Eigenzinnige technieker leidt tot snelheidsverlies

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

duizend schreef:Wat een flauwekul.
Dit is helemaal geen flauwe kul en dat bewijst dit topic nogmaals. Hier is het dan zelfs nog een installatie (of althans coax) die ooit door TN is gedaan... maar ik heb al veel ergere dingen gezien (tot en met lusterklemmetjes om twee coaxen aan elkaar te zetten).

Ik heb dus geen behoefte aan van die wijsneuzen op mijn node... laat dat maar aan TN over.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Het is dan ook bij die klanten die denken dat het (ver)plaatsen van een modem 'kinderspel' is, de grootste fouten met grote gevolgen worden vastgesteld.

Volgens mij bestaat dat filmpje met dat kind niet meer, alleszins is er door dat filmpje kritiek ontstaan, want zo simpel is het niet.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

ne coax kabel vastvijzen
echt gasten hoeveel linkerhanden hebben jullie ??? :twisted:
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Welke connector zet je er dan op?
En hoe werk je die aan?
En hoe draai je die vast?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Hij lijkt me het lusterklem type....
Of de goedkoopste twist-on F connectors uit de eerste de beste DHZ, en direct op de buitenmantel gedraaid zodat er zeker geen contact is met de shielding...

Toch als zijn technische kennis van even hoog niveau is als zijn forum gedrag.
Gebruikersavatar
Route81
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 maa 2017, 09:57
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 1 keer

FlashBlue schreef:Hij lijkt me het lusterklem type....
Of de goedkoopste twist-on F connectors uit de eerste de beste DHZ, en direct op de buitenmantel gedraaid zodat er zeker geen contact is met de shielding...

Toch als zijn technische kennis van even hoog niveau is als zijn forum gedrag.
Hopelijk heb je het hier nu niet over mij? Dat ik een tijd niet gereageerd heb ligt gewoon aan het feit dat ik naast op internet zitten ook nog een leven heb, mocht je het alsnog over mij hebben. Ik respecteer ieders mening en ben zeer tevreden met de geboden info in ieder geval. Mocht bovenstaande opmerking toch over mij gaan, dan lijkt me dit toch laag bij de grond.

Ik ben reeds 25+ jaar bezig met computers en was al 'online' nog voor internet ontstond, dus weet ik maar al te goed wat het nut is van degelijk materiaal.
De coaxkabel waar ik het over heb is volgens mij een 5 à 6 jaar oud en loopt nu ook in één stuk van de Nui naar de digicorder. (Voordien naar de modem) Als ik de signaalsterkte bekijk via de digicorder krijg ik volgende specs:
S/N ratio: 42.5
BER: 0.0
Signaalkwaliteit: 100%
Signaalsterkte : 4.7 dBmV
Foutieve Pakketten: 0

Schets van de opbouw:
Kabel komt binnen in huis
rechtstreeks aangesloten op Nui.
2 slots: 1 naar tv boven (analoog), 1 naar achter
Achter werd die inderdaad gesplitst naar 1) TV en 2) Modem (=vroegere situatie)

Toch nog even iets wat me opviel:

Als ik de modem via UTP-kabel verbind, waar die staat waar TN hem wil, krijg ik een snelheid van 192 Mbps. (OOKLA speedtest.net)
Als ik echter wireless verbind, op ongeveer 1 - 1.5m van de modem, haal ik maximum 55 Mbps. (getest met 3 verschillende laptops, waaronder 2 recente i7-modellen) Als ik naar achter ga, haal ik maximum 30 Mbps.
Powerlines: Heb de connectie gemaakt met powerlines van Devolo (aanbevolen door TN) type dLAN 200 AVplus SE II
Ik krijg een gemiddelde snelheid van amper 38 Mbps. (waar ik vroeger zeker 60 Mbps haalde over een afstand die zelfs 2x zo groot was)

Ben ik nu zo verkeerd of is er iets niet helemaal pluis hier? Ik haalde hogere snelheden met de oude modem over een grotere afstand.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Route81 schreef: Hopelijk heb je het hier nu niet over mij? Dat ik een tijd niet gereageerd heb ligt gewoon aan het feit dat ik naast op internet zitten ook nog een leven heb, mocht je het alsnog over mij hebben. Ik respecteer ieders mening en ben zeer tevreden met de geboden info in ieder geval. Mocht bovenstaande opmerking toch over mij gaan, dan lijkt me dit toch laag bij de grond.
Dit ging idd niet over u, maar over duizend met zijn bijdehandse opmerking een paar posts hierboven.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Die had het niet over jou, maar toch een beetje relevant.
Het is niet omdat jij al 25 jaar ervaring met computers en allerlei technieken hebt, dat je ook weet hoe je een coax connector goed moet aanwerken.
Zelfs de beste elektriciens die zich profileren als ervaren installateur maken fouten omtrent coax en aanwerken van connectoren.

