Telenet netwerk verbetering

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Hey,

Heeft iemand dit nog opgemerkt dat Telenet hun netwerk verbeterd is?
Of zou dit alleen hier zijn?

Afbeelding Google
Afbeelding EDPnet
Afbeelding EDPnet
Afbeelding EDPnet
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Voor de leken onder ons: misschien een (klein) woordje uitleg wat je leert uit deze grafieken?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik weet niet of de kwaliteit "zo" verbetert zou zijn.
Wij merken hier allesinds enkel dat sinds de werken 2 weken terug de ping-waardes iets beter zijn.
Van rond de 20-25 tot nu tussen 16-20.
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Misschien hebben ze ergens bij jullie in de buurt een node bijgeplaatst, of capaciteit verdeeld, iets in die trend.
Blijft gissen natuurlijk.
Het lijkt alsof er minder belasting is door een aanpassing.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

philippe_d schreef:Voor de leken onder ons: misschien een (klein) woordje uitleg wat je leert uit deze grafieken?
Dus aangezien jij dit vraagt:
De average latency ging iets na 00:00 (26/03/18) omlaag en de latency spikes (het grijs dat je ziet) is ook veel minder hoog (= beter)
driesp schreef:Misschien hebben ze ergens bij jullie in de buurt een node bijgeplaatst, of capaciteit verdeeld, iets in die trend.
Het lijkt alsof er minder belasting is door een aanpassing.
My guess: Een upgrade bij de back-end iets ge-upgrade.
Werken zijn er van 19/04/18 - 26/04/18 en ik kan problemen ondervinden op 24/04/18 dus miss nog een keer dat het beter word.
Hun excuses zijn een upgrade van 600MHz naar 1GHz om een snellere internet verbinding aan te bieden, die T1 support dacht dat dit voor FttH was (facepalm, moest bijna lachen).
(Ja ik heb hiervoor gebeld omdat dit vorig jaar (2017) niet zo lang geleden uitgevoerd was.)
Ik had hier zelfs nog iets van gezien op de gemeente site (zal eens zoeken en kijken wanneer ze hier nog geweest zijn). (Ik had toen onderbrekingen en er waren werken uitgevoerd aan de node in de straat.)
svermassen schreef:Ik weet niet of de kwaliteit "zo" verbetert zou zijn.
Bij mij is dit veel stabieler nu (peaks van 30ms extra zijn nu 5ms extra dus stabieler.)
Ik heb dit pas vanaf 0x:xx (Iets na 00:00 s'nachts)
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Welk abonnement heb je ? Want het kan evengoed zijn dat je smalband periode afgelopen is en de speedlimit uitgeschakeld werd. OmDat het zo rond middernacht gebeurd is dat eerder mijn denkpiste.
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Iemand anders heeft zijn ping test afgezet ;)
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

mailracer schreef:Welk abonnement heb je ?
Business fibernet 240+ geen smallband voor mij ;)
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Dus als ik het goed begrijp doe je om de minuut een pingtest en je hebt dit grafiekje ?

Ik denk niet dat dit een volwaardige kwaliteitscontrole is van een connectie. Pingen is maar een beperkt onderdeel van een netwerk. Als er ergens een switch tussen zit die deze als onbelangrijk beschouwd en je hele meting is ongeldig. Je zou een tracert moeten doen van voor en na de problemen om te achterhalen welke route er gevolgd word met en zonder Ping-problemen.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Inderdaad iedere minuut 5x pingen.

Er zit idd een switch tussen maar dat maakt niet uit, als daar iets aan zou zijn heb ik dit ook op de grafieken (ik ping de router en een andere PC ook).

Maar de routing is verbeterd ervoor had het gewoon iets hogere latency spikes.
Die 2maanden hoge latency in de avond (wat je ook op die screenshot ziet) was van een gebroken kaart bij hun servers (geen idee welke kaart).
Soms geeft mijn switch wat hogere latency (duurt een dag of 2 dan normaal) maar dan praten we over 100µs (0,1ms).
En ofc latency is niet alles wat je moet weten, maar dat de latency kleinere peaks heeft is al iets.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Niet alleen jouw switch staat ertussen, maar er zijn meerdere connecties die een pingcommando kunnen beïnvloeden. Zo waterdicht is een pingtest volgens mij niet. Het dient alleen maar om de aanwezigheid van Het IP-adres te bekijken.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Door deze latency grafieken heb ik een kapotte kaart in hun netwerk ontdekt (ofc merkte ik het ook na een dag of 2 (kijk naar die speedtest van 10mbps, geen smallband btw) ze deden er 2 maanden over om contact op te nemen met mij) ook kan dit tonen als er iets gebeurd is bvb packet loss, geen internet, etc).
Van een traceroute kan ik moeilijk grafieken maken, ik kijk wel nog om iets van TCP checks etc die ook iets kunnen aangeven grafieken van te maken, aangezien latency een lagere prioriteit kan krijgen.

Edit: en er is hier niets veranderd aan de router etc dus Telenet heeft hun netwerk verbeterd, ook de grafieken van de router (local) en de PC die ik ping (local) geven niets anders dan normaal.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”