Telenet digibox via wireless client / repeater.

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Beste Forumbezoekers,

Ik heb de volgende situatie.

- Nieuwe witte telenet modem.
- 1 digibox bekabeld.
- 1 Netgear dual band repeater daaraan zit wired een digibox.
* Deze neemt 2 ip's maar beiden lan zowel ip als inhome is een 192.168.0.xx die mooi in de dhcp tabel staan op mijn telenet.

Repeater is EX3800 van netgear getest :
- repeat 2 Ghz - wired via 2 Ghz
- repeat 5 Ghz - wired via 5 Ghz
- Fastlane to modem 5Ghz en ap 2 Ghz + wired 5 Ghz

Alles geeft dus een inhome en ip in de lan range en geen 10.x telenet ip.

Het lijkt of telenet niet alles bridged naar de wifi, is dit aan te passen ?

Ik zie maar 2 opties : moka installatie, ofwel een extra ap op de wired poorten en dat ontvangen op de repeater, maar gaat dit werken ?

- kabels zijn geen optie
- powerline ook niet wegens 3 fases.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Het probleem is niet de Telenet router maar de Netgear repeater. Die verandert om een of andere reden de MAC adressen. "Virtual MAC addresses" heet die nutteloze "feature". Gevolg: TN router herkent die MAC nietmeer als zijnde ene die een 10 adres moet krijgen en ja dan krijg je natuurlijk netjes een privaat IP van je eigen LAN in de plaats en RIP interactiviteit.
When using a NETGEAR WiFi Range extender, wirelessly connected to the router, the MAC addresses of all the connected wired and wireless clients will be replaced by a virtual address.
http://kb.netgear.com/24806/How-can-I-r ... ar_organic

Nee, je kan die "feature" niet afzetten. Enige oplossing is de Netgear vervangen door iets anders. Voorbeeld een WDS Transparent Bridge opzetten met 2 airMAX CPE radio's (2 PicoStations bv: 1 op een wired poort van de TN modem en 1 aan de Digicorder), dan gaat het wel werken weet ik uit de praktijk, maar reken op 150 EUR daarvoor. Wil je ook "repeater" functionaliteit dan ga je er nog een airGateway aan moeten plakken want een PicoStation heeft maar 1 radio en kan dus niet repeaten.

Misschien dat iemand hier nog een goedkopere hardware-oplossing kent die kan repeaten en ook een echte transparante WDS wireless bridge kan realiseren.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Bedankt die had ik totaal gemist.

Ik denk dat ik dan toch maar zal gaan voor mijn moka oplossing dan ben ik rond voor 250 euro en die oplossing is naar mijn ervaring zeer betrouwbaar.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een "bedrade" oplossing (waartoe ik Moka reken) is altijd de betere oplossing, mMaar voor jouw probleem wellicht overkill.
Elke goede Repeater (met LAN poort, dus in "client" mode) moet ook werken, zolang die ook de nutteloze Netgear "feature" niet bevat :-( .
Kost < €70

Tegenwoordig zijn er repeaters op de markt die "crossband repeating" ondersteunen.

Crossband Repeating is eigenlijk een term die afkomstig is van de radio amateurs (ham), waarbij een repeater bijvoorbeeld een signaal ontvangt op 440, en dan repeat op 2m.

Bij WiFi betekent cross-band repeating dat de repeater met het basisstation (AP) gelijktijdig verbonden is over de 2 WiFi banden (2.4 GHz en 5GHz). Als een client met de repeater verbonden is via de 2.4 GHz band, zal de communicatie tussen de router en de repeater gebeuren op de 5Ghz band, zodat er een complete full-duplex communicatie gebeurt.
De lost het probleem op dat de snelheid via de repeater gehalveerd wordt (single-band repeating is half duplex), wat het grootste nadeel was van een repeater oplossing ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Tomsworld schreef: - powerline ook niet wegens 3 fases.
powerlines werken tegenwoordig wel over 3 fases.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

philippe_d schreef:Een "bedrade" oplossing (waartoe ik Moka reken) is altijd de betere oplossing, mMaar voor jouw probleem wellicht overkill.
Elke goede Repeater (met LAN poort, dus in "client" mode) moet ook werken, zolang die ook de nutteloze Netgear "feature" niet bevat :-( .
Kost < €70

Tegenwoordig zijn er repeaters op de markt die "crossband repeating" ondersteunen.

Crossband Repeating is eigenlijk een term die afkomstig is van de radio amateurs (ham), waarbij een repeater bijvoorbeeld een signaal ontvangt op 440, en dan repeat op 2m.

Bij WiFi betekent cross-band repeating dat de repeater met het basisstation (AP) gelijktijdig verbonden is over de 2 WiFi banden (2.4 GHz en 5GHz). Als een client met de repeater verbonden is via de 2.4 GHz band, zal de communicatie tussen de router en de repeater gebeuren op de 5Ghz band, zodat er een complete full-duplex communicatie gebeurt.
De lost het probleem op dat de snelheid via de repeater gehalveerd wordt (single-band repeating is half duplex), wat het grootste nadeel was van een repeater oplossing ...
Crossband repeaters zijn de enige die eigenlijk op de markt mogen zijn, of correcter repeaters met 2 radio's die beide selectable zijn.

