Telenet SpeedBoost : snelheid verdubbelen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
bcool
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 03 sep 2012, 10:20
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Telecompaper meldt dat Telenet SpeedBoost lanceert, een optie die de internetsnelheden van Whoppa, Wiga en Internet Fiber 200 verdubbelt. De snelheid van de pakketten gaat van 200 Mbps naar 400 Mbps. Upload zou gaan van 20 naaf 40 Mbps. De dienst kost 15 euro per maand.

SpeedBoost is beschikbaar op het netwerk van Telenet in Vlaanderen en in zeven wijken in Brussel, te weten Etterbeek, Forest, Schaerbeek, Jette, Ganshoren, Berchem-Sainte-Agathe en Koekelberg.

Ik vind voorlopig echter nog geen info terug op website van Telenet.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hebben ze daar nu nog altijd niet door dat niemand daarop zit te wachten zolang er die limieten zijn ?!

EDIT: volgens Telenet is het nieuws prematuur : http://www.techpulse.be/nieuws/219101/t ... heid-voor/
s5zone
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 okt 2016, 10:20
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Nog eens 15 euro. Ongelooflijk. Ze vragen reeds de hoogste prijs van de markt en kunnen dan nog niet eens de snelheid verhogen zonder er weer extra geld voor te vangen. Waarom krijgt niet iedereen de 400Mbps? En kan je tegen een lagere prijs (bv 10-15 euro) je huidige abo behouden... Ik ben nu sinds een 2-3 tal jaar weg bij telenet. Ik weiger echt mee te werken aan dit soort wanpraktijken. Hoog tijd dat BIPT de markt nog meer openbreekt zodat orange (en evt. andere) nog meer kan aanbieden.
IvoDeMeyer
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 okt 2017, 18:35
Bedankt: 6 keer

Als dat waar is, dan heb ik daar maar 1 woord voor: SCHANDALIG.

Wij lijken wel melkkoeien. Waar is de tijd dat men ons 1 Gbps beloofde....

Het is dringend tijd dat er meer concurrentie komt!
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

T is een optie geworden om aan de kritiek van de minister te kunnen ontsnappen.

Verstuurd vanaf mijn Alpha met Tapatalk
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Schandalig: mja, niet overdrijven he... Het is niet dat ze het bestaande aanbod ineens beperken. Zoals ik zei: ik wil nog wel eens zien wie er nu bereid is om nog meer te gaan betalen voor dubbele snelheid. De snelheden zijn meer dan ok (al mag upload altijd sneller) en het is vooral die limieten waar de meesten last van hebben, en ik zie hen zelfs met SpeedBoost daar niets aan te doen. En ik zou zelfs daarvoor geen 15 euro extra over hebben terwijl ik toch wel een heavy user ben (gem. 600GB per maand vooral door veel Netflix).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

400Mbps ... leuk maar met diezelfde datalimieten waardeloos...
Zelfs met hun onbeperkt dataverkeer in de daluren : waarom zou ik mijn pc laten aan staan 's nachts om te downloaden, terwijl deze dat evengoed kan doen 's avonds als ik aan het werken ben op mijn pc?

Benieuwd wat hun overboekingsfactor is eigenlijk. Was het geen 500 huishoudens per node? Laat ons zeggen dat 1 op 5 telenet klant is met één van deze abonnementen (lijkt me realistisch). Dat is dus 400 x 100 = 40000 Mbps of 40Gbit op één node?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

ik vind dit goed !!!!
mensen die betalen voor een optie, mensen die het niet willen betalen niet.
Zo is er geen nieuw product waar een prijsverhoging aan gekoppeld is zoals we gewoon waren.
Natuurlijk zal er kritiek zijn ze mogen het gratis geven whoppa of wiggo er gaan er nog reclameren dat ge geen geld toekrijgt. :banana:

al bij al onzen troll had toch gelijk wat mij vermoeden aleen maar bevestigd en sommigen hier ook denken, hij weet meer dan dat we denken.
Laatst gewijzigd door proximusboyke 03 okt 2017, 22:19, in totaal 1 gewijzigd.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Eerst de abonnementen verhogen met als reden: "de investeringen in de grote netwerf..", en nu je er gebruik van kan maken moet je alsnog de hoofdprijs betalen :lol:
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
amedeeus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 dec 2008, 09:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 15 keer

