Af en toe valt internet weg via wifi

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
cyclon
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 mei 2011, 14:09
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Hallo,

de laatste tijd heb ik regelmatig op mijn android smartphone en tablet dat ik geen verbinding meer kan maken met internet via wifi. Meestal ben ik verbonden rechtstreeks met de telenet modem, soms via een van twee andere draadloze routers. In eerste instantie probeer ik dan te switchen naar een van de andere routers, maar meestal helpt dat niet. Dan eens proberen wifi uit te zettten en terug aan op het toestel, soms helpt dat. Soms doe ik dat enkele keren na elkaar.

Kan ik op een of andere manier terugvinden of dit komt doordat ik effectief geen verbinding meer zou hebben met het internet? 't duurt nooit lang, maar 't is wel ambetant. Doordat ik het op meerdere toestellen heb, en ook via meerdere draadloze signalen, denk ik in eerste instantie dat dit de oorzaak is.

'k heb gezocht naar logs van de modem, maar die zijn blijkbaar nergens beschikbaar.

Iemand een idee?

Bedankt,

Cyclon
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

2 routers is nooit een goed idee in een netwerk. :nono:

Het kan ons helpen je netwerk schematisch voor te stellen en ook te zeggen welke toestellen je hebt
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Valt internet trouwens weg, of je verbinding, of je IP-adres, of ... ?
cyclon
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 mei 2011, 14:09
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Hallo,

'k spreek wel over routers, maar die zijn daarom niet altijd ingesteld als router. De opstelling is al jaren dezelfde, alleen recent valt internet weg. 'k heb wel nog een draadloos signaal, maar 'k geraak soms niet meer op internet. En 't probleem lost zich eigenlijk te snel terug op, daardoor weet ik niet waar ik moet beginnen zoeken.

'k heb dus om te beginnen de telenet modem. Die heeft de naam Wifi-T. Vanaf de modem gaat er dan een netwerkkabel naar de switch van telenet, waar alle netwerkkabels van de decoders toekomen.
Vanaf de switch loopt er een kabel naar een D-Link DIR-655 ('k had die toch nog liggen van uit de tijd dat ik nog werkte met een ethernet ADSL modem), en deze zendt uit onder de naam Wifi. Instellingen : zie screenshot
Vanaf de switch ga ik ook naar een devolo dlan 500. En elders zit er dan een dlan 500 wifi, die uitzendt onder de naam Wifi-D.

Op de telent modem is de optie "één telenet netwerk" uitgeschakeld. Verder staat alles daar standaard ingesteld denk ik, en wordt ook het kanaal automatisch gekozen.

Wat de problemen betreft : 'k heb dit tot nu toe tegengekomen op 3 android toestellen, en enkel nog maar na 20u, en tot ik ga slapen. No nooit op mijn laptop, maar die gebruik ik 's avonds niet. Soms ben je bezig, en heb je plots geen internetverbinding meer. Het draadloze signaal is er wel nog. Soms raakt het opgelost door dan de wifi op het toestel uit te schakelen, en terug in te schakelen. Soms moet ik dat enkele keren na elkaar doen, of probeer ik te switchen tussen de 3 draadloze signalen. 't duurt nooit lang, binnen 1 à 1,5 minuut heb ik terug verbinding met het internet.

Ook als de toestellen er gewoon liggen, verliezen ze soms hun internet connectie. Dan zie ik als kijk welk draadloos netwerk ze hebben gekozen, dat dit gewijzigd is naar het draadloze netwerk met het slechtste signaal. 'k vermoed dat het toestel dan al op de twee andere draadloze netwerken gezocht heeft naar een internet verbinding. En dan uiteindelijk op het laatste draadloze netwerk stopt met zoeken naar een internet verbinding. Soms gebeurt het ook dat de wifi op het toestel volledig is uitgeschakeld, of dat ik op het telenet wifree signaal zit.

Als het op 1 toestel zou zijn dat ik die problemen heb, dan zou ik denken dat het aan het toestel ligt. Maar doordat het bij drie toestellen gebeurt, moet ik elders gaan zoeken.

