Iemand ervaring met digibox en Unifi toestellen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
YvesT
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 dec 2008, 11:44

Heb na de zoveelste keer mijn Linksys router te moeten rebooten alles omgezet naar unifi systemen.

Maar zoals ik al wist ging het weer miserie zijn met de digicorder in de woonkamer en digibox op de slaapkamer.

Huidige setup. Wat dus geen publiek op geeft aan de digicorder.

Modem(only) Telenet -> USG(wan)
USG(lan1) -> Unifi 8port 60w

Op de switch zit alles bekabeld. AP, digicorder en 2 kabels naar boven.
Eentje voor de digibox en de andere naar bureau voor bekabeling te doen van PC's voor kantoor.

Komt er dus op neer dat 2 kabels eigenlijk een publiek op moeten krijgen.

Maar van Vlans heb ik eerlijk gezegd geen verstand. En ook geen idee als dit het antwoord gaat zijn.
Gezien het probleem volgens mij al begint aan de USG, gezien deze de "router" hier is.
Tenzij LAN2 op de USG in een brdige mode of iets dergelijks kan gezet worden.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Ne maat van mij heeft zo een setup werkende via 'routed IPTV'. Vraag me de details niet maar het is in ieder geval wel mogelijk.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

YvesT schreef: Maar van Vlans heb ik eerlijk gezegd geen verstand. En ook geen idee als dit het antwoord gaat zijn.
Ja, er is een gedocumenteerde oplossing op dit forum met MAC-based VLANs, de topic "digicorder 68 vs 6A" oid, maar afaik ondersteunt Unifi dat (nog) niet, Cisco SMB switches wel (en de Ubiquiti Edge lijn ook denk ik?). Voordeel hiervan is dat deze oplossing min of meer native is, geen vreemde foefelingen.

Probleem is dat het met port-based VLAN niet gaat, omdat de digicorder met 2 MAC-adressen tegelijk werkt, die vanuit dezelfde poort bediend worden, en waarvan 1 een IP in het Telenet-netwerk en de ander een privaat IP in je netwerk moet krijgen (zie eerdervermelde topic). Het onderscheid moet dus echt wel op MAC-basis gemaakt worden, niet op poortbasis.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 17 feb 2018, 15:20, in totaal 2 gewijzigd.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het kan ook zonder VLAN's, zoals ik in datzelfde topic beschreven heb. Je hebt wel nog een extra switch nodig (ik heb dat overigens met een Linksys opgelost :)
YvesT
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 dec 2008, 11:44

Ok dus. Komt erop neer dat de makkelijkste/snelste oplossing momenteel een kleine domme switch is.
Modem naar domme switch. Daarop de kabels van digicorder en digibox steken en dan pas naar unifi toestellen.

Shitty maar dan moet het maar zo.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

YvesT schreef:Ok dus. Komt erop neer dat de makkelijkste/snelste oplossing momenteel een kleine domme switch is.
Modem naar domme switch. Daarop de kabels van digicorder en digibox steken en dan pas naar unifi toestellen.

Shitty maar dan moet het maar zo.
"Unmanaged" ipv dom. Maar dan heb je geen digicorder in je LAN, mis je DLNA, kan je niet streamen van de ene naar de andere...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

YvesT schreef:Huidige setup. Wat dus geen publiek op geeft aan de digicorder.
Modem(only) Telenet -> USG(wan)
USG(lan1) -> Unifi 8port 60w

Op de switch zit alles bekabeld. AP, digicorder en 2 kabels naar boven.
Eentje voor de digibox en de andere naar bureau voor bekabeling te doen van PC's voor kantoor.
Zowel jouw USG als jouw Unifi 8port 60w ondersteunen VLAN's.
Je kan dit dus perfect instellen, dat de poorten die naar de digicoder gaan op dezelfde VLAN zitten als de WAN poort van de USG.
Op die manier krijgen de digicorders een Telenet IP.
CCatalyst schreef:Probleem is dat het met port-based VLAN niet gaat, omdat de digicorder met 2 MAC-adressen tegelijk werkt, die vanuit dezelfde poort bediend worden, en waarvan 1 een IP in het Telenet-netwerk en de ander een privaat IP in je netwerk moet krijgen
Dit heb je alleen nodig als je de digicorders in je LAN wil zien voor DNLA.
De TS heeft niet aangegeven dat hij dat wilt, en hij is wellicht alleen geïnteresseerd in de interactiviteit van de digicorders (en niet in het DNLA gebeuren)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
YvesT
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 dec 2008, 11:44