Als je in de coax naar de modem een afsplitsing maakt voor TV, dan kan dat niet. Dus blijkbaar ben je toch niet helemaal op de hoogte van wat kan en mag.
Daarom dat men de installatie terug naar voren heeft geplaatst.
Anderzijds zou het wel kunnen met een tweede NIU. Dit is technisch in orde, maar dat doet Telenet niet of je moet heel hard zagen. En deze discussie is al vaker gepasseerd.

Over uw modem : ook ik heb de ervaring dat het wel eens slechter gaat met nieuwe modems, vooral die witte modem.
Ik kan er geen rode draad in vinden, maar heb het ook al eens vastgesteld bij familie en kennissen. Ik kan dit dus niet staven en beschouw dit dus als een slag in de wind.
Laatst gewijzigd door Sylvester 16 maa 2017, 22:57, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Route81 schreef:Als ik de signaalsterkte bekijk via de digicorder krijg ik volgende specs:
S/N ratio: 42.5
BER: 0.0
Signaalkwaliteit: 100%
Signaalsterkte : 4.7 dBmV
Foutieve Pakketten: 0
Dat zijn prima waardes... en dan ga je normaal ook de volledige snelheid halen voor internet.

Weet wel dat op je NIU-modem aansluiting GEEN TV toestellen mogen worden aangesloten... als je de modem verzet kan je daar GEEN TV kijken.
Route81 schreef:Als ik echter wireless verbind, op ongeveer 1 - 1.5m van de modem, haal ik maximum 55 Mbps. (getest met 3 verschillende laptops, waaronder 2 recente i7-modellen) Als ik naar achter ga, haal ik maximum 30 Mbps.
Op 2.4 GHz zijn dat prima snelheden... op 5 GHz natuurlijk niet (daar rapporteren mensen hier rond de 200 Mbps... mits de juiste wireless kaart in je laptop-.
Route81 schreef:Ben ik nu zo verkeerd of is er iets niet helemaal pluis hier? Ik haalde hogere snelheden met de oude modem over een grotere afstand.
Over wireless kan niemand iets zeggen... iedere situatie is totaal anders. Wat ik wel kan zeggen is dat je in dergelijk geval best een extra AP zet (de enige juiste oplossing, liefst verbonden met UTP).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sylvester schreef:Welke connector zet je er dan op?
En hoe werk je die aan?
En hoe draai je die vast?
Blijven drijven jongens ...

2 kabels insteken en whoppa ...
echt VRESELIJK moeilijk hoor :roll:

uit de telenet site

Self starter is gemakkelijk
Je verbindt je apparaten en je modem met de juiste kabels.
Alle kabels die je nodig hebt, zitten in de self starter box
.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

duizend schreef:Alle kabels die je nodig hebt, zitten in de self starter box
Ook je dropcable zeker :bang:

Trouwens mensen gebruiker die kabels niet... want ze vinden dat hun modem aan de andere kant van het huis moet staan en kopen dus een goedkope coax (welke ze dan nog in allerlei bochten wringen) met twee schroef F-connectors.
Gebruikersavatar
Route81
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 maa 2017, 09:57
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 1 keer

Sylvester schreef:Die had het niet over jou, maar toch een beetje relevant.
Het is niet omdat jij al 25 jaar ervaring met computers en allerlei technieken hebt, dat je ook weet hoe je een coax connector goed moet aanwerken.
Heb ik ook nooit beweerd. Daarom kwam ik hier meningen vragen ipv te doen wat ik dacht wat makkelijk kon. :wink: Maar ik wil gewoon duidelijk maken dat ik ook geen complete leek ben als het over computers gaat.
Sylvester schreef:Over uw modem : ook ik heb de ervaring dat het wel eens slechter gaat met nieuwe modems, vooral die witte modem.
Het is inderdaad zo'n witte modem...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef: Ook je dropcable zeker :bang:
Natuurlijk, en als er nog geen paddestoel in uw straat staat zit die ook bij in het pakket. :bang:
r2504 schreef:Trouwens mensen gebruiker die kabels niet... want ze vinden dat hun modem aan de andere kant van het huis moet staan en kopen dus een goedkope coax (welke ze dan nog in allerlei bochten wringen) met twee schroef F-connectors.
Ach, dat stopt wel op het moment dat de vrije modemkeuze er komt :angel:
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

