2.4GHz band valt weg

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 428
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 8 keer

Allen,

tl;dr de 2.4GHz band van mijn Wireless modem 3.0 (DOCSIS) valt om de paar dagen weg. Na herstart van de modem werkt het weer. De 5GHz band blijft wel operationeel. Iemand daar ervaring mee? Oplossingen?

Ik heb al een tijd (2jaar denk ik) een Wireless modem 3.0 (DOCSIS) van telenet in huis.
Sinds enige tijd merk ik dat mijn Wi-Fi bereik op mijn mobiel toestel (en ook op dat van mijn partner) plots minder is op random tijdstippen. Hier heb ik een tijdje naar gezocht en erover gedacht om een extra access point bij te installeren. De clients (iOS en android device) deden het wel goed op andere netwerken. Het vreemde was dat na een modem restart het probleem telkens was opgelost.

Sinds kort hebben we ook een sonos one in huis. Nu viel me op dat als het bereik van de Wi-Fi minder was, de sonos one het ook niet meer deed. Deze staat op 2 meter van de telenet Wireless modem 3.0 (DOCSIS) dus dat vond ik vreemd.

Na een herstart van de modem werkte alles telkens weer. Na wat verder zoeken heb ik gevonden dat het sonos toestel enkel connecteert op de 2.4GHz band en niet op de 5GHz band ookal heeft die dezelfde SSID.

Als ik een Wi-Fi scanner gebruik op mijn laptop, merk ik dat als het probleem zich voordoet, enkel de 5GHz band beschikbaar is. Na een herstart van de modem is de 2.4GHz band weer 'online'.

Na het vastzetten van het 2.4GHz netwerk op een vast kanaal, doet het zich minder voor maar het doet zich nog steeds voor.

Is dit een bekend probleem bij de Wireless modem 3.0 (DOCSIS)? Ik vermoed dat men dit weinig merkt gezien de meeste toestellen geconfigurereed zijn met dezelfde SSID voor 2.4GHz en 5GHz en dat de meeste client naadloos switchen tussen de twee in dat geval.

Iemand een idee wat ik nog kan proberen voor ik richting telenet stap?

Bedankt alvast!
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 428
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 8 keer

Yup, ik schakel hem meteen uit! (gebruik hem toch sporadisch).
Dat zou het wel eens kunnen zijn, ik hou jullie op de hoogte. Bedankt alvast!
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik heb soms vertraagde wifi sinds ik de Google nest protect V2 toegevoegd heb aan mijn wifi netwerk. Zou dat ook hetzelfde probleem zijn?
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

silentkiller schreef:Yup, ik schakel hem meteen uit! (gebruik hem toch sporadisch).
Je kan hem ook rechtstreeks aan je TV verbinden, dan staat ie enkel aan als je TV kijkt.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Ik dacht dat er intussen een update uitgebracht was die dat wifi probleem met de Chromecast moet oplossen?
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Klopt, maar het zijn alle android toestellen die een update moeten krijgen, niet de chromecast zelf.
https://www.androidplanet.nl/nieuws/goo ... oplossing/

Google Play Services moet minstens versie 11.9.74 zijn.
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 428
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 8 keer

De chromecast uit de TV gehaald maar vanmorgen was het weer van dat. Aan de chromecast (fin, de apparaten die er verbinding mee maken) ligt het dus niet.
AfAX schreef:
silentkiller schreef:Yup, ik schakel hem meteen uit! (gebruik hem toch sporadisch).
Je kan hem ook rechtstreeks aan je TV verbinden, dan staat ie enkel aan als je TV kijkt.
De chromecast was verbonden met de TV (USB) en sprong alleen op als de TV aan stond.
ddd schreef:Klopt, maar het zijn alle android toestellen die een update moeten krijgen, niet de chromecast zelf.
https://www.androidplanet.nl/nieuws/goo ... oplossing/

Google Play Services moet minstens versie 11.9.74 zijn.
Dat was ik me achteraf ook aan het bedenken. Enkel mijn vriendin heeft een android toestel en dat is up to date.
PHENOM
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 18 sep 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

anders de modem gewoon omruilen in een Telenet center?
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Ik zie 2 mogelijkheden. Eentje werd al gezegd; de modem.

Maar je zou ook met een stoorbron kunnen zitten die af en toe verandert van kanaal.

-> Bij het herstarten wordt steeds het 'beste' kanaal gekozen. Door dat veranderen van kanaal kan het zijn dat de stoorbron even ontweken werd.
-> Doordat je een vast kanaal koos, was het even beter, tot de stoorbron misschien ook van kanaal veranderde.

Je zou dus eens moeten noteren op welke kanalen je het meest problemen ervaart. Of op zoek gaan naar andere toestellen die op de 2,4GHz werken (babyfoons, koptelefoons, bluetooth, ...) en deze eens uitschakelen op het moment dat je problemen ervaart.

