Witte Telenet Router/AP en 5GHz

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
rubenvb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 mei 2010, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Dag iedereen,

Ik heb sinds kort een Telenet witte modem/router/AP staan. We hebben als sinds dat dat ding er staat last met de wifi (bedrade verbindingen verlopen perfect). Kleine schets van de situatie hier:

- Proximus modem/router met Mobile coverage extender. Zenden allebei alles uit. Werkt perfect (behalve dat er niet genoeg bandbreedte is om te doen wat we nodig hebben). Vandaar Telenet.
- Telenet witte modem/router zonder meer. Zendt sinds vandaag z'n 2.4 GHz en 5 GHz netwerk apart uit.
- Een paar switches die verscheidene apparaten van een draadje voorzien. Wzerk

Vandaag is de Telenet technieker langsgeweest om het probleem op te lossen. Ik was op m'n werk, maar heb toch telefonisch contact gehad zodat hij me de volgende verklaring kon geven (lichtjes geparafraseerd):
Er staan teveel niet-Telenet antennes die de de radiofrequenties verzadigen in de buurt waardoor (enkel!) de Telenet wifi problemen ondervindt. Ik heb hier de proximus bak eens uitgezet en de iPad kon direct verbinding maken. Ik kan wel aanbieden om een €50 wifi AP'tje te verkopen dat het probleem oplost.
De iPad had ik als "voorwaarde" meegedeeld omdat die het probleem het duidelijkste toonde. Het feit dat een ander toestel wel een werkend wifi netwerk zou geven lijkt mij een toegave dat de witte Telenet wifi op geen bal... euhm geplaagd is door issues. Als er teveel antennes zijn is eentje bijzetten niet de oplossing en een commercieel bedrog. Maar soit, I degress.

Na wat zelf uitzoeken met die nieuwgevonden informatie:
- De Mobile Coverage extender zendt uit op niet-wifi frequenties, dus storing zou minimaal of afwezig moeten zijn.
- Sinds dat de Telenet moden z'n 2.4 en 5 GHz SSIDs gesplitst zijn, werkt de 2.4 Ghz verbinding (maar zichtbaar trager dan wat bvb de Proximus 5GHz aanbiedt)
- De Proximus wifi heeft 0,0 last van niet-Proximus antennes (de Telenet modem). Blijkbaar kan die wel overweg met al die vieze radiostralen.
- Ik krijg geen van mijn laptop, gsm of iPad verbonden met de 5GHz wifi van Telenet. iPad geeft "fout paswoord", laptop (linux) blijft "Interface configureren" en de Android telefoon geeft het telkens op na een seconde om iets later terug te proberen verbinden.
- Ik heb de 2.4 en 5 GHz Proximus wifi's al eens uitgezet, maar kon nog steeds met geen van de drie apparaten verbinden met de 5GHz Telenet wifi.

Wat ik nog niet heb geprobeerd is alle Proximus dingen af te zetten en zien wat het 5GHz netwerk dan doet. Ik heb een flauw vermoeden dat dat niet veel goeds gaat zijn, en dat hij met het splitsen van de 2.4 en 5GHz SSIDs de iPad gewoon getoond heeft op het 2.4GHz netwerk.

Heeft iemand ervaring met een situatie als deze en misschien iets dat ik nog over het hoofd heb gezien? Ik was blij met een nieuwe modem, maar de oude werkte dus wel 100 keer beter, en nu dus even snel, want de 5GHz doet het toch niet nu.

Bedankt om mijn verhaaltje te lezen tot het einde ;).
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

je kan gewoon geen 2 moderne wifi toestellen samen gebruiken, al deze nieuwe toestellen willen minstens 40-80 mhz bandbrete gebruiken,
aangezien er eigenlijk maar 60 mhz beschikbaar is (kanaal 1-11) ga je dus steeds conflicten krijgen.

De oplossing is om op 2.4 ghz enkel 20 Mhz kanalen te gebruiken en alles mooi te verdelen tussen kanaal 1,6 en 11
Afbeelding
rubenvb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 mei 2010, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

petzl schreef:je kan gewoon geen 2 moderne wifi toestellen samen gebruiken
Dan vraag ik me toch af hoe mensen die op appartementen wonen met een tiental wifi antennes toch nog verbinding kunnen maken, maar ocharme 1 andere router/AP te veel is voor de witte Telenet bak.