De ene hier vind 200 mbit meer als genoeg, de andere wilt het gratis. En als telenet het gratis geeft moeten ze weer hun abbonement opslagen>
ALs mensen lekker geld willen betalen voor meer snelheid laat ze toch doen.
Mij stoort het totaal niet om wat extra te betalen om sneller internet te hebben als normaal. Die droevige upload snelheid stoort mij echt mateloos!!!
Voor 15euro de maand krijg ik een upload van 40mbit echt zalig. Moet ik geen serverke meer huren maar kan ik het gewoon lekker draaien.

Top telenet, take my money!!!

@MAT een firma investeerd geen miljoenen om even veel geld binnen te krijgen maar om juist meer binnen te krijgen
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Proximus kan opgelucht ademhalen, minstens de komende twee jaar geen (gratis) snelheidsverhoging bij Telenet. :cry:
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

amedeeus schreef: Voor 15euro de maand krijg ik een upload van 40mbit echt zalig. Moet ik geen serverke meer huren maar kan ik het gewoon lekker draaien.

Top telenet, take my money!!!

@MAT een firma investeerd geen miljoenen om even veel geld binnen te krijgen maar om juist meer binnen te krijgen
15 euro + het al duurste abonnement op de markt vandaag bedoel je. Benieuwd hoe je serverke zal presteren als je de 750GB voorbij bent :lol:
Maar ach, het zal me eigenlijk worst wezen, smijt maar met je geld. Met het prijsverschil tussen u en mij op jaarbasis ga ik een keer extra op reis. En ik mis heus niets hoor.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

man,man man het is een optie ze verplichten niemand om te nemen é.
En aan iedereen die het duur vind met alle taksen en loonkosten staat het u vrij een aanvraag te doen en kabel ofzo aan te leggen in belgie en zullen dan eens zien of jullie het veel goedkoper kunnen aanbieden.
Wel te verstaan aan dezelfde voorwaarden dus niet afkomen met enkel te investeren in grote steden en de boerebuiten links te laten liggen.
En ook mensen een volwaardig loon te betalen en niet zoals in buitenland werken van 8-10 12-14 17-21u
Het is gemakkellijk om te roepen het kan goedkoper en bla bla bla maar niks te doen.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
mipa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

proximusboyke schreef:man,man man het is een optie ze verplichten niemand om te nemen é.
En aan iedereen die het duur vind met alle taksen en loonkosten staat het u vrij een aanvraag te doen en kabel ofzo aan te leggen in belgie en zullen dan eens zien of jullie het veel goedkoper kunnen aanbieden.
:nono:
Als een snelheidsverhoging anno 2017 vijftien euro in de maand moet kosten zou ik
graag hebben dat Telenet al wat ze mij tien jaar lang teveel aangerekend hebben
op mijn TV-abo -onder de noemer om u een betere service te geven- zouden
terugstorten. Ik was namelijk liever bij TV-oost gebleven.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

1 woord hiervoor:

"graailand"

Telenet graait bij de mensen, politiekers mogen graaien bij Telenet, iedereen tevreden toch ?

En de boer, hij ploegde voort ....
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Gelezen op Tweakers : er zit al een referentie naar SpeedBoost in de HTML source van een relevante webpage op de Telenet site : https://shop.telenet.be/shop/nl/speed
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Oh man, dat is 'geweldig' nieuws ...
Idd degoutant dat je er extra voor dient te betalen, maar ik ga het wel aanvinken denk ik !
40Mbit upload, just what the doctor ordered.
PHENOM
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 18 sep 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Ik snap de commotie niet echt tbh.
Stel Telenet lanceert inderdaad verhoogde snelheden tegen een meerprijs die optioneel is, who gives a flying f.?
Ge zijt niet verplicht van het te nemen en de snelheden in het algemeen zijn nog altijd hoog genoeg voor alledaags gebruik. De gewone facturen zullen hierdoor niet 10 euro p/m stijgen dus het is ook niet dat ze het door iedereen hun strot duwen. Het is optioneel dus niet verplicht om te nemen...
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