duizend schreef:
r2504 schreef: Ook je dropcable zeker :bang:
Natuurlijk, en als er nog geen paddestoel in uw straat staat zit die ook bij in het pakket. :bang:
Ik weet niet of dit cynisch bedoeld is? Hopelijk wel want dat slaat nergens op.
duizend schreef: Ach, dat stopt wel op het moment dat de vrije modemkeuze er komt :angel:
wat zou hier het verschil zijn?
In elk geval als er vrije modemkeuze komt, gaat dit als volgt gaan :
als jij 'knoeit' met je binneninstallatie waardoor vooral andere klanten in jouw straat last gaan krijgen, gaat dat heel eenvoudig gaan. Men sluit je af tot je binneninstallatie conform de regels is.
PHENOM
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 18 sep 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

raf1 schreef:Die eigenzinnige technieker is natuurlijk geen eigenzinnige technieker, maar voert gewoon uit wat het management heeft beslist. De "Helemaal mee Tournee" van Telenet past in hun strategie om de dekking van hun homespotnetwerk te verbeteren.
Telenet belt natuurlijk niet lukraak klanten op, maar specifiek klanten met interessante homespotlocaties.

Dit is een voorbeeld van hoe big data steeds meer je vrije keuze probeert te ondermijnen.
Gelukkig kan je ook neen zeggen als Telenet jou opbelt met een leugenachtig propagandaverhaaltje.
Sorry ze, maar ik zie u hier enkel en alleen maar afgeven op Telenet en de grootste bullshit verspreiden.
De Helemaal Mee tournee is iets dat Telenet doet samen met de Grote Netwerf om het netwerk overal en bij iedereen zo optimaal mogelijk te hebben.
Telenet belt ook klanten pro-actief op als ze zien dat er inderdaad iets niet pluis is (heel veel storing -> gevolg voor andere klanten in de straat).

@op: het klopt wel wat de technieker heeft gedaan. Nu, ge zegt zelf dat ge een coax hebt getrokken destijds maar is deze ook van de juiste dikte? Want als die coax kabel langs veel andere kabels (elektriciteit, ...) loopt zonder de juiste dikte krijgt deze uiteindelijk storing binnen en dan gaat inderdaad uw snelheid niet optimaal zijn/merken ze bij telenet dat er iets aan de hand is of kan zijn.

Ik zou persoonlijk aanraden uiteindelijk zo'n Netgear Telenet AP te halen. Die toestellen werken redelijk goed en binnenkort zullen die ook wat Telenet 'flowtech' ondersteunen wat voor zo'n goed mogelijke wifi dekking en verbinding moet zorgen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

PHENOM schreef:Sorry ze, maar ik zie u hier enkel en alleen maar afgeven op Telenet en de grootste bullshit verspreiden.
Dat is het handelsmerk van raf1, MaT, ... iets objectiefs/constructief moet je van hen niet verwachten.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

PHENOM schreef:Ik zou persoonlijk aanraden uiteindelijk zo'n Netgear Telenet AP te halen.
Dus topicstarter moet nog eens extra aan Telenet betalen voor een probleem dat Telenet zelf veroorzaakt heeft.