Als iemand een app kent die ik op de toestellen kan zetten, die logt wat er gebeurt, wil ik die graag installeren. 'k heb zelf al gezocht naar iets, maar niet direct iets gevonden. 'k heb op 1 toestel internet status monitor geïnstalleerd ( https://play.google.com/store/apps/deta ... rnetstatus ), daarmee zou ik moeten zien of ik nog internet toegang heb of niet. Maar 't werk ook niet 100%.

De toestelen zijn 2 motorola moto G's, en 1 asus zenpad.

Verder kan ik er niet direct nog iets over zeggen denk ik.

Iemand een idee?

Mvg,

Cyclon
Bijlagen
Klembord01.jpg
cyclon
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 mei 2011, 14:09
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Hallo,

deze week nog eens gekeken toen ik geen verbinding kon maken met internet. 'k was verbonden met het wifi signaal van de telenet modem.

Toen eens gekeken met wifi analyzer

Geen verbinding met internet

IP adres: 0.0.0.0
Lease duur: 0 sec
Gateway: 0.0.0.0
Subnetmasker: 0.0.0.0
DNS1: 0.0.0.0
DNS2: 0.0.0.0
Server IP: 192.168.0.1
Snelheid: 48 Mbps
Verborgen SSID: Nee
Lokale MAC: f8:32:e4:48:f7:21

Daarna wifi uitgeschakeld , en terug ingeschakeld -> Wel verbinding met internet

IP adres: 192.168.0.184
Lease duur: 3600 sec
Gateway: 192.168.0.1
Subnetmasker: 255.255.255.0
DNS1: 195.130.130.5
DNS2: 195.130.131.5
Server IP: 192.168.0.1
Snelheid: 48 Mbps
Verborgen SSID: Nee
Lokale MAC: f8:32:e4:48:f7:21


Is dit een probleem met de modem? Of zit het probleem bij telenet zelf?

Mvg,

Cyclon
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cyclon schreef:Deze week nog eens gekeken toen ik geen verbinding kon maken met internet. 'k was verbonden met het wifi signaal van de telenet modem.
Je hebt dus geen IP-adres meer... dan is het moeilijk nog iets te doen :-)

Toen eens gekeken met wifi analyzer
cyclon schreef:Is dit een probleem met de modem? Of zit het probleem bij telenet zelf?
De DHCP server is een onderdeel van de modem... ook al ligt gans TN plat, intern moet jij altijd netjes een IP-adres krijgen.

Om meteen de modem als schuldige aan te wijzen zou eenvoudig zijn... maar het kan ook een probleem zijn met jou device wat een probleem heeft met de DHCP renew.

Waar heb je trouwens WIFI uitgeschakeld... op de TN modem of jou Android device ?
cyclon
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 mei 2011, 14:09
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik heb gewoon de wifi op de tablet uitgeschakeld, en terug ingeschakeld. Heb het probleem op meerdere toestellen.

Bestaat er ergens een mogelijkheid om dit te loggen? 'k zou dit dan op de tablets en smartphones kunnen doen (eventueel ook op laptop), en als die allemaal op hetzelfde moment de verbinding verliezen, zou het toch bij de modem moeten zitten.

Cyclon
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Bij het verbinden met WIFI gaat je toestel een IP-adres vragen en dit krijgen voor x-aantal uur.

Op de helft van deze tijd gaat je toestel vragen om dat IP-adres te verlengen en het blijft dit princiepe herhalen tot het een nieuw krijgt (of dus uiteindeljik geen krijgt al zou dat nooit mogen gebeuren).

Indien je al je clients dus op hetzelfde moment zou inschakelen dan zouden ze in theorie allemaal op hetzelfde moment het probleem moeten ondervinden als het effectief een modem probleem is. Als één client het probleem wel heeft en een andere niet dan is het in theorie een probleem met je client en niet je modem.