Het is zoals iphone en galaxy.
Iedereen wilt een gsm (alhoewel het geen levensnoodzakelijk middel is) maar moet het daarom een iphone ofzo zijn, uiet nie kunt betalen koopt dan een nokia van 25 euro of een samsung van 19 euro.
Ik heb nog geen enkele mens weten doodgaan omdat ze geen internet hebben. en je hebt al internet aan 27,80 euro bij telenet en alles in aan 39 bij scarlet.
Ze bieden u iets extras aan ben je verplicht te kopen NEE

op autostrade is diestel en benzine ook veel duurder en het eten en zo is 3 a 4x zo duur als in de colruyt, ben je verplicht het daar te kopen nee moet ge daarover zagen, nee het is een service, staat het u nie aan, blijf er dan van weg.
Laatst gewijzigd door proximusboyke 04 okt 2017, 12:54, in totaal 1 gewijzigd.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
amedeeus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 dec 2008, 09:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 15 keer

MaT schreef:
amedeeus schreef: Voor 15euro de maand krijg ik een upload van 40mbit echt zalig. Moet ik geen serverke meer huren maar kan ik het gewoon lekker draaien.

Top telenet, take my money!!!

@MAT een firma investeerd geen miljoenen om even veel geld binnen te krijgen maar om juist meer binnen te krijgen
15 euro + het al duurste abonnement op de markt vandaag bedoel je. Benieuwd hoe je serverke zal presteren als je de 750GB voorbij bent :lol:
Maar ach, het zal me eigenlijk worst wezen, smijt maar met je geld. Met het prijsverschil tussen u en mij op jaarbasis ga ik een keer extra op reis. En ik mis heus niets hoor.
750 gb ? 3TB bedoel je zeker, maar zoals ik het zij als je het te duur vind blijf gewoon lekker op de 200mbit :)
Wat een mentaliteit toch van veel mensen, waarom moet altijd alles gratis zijn ? Ze hebben juist massas geinvesteerd in een sneller netwerk, telenet is een firma uit op winst !

Trouwens als ze morgen iedereen 400 mbit willen geven moeten ze iedereen zijn modem gaan veranderen, dan kan ik u nu al garanderen dat ze volgend jaar gaan opslagen !
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Het moet niet gratis zijn.

Ze verdienen thans genoeg met hun huidige abo's om vernieuwingen mee te kunnen financieren. Waarom er dan nog extra moet betaald worden voor die investeringen zal mij worst wezen, want de perceptie heerst dat de abo's standaard zo duur zijn net omdát Tn die extra inkomsten gebruikt om zijn netwerk op te waarderen.

Als Tn dan beslist om voor die opwaardering nóg eens aan te rekenen, dan is het hek uiteraard van de dam.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

amedeeus schreef:
MaT schreef:
amedeeus schreef: Voor 15euro de maand krijg ik een upload van 40mbit echt zalig. Moet ik geen serverke meer huren maar kan ik het gewoon lekker draaien.

Top telenet, take my money!!!

@MAT een firma investeerd geen miljoenen om even veel geld binnen te krijgen maar om juist meer binnen te krijgen
15 euro + het al duurste abonnement op de markt vandaag bedoel je. Benieuwd hoe je serverke zal presteren als je de 750GB voorbij bent :lol:
Maar ach, het zal me eigenlijk worst wezen, smijt maar met je geld. Met het prijsverschil tussen u en mij op jaarbasis ga ik een keer extra op reis. En ik mis heus niets hoor.
750 gb ? 3TB bedoel je zeker, !
Nee voor consumenten is het 750 GB bij de piekuren ;)
amedeeus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 dec 2008, 09:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 15 keer

Klopt maar hij had het over mij, en mijn abbonement is 3TB
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Heeft Telenet niet baat om zo lang mogelijk een basisabonnement te houden met een lage doorvoersnelheid, kwestie van een "minderwaardig" product aan Orange te kunnen doorverkopen? Of werkt dat niet zo?
amedeeus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 dec 2008, 09:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 15 keer

road rebel schreef:Heeft Telenet niet baat om zo lang mogelijk een basisabonnement te houden met een lage doorvoersnelheid, kwestie van een "minderwaardig" product aan Orange te kunnen doorverkopen? Of werkt dat niet zo?
Bij orange krijgt je standaard 100mbit en moet je 10€ extra betalen voor meer snelheid.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

15€ is inderdaad niet niets.

