Wat is een goed signaal bij Telenet?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Alsof telenet bij intermittent issues niet net "Volgens onze metingen is uw lijn (momenteel) perfect in orde" gaat uitkramen?
Of de schuld bij de klant gaat leggen?
Alle metingen zijn beter dan geen; zeker als je correlaties kan gaan leggen met slechte ontvangst/wegval van het signaal.

Also: telenet claimt in zijn voorwaarden dat enkel zij "onderhoud" en "herstelling" van hun lijnen mogen uitvoeren; "nameten" en "opvolgen" valt daar dus niet onder.

Ik kan de OP dus best bijtreden dat hij graag zelf zijn connectie opvolgt.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

Wat doet iedereen hier moeilijk over de signalen van de modem.

Die staan trouwens op je kwaliteits certificaat die je hebt moeten tekenen bij de installatie van de technieker en waar van je een kopie hebt gekregen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:Maar het leuke is dat ik ook een frequentiespectrum kan zien (signaalsterkte van de hele frequentieband), en voor ieder DVB-C kanaal ook de SNR.
Enkele grafiekjes (ter info)
screenshot_106.png
screenshot_108.png
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Het heeft niet veel zin philippe_d, volgens r2504 zijn wij allemaal domme consumenten die dat niet begrijpen :bang:
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Moet ik het nog één keer uitleggen, in het kort dan ?
Bij xDSL zit je met een zekere afstand, die de snelheid bepaalt.
De snelheid wordt meden bepaald door de kwaliteit van de kabels , koper en demping. De lijnwaardes bepalen mede de maximum snelheid.
Daarom is het handig bij het koperpaar om te weten wat je maximum uit het koper kunt halen.
Helaas is dat bij koper op langere afstand de beperkende factor (zoals je al weet denk ik...)

Daarom vraagt de TS of er een gelijkaardige mogelijkheid is bij Telenet, omdat hij dat gewend is bij het koperpaar.

Het antwoord is dat hij dat absoluut niet nodig heeft, omdat die techniek compleet anders is. Afstanden hebben geen invloed, gemeten waarden hebben weinig invloed.
Die waarden van -7 tot +7 dBmV zijn ook maar een richtwaarde. Je ben er helemaal niks mee. Zelfs nog grotere schommelingen zijn niet nefast voor de snelheid en kwaliteit. Zelfs -12dBmV en +17dBmV kunnen nog steeds een maximum kwaliteit geven.
Als je dit wil vergelijken met een lamp : bij -12 is ze bijna uit en bij +17 springt ze kapot.
Sterker nog, in omgekeerde weg kan een signaal van 20 dBmv tot 56 dBmv zijn weg nog steeds vinden. Ook deze meting zou je moeten weten als je wil meten, maar die waarde zit niet eens in de modem, die is alleen meetbaar in de headend apparatuur.
Dit is dan ook rechtstreeks de kracht en het grote voordeel van het coax netwerk : zeer stabiel, zelfs op grote afstand, met slechte waarden.
Bij het koperpaar zijn die waarden veel belangrijker en zelfs bepalend voor uw maximum haalbare snelheid.

Meten is inderdaad weten, Maar 'meten' is één ding, 'interpreteren' en 'weten' is een tweede....

Wil je toch een meting doen die als referentie voor uw aansluiting kan dienen en heb je een digicorder, dan kan je daarmee meten.
Dit is zelfs technisch beter dan enkel de signalen van de modem te meten (als dat zou kunnen). Met een digicorder kan je nagenoeg het ganse spectrum (behalve de terugweg) controleren, van 120 Mhz tot ver boven de modem signalen. Alleen de frequentie van de modems zelf kan je niet checken, maar dit geeft al een veel beter zicht op uw waarden door het brede spectrum.

Dus : als je een digicorder hebt, dan is dat een prima meetinstrument.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:volgens r2504 zijn wij allemaal domme consumenten die dat niet begrijpen
Inderdaad... en daar reken ik mezelf ook bij trouwens... maar jij bent vermoedelijk veel slimmer.
philippe_d schreef:Dit zijn richtwaarden, en een lagere signaalsterkte kan gecompenseerd worden door een grotere SNR (en omgekeerd).
HF is zo'n complexe materie dat het trekken van conclusies puur op basis van enkele cijfertjes gewoon absurd is... laat staan dat je in staat bent dergelijke compensaties te beoordelen.

En ja, als ik -25 dBmV zie of een SNR van 10 dB dan weet ik ook wel dat er iets fout zit (en daar heb ik die cijfertjes zelfs nog niet voor nodig... op dat moment heb ik geen beeld of telefonie ook meer, en staat m'n buur aan de voordeur met de vraag of het bij mij ook "kapot" is ?). Maar zelfs al zie je dergelijke cijfers (voor DVB-C), dan kan je internet nog prima werken (net dat is zo speciaal aan HF).

