Veranderen van Telenet modem met enkel telefonieabo

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Mijn moeder is 80+ en heeft enkel telefonie bij Telenet. Heeft geen pc.
Als de kleinkinderen komen is het vervelend, kunnen ze niet op wifi met de smartphone.

Mocht ik de modem zelf mogen wisselen naar eentje met wifi, dan zou ik wifree of homespot kunnen activeren, zodat bezoekers kunnen inloggen en met
hun eigen account surfen.

Zou dit mogen, kunnen van Telenet denk je?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Komen de kleinkinderen voor de oma of voor het internet :bang:

In ieder geval, Telenet vervangt normaal geen modems die voldoen aan de klant z'n noden... al kan je altijd proberen de vraag te stellen.

Een alternatief is internet aanvragen (dan komt men de modem wel vervangen) en het de week erna opnieuw opzeggen.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

r2504 schreef:Komen de kleinkinderen voor de oma of voor het internet :bang:
Hallo, je mag het zo negatief niet bekijken. Ze zijn graag bij oma, maar ze willen daar ook studeren, en dan hebben ze soms het net nodig.
Oma woont helemaal alleen, dus ook geen enkel wifi signaal in de omtrek.

bedankt voor het meedenken !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

lucdec schreef:Hallo, je mag het zo negatief niet bekijken.
Was ook niet zo negatief... begrijp wel dat kinderen geen uren aandacht kunnen besteden aan grootouders uit een andere generatie.

Is soms alléén grappig als je het zo leest :wink:
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

lucdec schreef:
Mocht ik de modem zelf mogen wisselen naar eentje met wifi, dan zou ik wifree of homespot kunnen activeren, zodat bezoekers kunnen inloggen en met
hun eigen account surfen.
Is die wifree actief bij enkel telefoonabo`s mocht men over zo een modem beschikken?

Als er geen DATA kaartje vanaf kan waarom dan niet gewoon thetheren?
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Hij wil zijn WiFree log-in gebruiken op het Wi-Free netwerk dat de oma uitzendt via haar modem. Zou mij verbazen mocht het werken.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Geen idee of niet-internet klanten hun modem een Wifree signaal heeft... ik ken geen mensen met enkel een telefonie abonnement.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Zou wel schitterend zijn voor 20 euro, bellen tv en internet :-D
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

De titel van dit topic is een beetje slecht gekozen.
De discussie gaat in feite over: "Hotspot zonder internet?"

We hebben deze discussie al eens gehad, een 3-tal jaar terug.

Er waren toen inderdaad ook mensen die beweerden dat ze op een "dode" modem, toch nog het Hotspot signaal konden ontvangen.
Op zo'n modem is er dan wel geen internet, men komt automatisch terecht op de self-service pagina van Telenet.

Voor zover ik het mij herinner was de conclusie:
  1. als je alléén internet opzegt, en de modem wordt verder gebruikt voor DTV en/of telefonie, dan wordt de WiFi uitgeschakeld.
  2. als je alles opzegt bij Telenet, en je laat de modem hangen, wordt deze "gedeprovisioneerd", en zal hij het WiFi signaal uitzenden.
Een modem die niet geprovisioneerd is, zendt dus een WiFi signaal uit (en dus ook de Hotspot), dit om een nieuwe bewoner toe te laten om on-line zijn internet te bestellen of te activeren (self-service pagina).

Zo'n modem kan je blijkbaar ook op een andere plaats meenemen (niet gebonden aan de node), in tegenstelling tot een geprovisioneerde modem, die wel aan een node gebonden is.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

In het kort : als je op die modem géén internet abonnement hebt, heb je ook geen Telenet Wifree en geen HomeSpot.
Via een modem louter voor telefonie zal je nooit op internet kunnen. Kan het toevallig wel, dan is het een vergissing/vergetelheid van Telenet.
Zou niet goed zijn hè, dan zou niemand nog een klein abonnement nemen voor internet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sylvester schreef:Zou niet goed zijn hè, dan zou niemand nog een klein abonnement nemen voor internet.
Om WiFree te gebruiken moet je natuurlijk wel een internet abonnement hebben... al gaan mensen die dan misschien "lenen".

