Netwerkopstelling:
- WKD-NIU -> Zwarte Telenet modem
- 1 laptop bekabeld rechtstreeks op de modem
- 2 laptops draadloos verbonden met TN modem (1 Linux, 1 Win10)
- 1 D-Link Switch met:
- --- 1 netwerkprinter
- --- 1 synology NAS
Laptops gebruiken Google DNS.
Ik heb sinds mijn verhuis anderhalve maand geleden internet van TN in huis.
Al na enkele dagen kreeg ik last van regelmatige onderbrekingen op mijn bekabelde laptop (Enige toestel in het netwerk destijds).
Aangezien het een zeer oude laptop betreft die regelmatig BSODs uitkraamt (en de nieuwe was op komst) heb ik er een tijdje geen belang aan gehecht.
Ondertussen, volledig uitgepakt na de verhuis heb ik een draadloze laptop op Linux, een NAS en netwerkprinter toegevoegd.
Laptop gebruikt nagenoeg zelden internet en communiceert in feite 95% van de tijd alleen intern met de NAS.
Ik heb hier dus geen last van onderbrekingen ondervonden.
Mijn nieuwe laptop was ondertussen retour aangezien die arriveerde met een defecte grafische kaart
Alles samen dus bijna een maand na aansluiting TN komt eindelijk de nieuwe laptop aan.
Jammer genoeg waren de onderbrekingen niet weg. Zowel bekabeld als draadloos.
Pas toen is me opgevallen dat bij het wegvallen van de verbinding, alle lampjes, behalve de power- en wifi lampjes, op de modem uit gaan.
Het "herstarten(?)" van de modem duurt dan één tot meerdere minuten.
Om toch alle interne factoren uit te schakelen heb ik alles van het netwerk gehaald, muv de nieuwe laptop.
Ook IP en DNS van die laptop weer op automatisch ingesteld.
Zowel draadloos als bekabeld blijven de verbrekingen voorkomen (dagelijks, vaak meerdere keren per dag).
Uiteindelijk heb ik dus alles weer in het netwerk aangesloten.
Vandaag TN gebeld (business), volgens de medewerker géén verbrekingen op de lijn te zien.
"Helemaal geen?", -"Helemaal geen... Behalve deze ochtend om 9u20."
"En de keren dat ik zelf mijn modem heb herstart?", -"Helemaal geen, behalve die ene. En onze tool is écht juist, die van de particulieren dienst niet!"
Aangezien op de modem alles uitvalt behalve het power- en wifi lampje vermoed ik toch dat het probleem bij de modem, of de connectie ervoor ligt.
Waarop ik als antwoord krijg "Weet u wel wat de modem is, kijkt u naar het verkeerde kastje?"
Uiteindelijk krijg ik een voorstel om een technieker (betalend) laten langs te komen, of om het nog even aan te kijken.
Ik ga het nog even "aankijken" en om jullie advies vragen.
Is er kans dat het probleem toch nog bij mij ligt, of ...?
Na enkele andere topics te doorlezen op dit en diverse fora vermoed ik dat de NIU er mee te maken heeft.(?)
Dat is een oude WKD-NIU, waarop de vorige bewoner schijnbaar alleen televisie had aangesloten.
Noot:
- Wanneer de internetverbinding verbreekt, blijft de interne communicatie van laptops naar NAS werkend.
- De afstand tussen het kastje op de voorgevel, en mijn NIU is ongeveer 40 meter (appartement), geen idee in hoeverre dit invloed heeft, de kabel ziet er wel nog steeds goed uit, en is de correcte gekende "Telenet certified" kabel. Ohja, en het lampje op de NIU brandt ook
Ik heb zonet een log tool op de NAS geïnstalleerd die verbrekingen zal gaan loggen. (Jammer dat dat niet standaard in het log center kan, andere discussie )
Zo kan ik ook zelf een beeld krijgen van hoe vaak, en wanneer precies de verbrekingen zich voor doen.
Suggesties?
Alvast bedankt!