Hoe Telenet dure wifi-technologie gratis naar jouw huis uitrolt

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De PR machine bij Telenet draait weer op volle toeren! Een heel bericht vol fancy termen en woorden, maar uiteraard zonder echte inhoud.
Nu, ben wel blij dat Telenet vind dat mijn routers "honderden euro's" kosten. Kunnen ze mij niet betichten van cheapass Mikrotik en UBNT te gebruiken, maar is het vanaf vandaag "rocksolid, industrial grade Mikrotik en UBNT" :D
Met Flow Tech introduceert Telenet een heleboel functies die tot vandaag gereserveerd waren voor dure routers in z’n eigen hardware. Alle klanten kunnen er in principe vanaf vandaag van genieten.

Telenet stopt verschillende geavanceerde wifi-functies in z’n eigen routers. De vernieuwingen worden met een software-update naar iedereen uitgerold, zowel eigenaars van oude routers als van nieuwe exemplaren. Onder andere bandsteering en airtime fairness maken hun intrede. Bovendien wordt de Telenet Wi-Free-dienst een stuk aangenamer om te gebruiken. Tot slot zet de provider eigen vooraf geconfigureerde powerlines in de markt waar zelfs de grootste leek mee aan de slag kan. De Mechelse operator stopt alle vernieuwingen onder de noemer Flow Tech.
Bandsteering

Om van bandsteering te genieten, heb je een Telenet-router nodig die zowel de 2,4 GHz- als de 5 GHz-band ondersteunt. De laatste twee versies van de routers zijn compatibel. Zowel de 2,4 GHz-band als de 5 GHz-band hebben plus- en minpunten. 2,4 GHz is al sinds jaar en dag de standaard. De lagere golflengte zorgt ervoor dat het signaal in theorie beter door obstakels raakt dan een 5 GHz-signaal, maar de bandbreedte is lager waardoor de maximale verbindingssnelheid ook minder hoog ligt. Bovendien zenden tal van andere technologieën uit in hetzelfde spectrum. Denk maar aan bluetooth of zelfs je microgolfoven.

De 5 GHz-band heeft een hogere capaciteit en de frequentie is minder gesatureerd., waardoor de kwaliteit van het signaal doorgaans beter is. Het bereik is in theorie iets minder, maar het grootste minpunt is compatibiliteit: oudere toestellen ondersteunen geen wifi op 5 GHz.

De meeste routers die compatibel zijn met beide banden, laten je toe twee netwerken in te stellen: één op 2,4 GHz en één op 5 GHz. High-end routers die al snel enkele honderden euro’s kosten, bevatten technologie waarmee beide banden gecombineerd worden tot één netwerk. De router kiest dan zelf op welk netwerk je toestel terecht komt.
Niet jij kiest op welke band je toestel een verbinding moet maken, maar de router.

Telenet ontwikkelde nu zelf technologie voor z’n eigen routers om net dat te doen. Het 2,4 GHz- en het 5 GHz-netwerk worden samengesmolten tot één uniform netwerk. Niet jij kiest op welke band je toestel een verbinding moet maken, maar de router. Die kijkt natuurlijk of je toestel compatibel is, maar ook of een verbinding op één van de twee banden een voordeel heeft. De meest geschikte band wordt gekozen. Zit je dichtbij de router met een modern toestel, dan is dat waarschijnlijk de 5 GHz-band. Verder van de bron kan de 2,4 GHz-band interessanter zijn. Zelf zal je niet veel merken, behalve dan dat de kwaliteit van je draadloze verbinding er in principe op vooruit gaat.
Airtime Fairness

Een tweede geavanceerde functie rolt Telenet uit naar al zijn klanten: Airtime Fairness. Een wifi-router kan maar met één draadloos toestel tegelijkertijd praten. Zit vader op de laptop, terwijl moeder via de tablet surft en dochterlief op haar smartphone tokkelt, dan moet de router de toegang van die drie toestellen tegelijkertijd beheren. In de praktijk wil dat zeggen dat ieder toestel om de beurt verbinding maakt met de router. Na een korte verbinding volgt er een willekeurige time-out: een periode waarin het toestel niet zal proberen data te verzenden of te ontvangen.

