Telenetaansluiting bij nieuwbouw: ondergronds of gevel ?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Ik ben aan het bouwen (SOD) en merk op dat de telenetaansluiting gewoon door de straatgevelmuur gaat zo ergens tss gelijkvloers en verdieping.
Aan de buitenmuur hangt telenet dan zo'n lelijke verdeler en kabel tegen je voorgevel.

Waarom gaat dat niet gewoon via de wachtbuis onder de grond ? Wie is voor die keuze verantwoordelijk (Telenet of mijn SOD firma ?) en waarom kiezen ze voor zo'n in mijn ogen slechte oplossing (uitzicht, slijtage, gat in muur etc) ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

fredo66 schreef:Waarom gaat dat niet gewoon via de wachtbuis onder de grond ?
Bij Telenet hebben ze geen geld om te graven.
fredo66 schreef:Wie is voor die keuze verantwoordelijk (Telenet of mijn SOD firma ?)
Op openbaar domein beslist Telenet. Komt je voorgevel dus tegen de rooilijn, dan zal de kabel sowieso aan je voorgevel vastgemaakt worden.
Zet je je huis een paar meter achteruit en leg je een voortuintje aan, dan gaat de kabel in de grond vanaf de rooilijn onder jouw voortuintje.
Op privédomein beslis je als eigenaar zelf waar de kabel komt.
fredo66 schreef:waarom kiezen ze voor zo'n in mijn ogen slechte oplossing (uitzicht, slijtage, gat in muur etc) ?
Het is véél goedkoper dan graven.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

raf1 schreef: Bij Telenet hebben ze geen geld om te graven.
gaan we weer beginnen te bashen ... ?
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Bij telenet heb je 3 verschillende soorten aftakkabels:

a) Ondergronds distributiepunt (paddestoelen)
b) Verbinding met een distributiepunt op een paal
c) Verbinding met een distributiepunt op de gevel (gevelnet)

In jouw geval spreken we over c) d.w.z. dat er in de buurt nergens in de grond een telenet kabel aanwezig is. Nu zouden met de grote netwerf dat allemaal willen wegwerken maar ze gaan dan nog veel werk hebben.

edit: staat trouwens in hun kabelbrochure (blz 12 & 13)
Afbeelding
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

raf1 schreef:
fredo66 schreef:Wie is voor die keuze verantwoordelijk (Telenet of mijn SOD firma ?)
Op openbaar domein beslist Telenet. Komt je voorgevel dus tegen de rooilijn, dan zal de kabel sowieso aan je voorgevel vastgemaakt worden.
Woning staat inderdaad aan straatgevel.
FunkStar schreef:In jouw geval spreken we over c) d.w.z. dat er in de buurt nergens in de grond een telenet kabel aanwezig is. Nu zouden met de grote netwerf dat allemaal willen wegwerken maar ze gaan dan nog veel werk hebben.
"Geen kabel aanwezig", uiteraard niet. Het gaat om een nieuwe heel grote verkaveling. In het begin was er dus niets. Ik begrijp dan ook niet waarom ze het niet netjes via de grond oplossen. Alle huizen zijn immers nieuw en bezitten wachtbocht.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

fredo66 schreef:"Geen kabel aanwezig", uiteraard niet. Het gaat om een nieuwe heel grote verkaveling. In het begin was er dus niets. Ik begrijp dan ook niet waarom ze het niet netjes via de grond oplossen. Alle huizen zijn immers nieuw en bezitten wachtbocht.
Voor een nieuwe verkaveling zou dat logisch zijn maar de kabel moet natuurlijk van ergens komen. Ik veronderstel dat de kabel die naar de verkaveling loopt een gevelnet is en dat ze dan maar verder doen... Ik vrees dat je daar niets zal aan kunnen veranderen.

edit: Bedrijven kunnen wel een tap binnen laten plaatsen, geen idee of dat als particulier mogelijk is.
Afbeelding
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Enfin, 't is toch al te laat, het gat met de kabels is er al. En ze zullen er nog lang hangen want ben in eerste instantie niet van zin Telenet te nemen. Maar wou toch de mogelijkheid open houden.

Bedankt voor alle reacties
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

raf1 schreef:Zet je je huis een paar meter achteruit en leg je een voortuintje aan, dan gaat de kabel in de grond vanaf de rooilijn onder jouw voortuintje.
Op privédomein beslis je als eigenaar zelf waar de kabel komt.
Onze woning bestaat uit 2 huisjes. De ene heeft een voortuin, de andere niet. De kabel loopt gewoon tegen de gevel...
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Bij VOO hanteren ze ook het principe van gevelnet, echter wanneer je zelf de kabel lege artis ondergronds legt en genoeg lengte laat aan de paal is dat ok. Ook al voorziet de SOD het niet, meestal is dat vanwege besparingen en kan het wel als je erom vraagt (en betaalt) of zelf doet.

Zou deze situatie ook niet te extrapoleren zijn bij Telenet? Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze jou verplichten om de kabel zichtbaar op de gevel te laten wanneer er een voortuin is, maar dat zal wel een flinke duit kosten dat is zeker.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Ik begrijp eigenlijk niet hoe Telenet je kan verplichten om zo'n lelijke kabel aan je huis te hangen (als je geen Telenetklant bent).
Ik vind zo'n zichtbare kabel echt verschrikkelijk
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Bababa schreef:Ik begrijp eigenlijk niet hoe Telenet je kan verplichten om zo'n lelijke kabel aan je huis te hangen (als je geen Telenetklant bent).
Iedere nutsmaatschappij heeft dat recht... en daar kan je niets tegen doen.

Trouwens nieuwe huizen voorzien een buis in de gevel zodat je die lelijke kabel niet ziet.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

De lasten op kap van de gewone mens, en de winsten gaan naar de (Amerikaanse) aandeelhouders
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”