[mod=een fullqoute van de vorige post is op dit Forum ongewenst en niet toegelaten
Gelieve de "Antwoord" knop te gebruiken als je wilt reageren op de vorige post]
philippe_d schreef:
YvesT schreef:Huidige setup. Wat dus geen publiek op geeft aan de digicorder.
Modem(only) Telenet -> USG(wan)
USG(lan1) -> Unifi 8port 60w

Op de switch zit alles bekabeld. AP, digicorder en 2 kabels naar boven.
Eentje voor de digibox en de andere naar bureau voor bekabeling te doen van PC's voor kantoor.
Zowel jouw USG als jouw Unifi 8port 60w ondersteunen VLAN's.
Je kan dit dus perfect instellen, dat de poorten die naar de digicoder gaan op dezelfde VLAN zitten als de WAN poort van de USG.
Op die manier krijgen de digicorders een Telenet IP.
CCatalyst schreef:Probleem is dat het met port-based VLAN niet gaat, omdat de digicorder met 2 MAC-adressen tegelijk werkt, die vanuit dezelfde poort bediend worden, en waarvan 1 een IP in het Telenet-netwerk en de ander een privaat IP in je netwerk moet krijgen
Dit heb je alleen nodig als je de digicorders in je LAN wil zien voor DNLA.
De TS heeft niet aangegeven dat hij dat wilt, en hij is wellicht alleen geïnteresseerd in de interactiviteit van de digicorders (en niet in het DNLA gebeuren)
[/mod]
Correct de DLNA feature moet ik niet hebben. Dat doe ik tussen tv en Synology.
Is voornamelijk voor de interactiviteit van de digicorder en digibox.
Dus toch maar eens met vlan proberen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als je dergelijk professioneel materiaal aankoopt, dan ga ik ervan uit dat je er ook kan mee werken, of er de mogelijkheden van gebruikt :wink:

De eenvoudigste oplossing in jouw set-up is een Telenet HGW, en daarachter jouw Unifi 8 port switch. Probleem opgelost.
Tenzij er een specifieke reden is waarom je voor een modem-only gekozen hebt?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb ondertussen ook een USG in "trail", en bots tegen hetzelfde euvel.

Ik vermoed dat via een bridge tussen WAN & VLAN welke je gebruikt voor de digicorder het wel op te lossen is, maar ben er nog niet aan uit hoe.

(ook nog niet zeker of ik die USG ga houden)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Als je geen DLNA nodig hebt... maak je gewoon een Telenet-VLAN (waarin je je modem stopt alsook je decoders), en een LAN-VLAN waar je toestellen aanhangen. Meer is er niet nodig (behalve de klassieke NAT en routing tussen je WAN-LAN).
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

op een switch zie ik dat eenvoudig, maar in die USG iets minder ;) en ik zou dit het liefst in die USG implementeren, zodoende dat ik geen extra device moet tussenhangen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je zal dit zo-ie-zo in combinatie met een switch moeten doen gezien de poorten die je nodig hebt.

Op je switch stop je 4 poorten in de TELENET-VLAN
- TN modem
- Digicorder 1
- Digicorder 2
- WAN poort USG

Tevens stop je x-aantal poorten in je LAN-VLAN
- LAN poort USG
- overige toestellen zoals PC's

Op je USG heb je dus zelfs geen VLAN's nodig... tenzij je bv. ook nog extra VLAN's wil voor jezelf (bv. een guest). In dat geval stop je de USG LAN poort in een trunk poort.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

devilkin schreef:op een switch zie ik dat eenvoudig, maar in die USG iets minder ;) en ik zou dit het liefst in die USG implementeren, zodoende dat ik geen extra device moet tussenhangen.
USG is een échte gateway/router device, en dus niet bedoeld om zo'n zaken te doen. Voor zo'n taak kan je inderdaad best een switch gebruiken, zoals hierboven staat.

Eenmaal je de Unifi route opgaat met de USG zie ik ook niet echt in waarom je geen USW in je netwerk zou hangen. De echte voordelen van Unifi pluk je pas als je je hele netwerk daar in omvormt. Dan pas kan je ook van de volledige Unifi-functionaliteit gebruik maken in de controller.

Als het 1 digicorder is kan je misschien ook die LAN2 (ex-VOIP) poort bridgen met de WAN op de USG? Dit ten koste van througput uiteraard, want geen offloading zoals bij een switch. Ggeen idee of/hoe je dat kan configureren.