Het is de bedoeling dat de drie toestellen zo om de beurt een kans krijgen om pakketjes te verzenden en te ontvangen. Het afwisselen gebeurt bliksemsnel, met time-outs in de orde van microseconden. Zo valt het niet op dat de wifi slechts met een beurtrol toegankelijk is.

In de praktijk werkt de time-out niet altijd even goed. Hoe meer toestellen je verbindt, hoe groter de kans dat één exemplaar met het gros van de ‘airtime’ gaat lopen, terwijl een ander exemplaar de dupe is en nauwelijks routertijd krijgt. Wanneer je oude toestellen met je netwerk verbindt, wordt dat probleem nog erger. Een oude laptop die nog van de wifi g-standaard gebruik maakt, doet er veel langer over om data te verzenden van en naar de router en trekt zo een heleboel airtime naar zich toe, waardoor snellere toestellen onvoldoende routertijd krijgen.

Zo kan het zijn dat vader met de oude laptop vlot in hoge resolutie naar een Youtube-filmpje kijkt, terwijl de dochter met haar smartphone nog geen lichte mobiele website geladen krijgt. De oplossing: een beter beheer van de beschikbare airtime.

Met airtime fairness is de toegang tot de router niet afhankelijk van de willekeurige time-out, maar van de router zelf. Algoritmes in het toestel beslissen wie wanneer toegang krijgt, zodat de beschikbare capaciteit eerlijk over alle verbonden computers, tablets en smartphones verdeeld wordt. We zagen de technologie zelf in actie in het hoofdkwartier van Telenet in Mechelen.

Vier Samsung Galaxy S6-smartphones waren verbonden met eenzelfde router. Eén exemplaar ging lopen met het gros van de airtime, terwijl de andere drie een tergend trage verbinding hadden. Met de fairness-technologie geactiveerd, stabiliseerde de vier verbindingen vrij snel. Na enkele seconden kreeg ieder toestel een acceptabel stuk van de koek en na een halve minuut was de verdeling tussen de vier toestellen helemaal eerlijk. Airtime fairness belooft zo een grote impact te hebben op de netwerkkwaliteit op plaatsen waar verschillende mensen samen de Telenet-router gebruiken.
Telenet Wi-Free

Een derde probleem dat Telenet met Flow Tech oplost, is de frustratie die gepaard gaat met Telenet Wi-Free. De hotspotdienst van Telenet laat gebruikers toe overal Wi-Free-wifi te gebruiken waar een hotspot aanwezig is. In principe is dat binnen het bereik van ieder huishouden met een Telenet-router. Tekende je in op de dienst, dan heb je waarschijnlijk al wel gemerkt dat je toestel de vervelende neiging heeft om ook thuis met het Wi-Free-netwerk te verbinden, in plaats van met je betere thuisnetwerk. Ook dat lost Telenet op met een firmware-update.

Niet Telenet, maar je toestel beslist autonoom om Wi-Free de voorkeur te geven boven je thuisnetwerk. Daar zit een goede reden achter. Wi-Free maakt gebruik van WPA2 Enterprise-beveiliging. Die laat je toe op een veilige manier verbinding te maken met een netwerk waarvan iedereen naam en wachtwoord kent. WPA2 Enterprise is op papier veiliger dan de gewone WPA2-PSK-standaard.
Je smartphone volgt ingebouwde protocols waarbij hij bij twee gelijkaardige netwerkopties telkens het meest veilige netwerk kiest, waardoor. Wi-Free de voorkeur geniet.

In de praktijk is er geen noemenswaardig verschil, maar daar houdt je smartphone geen rekening mee. Die volgt ingebouwde protocols waarbij hij bij twee gelijkaardige netwerkopties telkens het meest veilige netwerk selecteert. Wi-Free geniet zo de voorkeur. Telenet lost dat probleem in de achtergrond op door je thuisnetwerk voor geregistreerde toestellen opnieuw de meest aantrekkelijke verbindingsoptie te maken. Al wat jij merkt, is dat je smartphone bij het thuiskomen meteen het juiste netwerk kiest.