De vraag is of de modale internetgebruiker zal geïnteresseerd zijn. Als je grotere bestanden downloadt - in mijn geval is dat bv. NVIDIA drivers, NERO- installatiepakket van enkele 100 Mb, is het de vraag of die 2 of 3 minuten (mede naargelang het tijdstip) die met een 400 Mbps aanbod bv. herleid wordt naar misschien 1min30 (weer afhankelijk ook van tal van omstandigheden) of dit 180 € per jaar waard is.

De upload van 10 naar 40 Mbps is al interessanter maar upload is bij vooral belangrijk om foto's of de verwerking ervan in een MP4 filmpje van 1à2 giga max. up te loaden naar oneddrive.

Mij lijkt 180 € hiervoor op jaarbasis toch wat te veel. No problem natuurlijk voor diegenen die dit echt belangrijk vinden.

Bovendien nog eens het bewijs dat er dringend nood is aan meer concurrentie zowel voor wat kabel als vdsl aanbiedingen betreft. Maar ja, dit is weer een afzonderlijk topic alhoewel het thema vaak blijft terugkomen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik frons er ook mijn wenkbrauwen bij, maar tsja, als er mensen extra willen uitgeven waarom niet?
Mij zal je zo zot niet krijgen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mij zou het ook enkel om de upload te doen zijn.
Online-backup en zo.

Maar inderdaad 15,00 EUR is er ook losjes over.
En het vreemde is dat bij ziggo in NL de meerkost van 200/20 naar 400/40 maar 8,95 EUR is.
Te weinig concurrentie dus ...
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Nederlanders zijn prijsbewuster. Als Vlamingen iets willen dan betalen ze er toch voor, ook al is het eigenlijk te duur. Moest niemand die optie nemen, dan zou Telenet ze wel goedkoper maken. Telenet heeft ook liever € 10 per maand van 10.000 klanten dan € 15 van 1.000 klanten, maar ze moeten natuurlijk ook zorgen dat niet té veel mensen die optie nemen, want dan ontstaan er waarschijnlijk capaciteitsproblemen (toch zolang de 'Grote Netwerf' niet voltooid is).

Die online back-ups heb ik altijd al onzin gevonden. Uw PC 's nachts moeten laten aanstaan, een internetabonnement met hoge upload nodig hebben om massa's data te versluizen over het internet, abonnement betalen aan een of ander bedrijf om daar al uw persoonlijke data op te slaan, ... Koop gewoon een externe harde schijf en maak daar uw back-ups op, maar dat is te simpel zeker?

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S7 met Tapatalk
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

nickz schreef:Die online back-ups heb ik altijd al onzin gevonden. Uw PC 's nachts moeten laten aanstaan, een internetabonnement met hoge upload nodig hebben om massa's data te versluizen over het internet, abonnement betalen aan een of ander bedrijf om daar al uw persoonlijke data op te slaan, ... Koop gewoon een externe harde schijf en maak daar uw back-ups op, maar dat is te simpel zeker?
Inderdaad.
1 Je moet niet elke dag je hele HDD uploaden. Dat doe je 1 keer, verder is het enkel de nieuwe bestanden.
Ik heb onze 250Gb belangrijke data netjes kunnen downloaden naar mijn nieuwe PC nadat onze vorige het plots compleet liet afweten. OK, ik heb dat moeten smeren over 2 maanden omdat onze Whop een limiet heeft van 200Gb, maar wat maakt dat uit.
2 mijn online abonnement kost me $50/jaar (eerste jaar $17) Hiermee backup ik niet enkel de PC, maar ook mijn gsm en tablet.
3 een externe harde schijf is leuk, maar is geen backup
4 brand/diefstal/failure/vergissing/...