Als ik met Wifi Analyzer (Android app) bekijk hoe breed het kanaalspectrum van 5GHz is (en ik de kanalen van desbetreffende netwerken mooi uit elkaar heb gelegd), is overlap van de frequentiebanden niet het probleem. Ik heb al verschillende kanaalverdelingen uitgeprobeerd, met allen hetzelfde resultaat (de Proximus 5GHz werkt perfect, de Telenet 5GHz weigert alle dienst).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petzl schreef:je kan gewoon geen 2 moderne wifi toestellen samen gebruiken, al deze nieuwe toestellen willen minstens 40-80 mhz bandbrete gebruiken,
Het is niet omdat twee WIFI AP's hetzelfde kanaal gebruiken dat het niet meer werkt... je stelling lijkt me dus iets overdreven.
rubenvb schreef:Als ik met Wifi Analyzer (Android app) bekijk hoe breed het kanaalspectrum van 5GHz is (en ik de kanalen van desbetreffende netwerken mooi uit elkaar heb gelegd), is overlap van de frequentiebanden niet het probleem. Ik heb al verschillende kanaalverdelingen uitgeprobeerd, met allen hetzelfde resultaat (de Proximus 5GHz werkt perfect, de Telenet 5GHz weigert alle dienst).
Als het nog niet werkt als er totaal geen overlap is van frequenties dan besef je hopelijk ook wel dat er iets anders aan de hand is... anders zouden er massaal klachten zijn over de witte modems (en zo dramatisch is het heus niet).

Je hoeft trouwens geen overlap te hebben om problemen te veroorzaken... zet een sterke zender naast een willekeurige ontvanger en deze wordt vanzelf "doof" (tenzij deze van speciale filters is voorzien en zelfs dan nog is het niet altijd op te lossen). Trek je Proximus toestellen dus eens even uit... en kijk eens wat het resultaat is. Het is dus niet noodzakelijk TN z'n schuld zoals je nogal snel concludeert.
rubenvb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 mei 2010, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

r2504 schreef:Trek je Proximus toestellen dus eens even uit... en kijk eens wat het resultaat is. Het is dus niet noodzakelijk TN z'n schuld zoals je nogal snel concludeert.
Dit kon ik op het moment van posten nog niet doen wegens praktische redenen. Heb ik dus nu even gedaan wanneer het rustig was. Probleem blijft: Telenet 5GHz blijkt voor in totaal 4 verschillende toestellen (iPad, GSM en twee totaal verschillende laptops) totaal kaput. Geen van de vier wil ermee verbinden. In dit geval staat er dus geen enkel ander draadloos apparaat aan. Met de GSM en iPad ben ik vlak naast de router gaan staan.

Ik denk niet dat ik "nogal snel concludeer"... Ik heb aardig wat scenario's uitgeprobeerd, zelfs een Telenet technieker kon het dus ook niet werkend krijgen (heeft enkel met het 2.4GHz netwerk verbonden klaarblijkelijk, want ik kan zijn "als alles anders af staat lukt het wel" niet reproduceren).
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Bij mij doet die witte router van TN het nu prima.

Ik heb ooit 2 x een analoog probleem gehad:
- een 1° was duidelijk een bug na een firmware update en is nadien opgelost middels een nieuwe update van de software
- een 2° was keer was het gekozen kanaal de boosdoener (bij u al quasi-onmogelijk door het gebruik van wifi-analyzer)

Al eens een harde reset van de modem geprobeerd ?

Verder zeker akkoord met hetgeen petzl al aangaf:
petzl schreef:je kan gewoon geen 2 moderne wifi toestellen samen gebruiken, al deze nieuwe toestellen willen minstens 40-80 mhz bandbrete gebruiken,
aangezien er eigenlijk maar 60 mhz beschikbaar is (kanaal 1-11) ga je dus steeds conflicten krijgen.

De oplossing is om op 2.4 ghz enkel 20 Mhz kanalen te gebruiken en alles mooi te verdelen tussen kanaal 1,6 en 11
Finaal heb ik de witte TN modem in combinatie met een Asus modem/router (eveneens AC compatibel) waarbij ik de laatste ingesteld heb als Access point en de zaak werkt prima ! Overal in huis een goed signaal en dito snelheden over wifi.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Ik ben ook een gebruiker van de nieuwe witte Telenet modem.
Maar ik ben nog steeds niet tevreden over het draadloze signaal. Telenet heeft die flow tech functie ingevoerd op hun toestellen maar hier merk ik toch niet veel van. Daarom dat ik mijn draadloze signaal van de Telenet modem heb gedeactiveerd. Mijn internetverkeer gaat via een Nighthawk(R) X4S R7800 van Netgear. Ik ben hier uiterst tevreden mee. De snelheden die ik hier mee haal op de 5ghz band gaan tot 190Mbps.
Vorige week had ik nog een test gedaan met de witte Telenet modem en daar haalde ik op de 5Ghz band maar een 90 Mbps.
Beide toestellen staan opgesteld in onze woonkamer. Ze staan op ongeveer 1 meter van elkaar.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