Wie wil kan de Telenet Mobile-app installeren om hetzelfde resultaat te bekomen. De app zal de ingebouwde protocollen van je smartphone overschrijven zodat die meteen het juiste netwerk kiest om verbinding mee te maken.
Powerlines

Tot slot pakt Telenet uit met eigen powerlines. De provider merkte op dat heel veel klanten ‘wifi’ vereenzelvigen met ‘internet’. Stelt het wifi-bereik teleur, dan wijzen ze de provider aan als schuldige. Daar komt bij dat intussen bijna iedereen mobiel surft, en de dode hoeken van het wifi-bereik thuis dus zichtbaarder zijn dan ooit. Telenet wil klanten zelf de tools geven om het bereik van hun netwerk te vergroten met een eigen powerline. Het ding kost 99 euro voor klanten, wat een competitieve prijs is in vergelijking met gelijkaardige toestellen.

In essentie verschilt de powerline van Telenet niet echt met andere exemplaren op de markt. De verkoopstroef is hier eenvoud: je hoeft niet te snappen wat een powerline is, om er mee aan de slag te gaan. Stop één adapter in het stopcontact bij je router, en verbind het ding met een ethernetkabel. De andere adapter kan je vervolgens waar je maar wil in het stopcontact steken. Verder hoef je niets te doen: beide toestellen zullen elkaar zelf zoeken en automatisch het bestaande wifi-netwerk klonen. Een nieuw draadloos netwerk met exact dezelfde instellingen als het hoofdnetwerk verschijnt nu, zodat je meteen kan verbinden.

De powerline en de router zijn nog niet slim genoeg om onderling af te spreken met welk uitzendpunt je toestel best contact maakt. Het is dus aan je smartphone of laptop om zelf te kiezen tussen het wifi-netwerk van je nieuwe powerline, dan wel het netwerk van de router. De meeste toestellen doen dat vrij goed, al zal je van tijd tot tijd merken dat een smartphone of tablet even te lang aan het verkeerde toegangspunt blijft plakken. Telenet werkt aan software om het eigen netwerk slimmer te maken, maar die is nog niet voor meteen.
Wanneer krijg jij Flow Tech?

Waarschijnlijk heb je Flow Tech al in huis. Telenet is vorige maand begonnen met de uitrol van de nieuwe firmware naar al zijn routers. Ongeveer 100.000 toestellen per dag werden bediend. De oude zwarte routers kwamen eerst aan bod, de nieuwe in de laatste wave. Op 8 mei was de uitrol rond. Je kan zelf niet zien in de instellingen of je de nieuwste versie van de firmware al binnen hebt. Dat is een bewuste keuze van Telenet, dat de interface uniform wil houden. Bovendien wil de provider niet dat klanten vragen om nieuwe firmware al meteen te krijgen, omdat dat niet gaat. Het geautomatiseerde systeem rolt updates volgens toestel en regio uit, en daar kan Telenet zelfs voor zijn eigen medewerkers geen mouw aan passen.

In principe moet je ten laatste vanaf vandaag beginnen merken dat je draadloze internet iets beter presteert, zelfs wanneer je nog van een oudere Telenet-router gebruik maakt. Daarmee is het Flow Tech-verhaal nog niet afgerond: Telenet blijft zelf verder sleutelen aan nieuwe functies en betere software, zodat je in de toekomst nog andere verbeteringen mag verwachten.
Bron : http://www.techpulse.be/achtergrond/214 ... s-uitrolt/#

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik vind dat best goed nieuws. En dat het lang heeft mogen duren is ook begrijpelijk. Telenet wil uiteraard iets stabiel werkend bij de klant zodat de helpdesk niet wordt overstelpt bij een nieuwe firmware.
Daarnaast zal dit persbericht door de mainstream-media worden vertaald tot "Telenet voorziet betere wifi" of zo... Doen ze gelijk nog eens marketingwinst ook.
Koyan
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 12 apr 2005, 10:41
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 1 keer

Hey Telenet, kan ik ook een eenvoudige static route toevoegen in de router, zodat een ouderwetse vpn correct werkt? Of een custom DNS-server instellen, zodat onze iPhones ook onze pihole kunnen gebruiken? Nee? Jullie super-geavanceerde routers kunnen dat niet aan? Jammer, jammer.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik geloof helemaal niet dat telenet zelf wifi technology ontwikkelt.
Ze kunnen uiteraard wel een bestaande firmware door hun leveranciers laten tweaken zodat er een bepaalde logica in zit hoe de wifi verbinding tot stand komt.

