Regelmatige verbrekingen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
nero987
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2013, 20:52

Abbo: Internet only fiber 100.
Netwerkopstelling:
  • WKD-NIU -> Zwarte Telenet modem
  • 1 laptop bekabeld rechtstreeks op de modem
  • 2 laptops draadloos verbonden met TN modem (1 Linux, 1 Win10)
  • 1 D-Link Switch met:
  • --- 1 netwerkprinter
  • --- 1 synology NAS
Laptops en NAS hebben elk hun vast ingestelde interne IP's.
Laptops gebruiken Google DNS.
Ik heb sinds mijn verhuis anderhalve maand geleden internet van TN in huis.
Al na enkele dagen kreeg ik last van regelmatige onderbrekingen op mijn bekabelde laptop (Enige toestel in het netwerk destijds).
Aangezien het een zeer oude laptop betreft die regelmatig BSODs uitkraamt (en de nieuwe was op komst) heb ik er een tijdje geen belang aan gehecht.

Ondertussen, volledig uitgepakt na de verhuis heb ik een draadloze laptop op Linux, een NAS en netwerkprinter toegevoegd.
Laptop gebruikt nagenoeg zelden internet en communiceert in feite 95% van de tijd alleen intern met de NAS.
Ik heb hier dus geen last van onderbrekingen ondervonden.

Mijn nieuwe laptop was ondertussen retour aangezien die arriveerde met een defecte grafische kaart :(
Alles samen dus bijna een maand na aansluiting TN komt eindelijk de nieuwe laptop aan.
Jammer genoeg waren de onderbrekingen niet weg. Zowel bekabeld als draadloos.
Pas toen is me opgevallen dat bij het wegvallen van de verbinding, alle lampjes, behalve de power- en wifi lampjes, op de modem uit gaan.
Het "herstarten(?)" van de modem duurt dan één tot meerdere minuten.
Om toch alle interne factoren uit te schakelen heb ik alles van het netwerk gehaald, muv de nieuwe laptop.
Ook IP en DNS van die laptop weer op automatisch ingesteld.
Zowel draadloos als bekabeld blijven de verbrekingen voorkomen (dagelijks, vaak meerdere keren per dag).
Uiteindelijk heb ik dus alles weer in het netwerk aangesloten.

Vandaag TN gebeld (business), volgens de medewerker géén verbrekingen op de lijn te zien.
"Helemaal geen?", -"Helemaal geen... Behalve deze ochtend om 9u20."
"En de keren dat ik zelf mijn modem heb herstart?", -"Helemaal geen, behalve die ene. En onze tool is écht juist, die van de particulieren dienst niet!"
Aangezien op de modem alles uitvalt behalve het power- en wifi lampje vermoed ik toch dat het probleem bij de modem, of de connectie ervoor ligt.
Waarop ik als antwoord krijg "Weet u wel wat de modem is, kijkt u naar het verkeerde kastje?"
Uiteindelijk krijg ik een voorstel om een technieker (betalend) laten langs te komen, of om het nog even aan te kijken.
Ik ga het nog even "aankijken" en om jullie advies vragen.

Is er kans dat het probleem toch nog bij mij ligt, of ...?
Na enkele andere topics te doorlezen op dit en diverse fora vermoed ik dat de NIU er mee te maken heeft.(?)
Dat is een oude WKD-NIU, waarop de vorige bewoner schijnbaar alleen televisie had aangesloten.
Noot:
- Wanneer de internetverbinding verbreekt, blijft de interne communicatie van laptops naar NAS werkend.
- De afstand tussen het kastje op de voorgevel, en mijn NIU is ongeveer 40 meter (appartement), geen idee in hoeverre dit invloed heeft, de kabel ziet er wel nog steeds goed uit, en is de correcte gekende "Telenet certified" kabel. Ohja, en het lampje op de NIU brandt ook :)

Ik heb zonet een log tool op de NAS geïnstalleerd die verbrekingen zal gaan loggen. (Jammer dat dat niet standaard in het log center kan, andere discussie :) )
Zo kan ik ook zelf een beeld krijgen van hoe vaak, en wanneer precies de verbrekingen zich voor doen.

Suggesties?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Kan je eens een foto maken van je modem? Want die NIU is volgens mij geen modem maar de netwerkverdeler.
Ik zou op één van je devices eens een DDNS aanmaken, en dan deze pleuren in uptimerobot.com. Dan zie je perfect hoeveel onderbrekingen je hebt of gehad hebt + krijg je notificatie ervan per e-mail. Als je de betalende versie neemt is dit elke 1 minuut dat hij een check doet, anders elke 5 minuten.

PS : als je IP min of meer statisch is (gebeurd wel meer bij Telenet) dan moet je uiteraard geen DDNS nemen.

Je kan uptimerobot ook publieke rapportjes laten printen zoals dit : https://status.it2go.network/

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
PHENOM
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 18 sep 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Hmmm, sound like a reboot die hij steeds uit zichzelf doet.
Indien nog niet gedaan zou ik evt aanraden een factory reset te doen van de modem, dan even te testen en zien of het nog steeds gebeurt.
Als het dan nog niet werkt kunt ge altijd zelf de modem eens omruilen in een Telenet center (bespaart u de eventuele kosten van een technieker).
Enkel en alleen als het dan nog niet in orde is zou ik aanraden van toch een tech te laten komen. De tools die ze gebruiken kunnen veel zien maar techniekers kunnen ter plekke meestal nog veel meer zien en uitmeten. Het kan altijd dat die NIU niet meer 100% in orde is of dat er iets anders aan de hand is. Maar probeer sowieso eerst de factory reset van de modem en daarna een swap.
nero987
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2013, 20:52

Bedankt voor de reacties!
Ik ben nu niet ter plaatse, dus kan geen foto's maken.
Dit zijn de modem en NIU op locatie:
Afbeelding

Ruilt een TN verkooppunt "zomaar" een modem om dan?
Bij PX kan dat nl niet zonder toestemming van de technische dienst.
Die FacR ga ik zeker uitproberen.
PHENOM
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 18 sep 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

nero987 schreef:Bedankt voor de reacties!
Ik ben nu niet ter plaatse, dus kan geen foto's maken.
Dit zijn de modem en NIU op locatie:
Afbeelding

Ruilt een TN verkooppunt "zomaar" een modem om dan?
Bij PX kan dat nl niet zonder toestemming van de technische dienst.
Die FacR ga ik zeker uitproberen.
Normaal gezien niet inderdaad, ge kan altijd binnenbellen en zeggen dat uw modem vreemd doet en dat ge deze zelf graag wenst om te ruilen. Als ge zelf vraagt om uwe modem om te ruilen zullen ze dat niet weigeren.

Die NIU die ge hebt zijn indd al wat ouder (indien die bij de installatie niet is vervangen). Kan goed zijn dat hier iets aan scheelt maar dat moet een technieker dan sowieso komen vervangen indien een modemswap niet heeft geholpen.

edit: Vergeet eventueel ook niet eens uw coax die van de NIU naar uw modem gaat te vervangen, kan goed zijn dat die kabel (ookal is deze nog niet zo oud) niet meer 100% in orde is.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”