Hulp gevraagd Asus router achter telenet modem

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Geert L
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 maa 2018, 23:10

Hey,

Graag had ik hulp gehad voor volgende opstelling:

- beneden verdieping: Telenet Wireless modem docsis 3.0
Van de telenet modem vertrekt 1 lan kabel naar een digicoder en 1 lan kabel baar bovenverdieping

- bovenverdieping: Router Asus RT-AC88U (8lan-1wan)
De Asus router wil ik als router gebruiken.

Vragen:
- Hoe kan ik nu alles het beste instellen zodat de Asus-router als router kan blijven gebruiken zonder conflicten?
- Kan ik de digicorder gewoon aansluiten op telenetmodem als de Asus als router werkt? (tv staat ook op benedenverdieping)

Alvast bedankt voor jullie hulp!
schets.jpg
ac88u_3.png
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Geert L schreef:Hoe kan ik nu alles het beste instellen zodat de Asus-router als router kan blijven gebruiken zonder conflicten?
Gewoon aansluiten zoals op je schets, de standaardinstellingen van de Asus geven geen conflicten.
Geert L schreef:Kan ik de digicorder gewoon aansluiten op telenetmodem als de Asus als router werkt? (tv staat ook op benedenverdieping)
Ja.

Opgelet: toestellen die verbonden zijn met de Telenet Wireless Modem kunnen in deze configuratie niet communiceren met de Asus-router.
Geert L
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 maa 2018, 23:10

Oke bedankt.
Dus ik moet niets instellen met DMZ zoals ik hier en daar op het forum vind?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Neen, in principe heb je dat niet nodig.
Als er een probleem zou optreden ligt dat niet aan de Asus-router maar aan specifieke applicatie of toestel dat je gebruikt.
DMZ stel je dus pas in als allerlaatste redmiddel om een specificieke applicatie of toestel te laten functioneren.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

zo'n asus router is natuurlijk een vrij stoer apparaat, maar waarom ga je die als router gebruiken als je al een hebt ?

wat extra ga je op die router gebruiken dan ?

zoals je schets het voorstelt zal je ze zeker niet in dezelfde range mogen laten werken (192.168.0.1 voor telenet en 192.168.1.1 voor de asus bijv.)


als je geen spectaculaire dingen met het apparaat gaat doen, zet het dan als Access point.

Je asus in DMZ modus zetten op je telenet is ook een mogelijkheid, maar ook dat schijnt niet feilloos te werken. zie post hierboven van Raf1
Geert L
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 maa 2018, 23:10

Hey,

De Asus-router komt eigenlijk op de tweede verdieping en is het wifi-signaal van telenet helemaal niet te ontvangen.
Op de deze verdieping wil ik het netwerk zelf beheren ;-), 3 gaming pc's, 2 laptops, 2 servers en een sat ontvanger :-) + wifi voor de bezoekers :-) en mijn smartphones en tablets.
Dit is de reden om een aparte router te gebruiken ;-)

Maar heb alles aan de praat ondertussen! Thx!
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

mailracer schreef:zo'n asus router is natuurlijk een vrij stoer apparaat, maar waarom ga je die als router gebruiken als je al een hebt ?
Ja, laten we een wireless router kopen van €280 om dan te degraderen naar switch en accesspoint...
Ik zou dan eerder het omgekeerde doen: telenet homegateway buiten en de asus als enige router behouden.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Begrijp me niet verkeerd. Geert geeft zelfs aan dat zijn Telenet WiFi niet te ontvangen is op het tweede verdiep en hij een asus router heeft gekocht om zijn eigen netwerk te beheren en een gast-WiFi op te stellen. Het lijkt me dus eerder een aankoop te zijn zonder zich eerst te informeren. Een deftig accesspoint en (managed) switch had dezelfde resultaten gegeven als de asus router. Maar goed maakt niet uit meer. Hij heeft hem aan de praat gekregen en is tevreden van het resultaat.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