Weldra weer een prijsverhoging, want dat moet terugverdiend worden. Vermoedelijk nog steeds een GPL violating busybox modem.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Koyan schreef:ullie super-geavanceerde routers kunnen dat niet aan? Jammer, jammer.
Voor mensen met specifieke noden is er nog steeds de modem-only... de HGW is een standaard oplossing voor het overgrote deel van de klanten.
ub4b schreef:Ik geloof helemaal niet dat telenet zelf wifi technology ontwikkelt.
Ze kunnen uiteraard wel een bestaande firmware door hun leveranciers laten tweaken zodat er een bepaalde logica in zit hoe de wifi verbinding tot stand komt.
Natuurlijk ontwikkelen ze dat niet zelf, en al evenmin zijn dit tweaks... bandsteering en airtime fairness zijn gewoon implementaties die gebeuren door hun leverancier (maw. Compal heeft een nieuwe firmware uitgebracht, al zal TN die wel eerst testen om te kijken of er toch geen problemen optreden).

PS. Zou deze nieuwe firmware ook het Doorbird probleem oplossen :???:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hij bedoelt natuurlijk alleen maar dat dat "supergeavanceerd" deel van die router blijkbaar alleen toegankelijk is voor telenet, want de klant kan niet eens een port forwarden naar een andere port :-)
Dat PR/marketing praatje mag gerust ns doorprikt worden, dat kan geen kwaad :-)

Ik wil wel ns weten welke "technieken" ze nu gebruiken om hun ssid ineens terug "de meest aantrekkelijke" te maken voor je laptop/phone?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Ik wil wel ns weten welke "technieken" ze nu gebruiken om hun ssid ineens terug "de meest aantrekkelijke" te maken voor je laptop/phone?
Dat zou ik ook wel eens willen weten... ik was trouwes ook niet op de hoogte dat een smartphone een WPA2-EAP zou verkiezen boven een WPA2-PSK.

Volgens mij is het gewoon welk netwerk het sterkste is... tenzij je OS priorities kan bepalen (Windows Mobile kon dat spijtig genoeg niet).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Windows gaat gewoon zijn list af, de laatst bijgevoegde eerst (tenzij je manueel hebt zitten wijzigen).
iOS iirc doet het alfabetisch, maar daar ben ik niet zeker van.

Ik ken niet direct een systeem dat gaat sorteren op type encryptie, maar het kan uiteraard wel.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Dure wifi technologie <=> firmware uitrol naar bestaande routers(/HGW)

I don't even... :bang:


Mocht het nu een 4x4 MU-MIMO oplossing zijn al dan niet in combinatie met een mesh netwerk a la Eero, Amplifi, Google wifi, Orbi, Plume,... Dat is pas kostelijk, (minstens) 3 keer high end wifi hardware + wat software dat het goed laat samenwerken.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Neen, iOS doet het niet alfabetisch.

https://support.apple.com/en-us/HT202831
RSSI komt in feite maar op de 3de plaats in het iOS verhaal. Om één of andere reden verkiest die heel vaak de WiFree eerst, al is het eigenlijk geen private network.
Er zijn dus heel veel devices die op de WiFree blijven hangen zelfs als ze thuis zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ITnetadmin schreef:Ik ken niet direct een systeem dat gaat sorteren op type encryptie, maar het kan uiteraard wel.
Met de link in vorige post is het nu wel duidelijk dat bepaalde WiFi clients (vb Apple IOS) zelf een volgorde kunnen bepalen:
  • - private netwerken boven Hotspots
    - EAP boven WEP
    - RSSI
Wat ik mij afvraag is de defintie van een Hotspot?
Ik bedoel, op welke criteria beslist IoS welke SSID's een Hotspot zijn? Wordt dit door netwerk meegegeven?