Wel een beetje gek trouwens... TN wil zoveel mogelijk WiFree's hebben... en gaat het daar dan niet activeren ?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik denk dat ze idd bang zijn dat mensen die geen internet abbo hebben een login gaan lenen van kameraden om dan op de hotspot te kunnen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Ik denk dat ze idd bang zijn dat mensen die geen internet abbo hebben een login gaan lenen van kameraden om dan op de hotspot te kunnen.
De kans is dat ze dat nog steeds kunnen op het AP van de buren (tenzij er geen andere TN klanten zitten).
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

r2504 schreef:De kans is dat ze dat nog steeds kunnen op het AP van de buren (tenzij er geen andere TN klanten zitten).
TS schreef:
lucdec schreef:Oma woont helemaal alleen, dus ook geen enkel wifi signaal in de omtrek.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik sprak algemeen... niet over dit geval waar de TS pech heeft geen TN buur te hebben.
Gebruikersavatar
diepvries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:40
Locatie: W-VL
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Zolang Telenet het "internet" niet doorlaat aan de straatkant zal de modem nooit geen internet kunnen aanbieden. En volgens mij zal Telenet dat enkel doen als oma een internet abonnement neemt bij hen, als zij dat achteraf terug opzegt komen ze die ook terug afsluiten aan de straatkant... Bovendien zou dat betekenen dat oma toch de installatiekosten moet betalen. :roll: Kunnen de kleinkinderen hun telefoon niet gebruiken als hotspot?
:???: Orange LOVE 150Mbps
:???: Fortinet 60F + Linksys LGS116P + UCK G2 Plus + UAP AC Pro
:???: OVH VOIP + Gigaset C530IP
:???: iPhone 13 256 GB - Proximus Zen
:???: iPhone XR 64 GB - Orange Go Plus
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Klopt niet.
Als oma een digitaal TV abbo heeft (hypothetisch), moet telenet het internet doorlaten voor de interactiviteit van de digicorder.
Eenmaal de filter op de kabel verwijderd is, is het gewoon een configuratie ingreep om de modem te provisioneren met een hotspot.
Vergeet niet, een hgw op een locatie zonder abbo heeft wel een connectie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

diepvries schreef:Zolang Telenet het "internet" niet doorlaat aan de straatkant
Internet wordt steeds doorgelaten en dus nooit fysiek afgesloten... net omdat dit eenvoudig puur administratief is op te lossen.

Het enige wat men dus afsluit is TV (vooral omdat analoge TV niet administratief is uit te schakelen).
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

Een gelijkaardige situatie: mijn moeder heeft vaste telefoon bij Proximus maar geen Internet. Ze betaalt maandelijks altijd minstens 30 EUR omdat ze soms ook overdag belt (ze is nl. de hele dag thuis). Voor ons is het meer en meer een probleem dat er geen Internet is, omdat de kinderen het soms nodig hebben voor hun studies. (Ook voor andere dingen natuurlijk, daar niet van.)

Ik denk er soms over om haar Internet en telefonie te laten nemen bij Edpnet. Dan betaalt ze ook 30 EUR en kan ze naar vaste lijnen bellen zoveel ze wilt), en iedereen heeft Wifi indien nodig. Enig probleem is dat ze geen computer heeft, en de startupkost natuurlijk: 50 EUR activatie + 99 EUR voor de Fritz modem + 70 EUR voor de telefoon.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Albert Peetermans schreef:Een gelijkaardige situatie: mijn moeder heeft vaste telefoon bij Proximus maar geen Internet. Ze betaalt maandelijks altijd minstens 30 EUR omdat ze soms ook overdag belt (ze is nl. de hele dag thuis).
Aangezien het in deze thread over Telenet gaat, alvast dit: bij Telenet zou ze Freephone Europe kunnen nemen met Anytime optie wat haar €29.60 zou kosten voor onbeperkt bellen naar vaste nummers en 2000 minuten naar mobiele nummers.
Maar dat lost natuurlijk jullie Internet probleem nog niet op.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb misschien een oplossing.

VdSL XS. Onbeperkt surfen en 20 Mbps. + optie 2000 minuten naar vast nummer. Ik weet niet hoeveel ze naar mobiel belt?

Dit kost 30 euro.

Je kan goedkoper aan een edpnet abbo geraken via iemand hier op forum. Anders pbtje sturen?


Installatiekost is wel niet gratis tenzij je dicht bij die persoon woont'
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jongens
Hoe ver gaan we nog off-topic gaan?

De enige vraag van de TS was of een Telenet hgw, waarop alléén telefonie aangesloten is, ook het Hotspot / Wifree signaal uitzendt.
Antwoord: neen.

Vraag beantwoord, al de rest is off-topic :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

r2504 schreef:
diepvries schreef:Zolang Telenet het "internet" niet doorlaat aan de straatkant
Internet wordt steeds doorgelaten en dus nooit fysiek afgesloten... net omdat dit eenvoudig puur administratief is op te lossen.