Ik begrijp echt deze obsessie voor cijfertjes niet in een bus structuur coax netwerk... dit is in de verste verte niet te vergelijken met een punt-tot-punt kopernetwerk met xDSL.
riji
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

redman schreef:Wat doet iedereen hier moeilijk over de signalen van de modem.
Die staan trouwens op je kwaliteits certificaat die je hebt moeten tekenen bij de installatie van de technieker en waar van je een kopie hebt gekregen.
Ik moet dus iets tekenen waarvan ik niets zal begrijpen... dat ik nergens kan controleren...
Is dit dan niet louter een gemakkelijke dekmantel voor TN tegenover de installateur en tegenover mij?
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

riji schreef:Ik moet dus iets tekenen waarvan ik niets zal begrijpen... dat ik nergens kan controleren...
Is dit dan niet louter een gemakkelijke dekmantel voor TN tegenover de installateur en tegenover mij?
Excuses voor m'n taalgebruik, maar met zo'n ingesteldheid maak je het jezelf wel heel moeilijk, tegen alle adviezen in.
Dan zou ik je eerder aanraden om een schotel van 4 meter diameter in uw tuin te planten en voor satellietinternet te gaan aan 20 Mbps als je zo sceptisch bent t.o.v. Telenet en cijfertjes alleen de doorslaggevende factor zijn.

Om je nog extra te informeren heb ik het kwaliteitscertificaat van mijn installatie opgezocht en daar staat netjes gedrukt wat de marge is tussen de waarden:
Bij 'modemlevels' zie je RX, dat tussen -4 en +15 dBmV moet zijn, bij mij was dit 7 dBmV. TX moest tussen 28 en 47 liggen, bij mij was dit 35,7 dBmV, SNR moet hoger zijn dan 34 dB, bij mij was dit 38,9. Een paar cijfertjes meer of minder zal echt niets aan de kwaliteit van je signaal veranderen!

Idem voor tv:
Signaalkwaliteit moet hoger zijn van 90%, bij mij is dit altijd en overal 100%, stel dat daar 99% staat, dan zal jij daar NIETS van merken.
Signaalsterkte moet tussen -8dBmV en +15dBmV zijn en de S/N-ratio moet hoger dan >34 dB zijn. Deze waarden zijn continu door jou zelf op te vragen.

Nu kan jij nog weken aan zelfstudie doen om al deze materie te begrijpen, het zal NIETS veranderen aan je gebruikservaring.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Sylvester schreef:Moet ik het nog één keer uitleggen, in het kort dan ?
Bij xDSL zit je met een zekere afstand, die de snelheid bepaalt.
blablabla...
Nee, ik zal het nog 1x uitleggen.
Er moet geen verband zijn tussen het willen uitlezen van de waarden en de gebruikte techniek of afstand of wat dan ook.

Bij de digiboxen kan je ook die waarden uitlezen, is er daar dan wel een specifieke reden waarom je dat nodig hebt?
Als het signaal slecht is zal je ook blokjes zien of geen beeld hebben. Volgens jullie is dat dus ook niet nodig.
En toch is het handig om te hebben om te zien of het slecht beeld een storing bij de zender is, een defecte digibox of een fout bij jezelf. Zo heb ik al beschadigde connectoren kunnen vinden die storing veroorzaakten op slechts 1 zender. Zonder die waarden te kunnen uitlezen zou het veel meer in het donker tasten zijn.
Maarja, nogmaals, volgens r2504 zeggen kan een gewone sterveling die waarden niet interpreteren en ben ik een domme consument... :bang:
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Van een certificaat bij Telenet heb ik nog niet gehoord. Maar de topicstarter wenst deze schijnbaar op voorhand te kennen, dus doet het weinig ter zake.
Trouwens die waarden zullen veranderen als het net overgaat tot 1Ghz.
Het is eerder aangehaald dat je zowel bij Telenet, als bij Proximus de exacte waarde pas kent door meten bij installatie en bij vdsl je profiel kent door de afstand tot de rop.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

MaT schreef:En toch is het handig om te hebben om te zien of het slecht beeld een storing bij de zender is, een defecte digibox of een fout bij jezelf. Zo heb ik al beschadigde connectoren kunnen vinden die storing veroorzaakten op slechts 1 zender. Zonder die waarden te kunnen uitlezen zou het veel meer in het donker tasten zijn.
Maarja, nogmaals, volgens r2504 zeggen kan een gewone sterveling die waarden niet interpreteren en ben ik een domme consument... :bang:
Daarin kan ik je zeker bijtreden. Ik heb ook al familie gehad met een labiel tv-signaal, reden was een slechte koppeling aan een wandcontactdoosje dat letterlijk van de Lidl kwam, signaalsterkte steeg meteen van -8 naar +3 dBmV toen ik de kabel rechtstreeks in de digicorder stak. Analoge kabelradio gebruiken ze toch niet. Bij -8 dBmV hadden ze ook nog meestal foutloos beeld, maar door het slechte contact moesten ze soms eens aan de kabel wrikkelen.
Maar ik kan r2504 wel begrijpen, jij en ik kunnen misschien correct al die waarden interpreteren, >95% van de mensen zullen dit niet kunnen, we zitten hier wel op Userbase hé, niet op Seniorennet (met alle respect voor senioeren :-)).
Deze waarden zijn dan ook van toepassing op je interne bekabeling, waar je zelf verantwoordelijk voor bent, dit heeft niets met de kwaliteit van je binnenkomend signaal te maken, wat Telenet hun zorg is...
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
riji
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