rubenvb schreef:Ik denk niet dat ik "nogal snel concludeer"... Ik heb aardig wat scenario's uitgeprobeerd, zelfs een Telenet technieker kon het dus ook niet werkend krijgen (heeft enkel met het 2.4GHz netwerk verbonden klaarblijkelijk, want ik kan zijn "als alles anders af staat lukt het wel" niet reproduceren).
Dan zou ik gewoon Telenet terug contacteren... misschien is je modem wel defect ?

Blijven zeuren tot het opgelost is.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

2.4GHz heeft geen 80MHz bandwidth, maar als je de 40MHz gebruikt overlap je idd teveel, waardoor de gekende 1-6-11 scheiding niet meer opgaat.
Normaal gezien moeten routers die naast mekaar op hetzelfde kanaal staan (en dezelfde bandwidth) met mekaar onderhandelen om het kanaal om beurten te gebruiken.
Gebeurt dat niet, of is er eentje te krachtig, of staan ze te dicht bij mekaar (die antennes zijn gemaakt om clients vanop afstand te detecteren, niet om een andere AP te zien uitzenden vlak naast hen), dan krijg je miserie.

Moraal van het verhaal: bij multihoming zet je de wifi af, doe je aan loadbalancing op een eigen router, en zet je daarachter zelf een AP (of meerdere, maar dan gecoordineerd) om je airwaves onder controle te houden.
Iedereen denkt zomaar ongestraft de lucht te kunnen volpompen met signalen en "t zal wel werken"; zo gaat dat dus niet he.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Beste forumleden,
sinds een tweetal maanden heb ik mijn Netgear nighthawk verwijderd en gebruik nu nog enkel de nieuwe witte Telenet router/AP.
Het surfen ging tot op vorige week vrij goed maar nu merk ik sinds vorige week dat het laden van webpagina's op de 5Ghz zeer traag gaat.
Soms meer dan een halve minuut wachten, dit had ik in het verleden nooit voor met de Netgear.
Ik ben eens in mijn Telenet gaan kijken in de geavanceerde verbindingen en daar zie ik dat de meeste toestellen verbonden zijn op de 5ghz frequentie.
Graag had ik willen weten of er nog forumleden problemen ondervinden op de 5ghz band?
Het probleem is dat ik dit niet meer kan testen met de Netgear aangezien deze verkocht werd. :oops:
Gisteren heb ik de Telenet modem even zonder stroom gezet maar dit heft het probleem niet opgelost.
De witte modem staat op ongeveer een viertal meter van onze computers. ( macbook pro en iMac).
Surfen op de iPad gaat ook zeer traag. Weet iemand of er hier al een oplossing voorzien is of ik beter terug. een andere router aanschaf?
Jozef.K
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 aug 2017, 10:11
Bedankt: 2 keer

Kan je niet overschakelen naar een telenet modem in plaats van de homegateway?

Daarachter een router die zowel de dsl als kabelverbinding Binnenkrijgt en van daaruit doorgeven via 1 draadloos netwerk.
Eventueel zet je er verschillende vlans op die je doorzet naar ofwel dsl ofwel kabel ofwel mixed.
Zo heb je voor elk toestel de keuze met welke provider je verbinding hebt.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Vroeger had ik het draadloze signaal van de modem uitgezet. Daarachter stond dan die Netgear die het draadloze signaal doorstuurde naar al mijn toestellen. Die werkte perfect. Ik heb toen een aantal testen draadloos gedaan via de Telenet all in. Aangezienik geen problemen ondervond heb ik de configuratie zo behouden. Daar heb ik nu spijt van. :-(
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Doe al eens eerst een test met een kabel... aangezien je probleem "plots" ontstaan is is er misschien wel iets fout met je aansluiting van je router.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

r2504 schreef:Doe al eens eerst een test met een kabel... aangezien je probleem "plots" ontstaan is is er misschien wel iets fout met je aansluiting van je router.
Met de iMac rechtstreeks aan de gateway werkt alles perfect.
Jasper778
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2017, 14:09

Heb deze modem nu al 1 maand met twee Ethernet kabels aangesloten op twee computers. Telkens bij het downloaden/updaten van games op steam valt deze uit en stopt het downloaden/updaten. Heb dit probleem met de vorige router nooit gehad. Hebben andere mensen dit probleem ook met die witte modem van telenet? De wifi is ook zeer slecht.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”