen WIFI router is).
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

raf1 schreef:
dirkvanhulle schreef:De modem staat hier in huis, dan zou je toch denken dat je daar Telenet niet voor nodig hebt om te weten of en wanneer en hoe lang hij heeft uitgelegen, niet?
De Wifi-modem/router is en blijft eigendom van Telenet en wordt door jou gebruikleend met alle beperkingen van dien.
Als je je Wifi-netwerk zelf wil beheren, koop je zelf een Wifi-router en vraag je Telenet om de Wifi-modem te vervangen door een eenvoudig modem-only model.
Er zijn geen beperkingen aan als je er niets vanaf weet. Dat bakje doet wat het moet voor een thuisgebruiker zonder kennis. Het deelt ip-adressen uit en het kan poorten forwarden voor een vpn of dyndns account. Zelfs die laatste zaken zijn moeilijk te begrijpen voor Janneke en Mieke achter den hoek.
Dus verwacht niet dat een modem-only de oplossing is voor elke thuisgebruiker. Dat het eigendom van Telenet is, is nu toch ook geen ramp, dan zal je de elektriciteitsmeter en de gasmeter ook moeten buiten smijten toch ?
Ik stel anders voor dat je bij elke Telenetgebruiker een modem-only instaleerd, hen een router laat kopen (als ze dat al willen betalen) en hen support geeft tot het einde van hun internetgebruik. Denk dat je het snel opgeeft, dus het routermodel dat Telenet kiest is niet zo slecht voor support.
Dat er beperkingen aan zijn is voor jouw dan wel een probleem, daarom is dat niet voor iedereen zo. Als je controle wil over je WiFi, want dat is de vraag van de topicstarter, dan kan hij een ap kopen dat hij zelf beheert en de WiFi van de Telenet-router uitschakelen. Later zal hij dan klagen dat hij geen Wi-free of Telenet homespot connecties meer kan maken. :nono:
als je aan klanten vraagt iets bij te kopen, dan krijg je automatisch de vraag, waarom ? kan Telenet dat niet geven, ze vergelijken dan met buren die het dan wel gratis hebben door een tijdelijke actie, of omdat ze het te duur of onbetrouwbaa r vinden. :bang: enzovoort.
Dus RAf stop nu aub met oogkleppen op te zetten en steeds maar weer modem-only te schreeuwen bij de minste issue van een Telenet klant die wss geen kennis heeft van een ip-netwerk, tenzij ze dat uitdrukkelijk meedelen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ter informatie, in volgend document lees je de beperkingen die bruiklening van de Telenet Wifi modem/router met zich meebrengt:
https://www2.telenet.be/content/dam/www ... -modem.pdf
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Daar staat niets technisch in, het is een document over de eigendomsrechten en het concept bruikleen zoals het contract dat voorschrijft. Welke beperkingen staan er concreet in dan ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

[Mod]
Met deze het dringend verzoek om de discussie modem-only versus HGW hier stop te zetten, en iedere mogelijke topic waar een Telenet klant een probleem heeft, aan te grijpen om deze discussie terug te beginnen.


Terug naar de Topic starter.
dirkvanhulle schreef:Kan ik als Telenet-klant zien wanneer mijn wifi is uitgevallen en wanneer hij weer is opgekomen?
dirkvanhulle schreef:Telenet kan zien wat ik eigenlijk zelf zou willen zien. De modem staat hier in huis, dan zou je toch denken dat je daar Telenet niet voor nodig hebt om te weten of en wanneer en hoe lang hij heeft uitgelegen, niet?
Kan je eens meer gedetailleerd omschrijven wat je probleem is?
Gaat het over
  • - het uitvallen van de WiFi (met andere woorden al de rest blijft werken: PC's die met kabel zijn aangesloten, decoder(s) blijven intercatief.
    - of over het uitvallen van de modem?
Indien het alleen gaat over het uitvallen van de WIFI denk ik niet dat Telenet meer kan zien dan wat jij ziet. De meeste consumer routers gaan deze info ook niet bijhouden.
Indien het gaat over het uitvallen van de modem (of de internet verbinding), kan Telenet dit waarschijnlijk wel achterhalen (hoe lang en wanneer jouw modem on-line was).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”