Kortom, een online backup is echt geen onnozel iets, ik raad het iedereen aan. De keren dat ik mensen al met tranen in de ogen zien staan heb omdat ze al hun foto's en bestanden kwijt zijn doordat iemand per vergissing de boel gewist heeft, de HDD het begeeft en er net iets mis liep bij de externe HDD,...
Om nog maar de cryptolockers er niet bij te betrekken.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

nickz schreef:Die online back-ups heb ik altijd al onzin gevonden ... Koop gewoon een externe harde schijf en maak daar uw back-ups op, maar dat is te simpel zeker?
Op risico van een totaal offtopic discussie: maar onzin is nogal lichtjes overdreven. Heeft allemaal met risico-kost afweging te maken.
Backups lijken altijd weggegooid geld tot je ze ineens onverwacht (want dat is het altijd) nodig hebt. Offsite is inderdaad al voor de zwaardere catastrofes zoals brand e.d. maar juist op zo'n moment ga je blij zijn dat tenminste je digitale assets niet in rook zijn opgegaan.
De meesten die online backuppen gaan in elk geval niet speciaal daarvoor een 24/7 machien hebben of een abonnement met voldoende snelheid/volume. Het is eer omdat ze dat al hebben dat ze dan beseffen dat ze dat even goed kunnen leveragen voor online backup, waar dan nog de enige extra kost die van de cloud service is.
cadsite schreef:3 een externe harde schijf is leuk, maar is geen backup
Je kan perfect incrementeel backuppen naar een externe disk. Da's gewoon onsite backup. Ik denk dat nickz het vooral had over de extra kost van offsite backups.
Hier doe ik tegenwoordig een combinatie van beide. Data van clients wordt incrementeel/geversioned gebackupt op de NAS. En de user data die centraal op de NAS staat, wordt gebackupt naar een externe 4 TB disk. Mijn CrashPlan cloud backup is gewoon een vangnet.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

nickz schreef:Nederlanders zijn prijsbewuster. Als Vlamingen iets willen dan betalen ze er toch voor, ook al is het eigenlijk te duur. Moest niemand die optie nemen, dan zou Telenet ze wel goedkoper maken. Telenet heeft ook liever € 10 per maand van 10.000 klanten dan € 15 van 1.000 klanten, maar ze moeten natuurlijk ook zorgen dat niet té veel mensen die optie nemen, want dan ontstaan er waarschijnlijk capaciteitsproblemen (toch zolang de 'Grote Netwerf' niet voltooid is).
Ja, das ook waar. Dat er veel de optie nemen, zal dus ook niet gebeuren. Of je nu tegen 200 of tegen 400 download maakt echt niet uit. Duurt gewoon wat langer. Ze hadden beter flexibele profielen voorzien. Ik heb meer aan 100/50 dan aan 400/40. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
nickz schreef: Die online back-ups heb ik altijd al onzin gevonden. Uw PC 's nachts moeten laten aanstaan, een internetabonnement met hoge upload nodig hebben om massa's data te versluizen over het internet, abonnement betalen aan een of ander bedrijf om daar al uw persoonlijke data op te slaan, ... Koop gewoon een externe harde schijf en maak daar uw back-ups op, maar dat is te simpel zeker?
En als uw kooi afbrand, bliksemslag, ...? Das de reden van de cloud-backup. Persoonlijke data, nergens is nog privacy...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Tomby schreef:Je kan perfect incrementeel backuppen naar een externe disk. Da's gewoon onsite backup.
Ik ging wat kort door de bocht. :oops:

Het kan inderdaad, maar de mensen die ik ken die thuis 'backuppen' op een externe HDD doen dat allemaal manueel. Vandaar dat ik nogal snel zeg dat een externe disc geen backup is.