Amazor schreef:....
Om je nog extra te informeren heb ik het kwaliteitscertificaat van mijn installatie opgezocht en daar staat netjes gedrukt wat de marge is tussen de waarden:
Bij 'modemlevels' zie je RX, dat tussen -4 en +15 dBmV moet zijn, bij mij was dit 7 dBmV. TX moest tussen 28 en 47 liggen, bij mij was dit 35,7 dBmV, SNR moet hoger zijn dan 34 dB, bij mij was dit 38,9. Een paar cijfertjes meer of minder zal echt niets aan de kwaliteit van je signaal veranderen!
Idem voor tv:
Signaalkwaliteit moet hoger zijn van 90%, bij mij is dit altijd en overal 100%, stel dat daar 99% staat, dan zal jij daar NIETS van merken.
Signaalsterkte moet tussen -8dBmV en +15dBmV zijn en de S/N-ratio moet hoger dan >34 dB zijn. Deze waarden zijn continu door jou zelf op te vragen....
Het is precies om dit soort exacte waarden dat ik bij het opstarten van deze discussie gevraagd heb, met een advies welke cijfers staan voor goed en heel goed... maar ik begrijp er al lang niets meer van.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

riji schreef:Ik moet dus iets tekenen waarvan ik niets zal begrijpen... dat ik nergens kan controleren...
Heb je dan destijds ook tegen de installateur gezegd van wacht even... ik ga even de DSL lijnwaarden controleren voor ik je laat vertrekken :bang:
riji schreef:Is dit dan niet louter een gemakkelijke dekmantel voor TN tegenover de installateur en tegenover mij?
Welke dekmantel... als jou product niet naar behoren werkt dan bel je gewoon TN en dan komen ze dit gratis maken (ongeacht wat er op dat formulier geschreven stond).

Een gouden raad... wacht tot de installateur is langs geweest en je zal merken dat sommige dingen gewoon werken in tegenstelling tot xDSL maar je altijd een gebedje mag zeggen. Je nood voor cijfertjes zal snel verdwenen zijn... trouwens kijken naar je TV decoder is leuk maar iedere frequentie kan een totaal ander signaal en SNR hebben dus ook dat is louter een indicatie.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

riji schreef:Het is precies om dit soort exacte waarden dat ik bij het opstarten van deze discussie gevraagd heb, met een advies welke cijfers staan voor goed en heel goed... maar ik begrijp er al lang niets meer van.
philippe_d, ikzelf en wellicht nog anderen ondertussen, hebben al aangegeven waartussen verschillende waarden moeten liggen.

Ik zou zeggen, eens je installatie voltooid is, herlees nog eens wat philippe_d gisteren gepost heeft. Je zal dan live op je digicorder per frequentie de S/N-ratio, signaalsterkte, -kwaliteit, BER zien. Ook al ken je er niets van, als je merkt dat alle getallen binnen de gegeven limieten liggen, is alles in orde.
Bij kabel mag je je nu eenmaal niet blind staren op getallen. Hoger is niet altijd beter. Je kan zo bijvoorbeeld een signaal kapot versterken, zodat het lijkt dat je een heel sterk signaal hebt, maar de inhoud is waardeloos. Misschien een rare vergelijking, maar vergelijk het met een radio dat je veel te luid zet, zodat alles overstuurd klinkt.

PS: De opmerking van r2504 over xDSL is geheel terecht. Ik ben dan wel een sukkelaar die hier enkel ADSL ter beschikking heeft, maar Proximus is bij mij niet eens over de vloer geweest om het binnenkomend signaal te meten bij de opstart (eind 2014). Het resultaat was een signaal met hopen errors, onder de beloofde snelheid, waarvan de waarden zelfs nog verder verslechterden na enkele interventies.
De vergelijking met een gloeilamp passeerde hier al, maar in mijn geval lichtte enkel de gloeidraad wat op bij ADSL, terwijl ze bij Telenet gewoon op volle sterkte brandt. :wink:
Laatst gewijzigd door Amazor 19 sep 2016, 17:36, in totaal 1 gewijzigd.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
riji
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