Ik heb het de laatste tijd ook af en toe opgemerkt dat mijn smartphone (android) automatisch op de Proximus AUTOFON van de buren (!) verbindt, in plaats van op mijn eigen netwerk :(.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef: Ik wil wel ns weten welke "technieken" ze nu gebruiken om hun ssid ineens terug "de meest aantrekkelijke" te maken voor je laptop/phone?
Het is eigenlijk vrij simpel: je kan sinds een tijdje op je eigen modem niet meer inloggen met je Wifree credentials. Op die manier moet de client wel naar een andere verbinding op zoek.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat is iets dat ik al mis in Android sinds KitKat. De mogelijkheid om "prioriteit" toe te kennen aan wifi-netwerken. Werkte een beetje zoals in windows, je sorteert de lijst gekende netwerken.
Probeer anders eens "wifi prioritizer" ?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

SpecialK schreef:
ITnetadmin schreef: Ik wil wel ns weten welke "technieken" ze nu gebruiken om hun ssid ineens terug "de meest aantrekkelijke" te maken voor je laptop/phone?
Het is eigenlijk vrij simpel: je kan sinds een tijdje op je eigen modem niet meer inloggen met je Wifree credentials. Op die manier moet de client wel naar een andere verbinding op zoek.
Wist je dat je het recht hebt om het root password of login password van je modem van telenet te eisen?

Telenet distribueert GPL code op zijn modems, zie "installation information" bij de GPLv3. Het feit dat je die modem "leent" maakt daarbij niet uit, ze rollen gplv3 code uit op een device bij jou thuis. Dat geeft de klant het recht binaries zelf opnieuw te compileren, de source op te vragen & aan te passen, en een aangepaste versie van die code op zo'n GPL based device te draaien.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

serialchiller schreef:Dat is iets dat ik al mis in Android sinds KitKat. De mogelijkheid om "prioriteit" toe te kennen aan wifi-netwerken.
Pfff... ik ken het gevoel... zeker omdat ik het wel had 10 jaar geleden in Symbian.
serialchiller schreef:Werkte een beetje zoals in windows, je sorteert de lijst gekende netwerken.
Ook dat werkt niet feilloos... ik blijk soms ook op het netwerk van m'n buren te zitten.
ub4b schreef:Wist je dat je het recht hebt om het root password of login password van je modem van telenet te eisen?
We kennen de theorie (en jij duidelijk ook met je media spelers)... laat het ons weten als je het gekregen hebt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

SpecialK schreef:
ITnetadmin schreef: Ik wil wel ns weten welke "technieken" ze nu gebruiken om hun ssid ineens terug "de meest aantrekkelijke" te maken voor je laptop/phone?
Het is eigenlijk vrij simpel: je kan sinds een tijdje op je eigen modem niet meer inloggen met je Wifree credentials. Op die manier moet de client wel naar een andere verbinding op zoek.
Als je het artikel leest, zie je dat ze komaf willen maken met mensen die per ongeluk op de wifree *van hun buren* zitten.
En dat los je uiteraard niet zomaar op.
Dus mijn vraag blijft...
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Hier ook heel dikwijls op PROXIMUS_AUTO_FON of WiFree in het begin in plaats op van mijn eigen netwerk. Ook iOS is in datzelfde bedje ziek: prioriteit kan je niet in iOS zelf aanpassen. Het kan echter wel via macOS en die gegevens worden gesynchroniseerd via iCloud.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

ITnetadmin schreef: Als je het artikel leest, zie je dat ze komaf willen maken met mensen die per ongeluk op de wifree *van hun buren* zitten.
En dat los je uiteraard niet zomaar op.
Dus mijn vraag blijft...
Een oplossing voor een probleem dat ze zelf gecreerd hebben. Slimme marketing. De techneut trapt er niet in.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef: Als je het artikel leest, zie je dat ze komaf willen maken met mensen die per ongeluk op de wifree *van hun buren* zitten.
En dat los je uiteraard niet zomaar op.
En ik denk ook niet dat dat opgelost IS... Volgens mij zorgen ze enkel dat je niet meer op je EIGEN modem op Wifree springt. In appartementen helpt dat niet noodzakelijk veel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik ben al geruime tijd gestopt met Wifree... oa. vanwege dat probleem maar ook gewoon omdat 4G sneller is.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”