En de prijs? Tsja...
Een disc is niet gratis en online storage ook niet. Ik vind het verschil in prijs in het niets vallen bij het verschil in gemoedsrust, maar dat is een persoonlijk gevoel. Mij heeft het trouwens al 2 keer uit de nood geholpen.
Laatst nog was ik bij kennissen (met goede IT kennis) waarbij de interne HDD het begeven heeft en de laatste manuele kopie was maanden geleden. Ze waren toen aan het overwegen om een paar €100 uit te geven om de foto's toch te laten recupereren door een of andere gespecialiseerde dienst.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite schreef:gemoedsrust
Dit vooral. Trouwens, zoals zovelen ben ik maar beginnen backuppen nadat ik eens een fiasco had en alles kwijt was. Gelukkig is dat al 20j geleden of zo, toen ik nog alleen was en er veel minder digitale content was dan nu :). Nu ben ik van principe dat je niet genoeg kunt backuppen :p. Ben dan ook fan van Unlimited cloud :P.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Inderdaad, zoals een eerdere topic schrijver poneerde: "indien er een collectieve boycot zou komen waarbij klanten solidair niet intekenen, dan ben ik eens nieuwsgierig hoe TN zou reageren". Dan verdienen ze niets terug van hun kosten voor de "nieuwe werf".

Anderzijds is het met de barrière van 15€ misschien ook juist de bedoeling om niet te veel klanten te lokken wegens dan waarschijnlijk te voorspellen capaciteitsproblemen.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Particulier, denk ik niet dat er hier veel voor gaan opteren.
Langs de andere kant is het maar een kleine meerprijs voor een KMO die met een Fibernet zit, welke wat krap is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

nickz schreef:Koop gewoon een externe harde schijf en maak daar uw back-ups op, maar dat is te simpel zeker?
Inderdaad een beetje simplistisch... een correcte backup staat steeds op twee fysieke locaties. En dan zwijgen we nog over ransomware die jou externe disk op één seconde waardeloos maakt (want je steekt die niet iedere week terug in de kast of bij je ouders onder de matras).
ddd schreef:Particulier, denk ik niet dat er hier veel voor gaan opteren.
Er zijn er genoeg die last hebben van de "ik wil de grootste/dikste/langste hebben" :-)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik backup niets of toch enkel mijn facturen die ik dan inscan maar das ook het enige.

De rest is ofwel of papier ofwel niet. Fotos vind ik niet interessant en wat is er dan nog te backuppen?

Ik steek er ook nauwelijks echt moeite in.

Terwijl ik echt geen oude zak ben:)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Wat is er te backuppen?
Bij mij is dat
Alles wat met mijn opleiding te maken had.
Mijn materiaal om les te geven.
Foto's van het gezin
Scan's van diploma's, aankoop facturen, belangrijke documenten.
Alles van mijn bijberoep
Mijn cd RIP's
Mijn vrouw haar onderwijs materiaal

En ik ben wel nen oude zak. :P
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

nickz schreef: Die online back-ups heb ik altijd al onzin gevonden. Uw PC 's nachts moeten laten aanstaan, een internetabonnement met hoge upload nodig hebben om massa's data te versluizen over het internet, abonnement betalen aan een of ander bedrijf om daar al uw persoonlijke data op te slaan, ... Koop gewoon een externe harde schijf en maak daar uw back-ups op, maar dat is te simpel zeker?
Een NAS kan dat in de plaats van jouw PC doen. Dat is een toestel dat véél meer doet dan online backup, en doet dit ook nog energiezuinig.
Deze doet dat voor u in de nacht, en kan dan ook nog gelijktijdig allerlei spullen downloaden als je dat wenst, geheel automatische.

Tegenwoordig is toch alles digitaal. Facturen van Luminus, Proximus, Telenet, water, schoolrekeningen, enz...
Ik digitaliseer alles en haal zoveel mogelijk officiële documenten digitaal binnen, omdat ik een hekel heb aan papier en fardes.
Alle officiële documenten zijn gedigitaliseerd.
Foto's, muziek, zelfs films, home video's van vakanties.
Als dit verloren gaat, is het toch wel een ramp.
Vandaar dat het heel dom is om op één backup te vertrouwen, en dan nog in dezelfde locatie als het origineel.
Je moet minstens 3 backups hebben, én nog minstens één op een andere locatie (online, andere NAS, ...)

En dan ben ik ook een redelijk ouwe zak..., al begrijp ik niet waartoe die referentie 'ouwe zak' dient.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”