r2504 schreef:
riji schreef:Ik moet dus iets tekenen waarvan ik niets zal begrijpen... dat ik nergens kan controleren...
Heb je dan destijds ook tegen de installateur gezegd van wacht even... ik ga even de DSL lijnwaarden controleren voor ik je laat vertrekken :bang:
Ik heb niets moeten tekenen bij de PX installateur
r2504 schreef:
riji schreef:Is dit dan niet louter een gemakkelijke dekmantel voor TN tegenover de installateur en tegenover mij?
Welke dekmantel... als jou product niet naar behoren werkt dan bel je gewoon TN en dan komen ze dit gratis maken (ongeacht wat er op dat formulier geschreven stond).
Mijn vermoeden is dat TN zich bij moeilijkheden op dit certificaat zal beroepen om de verantwoordelijkheid naar mij toe te schuiven.
Amazor
philippe_d, ikzelf en wellicht nog anderen ondertussen, hebben al aangegeven waartussen verschillende waarden moeten liggen.

Ik zou zeggen, eens je installatie voltooid is, herlees nog eens wat philippe_d gisteren gepost heeft. Je zal dan live op je digicorder per frequentie de S/N-ratio, signaalsterkte, -kwaliteit, BER zien. Ook al ken je er niets van, als je merkt dat alle getallen binnen de gegeven limieten liggen, is alles in orde.
Dat is het nu juist, amper had philippe_d dit geschreven of één van de kenners trok de betekenis van de cijfers al in twijfel...
"Die waarden van -7 tot +7 dBmV zijn ook maar een richtwaarde. Je ben er helemaal niks mee. Zelfs nog grotere schommelingen zijn niet nefast voor de snelheid en kwaliteit. Zelfs -12dBmV en +17dBmV kunnen nog steeds een maximum kwaliteit geven."

Ook is de informatie die je via de digicorder kunt bekomen en die mij als leek toch waardevol lijkt, slechts laat in deze discussie opgedoken.Ik ben anders met dit soort informatie wel vertrouwd na meer dan 20 jaar satelliet tv.
Ik ben zeker geen fan van Telenet (ook niet van PX overigens) en in situaties waar je als enkeling tegenover een grote speler staat ben ik inderdaad wantrouwig en probeer ik mij enigszins te wapenen...
Laatst gewijzigd door riji 19 sep 2016, 17:56, in totaal 4 gewijzigd.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

riji schreef:Ik heb niets moeten tekenen bij de PX installateur
Zie mijn opmerking hierboven, dat is net wat ik bedoel. In de meeste gevallen komt Proximus niet eens langs en verwachten ze dat je zelf de installatie conform uitvoert. Lijnwaarden zijn bij hen nu standaard ook verborgen en met de Sagem B-Box 3 is het eerder een programmeerfout dan een functie dat je de lijnwaarden te weten kan komen.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

riji schreef:Ik ben zeker geen fan van Telenet (ook niet van PX overigens) en in situaties waar je als enkeling tegenover een grote speler staat ben ik inderdaad wantrouwig en probeer ik mij enigszins te wapenen...
Iedere provider heeft z'n problemen (zowel op product niveau als service niveau)... het enige wat ik je tracht mee te geven is dat xDSL steeds bidden is (ook al kan je de theoretische lijnwaardes op voorhand opvragen, je hebt nog diverse andere factoren zoals vectoring) terwijl coax in 99% gewoon werkt (en in het andere geval opgelost wordt in tegenstelling tot xDSL waar het gewoon niet kan opgelost worden vanwege de beperkingen in technologie).

Zou het fijn zijn cijfertjes te kunnen zien... ja, misschien wel... maar ik heb ze nooit gemist (bij TV is de situatie iets anders omdat ze je daar helpen een idee te krijgen van je binnenbekabling, iets wat bij je modem niet speelt aangezien die normaal net naast de NIU wordt geplaatst). Heb ik nog nooit problemen gehad, toch wel... maar dan neem je gewoon contact op met TN (en ik geef toe dat dat soms ook wel eens fout gaat).
riji
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

r2504 schreef:
riji schreef:Ik ben zeker geen fan van Telenet (ook niet van PX overigens) en in situaties waar je als enkeling tegenover een grote speler staat ben ik inderdaad wantrouwig en probeer ik mij enigszins te wapenen...
Iedere provider heeft z'n problemen (zowel op product niveau als service niveau)... het enige wat ik je tracht mee te geven is dat xDSL steeds bidden is (ook al kan je de theoretische lijnwaardes op voorhand opvragen, je hebt nog diverse andere factoren zoals vectoring) terwijl coax in 99% gewoon werkt (en in het andere geval opgelost wordt in tegenstelling tot xDSL waar het gewoon niet kan opgelost worden vanwege de beperkingen in technologie).

