Business Fibernet 200 , sommige PCs krijgen geen IP achter oude TRENDnet switch

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
UB_16779
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 jan 2011, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

Hallo,

Zeer vreemd probleem. Business Fibernet 200, simpele switch daarachter (TE100 S32+ [maar ook getest met andere, kleinere van TP-Link, Dlink, ...), ene PC krijgt IP, andere, op zelfde, werkende poort, krijgt geen IP. Iemand enig idee wat er kan schelen, getest met verschillende computers, besturingssystemen, poorten, geen lijn in te krijgen en geen oplossing te vinden...
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Al eens de modem herstart? Afhankelijk van je abo krijg je een max. aantal dynamische IP-adressen toegewezen. Eens dat aantal bereikt (op basis van het MAC-adres) deelt de modem geen adressen meer uit.
Over welk type modem gaat het hier? modem-only of HGW? Dat is uit je post niet duidelijk.
Computer(k)nul
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als het om een modem only gaat, mag ik serieus hopen dat er een router tussensteekt.
Als het een bedrijfsomgeving is, mag ik verder serieus hopen dat er een goeie firewall in gebruik is.
UB_16779
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 jan 2011, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

Modem is modelnr.: CV7160e ...
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Volgens https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 20#p655177 zou dat een modem-only zijn en dan gaat mijn vlieger volledig op. Ik hoop inderdaad dat je een deftige router en/of firewall tussenzitten hebt!
Computer(k)nul
UB_16779
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 jan 2011, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb nog een oudere PC op overschot (dual core, 2 GB ram), twee gigabit netwerkkaartjes aanschaffen en ik kan daar wel mee aan de slag zeker? Zoja, suggesties voor besturingssysteem etc? Bedankt alvast, sorry voor de noobheid.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

In eerste instantie zou ik een eenvoudige router met gigabit-poorten tussen je modem en switch plaatsen. Dat zal sowieso al veel schelen.
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

eensteven schreef:Ik heb nog een oudere PC op overschot (dual core, 2 GB ram), twee gigabit netwerkkaartjes aanschaffen en ik kan daar wel mee aan de slag zeker? Zoja, suggesties voor besturingssysteem etc? Bedankt alvast, sorry voor de noobheid.
Je gaat toch geen oude energie verslindende PC nog ombouwen tot een firewall ?

Koop je gewoon een Routerboard en je hebt meteen alles wat je wil.
UB_16779
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 jan 2011, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

r2504 schreef:
eensteven schreef:Ik heb nog een oudere PC op overschot (dual core, 2 GB ram), twee gigabit netwerkkaartjes aanschaffen en ik kan daar wel mee aan de slag zeker? Zoja, suggesties voor besturingssysteem etc? Bedankt alvast, sorry voor de noobheid.
Je gaat toch geen oude energie verslindende PC nog ombouwen tot een firewall ?

Koop je gewoon een Routerboard en je hebt meteen alles wat je wil.
Genoteerd, ik maar er werk van, bedankt voor de tip !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Is dit trouwens persoonlijk gebruik of een bedrijf(je) ?
UB_16779
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 jan 2011, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

r2504 schreef:Is dit trouwens persoonlijk gebruik of een bedrijf(je) ?
Helaas een soort bedrijf (sociale sector) dat me aansprak om eens te komen kijken naar hun IT na verhuis, ze hadden toch beter wat geld aan professionele ondersteuning besteedt, lijkt mij :?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Een firewall/router aanbevelen kan je op diverse manieren... ik stelde snel een Routerboard voor omdat het technisch gezien een goede prijs/kwaliteit heeft, echter als je voor een bedrijf extra dingen moet gaan doen als active directory integratie, virus/malware en content filtering, wireless controller integratie en dergelijke dan ga je verder moeten kijken.

Een aantal gaan dan meteen PC DIY gebaseerde oplossingen voorstellen al zal je dat in een professionele wereld niet echt vaak zien... daar ga je eerder oplossingen zien zoals Fortinet welke dergelijke modules standaard on-board hebben (en klanten betalen gewoon een jaarlijkse licentie hiervoor wat op het einde van de rit gewoon goedkoper is dan DIY oplossingen).
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”