Als je de USG niet zou houden kan je eventueel kijken in de Edgemax lijn waar er wel toestellen zijn die aan je vraag kunnen beantwoorden, ER-X en ERPoE-5 zijn bv routers met een ingebouwde switch-chip.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

De simpelste manier toch met een bridged port werken:

Code: Selecteer alles

set interfaces bridge br0 address dhcp
set interfaces ethernet eth0 bridge-group bridge br0
set interfaces ethernet eth1 bridge-group bridge br0
Hiermee krijgt je digibox op poort 1 een ip van de Telenet DHCP

Daarna moet je je NAT nog aanpassen naar de nieuwe interface br0 zodat de rest van je poorten nog een internetverbinding hebben.

Code: Selecteer alles

set service nat rule 5000 type masquerade
set service nat rule 5000 outbound-interface br0
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Zou idd moeten werken maar vereist wel config.json.gateway en zal een deel van de hardware offload disablen, ook geen DPI meer denk ik.

Eigenlijk is een EdgeMax model dan een betere keuze, maar soit.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:De simpelste manier toch met een bridged port werken:
Daarvoor heeft hij niet genoeg poorten op z'n USG.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

raf1 schreef:De simpelste manier toch met een bridged port werken:

Code: Selecteer alles

set interfaces bridge br0 address dhcp
set interfaces ethernet eth0 bridge-group bridge br0
set interfaces ethernet eth1 bridge-group bridge br0
Hiermee krijgt je digibox op poort 1 een ip van de Telenet DHCP

Daarna moet je je NAT nog aanpassen naar de nieuwe interface br0 zodat de rest van je poorten nog een internetverbinding hebben.

Code: Selecteer alles

set service nat rule 5000 type masquerade
set service nat rule 5000 outbound-interface br0
Ja, ik dacht dus in deze richting. Maar ik ga eens verder piepen, straks, als ik thuis ben.
CCatalyst schreef:Zou idd moeten werken maar vereist wel config.json.gateway en zal een deel van de hardware offload disablen, ook geen DPI meer denk ik.

Eigenlijk is een EdgeMax model dan een betere keuze, maar soit.
Ik had naar de EdgeRouter Lite zitten kijken, zelfde probleem denk ik. Moet je naar de Edgerouter X, en daar lees ik dingen van die niet zo ideaal zijn (lees: veel minder krachtig?)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

ERLite heeft geen switch chip, maar de ERPoE-5 heeft dezelfde performance als de ERLite en heeft wel een switch chip, 5 poorten in totaal waarvan je er 3 op de switch chip kunt steken.

ER-X is flink goedkoper en heeft een switch chip, maar heeft inderdaad minder throughput.

Heb zelf nog met de ERPoE-5 gewerkt, is een heel degelijk toestelletje.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ok - principe werkt dus, bridging tussen eth0 en eth1 vif 2 (in mijn geval). Maar je zit dus wel compleet in software bezig, wat irritant traag is.

Wel cool om zien hoe eenvoudig het al bij al is.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Converted
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 11 aug 2006, 16:08
Twitter: ReleaseUrSelf
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 16 keer

ubremoved_539 schreef:Je zal dit zo-ie-zo in combinatie met een switch moeten doen gezien de poorten die je nodig hebt.

Op je switch stop je 4 poorten in de TELENET-VLAN
- TN modem
- Digicorder 1
- Digicorder 2
- WAN poort USG

Tevens stop je x-aantal poorten in je LAN-VLAN
- LAN poort USG
- overige toestellen zoals PC's

Op je USG heb je dus zelfs geen VLAN's nodig... tenzij je bv. ook nog extra VLAN's wil voor jezelf (bv. een guest). In dat geval stop je de USG LAN poort in een trunk poort.
Zou je me kunnen helpen. Ik heb een Vlan met id 20 aangemaakt, daar heeft unifi dan ook een switch profiel van aangemaakt.
Maar ik krijg telkens een 169 ip adres.
Setup is als volgt: telenet modem only > wan port USG > en van LAN1 port van de USG naar port 2 van de 8 ports unifi switch.
Port 3 van de switch heb ik de digicorder aangehangen en het switch port profiel van de telenet (20) gegeven...

Ben ik iets vergeten of doe ik iets verkeerd?
"ONEup -> 1000/40"
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”