Ik zou persoonlijk aanraden om geen geld uit te geven aan overbodige apparatuur en de bestaande apparatuur op de meest ideale plaats te installeren.
De coax heraansluiten is heel eenvoudig: http://www.hirschmann-multimedia.be/mon ... -connector
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Dus topicstarter moet nog eens extra aan Telenet betalen voor een probleem dat Telenet zelf veroorzaakt heeft.
De technische beperkingen van WIFI hebben niets met Telenet te maken... en modems worden nu meestal geplaatst waar de kabel binnen komt.
raf1 schreef:Ik zou persoonlijk aanraden om geen geld uit te geven aan overbodige apparatuur
Lol... verder doe je niets anders dan mensen aanbevelen hun eigen router te kopen :lol:
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Route81 schreef:Ik denk wel dat ik genoeg tips en info tussen de lijnen door gelezen heb om te weten wat ik zal doen. :wink:
Ik ben benieuwd naar het resultaat. :wink:
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als ik echter wireless verbind, op ongeveer 1 - 1.5m van de modem, haal ik maximum 55 Mbps. (getest met 3 verschillende laptops, waaronder 2 recente i7-modellen) Als ik naar achter ga, haal ik maximum 30 Mbps.
Powerlines: Heb de connectie gemaakt met powerlines van Devolo (aanbevolen door TN) type dLAN 200 AVplus SE II
Ik krijg een gemiddelde snelheid van amper 38 Mbps. (waar ik vroeger zeker 60 Mbps haalde over een afstand die zelfs 2x zo groot was)
Test je de WiFi snelheid op de 2,4 of 5 en op welk kanaal?. Ik gok op 2.4?
Deze is behoorlijk druk gebruikt en het kan goed zijn dat je vooraan je huis meer storing hebt van buren dan achteraan. Het kan ook zijn dat je nu een ander kanaal gebruikt dan met je oude set-up.

Heeft de technieker de kanalen gekontroleerd en deze aangepast? Anders moet je dit zelf eens kontroleren en aanpassen. Op Win10 kun je dit bv. met de gratis app WiFi Analyzer.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

De laatste technieker die hier de modem kwam aansluiten van Orange had normaal een speciale sleutel bij om de connectoren aan te sluiten...

Normaal... Want die lag thuis. Och ja, met de hand vastdraaien en daarna met een tang er op zitten was volgens hem ook geen probleem. :)

In alle geval, ik denk dat veel mensen vergeten zijn wat die "De Helemaal mee Tournee" van Telenet ook wou zeggen. Namelijk dat ze er voor zouden zorgen dat je overal in het ganse huis een goed signaal had om te surfen. Ik denk dat dit de reden is waarom de TS zijn beklag doet. Waar die modem hangt doet er in feite niet aan toe. De Telenet technieker had best mogen luisteren naar de klant en er voor zorgen dat die op zijn minst overal een deftige wifi verbinding zou hebben. Desnoods had deze ook meteen een AP kunnen plaatsen.

https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... -check-up/
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Desnoods had deze ook meteen een AP kunnen plaatsen.
Voor zover ik begrepen heb was dat (of PLC's) ook het voorstel van de technieker... maar uiteindelijk beslis jij als klant nog steeds of je op dat voorstel ingaat of niet. Verder heeft de technieker zich niet laten verleiden tot een Quick & Dirty installatie wat enkel positief is.

Het trouwens net nog van iemand een berichtje gehad dat TN was langsgeweest... en op aanraden PLC's heeft geinstalleerd. De persoon was dan ook tevreden nu (dus mits het opvolgen van de aanbevelingen komt het allemaal in orde).
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Zoals de laatste technieker de zaak heeft aangepakt is net dát: Quick & Dirty.
Quick: snel, snel installeren.
Dirty: bedroevende snelheid.

Maar goed.
r2504 kent maar één type oplossing en zal dat middels vele berichten wel wereldkundig maken. Denk ik. :lol:
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:en modems worden nu meestal geplaatst waar de kabel binnen komt.
Dat is het klantonvriendelijke beleid van Telenet.

Technisch gezien is er geen enkele reden om de modem niet aan te sluiten op een 10 meter lange PE6-coaxkabel naar de living achteraan het huis.
De technieker had natuurlijk liever 100 euro verdiend met een overbodige Wifi-uitbreiding via PLC of 50 euro met een overbodig access point. Maar da's platte commercie en technisch gezien zorgen die oplossingen voor veel meer ethervervuiling dan gewoon de coaxkabel te verlengen.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Meer, raf1,

Het is toch compleet van de pot gerukt dat Telenet, zacht uitgedrukt, bij voorkeur een HGW met ingebouwde AP wil installeren bij haar klanten.
Vervolgens deze plaatst op een plaats door Telenet aangeduid als "het beste".
Maar niet daar waar wenselijk is opdat de klant van een snellere draadloze verbinding kan genieten.
Telenet houdt gewoon geen rekening met haar klant!