Blijf bij het veranderen van kanaal ook best bij 1, 6 of 11. Ertussen heeft vaak weinig zin tenzij je met meerdere stoorbronnen zit, maar dan raad ik toch aan vooral de 5GHz te gebruiken.

Het is een merde dat Sonos enkel op 2,4GHz werkt, en dan nog enkel 802.11g hé (laatste keer dat ik checkte toch)! Van zo'n dure toestellen verwacht je toch beter... maar er zijn er altijd die zich laten vangen door het mooie design.
Akkoord dat de .11g 'stabieler' is, maar als je gans het plaatje bekijkt is 11.ac toch efficiënter. Tijd dat ze wakker worden bij Sonos.
Soit, dat laatste is deels irrelevant (maar het moest er uit), want je hebt ook issues met andere toestellen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

xayana schreef: Het is een merde dat Sonos enkel op 2,4GHz werkt, en dan nog enkel 802.11g hé (laatste keer dat ik checkte toch)! Van zo'n dure toestellen verwacht je toch beter... maar er zijn er altijd die zich laten vangen door het mooie design.
Akkoord dat de .11g 'stabieler' is, maar als je gans het plaatje bekijkt is 11.ac toch efficiënter. Tijd dat ze wakker worden bij Sonos.
Soit, dat laatste is deels irrelevant (maar het moest er uit), want je hebt ook issues met andere toestellen.
Een surround setup rond een Playbar/Playbase werkt wel op 5 GHz, omdat die toestellen dan ook altijd dicht bij elkaar in dezelfde ruimte zullen staan (hopelijk toch, anders beetje raar).

Maar communicatie met andere speakers in non-surround loopt inderdaad over 2.4 GHz, reden heel simpel: zo groot mogelijke afstand. Ga zelf maar eens na hoe snel je het bereik van 5 GHz verliest. Een enkele muur zorgt al voor flinke degradatie.

Ik weet niet of dit zozeer een punt van kritiek kan zijn op Sonos. Het is een beetje de Apple van de wireless speakers (alhoewel Apple er nu ook een uitgebracht heeft). Ze zoeken gewoon naar de eenvoudigste/beste/meest stabiele en meest aangename ervaring voor hun gebruikers, die niet constant problemen met wireless willen debuggen, binnen de technische beperkingen die er nu eenmaal zijn. Ze hollen dan ook niet zozeer de laatste ontwikkelingen na. Wie meer technisch aangelegd is en zijn huis kan/wil "optimaliseren" voor wireless heeft inderdaad alternatieven om uit te kiezen.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

CCatalyst schreef: Maar communicatie met andere speakers in non-surround loopt inderdaad over 2.4 GHz, reden heel simpel: zo groot mogelijke afstand. Ga zelf maar eens na hoe snel je het bereik van 5 GHz verliest. Een enkele muur zorgt al voor flinke degradatie.
Da's een grote misopvatting.
Een signaal op de 2.4GHz gaat inderdaad verder, maar uit al mijn praktijktesten is gebleken dat je zelfs met een zwakkere RSSI (op de 5GHz) toch een stabielere connectie hebt (omdat de ruis op de 5GHz lager ligt) én zelfs hogere snelheden kan halen (maar da's hier irrelevant).
Als je dan nog eens in de hogere band gaat (> ch100) dan heb je ook nog eens de mogelijkheid om hoger te gaan uitsturen en kom je nooit aan de ervaring van de 5GHz.
Of zoals Cliff Skolnick ooit tweette: "2.4 GHz is for cooking - not passing data"

Laat de 2.4GHz nu net de meest verzadigde en verstoorde band zijn die er bestaat. Dus wat dat "stabiele" en "aangename" betreft durf ik jou wel tegenspreken.
CCatalyst schreef: Ze zoeken gewoon naar de eenvoudigste/beste/meest stabiele en meest aangename ervaring voor hun gebruikers, die niet constant problemen met wireless willen debuggen, binnen de technische beperkingen die er nu eenmaal zijn. Ze hollen dan ook niet zozeer de laatste ontwikkelingen na. Wie meer technisch aangelegd is en zijn huis kan/wil "optimaliseren" voor wireless heeft inderdaad alternatieven om uit te kiezen.
Het is net voor de niet technische mensen dat ze wel zouden gebruik moeten maken van de betere technologische ontwikkelingen.

"Achterna hollen"...?
.11g is bijna 15 jaar oud en werd bijna 10j geleden vervangen door .11n
.11ac is ondertussen al een paar jaar mainstream.
Achterna hollen lijkt me hier dus een ietwat vreemde uitdrukking.

.11g is een beetje zoals een oud mevrouwtje van 85 jaar in een auto op een drukke weg... wachten tot er écht geen auto's meer afkomen om te kunnen invoegen. De kans dat ze ergens tegenrijdt is inderdaad nihil, ja... maar iedereen achter haar ergert zich dood.