Zou het fijn zijn cijfertjes te kunnen zien... ja, misschien wel... maar ik heb ze nooit gemist (bij TV is de situatie iets anders omdat ze je daar helpen een idee te krijgen van je binnenbekabling, iets wat bij je modem niet speelt aangezien die normaal net naast de NIU wordt geplaatst). Heb ik nog nooit problemen gehad, toch wel... maar dan neem je gewoon contact op met TN (en ik geef toe dat dat soms ook wel eens fout gaat).
Dank, maar eigenlijk hoeven jullie mij niet te overtuigen van de beperkingen van VDSL, in het bijzonder op het vlak van afstand.
Ik heb dit zelf genoeg ondervonden.
Het is de kabel die nieuw is voor mij.
Overigens, ik ben niet veeleisend, voor mij was 85/10 met onbeperkt volume bij PX voor mij voldoende.
Het is het beperkt HD-aandbod en daarbij de achterstelling tegenover de franstaligen dat mij naar TN doet overstappen,
met daarbij echter het gevoel dat ik me zal laten uitbuiten door hun bundeling van producten.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Ik ben ook geen fan van Telenet hoor, maar qua technologie lijkt me het toch het meest betrouwbaar, zeker in situaties als de mijne.
De prijzen zijn inderdaad zo absurd dat de duurste internetformule apart duurder is dan het volledige pakket.
Ik had er eigenlijk ook niet echt nood aan, gezien ik reeds TV Vlaanderen en VoIP-telefonie had op mijn adres, maar uiteindelijk wordt zowel kabel-tv als telefonie gewaardeerd, meer Vlaamse HD-zenders, stukken stabielere tv-decoder in vergelijking met TVV-hardware, bellen doe ik meestal met de Triiing-app (24/7 gratis, werkt perfect), dit allemaal ter zijde.

En Telenet zal zich heus niet als de maffia gedragen hoor bij signaalproblemen. Mijn ouders hebben langdurig, maar zeer sporadisch en zeer kort (seconden) signaalproblemen gehad, Telenet is hiervoor meedere keren gratis langs geweest en hebben na het oplossen van het probleem (slechte connectie van de dropkabel) op eigen initiatief 6 maand gratis tv aangeboden. Als je 100% zeker bent van je eigen TV/FM-bekabeling hoef je echt niets vrezen...
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
toolkit1955
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2016, 14:39

Verstuurd vanaf mijn SM-T715 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

MaT schreef:
Sylvester schreef:Moet ik het nog één keer uitleggen, in het kort dan ?
Bij xDSL zit je met een zekere afstand, die de snelheid bepaalt.
blablabla...
Nee, ik zal het nog 1x uitleggen.
Er moet geen verband zijn tussen het willen uitlezen van de waarden en de gebruikte techniek of afstand of wat dan ook.
Nee, dat klopt, er moet (hoeft?) geen verband zijn, maar er is nu eenmaal een strek verschil, en dat maakt sommige dingen nu eenmaal overbodig.
En daarvan brengen we de TS nu op de hoogte.

Om nogmaals (helaas) te herhalen : geen mens die zijn netspanning thuis meet. De lamp en de microgolf doen het gewoon. Staat er een voltmetertje op een lamp of een microgolf ? En toch is het voor de techneut soms leuk om de spanning te kennen.
MaT schreef: Bij de digiboxen kan je ook die waarden uitlezen, is er daar dan wel een specifieke reden waarom je dat nodig hebt?
Omdat het bij digiboxen kritischer is in de zin dat de klant zelf kan/mag knoeien met de leidingen naar de digicorders, dus binneninstallatie, en omdat deze toch ook met een breder spectrum werken. Vooral dat laatste is soms nefast op eigen knoeiwerk (bv. kroonsteentjes op coax :eek: )
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Over dat bidden gesproken, DSL aanbieders mogen van mij gerust testmateriaal aanbieden/meegeven om de potentiele snelheid uit te meten alvorens je een abbo aangaat. Erger nog, dat zou een verplicht deel van de service moeten zijn.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

De internetsnelheid voorspelling op de site van Proximus is in de meeste gevallen correct. Geen nood aan testmateriaal dus.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

"Meeste gevallen"; *exactly* my point.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

philippe_d schreef: "Meten is weten" heb ik altijd geleerd :-D
Als je weet wat de signalen moeten zijn en die kan intepreteren ja.
philippe_d schreef: Voor DVB-C (met 256 QAM modulatie) worden volgende waarden gehanteerd:

Signaalsterkte:
  • tussen -7 dBmV en +7 dBmV = goed signaal
    kleiner dan - 7dBmv = zwak signaal
SNR (bij 256 QAM)
  • 33 dB en hoger = goed (er is geen maximum, maar SNR waarden > 40dB worden zelden gemeten)
    kleiner dan 30 dB = slecht
En net daarom is het niet handig dat elke klant dit ziet.
Stel nu dat een klant -8dBmV heeft. Wat denk je dat de klant gaat doen? Ook al zijn er totaal geen problemen.
Want ook dat is een goed signaal, geen idee waar ze deze waarde vandaan halen. Vermoedelijk een tekortkoming aan hun tuner. Een goeie tuner kan een grotere marge aan hoor. Er is een verschil tussen theorie & praktijk en hier is de kwaliteit van het netwerk belangrijk.