En intussen heeft r2504 in dit draadje al veertien berichten de wereld ingestuurd om het standpunt van Telenet te verdedigen.
Gekker gaat hij niet worden. Of toch?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Dames, waar gaat dit nog over? Ik stel voor dat de topicstarter zijn gekozen oplossing voor zijn probleem later nog komt toelichten en dat er voor de rest nog een beetje ontopic gereageerd wordt.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Route81 schreef: De coaxkabel waar ik het over heb is volgens mij een 5 à 6 jaar oud en loopt nu ook in één stuk van de Nui naar de digicorder. (Voordien naar de modem)
Is dis digicorder aangesloten op de lan ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Technisch gezien is er geen enkele reden om de modem niet aan te sluiten op een 10 meter lange PE6-coaxkabel naar de living achteraan het huis.
En TN zal dat ook zonder probleem doen als die coax geschikt is... al je verdere insinuaties is dus puur provider bashing.

Ik stel voor dat je een topic maakt "ik haat TN"... dan kan je daar rustig je frustraties kwijt zonder dat je anderen ermee moet lastig vallen.
eternum schreef:En intussen heeft r2504 in dit draadje al veertien berichten de wereld ingestuurd om het standpunt van Telenet te verdedigen.
Ik kan mij inderdaad vinden in een bedrijf dat een consistente en correcte installatie wil doen... dat daarbij je wireless niet altijd ideaal is is een ander probleem (met name dat modem en wireless één toestel zijn zoals bij iedere provider). Liever veertien objectieve berichten dan constant provider bashen en niets meer dan dat.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Route81 schreef:Schets van de opbouw:
Kabel komt binnen in huis
rechtstreeks aangesloten op Nui.
2 slots: 1 naar tv boven (analoog), 1 naar achter
Achter werd die inderdaad gesplitst naar 1) TV en 2) Modem (=vroegere situatie)
Met al dat gebash op mekaar missen jullie nog een deel van de cruciale info:
Achter werd die inderdaad gesplitst naar 1) TV en 2) Modem
Maw, hij sloot een splitter aan tussen zijn NIU en modem, op een coax kabel die aan de ongefilterde modem uitgang hing, en hing daar dan nog ns een tv bij aan.

Ik denk dat we mogelijks al een deel van het probleem hebben gevonden.
Dit is zeker geen koosjere installatie, tenzij de split door een echte NIU gebeurde ipv een gewone coax splitter.


En kan er verder aub een moderator dit wat int oog houden, want er wordt naar mijn mening nogal veel op de man ipv op de bal gespeeld hier.
Heel de discussie komt hem wss (ik heb er serieus voorbij gebladerd deze keer) hier op neer:
De ene kant vindt dat telenet het recht heeft om consistent zijn policies te blijven volgen om een correcte installatie te krijgen, ook al geeft dat nadelen voor de klant tenzij die extra apparatuur steekt.
De andere kant vindt dat de klant in zijn eigen huis beslissingsrecht heeft over hoe hij zijn thuisinstallatie wil hebben, en dat telenet zich maar moet aanpassen om een compromis te vinden dat de klant aanvaardbaar vindt.
Zit ik er ver naast?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

mailracer schreef:En op die coax van Telenet zit ook je tv op aangesloten ?

Evengoed gaf de modem veel fouten omdat hij mogelijk niet het volledig spectrum ter beschikking had en heeft Telenet daarom besloten om na te gaan waarom deze fouten er waren.
Pffft, ben ik effe blij dat ik begonnen ben over de tv en modem op 1 kabel. :bdaysmile:

Oorzaak gevonden, nu zorgen voor beter draadloos bereik achter de woning. Powerlans geven blijkbaar geen goed resultaat. Er staat een digicorder achteraan :idea:

- heeft deze een lankabel, of is deze niet interactief ?

- Je elektriciteitsnet, is dit toevallig driefasig ?
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

@ITnetadmin

Daar komt het inderdaad op neer. En heel wat bashen uiteraard en helaas....

Men moet eens leren lezen. Er is al vaker en duidelijk gezegd dat de installatie niet conform de regels is, en dat het niet zo simpel op te lossen is.
Zie ook mijn antwoord :
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=695255#p695198

Het feit dat er een TV aangesloten is bij de NIU én achter in de woning, maakt het probleem minder simpel.
In principe is dit op te lossen met een simpele wall-outlet NIU achter te zetten, dus 2 NIU's achter elkaar. Dit is technisch in orde, maar niet conform de regels. Die tweede NIU zou nochtans een veel betere oplossing zijn dan powerline ondingen, simpelweg omdat je dan de wifi op volle snelheid in de leefruimte brengt, én waarschijnlijk ook iets goedkoper.
Helaas doet Telenet dit niet (die tweede NIU).

