TelenetWiFree bridge met MikroTik WiFi AP

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Ik zou graag met een MikroTik wifi router/AP een bridge maken met een TelenetWiFree AP.

Zo kan ik bv. op m'n eigen router via TelenetWiFree surfen ipv via de vaste verbinding ofwel 4G, en zijn alle nodige apparaten offline, en niet één enkel die apart ingelogd is op Telenet WiFree.

Iemand hier al ervaring mee?

Heb de MikroTik hAP in CPE bridge modus gezet, in de wireless security profiles de EAP auth gegevens ingvoerd van Telenet.
De MikroTik maakt dan verbinding met TelenetWiFree maar verliest de verbinding na enkele seconden opnieuw, en dit herhaalt zich telkens.
Het EAP profiel is wel degelijk actief op de wlan kaart.

Wellicht doe ik iets verkeerd... Of het is gewoonweg niet mogelijk...
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Ik heb dit twee maanden geleden nog gebruikt dat functioneerde gewoon, versie 6.40.4.
Om het stabiel te maken moest ik wel een vast ap kiezen.
Er waren verschillende telenet wifree's en sommige functioneerden niet, ook niet via een laptop.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Zou je anders enkele screenshots kunnen sturen van je config?

Verder zie ik zelfs niet waar ik het MAC adres van de TelenetWiFree kan invoeren waarop ik wil forceren, lijkt me dat die ze dan allemaal afloopt...
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Via de scan optie en dan eentje uit de lijst kiezen.
Ik zal het toestel eens terug uit de doos nemen...

Edit:

Wireless security profile and wlan interface...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ken schreef:Ik zou graag met een MikroTik wifi router/AP een bridge maken met een TelenetWiFree AP.
Zo kan ik bv. op m'n eigen router via TelenetWiFree surfen ipv via de vaste verbinding ofwel 4G, en zijn alle nodige apparaten offline, en niet één enkel die apart ingelogd is op Telenet WiFree.
Is er hier geen spraakverwarring?
Volgens mij wil je geen bridge maken tussen je MikroTik wifi router/AP en een TelenetWiFree AP
Een (transparente of point-to-point) bridge vereist de juiste instellingen aan beide zijden van de bridge.

Wat je wèl wilt, is een draadloze verbinding maken tussen een TelenetWiFree AP en jouw MikroTik wifi router als "Client"
Ken schreef:Heb de MikroTik hAP in CPE bridge modus gezet, in de wireless security profiles de EAP auth gegevens ingvoerd van Telenet.
De MikroTik maakt dan verbinding met TelenetWiFree maar verliest de verbinding na enkele seconden opnieuw, en dit herhaalt zich telkens.
Zoals ik hierboven uitleg, wil je geen bridge.
Jouw MikroTik AP moet dus in mode "CPE" staan.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

philippe_d schreef:Zoals ik hierboven uitleg, wil je geen bridge.
Jouw MikroTik AP moet dus in mode "CPE" staan.
Inderdaad, werkt perfect zoals het moet nu :) Thx alle tb0ne & philippe_d! :banana:
Gaat zo zelfs sneller dan met m'n PC te verbinden met TelenetWiFree.

Dinsdag komt Orange m'n nieuwe coax kabel aansluiten, en hopelijk tegen dan niet meer nodig :)



Er even aan toevoegen, in Connect List in de Wireless tab, kan je de favoriete (deze met beste signaal) TelenetWiFree AP's toevoegen op basis van MAC adres.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Heb nu een ander toestel geconfigureerd, een wAP ac, heb de 5GHz wlan interface als CPE station verbonden met TelenetWiFree, en de 2GHz wlan interface is een AP met eigen SSID.

Werkt zoals het moet, zowel via de ethernet & 2GHz wlan interface Internet via Telenet WiFree.

Goed voor tijdelijke oplossingen waar ook WiFree is natuurlijk, of om mee te nemen op de baan in Vlaanderen :)
:beerchug:
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”