En net het omgekeerde: 30dB is nogal nipt hoor. In mijn ervaring is 36dB al een indicatie dat er iets scheelt.
Signaalniveau is ondergeschikt aan de SNR en waarden >40dB zijn wel degelijk mogelijk!

Iemand die het wil kan zoals jij metingen doen, maar slechts een heel klein percentage zal deze waarden correct kunnen interpreteren.
Waar zit bolleke64? Kan die interpreteren als geen ander, maar of er ooit écht merkbare problemen waren is een blijvende vraag :p

Contacteer gewoon Telenet als je problemen hebt. Als er écht signaalproblemen zijn, zal er altijd een technicus gestuurd worden.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Het is inderdaad beter dat er NIET gemeten kan worden door de klant.
Om één voorbeeld te geven :
in de oude digicorders met oude software kwam de signaal kwaliteit nooit aan 100%, er stond maximum 99%. Nochtans waren de BER en MER prima, maar geen mens die deze waarden kon interpreteren. Die 99% was een berekening in de software, dat was dus normaal dat er nooit 100% stond.
Alleen al over die 99% zijn er enorm veel klachten ontstaan, goed wetende dat het hier alleen maar over een 'schoonheidsfoutje' gaat, dat niet eens fout is. Daarom staat er nu bijna altijd 100%.
Ook het niveau was een probleem : een signaal van 0 dBmv of zelfs negatief? Je zou voor minder gaan denken dat je geen of heel slecht signaal hebt.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Als je niet weet waarmee je bezig bent EN je je kan/wil het niet opzoeken of begrijpt het dan nog steeds niet EN je hebt niet het verstand om je er dan niet meer mee bezig te houden dan ben je simpelweg een idioot.

Daarom moeten we nog niet alles wat veel mensen niet snappen verbieden of verbergen. Anders mag je de lampjes van de modem ook doen stoppen met oplichten en knipperen, ik ken ook wel mensen die niet begrijpen wat het wil zeggen en/of verkeerd interpreteren.

Blijkbaar hebben jullie de mentaliteit dat de provider als enige het recht heeft op informatie die kan helpen een storing op te lossen, maar ondanks de misschien goede bedoelingen daarvan is dat echt geen goede zaak voor de consument.
Zo kan ik ook voorbeelden geven van mensen die uit schrik meteen naar telenet bellen (want rocket science...) en daarna de factuur van de technieker voorgeschoteld krijgen omdat het een onnozelheid was in de eigen bekabeling. Onnodige kosten die vermeden hadden kunnen worden als iemand als ik er eerst eens 5min naar gekeken had.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:Blijkbaar hebben jullie de mentaliteit dat de provider als enige het recht heeft op informatie die kan helpen een storing op te lossen
Van de modem moet jij afblijven... laat staan dat je een storing gaat oplossen. Pruts zoveel met je UTP kabels, routers en switches als je wil maar beschouw het gewoon als de "elektriciteitsmeter"... alles wat daarvoor zit is ook niet jou verantwoordelijkheid, daarvoor neem je contact op met je leverancier die dat gratis komt oplossen.

Nu weet ik wel dat jij voorstander bent van eigen hardware (modems) en dat je daar een consument ook nog wil aan laten prutsen.
MaT schreef:Zo kan ik ook voorbeelden geven van mensen die uit schrik meteen naar telenet bellen (want rocket science...) en daarna de factuur van de technieker voorgeschoteld krijgen omdat het een onnozelheid was in de eigen bekabeling.
Je eigen bekabling kan je ook altijd testen als je wil... bij problemen is het advies altijd je PC/laptop rechtstreeks op de modem aansluiten om al die factoren uit te sluiten. Als het dan nog niet werkt neem je contact op met Telenet... want je kan er toch NIETS aan verhelpen zelf.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

1) Sylvester had het over digiboxen, niet modems.
2) Met waarden uitlezen kan je niets wijzigen en dus ook niets misdoen.
3) Geen idee wat een eigen modem en vrije hardwarekeuze hier komt tussen doen, het ging over de hardware van telenet.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

r2504 schreef:
, daarvoor neem je contact op met je leverancier die dat gratis komt oplossen.
Nee nooit van gehoord, telenet zal je atlijd waarschuwen voor een betalende interventie bij elk gesprek ook al weet die call agent niet precies waar over het gaat......
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:3) Geen idee wat een eigen modem en vrije hardwarekeuze hier komt tussen doen, het ging over de hardware van telenet.
Zoals je zelf aangeeft gaat het hier over "hardware van Telenet"... het is dus totaal niet jou verantwoordelijkheid (en je hoeft het dus ook niet op te lossen).
redman schreef:Nee nooit van gehoord, telenet zal je atlijd waarschuwen voor een betalende interventie bij elk gesprek ook al weet die call agent niet precies waar over het gaat......
Alles tot aan je modem is de verantwoordelijkheid van Telenet... daar zal je NOOIT voor moeten betalen (tenzij je er aan prutst).