Het enige wat men dus afsluit is TV (vooral omdat analoge TV niet administratief is uit te schakelen).
Als ze afsluiten, sluiten ze alles af, ook internet.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Inderdaad, en als je alleen analoge televisie hebt worden de frequenties voor IP-verkeer ook geblokkeerd. Dat zal natuurlijk steeds minder vaak voorkomen. Nu, bij de Oma waarvan sprake in de eerste post van dit topic zal het IP-verkeer niet gefilterd worden want zij heeft een telefoonabonnement (VOIP).
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een filter die de frequenties voor IP-verkeer ook blokkeert ????
Nog nooit van gehoord, hoe ziet zo'n filter eruit, en welke frequenties blokkeert die dan ???

Volgens mij zijn er 2 soorten filters die Telenet gebruikt:
  • de TOF filer (de "Telenet only" filter), deze wordt gepllatst bij Internet/Telefonie klnaten die geen TV wensen (om het "zwartkijken" wat tegen te houden.
    Technisch is dat een "Bandpass Filter with Return Path" en laat de frequentiebanden 5 tot 65 MHz en 406 tot 446 MHz door (de frequenties die gebruikt worden voor data. Hiermee wordt een groot deel van de TV signalen "verzwakt"
  • de HP filter wortd geplaatst bij de mesnen die nog nooit een digitale dienst hebben afgenomen, dus bij gebruikers waar er geen NIU staat. Deze filter dient om te vermijden dat (oude) TV toestellen storingen veroorzaken op de kabel.
    Technisch gezien is dat een filter op het "return path": alleen heenweg, dus alleen TV kijken, modem werkt niet omdat er geen terugweg pad is.
Er bestaat ook nog een A-filter (bij sommige taps), maar die laat alles door, en een afsluitfilter(die laat niets door).
Deze kan je niet echt filters "filters" noemen.

Bij oma (TS) is er dus geen filter, of hooguit een TOF filter (blokkeert TV) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
adrion
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 jul 2017, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Installeer bij oma het goedkoopste internet,en iedereen ook de kleinkinderen die op het net willen voor hun studie's zijn tevreden.
En ze is met alles in orde.
Fibernet200/20 zwarte HGW docsis3.0 Oude digibox200 in prma conditie 4,5jaar oud
http://speedof.me/show.php?img=170804181949-7374.png
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:Een filter die de frequenties voor IP-verkeer ook blokkeert ????
Bestaat ook niet.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Al die opmerkingen omtrent kinderen die op het internet gaan voor hun studies. Geloven jullie dat echt, of maak je jezelf graag iets wijs? Dat is 95% van de tijd om op Instagram, Facebook etc te zitten. (niet dat dat erg hoeft te zijn)
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
adrion
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 jul 2017, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Bababa schreef:Al die opmerkingen omtrent kinderen die op het internet gaan voor hun studies. Geloven jullie dat echt, of maak je jezelf graag wat wijs.
Je hebt duidelijk geen schoolgaande kinderen.
Waarom maken ze in de meeste scholen gebruik van internet.Waarom zouden ze dat thuis niet kunnen.
Fibernet200/20 zwarte HGW docsis3.0 Oude digibox200 in prma conditie 4,5jaar oud
http://speedof.me/show.php?img=170804181949-7374.png
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Niet overdrijven é...
Ik geef deeltijds les, mijn vrouw ook en ik heb 2 kinderen.
Internet is handig, maar een groot deel van de tijd is dat enkel afleiding.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

r2504 schreef:
philippe_d schreef:Een filter die de frequenties voor IP-verkeer ook blokkeert ????
Bestaat ook niet.
Die bestaat zeker wel. :-) Werd vroeger geinstalleerd op alle aansluitingen zonder interactieve diensten. Geen idee of ze hem nu nog actief installeren. Als ik me ne niet vergis heet het High Pass filter.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
barttech
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 aug 2013, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Bababa schreef:Al die opmerkingen omtrent kinderen die op het internet gaan voor hun studies. Geloven jullie dat echt, of maak je jezelf graag iets wijs? Dat is 95% van de tijd om op Instagram, Facebook etc te zitten. (niet dat dat erg hoeft te zijn)

Ooit gehoord van smartschool . Kinderen hebben internet nodig om hun huiswerk te kunnen maken op smartschool . Zelf al in de lagere school beginnen ze er mee
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zou Easy Internet @Home van Orange kopen. 15 euro voor 15 gb per maand.
Mag je gebruiken op 3 verschillende locaties per maand. Ik kom op bezoek en breng mijn internet mee.

Grootmoeder kan haar telefoon bij Telenet behouden.

