Teveel apparaten voor telenet router

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
simpleme
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 dec 2009, 13:11

Goedemorgen,

Binnenkort verhuizen wij naar onze nieuwe woonst waar binnenkort een telenet installateur komt.

Volgende apparaten zou ik moeten aansluiten:

- Telenet digibox
- Synology
- Philips Hue
- Mediaserver
- Sonos bridge
- Ps4 (kan ook wifi)
- Google Chromecast (Wifi)
- Google home (wifi)
- 2 Televisies (wifi)
- Lan kabel naar bovenste verdieping voor bekabeld internet of wifi repeater
- Nest (Wifi)

Ik vermoed dat de standaard router van Telenet dit niet aankan (niet genoeg Lan poorten en/of voldoende wifi bereik )

Daarom vroeg ik mij af of er iemand ervarding heeft met opzetten van, achter telenet netwerk:

- Google Wifi Mesh netwerk
- Ander mesh netwerk
- Sterke router (met signaal 3 verdiepen omhoog of met wifi repeater)

Alvast bedankt !
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als advies zou ik alvast aanbevelen van waar je stabiliteit nodig hebt geen wifi repeater te plaatsen + een kabel trekken is niet dusdanig duur(enkel wat werk). Zorg dan wel dat je een goede CAT6 of CAT 6 E plaatst.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Zoals hierboven gezegd: als je nieuwe kabels legt neem dan CAT6A (~10Gbps tot 100meter, CAT6 doet ook 10Gbps maar over kortere afstanden), te weinig poorten is makkelijk op te lossen met een kleine switch.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

simpleme schreef:Ik vermoed dat de standaard router van Telenet dit niet aankan (niet genoeg Lan poorten en/of voldoende wifi bereik )
Het tekort aan LAN-poorten is zeker. Je zal dus minstens een eigen switch moeten voorzien waarmee je het aantal LAN-poorten aan de Telenet-router kan uitbreiden. D-Link DGS-105 en TP-Link TL-SG105 zijn de goedkoopste modellen en daarmee creëer je 3 extra LAN-poorten, dus heb je 7 LAN-poorten in totaal. Je kan ook switchen kopen met 8, 16, 24 of 48 poorten.

Als je tevreden bent met een gebruikleende router en de Wifi-aanbieding van je provider, hoef je dus alleen maar een goedkope switch aan te kopen.
Als je de Telenet-router centraal in de woning kan plaatsen is het bereik zeer goed. Hopelijk heeft je architect en elektricien daar ook aan gedacht en komt alle databekabeling inclusief de aansluitkabels van Telenet en Proximus centraal in de woning samen.

De tweede mogelijkheid is een eigen router waarmee je baas wordt over je eigen thuisnetwerk en waardoor de Telenet-router overbodig wordt. Je kan desgewenst een modem-only model vragen bij Telenet en je eigen thuisnetwerk inclusief Wifi vanaf 0 opbouwen en beheren.
Je moet dan wel nakijken of er een Bridge/VLAN/IPTV-functie is ingebouwd in de router waarmee je de Telenet Digibox kunt isoleren van de router-functionaliteit. Anders werken de interactieve diensten zoals video op aanvraag op de Telenet Digibox niet wanneer je die aansluit op je eigen router.

In het tweede geval, maak je best op voorhand een plan van je toekomstige thuisnetwerk.

Zonder plan of met een onbeperkt budget, kan ik alvast enkele routers met zeer sterk Wifi-bereik aanbevelen, bijvoorbeeld de Asus RT-AC88U, de Linksys WRT1900ACS of de gloednieuwe TP-Link Talon AD7200, die als eerste consumentenrouter de nieuwe Wifi-standaard 802.11ad aan boord heeft.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

simpleme schreef: - Sterke router (met signaal 3 verdiepen omhoog of met wifi repeater)
Mijn mening is dat je beter bent met meerdere 'zwakkere' accesspoints die elk hun werk goed doen in hun ruimte, dan met 1 supersterk accesspoint waarmee je probeert alle ruimtes te voorzien van wifi. Je mag vaak al van geluk spreken als je 1 verdiep hoger deftig geraakt in een modern huis (en dan houd de 5Ghz band er meestal al mee op), 3 lijkt me wat te optimistisch.
Een repeater zou ik altijd afraden en enkel maar als aller aller laatste optie zien.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

(links zijn als voorbeeld, zijn niet de beste prijzen)

switch nodig voor extra poorten:
https://www.coolblue.be/nl/product/3632 ... sg108.html

acces points (persoonlijke aanrader):
https://www.coolblue.be/nl/product/7428 ... ap225.html


Je hoeft geen eigen router te gebruiken, Telenet's router is meer dan genoeg voor de gewone gebruiker.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ook niet vergeten dat je bij Telenet nog een gratis Access Point kan gaan halen: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=52303

= extra wifi en extra LAN poorten waar deze komt te staan.
simpleme
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 dec 2009, 13:11

Hartelijk bedankt voor al het advies alvast !

Misschien stomme vraag: Creert een switch op een van de poorten van de telenet router (bijvoorbeeld switch met 4 poorten), ook 3 nieuwe interne IP adressen ? Want anders kan je apparaten op deze switch niet tegelijk gebruiken neem ik aan ?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

IP adressen hebben niets met switches te maken. Die geven gewoon door (soort verdeeldoos, de simpele toch :-) )
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

MaT schreef:
simpleme schreef: - Sterke router (met signaal 3 verdiepen omhoog of met wifi repeater)
Mijn mening is dat je beter bent met meerdere 'zwakkere' accesspoints die elk hun werk goed doen in hun ruimte, dan met 1 supersterk accesspoint waarmee je probeert alle ruimtes te voorzien van wifi.
Dat is niet enkel een mening, dat is een feit.
Je kan dan nog een hele goede zender hebben die ver geraakt, de tegenpartij moet ook zenden en dus ook die afstand overbruggen.
De meeste ingebouwde wifi-modules hebben maar een kleine antenne en geraken dus niet ver met hun zendvermogen.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”