Nieuwste (witte) telenet modem en 5Ghz Wifi

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nog iemand die toevallig terug problemen heeft met 5G verbinding op de witte telenet modem (recentste model) of er weet van heeft ... ?
Laatst gewijzigd door philippe_d 11 maa 2017, 20:53, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
h0us3cat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 apr 2011, 21:39
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

koenraaddeconinck schreef:Nog iemand die toevallig terug problemen heeft met 5G verbinding op de witte telenet modem (recentste model) of er weet van heeft ... ?
Denk niet dat deze 5G verbinding hebben?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De witte modems hebben zowel 2.4 als 5 GHz (al dacht ik ook even aan iets anders bij 5G).
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Hij bedoelt waarschijnlijk specifiek de 802.11ac, die ook wel eens 5G genoemd wordt
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 479
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 56 keer

Ondertussen zouden alle witte AC modems een update gekregen moeten hebben en zijn de 5Ghz problemen van de baan.
Welk probleem merk je nog?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Excuus, bedoelde inderdaad de 5ghz band ipv 5 G of dus AC inderdaad.

Het eigenaardige is dat ik me kan aanmelden met toestellen op de 5ghz band met wps en niet met een code. Dacht eerst aan verkeerde sleutel die ik ingaf maar in de instelling van de modem gezien dat die kloppen ..

Denk dat ik eens een hard reset ga doen ...
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

WPS is toch de beveiliging, dus de code ...?
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

WPS is een methode om verbinding te maken waarbij je op je apparaat de WPS-functie activeert en vervolgens op de WPS-knop van de modem drukt. De WPA2-sleutel wordt dan automatisch doorgestuurd van de modem naar het apparaat. Op sommige apparaten kan je deze sleutel zichtbaar maken, maar controleer vooral of de sleutel correct is ingesteld via Mijn Telenet. Je kan daar voor 2,4 GHz en 5 GHz aparte SSID's en WPA2-sleutels ingeven.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

OK , ik had het verkeerd begrepen.
Uiteraard WPA, niet WPS. Ik was wat vlug
dovo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 nov 2015, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 39 keer

5g is een van de oneindige lijst van problemen van de witte modem.
Een telenet technieker heeft dat recentelijk aan mij toegegeven, maar net als de problemen met port-fowarding, ipv6 prefix delegation, subnet veranderen ... mogen ze eigenlijk dat niet zeggen. Als is het wel zo dat ze bezig zijn (ik spreek over al meer dan een half jaar) met het 5g probleem op te lossen.
Het was een probleem dat er een of andere lijst in het geheugen volliep en deze de modem traag maakte.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Mijn Nexus 5X en mijn Ring Pro bel zitten geconnecteerd op 5Ghz. Geen issues hier.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is weer van da ...

Na de hard reset, geen probleem om op de 5GHZ band verbinding te maken met de modem. Deze morgen weer van hetzelfde.
Zelfde scenario op de middag. Hard reset met nadien probleemloze verbinding. Na nieuwe poging tot verbinden opnieuw noppes.

Het kan toch niet dat je telkens een hard reset moet uitvoeren om op de 5GHZ met de modem te verbinden. Alles is een 3-tal maanden ok geweest en nu weer troubles ...
Dettie
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 27 aug 2006, 13:17
Locatie: Poperinge
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 68 keer

Kijk mss eens welk kanaal je modem uitzend op 5Ghz

Mss die even veranderen naar een minder druk kanaal, mss te veel storing op het huidige door andere modems (kan je makkelijk checken met inssider)
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Hier nochtans geen problemen met 5 GHz op de witte Telenet modem (Compal Broadband Networks CH7465LG-TN).
Standaardinstellingen voor SSID en WPA2-sleutel (dezelfde voor 2,4 GHz en 5 GHz).
5 GHz kanaal staat hier op 128 (waardoor hij de kanalen 116-128 inneemt, die hier nog vrij waren).
WLAN-adapter laptop staat ingesteld in 'alleen 5 GHz' modus (Wireless Mode = 802.11a).
Op deze manier haal ik hier via Wi-Fi de snelheden die ik zou moeten halen met mijn Whop-abonnement:

Afbeelding
Dettie schreef:(kan je makkelijk checken met inssider)
Je gebruikt beter het programma Wi-Fi Scanner, waarvoor je een gratis licentie voor persoonlijk gebruik kan aanvragen. Daar kijk je dan op het 5 GHz tabblad om een 'gat' te vinden:

Afbeelding

Houd er rekening mee dat de witte modem standaard op een kanaalbreedte van 80 MHz staat ingesteld en dus vier kanalen inneemt, waarbij je zelf het hoogste van de vier moet selecteren (dus voor de kanalen 116-120-124-128 zoals bij mij, kies je 128 in Mijn Telenet).

inSSIDer is tegenwoordig betalend en de laatste freeware-versie biedt geen ondersteuning voor de 802.11ac standaard van de witte modems (zie ook https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=48396).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

dovo schreef:maar net als de problemen met port-fowarding
Van alle problemen die ik zie met port forwarding blijkt het uiteindelijk een fout van de gebruiker te zijn (ook recent hier nog enkele op UB).

Van problemen met het subnet veranderen weet ik al helemaal niets, ook nooit iets over gelezen.
dovo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 nov 2015, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 39 keer

r2504 schreef:
dovo schreef:maar net als de problemen met port-fowarding
Van alle problemen die ik zie met port forwarding blijkt het uiteindelijk een fout van de gebruiker te zijn (ook recent hier nog enkele op UB).

Van problemen met het subnet veranderen weet ik al helemaal niets, ook nooit iets over gelezen.
Het is inderdaad zo dat als je geen default gateway hebt geconfigureerd dat je dan geen port forwarding kan doen.
Als je blijkbaar twee keer te snel settings pushed naar de modem dan kan er voor port forwarding en subnet veranderen 192.168.x.0/24 problemen optreden waardoor je deze settings niet meer kan aanpassen tot je een hard reset doet.
Die situatie heb ik gedemonstreerd aan een telenet technieker, waarop hij zowel een port forward change als subnet change deed vanaf zijn pannasonic pc/tablet en toegaf dat het inderdaad niet werkte. Toen heeft hij vanaf zijn tablet een factory reset gestart waarna het wel werkte.

Dus op problemen met forwarding enzo te voorkomen: settings nooit te snel na elkaar pushen (wacht zeker 60 sec).
Voor het 5ghz probleem, wachten daar zijn ze mee bezig. Als je contact met hun opneemt zullen ze ook het 5ghz probleem erkennen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

dovo schreef:Voor het 5ghz probleem, wachten daar zijn ze mee bezig. Als je contact met hun opneemt zullen ze ook het 5ghz probleem erkennen.
Heb mail gestuurd naar klantendienst want ook 'tests' gedaan op verschillende kanalen met zelfde resultaat.
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 479
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 56 keer

dovo schreef:Voor het 5ghz probleem, wachten daar zijn ze mee bezig. Als je contact met hun opneemt zullen ze ook het 5ghz probleem erkennen.
Dat probleem is reeds opgelost sinds eind december.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dettie schreef:Kijk mss eens welk kanaal je modem uitzend op 5Ghz

Mss die even veranderen naar een minder druk kanaal, mss te veel storing op het huidige door andere modems (kan je makkelijk checken met inssider)
Das vrij lastig daar Telenet (en Proximus) denken dat de hele 5GHz band voor hun alleen is, met hun kanalen van 80MHz groot!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Kanalen van 80 MHz is standaard bij 802.11ac en optioneel zelfs 160 MHz (al wordt dat door de Telenet-modems niet ondersteund).
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

krisken schreef:
Dettie schreef:Kijk mss eens welk kanaal je modem uitzend op 5Ghz