De betalende interventie slaat op je eigen TV coax en UTP netwerkverbindingen... dat is jou verantwoordelijk (logisch dus dat Telenet dit niet gratis komt oplossen). Dit laatste is trouwens iets wat je perfect zelf kan controleren en meten !
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tussen "hoeven" en "willen weten" ligt een kilometersbreed niemandsland.

Het kabelnetwerk van proximus voor jouw modem is ook jouw verantwoordelijkheid niet.
Je "hoeft" dat ook niet te onderhouden. Toch kan je dat via de modem uitmeten en bekijken.

Waarom oh waarom is dat dan toch zo'n onmogelijke stap bij sommigen dat er mensen zouden zijn die ook interesse hebben om hun Telenet lijn uit te meten, of je dat nu nuttig vindt of niet???

Zowel de OP als elke andere meelezer hier weet intussen dat coax waarden niet hetzelfde zijn als koperpaar metingen, dat het netwerk anders functioneert, en dat de digicorder wel waarden meegeeft.

Is het dan echt zo'n gigantisch issue dat sommigen hier graag ns iets meten, dat waarden instructief kunnen zijn op relatief gebied, mogelijk kunnen varieren en correleren met signaalfouten, ... ?


Ik ben dat eeuwige gezeik over "95% van de mensen is daar niks mee, dus moeten ze dat ook niet tonen", of "je weet niet wat je aan het doen bent dus je hebt er geen zaken mee" etc etc hier zo kotsbeu als wat.
Dat wordt hier te pas en te onpas bovengehaald elke keer iemand hier graag ns iets zou uitmeten of proberen dat niet standaard voorzien is.

De heilige providers weten het precies altijd best.
Als het providers zijn die closed-box werken:
"HGW: niet over zeuren, 95% is daar content mee"
"Waarden uitmeten: niet over zeuren, 95% weet toch niet wat ze met de resultaten zouden doen."
Als het providers zijn die open-box werken (de dsl providers) hoor je dat gezaag niet. Nochtans hebben evenveel mensen daar ook geen boodschap aan de geavanceerdere tips, tricks, & tools.

Je ziet toch geen kat zagen dat "95% van de mensen niks heeft aan de lijnwaarden van Proximus", of dat "je proximus zijn lijnen niet moet gaan uitmeten want dat netwerk is niet jouw verantwoordelijkheid" ??

Ik ben dat gekanker over "de user moet zich niet moeien met dingen die hem niet aangaan" beu.
Als de OP dat graag zou uitmeten, dan mag hij dat.
Hij is intussen goed gewaarschuwd over het technische verschil tussen coax en koperpaar/dsl metingen, weet ongeveer wat hij wel of niet kan verwachten, en gaat geen onrealistische verwachtingen stellen.


Als je weet dat Telenet er in slaagt om bij een lijn die wat fluctueert en problemen vertoont (of dat nu de lijn of de modem is), te zeggen "uw lijn is in orde meneer" omdat hun test (wat dat ook moge inhouden) enkel een momentopname weergeeft en de lijn/modem naw op het moment van bellen wel werkt, is het toch best leuk om ns een history te hebben van datapunten, onder andere genomen tijdens een uitval. (regelmatig zulke verhalen zien passeren)
Anekdote: Een paar jaar geleden vrieskou in een kast in de buurt die waterinsijpeling heeft doen bevriezen en de uplink om zeep hielp, maar telenet zag niks hoor, ook niet toen heel de wijk kloeg.
Een technicus met ervaring zei toen "dat zal wel ijs in de connectie zijn, als het dooit is dat opgelost" en ja hoor...
Dus als je op de competentie van de technische dienst van telenet moet rekenen, vergeet dat maar.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Waarom oh waarom is dat dan toch zo'n onmogelijke stap bij sommigen dat er mensen zouden zijn die ook interesse hebben om hun Telenet lijn uit te meten, of je dat nu nuttig vindt of niet???

Is het dan echt zo'n gigantisch issue dat sommigen hier graag ns iets meten, dat waarden instructief kunnen zijn op relatief gebied, mogelijk kunnen varieren en correleren met signaalfouten, ... ?
Het is gewoon een support keuze... veel mensen zijn totaal niet in staat de cijfers correct te interpreteren en gaan dus nodeloos naar hun provider bellen om te zeggen dat ze niet goed zijn. Telenet heeft er voor gekozen die cijfers dus niet mee te delen zodat gebruikers er ook niet hoeven over wakker te liggen.