Optioneel;
- schakel over naar een gsm. Voor 22,70 euro kan je al wat bellen. Als een gewone gsm te moeilijk is er zijn van dan die desktop-gsm's;
https://www.aliexpress.com/item/GSM-850 ... 09967.html

- schakel over naar een voip vaste lijn ( bijvb. weepee telecom, geen vaste maandelijkse kost, behouden van telefoonnummer) ATA of voip telefoon nodig. Desktop voip telefoon is tegen tegen scherpe prijs te vinden)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

of OVH sip-lijntje met Siemens IP telefoontoestel + basic internet. Oma zal niet eens merken dat er iets veranderd is :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

jantje81 schreef:Die bestaat zeker wel. :-) Werd vroeger geinstalleerd op alle aansluitingen zonder interactieve diensten. Geen idee of ze hem nu nog actief installeren. Als ik me ne niet vergis heet het High Pass filter.
Jij noemt dat misschien hetzelfde maar het heeft niets met IP-verkeer te maken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik snap niet goed waarom je een filter op het IP verkeer zou plaatsen?
Je hebt daar nl volledige controle over, door gewoon de eventueel aanwezige modem niet te laten inloggen.

Ik kan me ook maar 3 situaties herinneren die ik gezien heb over de jaren.
1) de bewoner is geen klant en er steekt een filter of terminator op de kabel aansluiting
2) de bewoner heeft internet maar geen tv, en er steekt een tv filter (telenet-only filter of tof) op de aansluiting
3) de bewoner heeft tv, en de kabel is rechtstreeks aangesloten (of er nu wel of geen internet abbo is)

Ik kan me geen enkele keer herinneren dat de bewoner een tv abbo had, en er een filter op de kabelaansluiting stak.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Toch wel (je hebt blijkbaar mijn uitleg niet gelezen enkele posts hoger).
Dit noemt de "HP" filter, en zal je vinden bij de klanten die nog nooit een digitale dienst hebben afgenomen, dus bij gebruikers waar er geen NIU staat. Deze filter dient om te vermijden dat (oude) TV toestellen storingen veroorzaken op de kabel.

Jantje81 heeft zich een beetje ongelukkig uitgedrukt ("filter die de frequenties voor IP-verkeer blokkeert"), maar hij bedoelt hetzelfde :-) .
Technisch gezien is dat een filter op het "return path": alleen heenweg, dus alleen TV kijken, modem werkt niet omdat er geen terugweg pad is.

Als je dat nog nooit hebt tegengekomen, betekent dat je nog jong bent :-) .
Toen Telenet begon met digitale diensten (telefonie) einde jaren '90, hebben ze deze filter geplaatst op alle aansluitingen. Deze filter werd dan telkens weggenomen waar de technieker een NIU plaatste.

Je vindt deze filter dus nog altijd bij mensen die nog nooit een digitale dienst hebben afgenomen, dus de overblijvende "analoge" kijkers.

PS. "analoge kijkers" is ook niet het juiste woord, gezien deze filter geen digitale TV tegenhoudt (je kan dus wel digitaal kijken, vb met een CI+ kaartje), maar niet interactief.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

cadsite schreef:Niet overdrijven é...
Ik geef deeltijds les, mijn vrouw ook en ik heb 2 kinderen.
Internet is handig, maar een groot deel van de tijd is dat enkel afleiding.
In mijn schooltijd moest ik mijn opdrachten afhalen van internet, moest ik mijn werk committen en pushen naar een remote git server, en dit regelmatig (zodat ze konden zien dat je niet alles de avond voordien deed).
Ook veel lessen werden digitaal aanboden, in plaats van afgedrukt.

Hedendaags zeggen dat internet enkel maar een afleiding is voor de schoolgaande jeugd, zou ik dus niet durven stellen. In mijn geval was het bijvoorbeeld echt noodzakelijk.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik spreek niet tegen dat het nodig is, maar over hoeveel mb spreek je? Zet je gsm hotspot even open en je kan dat alles perfect doen.
Ze zullen zo ook een extra stimulans hebben om geen uren te surfen want dat gaat van hun data af.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:Toch wel (je hebt blijkbaar mijn uitleg niet gelezen enkele posts hoger).
Dit noemt de "HP" filter, en zal je vinden bij de klanten die nog nooit een digitale dienst hebben afgenomen, dus bij gebruikers waar er geen NIU staat. Deze filter dient om te vermijden dat (oude) TV toestellen storingen veroorzaken op de kabel.
En jij hebt de mijne blijkbaar een tikkeltje verkeerd verstaan.
De high pass filter voor mensen zonder NIU somde ik eigenlijk op in punt 1, want ik rekende analoge tv nog als intercommunaal abbo ipv telenet abbo.
Een beetje slecht uitgedrukt, waarvoor mijn excuses :-)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”