mailracer schreef: Het lijkt me dus eerder een aankoop te zijn zonder zich eerst te informeren.
Dat lijkt me dus eerder een betweterige uitspraak te zijn zonder dat je de concrete plannen van de topicstarter kent.
Of jij weet met je helderziende bol wél welke toepassingen allemaal op de 2 servers van de topicstarter draaien?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Als je servers hebt draaien weet je toch ook wel dat je best maar 1 router gebruikt als je deze vanop afstand wil benaderen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Dat lijkt me dus eerder een betweterige uitspraak te zijn zonder dat je de concrete plannen van de topicstarter kent.
Oei, de waarheid komt weer hard aan... als je hier moet komen vragen hoe je het moet aansluiten heb je duidelijk NIET nagedacht en weet je gewoon niet waarmee je bezig bent (maar ik begrijp dat het jou publiek is waar je je typische Telenet bashing aan kwijt kan en de modem-only kan promoten).
raf1 schreef:Of jij weet met je helderziende bol wél welke toepassingen allemaal op de 2 servers van de topicstarter draaien?
Als je twee servers hebt draaien verwacht ik dat je niet moet komen vragen hoe je een router moet aansluiten.

Nu ja, we hebben deze discussie al 100x gehad...
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Double-NAT is niet aangeraden aangezien je dan soms functies (meestal DDNS) verliest maar is makkelijk te doen.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

r2504 schreef:
raf1 schreef:Dat lijkt me dus eerder een betweterige uitspraak te zijn zonder dat je de concrete plannen van de topicstarter kent.
Oei, de waarheid komt weer hard aan... als je hier moet komen vragen hoe je het moet aansluiten heb je duidelijk NIET nagedacht en weet je gewoon niet waarmee je bezig bent (maar ik begrijp dat het jou publiek is waar je je typische Telenet bashing aan kwijt kan en de modem-only kan promoten).
raf1 schreef:Of jij weet met je helderziende bol wél welke toepassingen allemaal op de 2 servers van de topicstarter draaien?
De concrete plannen werden meegedeeld in Geert zijn derde post, maar Raf mag me helderziende of betweterig noemen. Ikzelf heb leren lezen en begrijpen dat er meerdere oplossingen zijn. Het is dan aan Geert om er zijn ding mee te doen.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

r2504 schreef:Als je twee servers hebt draaien verwacht ik dat je niet moet komen vragen hoe je een router moet aansluiten.
Ja, want ofwel weet je niets ofwel weet je alles (inclusief alle provider specifieke opstellingen). Iets daartussen bestaat niet :roll: .

'"Servers" is ook een heel breed begrip en er zijn veel servers die letterlijk door een kind kunnen opgezet worden. Je hoeft daar niet perse iets van netwerken van te weten.
Hiervoor dient het forum gewoon.
mailracer schreef:De concrete plannen werden meegedeeld in Geert zijn derde post
Daar lees ik dat hij enkele clients en 2 servers gaat aansluiten plus een wifi gastnetwerk wil. Wat die clients en servers doen lees ik niet, zelfs niet hoe ze aangesloten worden. Daaruit kan ik nog niet opmaken dat degraderen naar switch en accesspoint een oplossing is (buiten het feit dat het sowieso dwaas is om dat te doen bij een router van €280-€500). Mogelijks werkt zijn wifi gastnetwerk dan ook niet meer.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Je moet enkel rekening houden dat elk LAN in een unieke IP range operereert.

Met deze opzet zou je ook met 2 extra WIFI routers een gastnetwerk kunnen maken, op voorwaarde dat je de telenet lan/wifi niet privé gebruikt, of je verliest de afschermingsfunctie dat het gastnetwerk zou creëren.

Toch is het nog altijd iets handiger om de ASUS in accesspuntmode de plaatsen, dan heb je een groot LAN.
Dat zou handig zijn als je bvb een NAS of netwerkprinter hebt, en je wil deze apparaten kunnen bereiken ongeacht op welk wifi punt je bent aangemeld.
Daarnaast kan je beide WIFI punten dezelfde naam geven (en zelfde passwoorden), om zo het roamen tussen de accesspunten mogelijk te maken.

Doe in dat geval het volgende op de ASUS
- zet dhcp uit
- pas het ip adres van de ASUS aan zodat er geen conflict is met de huidige router (bij voorkeur in dezelfde IP range van het huidig lan)
- plug de utp kabel dat van de huidige router komt in de LAN poort
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

En wat met het gastnetwerk?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Zo, weer een topic helemaal de grond in gestampt omdat een bende oude members die allemaal het laatste woord willen hebben het weer niet konden laten.

Topic starter stelde een vrij simpele vraag, waar is al deze zever nu voor nodig?
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Als een oplossing word aangeboden die niet werkt mag ik daar toch op antwoorden zeker..
Laatste bericht is 4 dagen oud.. dus niet overdrijven.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”