Maar dergelijke dingen zijn enorm moeilijk te testen (wired kan je een packetsniffer installeren en kijken of de aanvraag er is voor de verlenging en de modem hierop antwoord, maar wireless is dit eigenlijk een onbegonnen zaak - tenzij je client hiervoor logging zou hebben ?).
cyclon
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 mei 2011, 14:09
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Bedankt,

hopelijk heb ik niet teveel problemen meer, en als het toch nog gebeurt, zal ik eens contact opnemen met telenet.

cyclon
den_gerten
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:16

Is het probleem opgelost?
Wij hadden hetzelfde probleem met 1 tablet. Een identiek zelfde toestel gaf geen problemen. We werken ook met een D-link, maar een DIR-645.
Er is een nieuwe modem (met ingebouwde wifi) geplaatst, zelfde probleem.
Nu de laatste nieuwe witte modem (zonder wifi), nog niet opgelost.
Dan een vast IP adres toegekend aan dat ene toestel: geen problemen meer.
Met die nieuwe modem hebben we het nu wel met een laptop, waar we vroeger geen problemen mee hadden. Een vast IP adres lost het niet op. Het zou normaal niet aan de modem kunnen liggen, want de wifi / IP adressen gaan via de D-link.
cyclon
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 mei 2011, 14:09
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Het probleem is er nog altijd. 'k heb al eens gebeld met de helpdesk, maar meer dan wat instellingen aanpassen in de modem hebben ze niet gedaan.

'k denk dat het probleem hier echt ligt aan de telenet modem. Op momenten dat ik niet op internet kan, controleer ik of ik kan pingen naar 192.168.0.1, en dan is er meestal 100% packet loss. Het eigenaardige is dat het probleem zich altijd zelf oplost. 'k zie bvb dat heel vaak mijn wifi-verbinding overschakelt naar bvb telenethomespot, telenetwififree, of een van de andere draadloze signalen. Waarschijnlijk is dat op dat ogenblik omdat 192.168.0.1 via die wifi verbinding niet bereikbaar is. Vaak gebeurt het dat het probleem al opgelost is tegen de tijd dat hij het lijstje met draadloze verbindingen heeft afgelopen, en dat hij ondertussen een verbinding heeft gevonden waarop dus wel terug internetverbinding aanwezig was.
Als het niet niet snel genoeg is gegaan, en hij heeft het lijstje afgewerkt zonder ergens internetverbinding te vinden, dan stopt de tablet (of smartphone) een tijdje met zoeken. Als ik dan zelf mijn wifi even terug verbreek en direct terug activeer, dan heb ik weer internetverbinding.

't is geen echt onoverkomelijk probleem, 'k ben van plan om binnenkort nog eens te proberen telenet te overtuigen dat er wel degelijk een probleem is, maar 'k zie nogal op tegen de communicatie met de helpdesk. Die willen altijd eerst de meest logische dingen bekijken, dingen die ik al lang geprobeerd heb, en waar het niet aan ligt.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Heb je het probleem op 2.4 en 5ghz? of kan je enkel gebruik maken van 2.4 ghz?

Ik had zelf ook veel problemen met mijn samsung J3 GSM, en blijkbaar lag het wel aan het toestel. ondertussen heb ik een andere en alles werkt zonder problemen.

Andere oorzaak kan storing zijn van een babyfoon, draadloze camera, alarm detector met Pir/Radar op 2.4, microgolf, ....

Ook helpt het vaal bij storingen een ander kanaal te kiezen en de bandbrete op 20mhz te zetten ipv op 40 mhz, dit omdat een 40mhz veel vlugger last heeft van storingen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Zit er een patchsnoer op de wan aansluiting van je d-link ?
den_gerten
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:16

Bij mij zit de UTP kabel van de modem inderdaad in de WAN. Voor de rest zijn er geen kabels verbonden.
Omdat de modem geen wifi heeft, worden de IP adressen ook uitgedeeld in de router.
den_gerten
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:16

Het probleem werd alleen maar erger.
Voorlopig is de oplossing om ipv6 uit te schakelen. Nu heb ik verbinding.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”