Als de modem vooraan blijft staan of moet blijven staan, is de enige goed manier het bijtrekken van een UTP kabel naar achter en daar een AP plaatsen. Alle andere oplossing zijn minder goed of zeer slecht.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Route81 schreef: Ik ben reeds 25+ jaar bezig met computers en was al 'online' nog voor internet ontstond,
... en dan ...
Route81 schreef: op ongeveer 1 - 1.5m van de modem, haal ik maximum 55 Mbps. (getest met 3 verschillende laptops, waaronder 2 recente i7-modellen)
:lol:
Sorry, maar dit is te lachwekkend. Alsof 'recent' en 'i7' de grootste invloed hebben op WiFi snelheden.
Je ziet dat 'ervaring' toch ook niet alles is :)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Kunnen we de TS nog proberen helpen ipv hem belachelijk maken of uit te maken voor 'domme klant'?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Nogmaals dus ............... :bang:
mailracer schreef:
Oorzaak gevonden, nu zorgen voor beter draadloos bereik achter de woning. Powerlans geven blijkbaar geen goed resultaat. Er staat een digicorder achteraan :idea:

- heeft deze een lankabel, of is deze niet interactief ?

- Je elektriciteitsnet, is dit toevallig driefasig ?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

ITnetadmin schreef:Maw, hij sloot een splitter aan tussen zijn NIU en modem, op een coax kabel die aan de ongefilterde modem uitgang hing, en hing daar dan nog ns een tv bij aan.
Ongefilterd is hier een zeer zware overdrijving. Uitsluitend het frequentiebereik 5-65 MHz van de data-uitgang is onbeschermd, maar dat is totaal ongevaarlijk wanneer het tv-toestel of decoder met de juiste coaxkabels, verdeel-elementen en connectoren zijn aangesloten. Een tv-toestel of decoder zijn namelijk ook volledig afgeschermd voor upstream signalen, een tv heeft alleen een downstream-aansluiting voor het frequentiebereik 108 MHz - 862 MHz/1218 MHz en laat upstream niets door.

Er is niets in dit topic wat wijst op een eventuele storing van de upstream. Integendeel, coaxkabel was 5 à 6 jaar oud en door Telenet geleverd, signaalwaarden op de Digicorder gaven 100% signaalkwaliteit en een signaalruisverhouding van 42,5 dB. Zulke signalen krijg je alleen als alles deftig is aangesloten.

Een klantvriendelijk kabelbedrijf had naar de klant geluisterd en de modem achteraan laten staan, eventueel kon een bestaand coax-verdeelelement vervangen worden door een NIU-WO, maar als je coax verdeelt met een Hirschmann VFC2104 en alles netjes aansluit met F-connectoren ga je NOOIT instraling hebben op het upstream-spectrum.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

Wat houdt TS tegen om de boel weer zelf te plaatsen zoals voordien?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Nu zijn de waardes idd goed, omdat de Telenet-technieker hier voor heeft gezorgt. Voordien had de modem problemen. Zijn snelheid was niet in orde, als de modem achteraan hing. Deze zal naar alle waarschijnlijkheid opgevallen zijn door Telenet door zijn fout-rapport en diagnose-tooltje.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

MaT schreef:Kunnen we de TS nog proberen helpen ipv hem belachelijk maken of uit te maken voor 'domme klant'?
MaT, het antwoord staat in de eerste en tweede reply. Het heeft geen zin dat 10x te herhalen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als de OP zin heeft, dan zet hij hem effe terug waar hij stond, maar dan zonder de splitter en TV erbij, en meet hij opnieuw. Dan weten we direct of daar het probleem lag.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:Verder heeft de technieker zich niet laten verleiden tot een Quick & Dirty installatie wat enkel positief is.
Dat is zever he... Die van mijn ouders staat ook niet waar het aansluitpunt is... Daar heeft de Telenet technieker hem gezet naast de pc.

Blijkbaar kan je met de ene technieker gewoon beter overleggen dan met de andere. Bij Orange mogen ze 20m kabel gratis leggen zei die man laatst. Bij Telenet is dat ineens een "dirty" installatie?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”