In dit geval ben ik verrast door de netgear feature die ik niet kende. Ik weet dat moka32 misschien overkill is, maar het is voor een situatie waar er op de 2 locaties toch een ap bij moet komen en er een digibox / tv / apple tv staat dus daarom voor het gemak alles wat kan bekabeld aansluiten en de rest wireless.

Nogmaals bedankt aan @CCatalyst om me te wijzen op deze feature.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bababa schreef:
Tomsworld schreef: - powerline ook niet wegens 3 fases.
powerlines werken tegenwoordig wel over 3 fases.
Hoewel je toch beter af bent om een phase coupler in je stroomkast te plaatsen, dan werken alle powerlines.

philippe_d schreef:Bij WiFi betekent cross-band repeating dat de repeater met het basisstation (AP) gelijktijdig verbonden is over de 2 WiFi banden (2.4 GHz en 5GHz). Als een client met de repeater verbonden is via de 2.4 GHz band, zal de communicatie tussen de router en de repeater gebeuren op de 5Ghz band, zodat er een complete full-duplex communicatie gebeurt.
De lost het probleem op dat de snelheid via de repeater gehalveerd wordt (single-band repeating is half duplex), wat het grootste nadeel was van een repeater oplossing ...
Eigenlijk is het nog altijd semi-duplex he; het kanaal dat de client met de repeater verbindt zal nog altijd afwisselend door client en repeater gebruikt worden; hetzelfde voor het kanaal tussen repeater en router.
Maar ik volg je in je verhaal: er wordt een andere band gebruikt voor de repeater-client communicatie dan voor de router-repeater communicatie, zodat die onafhankelijk van mekaar kunnen verlopen en de repeater niet constant moet zitten switchen tussen de twee.

CCatalyst schreef:Het probleem is niet de Telenet router maar de Netgear repeater. Die verandert om een of andere reden de MAC adressen. "Virtual MAC addresses" heet die nutteloze "feature".
When using a NETGEAR WiFi Range extender, wirelessly connected to the router, the MAC addresses of all the connected wired and wireless clients will be replaced by a virtual address.
Nee, je kan die "feature" niet afzetten.
Weet je per ongeluk ook waarom ze dat idiote "feature" ingevoerd hebben?

CCatalyst schreef:Wil je ook "repeater" functionaliteit dan ga je er nog een airGateway aan moeten plakken want een PicoStation heeft maar 1 radio en kan dus niet repeaten.
Uiteraard kan dat wel met 1 radio, maar de software moet het toelaten en het is bijzonder inefficient.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

ITnetadmin schreef:
CCatalyst schreef:Het probleem is niet de Telenet router maar de Netgear repeater. Die verandert om een of andere reden de MAC adressen. "Virtual MAC addresses" heet die nutteloze "feature".
When using a NETGEAR WiFi Range extender, wirelessly connected to the router, the MAC addresses of all the connected wired and wireless clients will be replaced by a virtual address.
Nee, je kan die "feature" niet afzetten.
Weet je per ongeluk ook waarom ze dat idiote "feature" ingevoerd hebben?
Neen, en een officiele uitleg van Netgear heb ik nooit gevonden. Mijn vermoeden is dat ze bij het testen - waarvoor ze meestal maar 1 dag voorzien - problemen hadden met devices die hetzelfde pakket zowel van de oorspronkelijke WRT als de repeater ontvingen, en dat dit dan het beste lapmiddel was die de "befaamde" Shenzhen R&D hiervoor kon bedenken :roll: .
ITnetadmin schreef:
CCatalyst schreef:Wil je ook "repeater" functionaliteit dan ga je er nog een airGateway aan moeten plakken want een PicoStation heeft maar 1 radio en kan dus niet repeaten.
Uiteraard kan dat wel met 1 radio, maar de software moet het toelaten en het is bijzonder inefficient.
Zodanig inefficient dat ik het niet als een oplossing beschouw. De kost van een airGateway is daarbij maar een fractie van de rest, daarom dat ik dat steeds voorstel, zo hebben ze dan ineens 2 radio's zoals het hoort. En geen extra stopcontact nodig gezien het "add-on" design van de airGateway in de PoE injector.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Natuurlijk is dat geen oplossing, ik ga volledig akkoord.
Ik wou gewoon effe reageren op de bewering dat het niet zou "kunnen" met maar 1 radio, aangezien de meeste prul repeaters dit zo doen :-)
danchrista
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 apr 2012, 14:35
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 3 keer

Bababa schreef:
Tomsworld schreef: - powerline ook niet wegens 3 fases.
powerlines werken tegenwoordig wel over 3 fases.
Hier ook geen probleem over 3 fases, met 3 powerlines over alle 3 de fases.
De ene situaties is natuurlijk de andere niet, als je kan is uitproberen de boodschap.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Is het niet zo dat de laatste plc's kunnen werken tussen de neuter en aarde draad alleen, of vergis ik mij :!:
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”