Maar langs de andere kant... Hoe minder toestellen op de 5GHz, hoe beter voor die toestellen die wel op de 5GHz werken.
Laat dat oude vrouwtje dus maar sukkelen op die hobbelige landweg. Gaan wij wel de autosnelweg ernaast nemen! :)
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Op 5GHz minder ruis, ik veronderstel dat je dan waarschijnlijk minder stoorsignalen bedoelt?
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 428
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 8 keer

xayana schreef:Ik zie 2 mogelijkheden. Eentje werd al gezegd; de modem.

Maar je zou ook met een stoorbron kunnen zitten die af en toe verandert van kanaal.

-> Bij het herstarten wordt steeds het 'beste' kanaal gekozen. Door dat veranderen van kanaal kan het zijn dat de stoorbron even ontweken werd.
-> Doordat je een vast kanaal koos, was het even beter, tot de stoorbron misschien ook van kanaal veranderde.

Je zou dus eens moeten noteren op welke kanalen je het meest problemen ervaart. Of op zoek gaan naar andere toestellen die op de 2,4GHz werken (babyfoons, koptelefoons, bluetooth, ...) en deze eens uitschakelen op het moment dat je problemen ervaart.

Blijf bij het veranderen van kanaal ook best bij 1, 6 of 11. Ertussen heeft vaak weinig zin tenzij je met meerdere stoorbronnen zit, maar dan raad ik toch aan vooral de 5GHz te gebruiken.

Het is een merde dat Sonos enkel op 2,4GHz werkt, en dan nog enkel 802.11g hé (laatste keer dat ik checkte toch)! Van zo'n dure toestellen verwacht je toch beter... maar er zijn er altijd die zich laten vangen door het mooie design.
Akkoord dat de .11g 'stabieler' is, maar als je gans het plaatje bekijkt is 11.ac toch efficiënter. Tijd dat ze wakker worden bij Sonos.
Soit, dat laatste is deels irrelevant (maar het moest er uit), want je hebt ook issues met andere toestellen.
Ik hou de laatste tijd af en toe de Wi-Fi netwerken bij ons in de buurt in de gaten. Kanaal 6 is nooit in gebruik. De rest zit op/rond 1/11. Ik denk dat kanaal 6 het meest ideale kanaal is. Ik ga het wat vaker (mss eens kijken of ik dat niet automatisch kan om de X tijd op een device) monitoren. En anders probeer ik hem eens te wisselen.
Het is wel zo dat zelfs als ik tegen mijn modem/router sta met mijn laptop, er ook geen 2.4GHz signaal is, een 'stoorzender' lijkt me dus raar. Na herstart herneemt hij weer gewoon op kanaal 6 (statisch ingesteld nu) en doet hij het weer prima. We ervaren het probleem gemiddeld 1x per week op totaal verschillende tijdstippen.

Off topic: De sonos ziet er idd mooi uit, ik schrok ook toen ik zag dat hij enkel op 2.4GHz kon. Soit, er komt wel goed geluid uit en in combinatie met de voice service (momenteel enkel Alexa) is het wel een heel leuk apparaat! Hij staat bij ons in de keuken en dan is het erg aangenaam om hem te bedienen via Alexa (wegens niet altijd propere handen).

Wat betreft de 2.4GHz vs 5GHz discussie: Ik merk inderdaad in de praktijd dat mijn bereik minder is als mijn 2.4GHZ band wegvalt (net zoals CCatalyst aangeeft). Op de benedenverdieping werken alle apparaten nog prima, op de bovenverdieping kan je het vergeten. Op de bovenverdieping geeft de 2.4GHz band echter wel een stabiele verbinding!
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Als je redelijk wat WiFi's in de buurt ziet, maar er gebruiken er amper een bepaald kanaal... dan kan dat net de trigger zijn om het ook niet te gebruiken. Mogelijks zit net daar de stoorbron hé.
Stoorbronnen kan je niet zien met een WiFi-scanner; je hebt daar een spectrum analyzer voor nodig.
Als je vlakbij je modem staat en je ziet nog steeds geen WiFi is de kans inderdaad kleiner dat het om een stoorbron gaat. Want zelfs bij een grote stoorbron komen de beacons vaak wel nog aan maar kan je gewoon geen verbinding maken.

Dus alles wijst toch een beetje in de richting van een defecte modem.
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 428
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 8 keer

Er is vorige week een telenet technieker langs geweest die een nieuwe modem/router heeft geplaatst (tevens een wit model ipv de zwarte die ik (nog) had).

Tot nogtoe draait alles prima. Volgens de telenet technieker waren het 2.4/5GHz signaal veel beter met de nieuwe modem (hij heeft voor het plaatsen en na het plaatsen gemeten) alsook het signaal op de binnenkomende coax op de modem was volgens hem opeens beter (wat eigenlijk vreemd is)
PHENOM
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 18 sep 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Kan inderdaad zo zijn indien die modem zijn coax aansluiting niet meer in orde was (ouderdom? Fabricagefout? ...)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”