Mss die even veranderen naar een minder druk kanaal, mss te veel storing op het huidige door andere modems (kan je makkelijk checken met inssider)
Das vrij lastig daar Telenet (en Proximus) denken dat de hele 5GHz band voor hun alleen is, met hun kanalen van 80MHz groot!
Er zijn naar mijn weten nog altijd meer niet overlappende 80MHz kanalen in de 5GHz band, namelijk 5, dan dat er niet overlappende 20MHz kanalen in de 2.4GHz band.
De kans dat je 5GHz band vol zit is vrij klein, zeker als je rekening houdt dat die 5GHz signalen in een woonomgeving niet zo ver komen als de 2.4GHz op een Proximus BBOX of Telenet equivalent.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

In de 5GHz band overlappen de kanalen zich nooit, in tegenstelling tot de 2.4GHz. Maar dat wilt niet zeggen dat men dan maar moet doen alsof de hele band voor hun alleen is. Ik woon op het einde van een doodlopende straat met achter mij alleen maar akkers en weiden, maar de 5GHz zit hier al tamelijk vol. In meer verstedelijkte gebieden (en in steden zelf) zit deze dus 100% zeker stampvol!

Trouwens, je zit snel aan het ontvangst van 5 buren hoor. Tenzij je allen een tuin hebt van 100M breed en 250m lang :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

5GHz ontvangst van 5 buren? Op een appartement misschien, maar daarbuiten moet je toch al echt pech hebben om geen leeg (80MHz) kanaal te vinden.
Overigens is dat verre van het enige dat de performance bepaalt. Op 2.4GHz zijn er niet alleen meer apparaten, maar ook minder bandbreedte ter beschikking. Om je 2.4GHz 20MHz kanaal vol te krijgen (alle airtime gebruikt) is op zich niet zo moeilijk, om datzelfde gedaan te krijgen op een 5GHz kanaal waar er maar enkele apparaten zijn die geen MiMo doen (iets oudere gsm's) is al veel moeilijker. Hetzelfde kanaal nemen als je buren is dan ook niet zo problematisch imho.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Woon eens in het centrum van een gemiddelde gemeente met aan beide kanten van de straat appartementen? Is niet zo moeilijk hoor dan... Zoals ik zei, zelfs bij mij is het moeilijk op dit moment en hier zijn geen appartementen ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Eh... Je moet er maar een paar hebben die 160Mhz bandbreedte gebruiken, om ook jouw 80MHz kanalen te zien verdwijnen.
Er zijn maar 2 160MHz kanalen, dus tzal snel volzet zijn.
En eentje ervan is dan nog in het frequentiegebied van de weerradars, dus als je zo eentje in je buurt hebt is die al geen optie.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Modem nog eens volledig gereset en wifi kanaal voor 5 GHZ op 'auto' laten staan ... Het blijkt nu weer te werken.

Al herhaaldelijk windows 5G netwerk laten 'vergeten', opnieuw beveiligingssleutel ingevoerd en telkens verbinding ...

Het moet dus toch ergens iets met het kanaal te maken hebben ...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kunnen we het aub niet "5G" noemen, dat is een gsm standaard.
De wifi 5GHz band kan je ofwel "5GHz" noemen, ofwel 802.11ac (of 802.11a voor de oude standaard).
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

ITnetadmin schreef:De wifi 5GHz band kan je ofwel "5GHz" noemen, ofwel 802.11ac (of 802.11a voor de oude standaard).
Noem de 5 GHz band maar gewoon 5 GHz, en helemaal niets anders :-) (want bvb 802.11n kan bvb ook op deze band werken)

Ik stoorde me net als jij ook aan de titel.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

802.11n gaat over zowel de 2.4GHz als de 5GHz band, en verduidelijkt dus niks ;-)
Maar idd, deze slechte gewoonte effe de kop indrukken alvorens hij zich verpreidt ;-)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Inderdaad, juiste terminologie is belangrijk. Excuus voor de foutieve terminologie en mogelijke begripsverwarring ....
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”