Het zou hetzelfde zijn als standaard een Volt meter op je electriciteitskast te zetten... resultaat zou massaal veel telefoontjes zijn bij de leverancier omdat er 227 V opstaat in plaats van 220 V.
riji
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

In alle eerlijkheid, ik vind dit een flauw excuus.
Het ligt allemaal in dezelfde lijn, die 2 providers doen in dit land gewoon wat ze willen en de klanten mogen enkel meer betalen.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

riji schreef:Ik ben gewend om met mijn ex-Fritzbox of met een tool de lijnwaarden te kennen bij EDPnet en Proximus.
Weldra komt de installateur (whoppa bundel) en ik vraag mij af hoe dit zit bij Telenet?
Welke waarden staan voor een goed signaal en bestaat er een mogelijkheid om die als gebruiker zelf te kennen?
Ik ga nog eens een keer terugkomen op de initiële vraag. Als je goed kijkt bestaat deze uit twee delen :

1." Ik ben gewend om met mijn ex-Fritzbox of met een tool de lijnwaarden te kennen bij EDPnet en Proximus."
"Weldra komt de installateur (whoppa bundel) en ik vraag mij af hoe dit zit bij Telenet?"

Antwoord : In die zin zoals ze geïnterpreteerd en toegepast worden bij het koperpaar, zijn deze NIET aanwezig/ niet relevant bij een coax net.

2. "Welke waarden staan voor een goed signaal en bestaat er een mogelijkheid om die als gebruiker zelf te kennen?"

Antwoord : Deze vraag moeten we geheel loskoppelen van vraag 1. Uiteraard zijn er allerlei signalen te meten, maar dezen worden geheel anders geïnterpreteerd en hebben een andere functie.
Daar waar er bij het koperpaar in theorie elke klant een andere lijnwaarde heeft, heeft elke klant bij een coax netwerk in theorie dezelfde waarden en signaal. Waarom? Omdat dit nu eenmaal de bedoeling/eigenschap van een coax netwerk is : alle klanten hetzelfde signaal en kwaliteit geven. Zoals ik al zei is dit één van de voordelen van communicatie via een coax netwerk.
Een signaal via coax is heel robuust en heeft grote marges. Metingen kan je standaard niet doen met de modem. Je kan eventueel metingen doen met een een digicorder. Metingen zouden kunnen zijn : signaal niveau, BER ,MER , foute pakketten enz... Je kan er constellatie diagrammen bijsleuren, en nog een hoop andere metingen die geen mens behalve een enkeling verstaat. Dan heb ik het niet over 5% van de klanten, maar wel over 0,0005 %.

Als leverancier of producent zou ik me de vraag stellen : als we een doorgedreven meetsysteem in een modem en digicorder steken, wat is de meerwaarden voor mezelf, wat is de meerwaarde voor de klant, wat kost het, wat brengt het op...
Zo draait nu eenmaal de economie.

Voor de rest kan men hierover zeuren en muggenziften tot de sterren naar beneden komen...
riji
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

Er is hier al herhaald geschreven "iedere klant krijgt evenveel of dit is althans de bedoeling".
Wat ik mij daarbij telkens afvraag: even veel van hoeveel?
Komen we dan op het niveau van de mate van belasting van de node en de kwaliteit van de coax tussen node en tap en van tap tot NIU.
Hoe zit het met de kwaliteit en de verschillen op dit niveau?
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Misschien heel moeilijk te begrijpen, maar er is geen 'evenveel van hoeveel'.
Voor de signaal kwaliteit en signaal sterkte maakt het niet uit of er nu 10 of 1000 op die node hangen.
Bekijk het zo'n beetje zoals TV kijken met een antenne, met dat verschil dat iedereen dan op ongeveer dezelfde afstand van die antenne zou wonen.
Of je nu met 10 of met 1000 in die omgeving van die antenne woont, iedereen krijgt evenveel signaal en kwaliteit binnen.
Tussen kopstation en node is er glasvezel. Op elke node komt er identiek evenveel signaal en kwaliteit binnen, of die nu op 1 km of op 20 km van het kopstation ligt.
Tussen node en tap zitten er afhankelijk van het gebied andere taps en andere kabels.
Bij het ontwerpen van zo'n net wordt er rekening gehouden met het type en lengte van de kabel. Afhankelijk daarvan past men de tap aan zodat elke klant evenveel signaal krijgt.
De kwaliteit van het signaal wordt bepaald door 'alles', o.a. het type van versterkers in de straat. Het verschil onderling tussen soorten versterkers valt tegenwoordig mee. Maar ook hier houdt men bij het ontwerp van een coax net rekening met de specificaties van de versterkers om elke klant te voorzien van evenveel signaal niveau en signaal kwaliteit.
Uiteraard komt hier véél meer bij kijken dan bij het koperpaar, maar eens als het ontworpen is is dit zo stabiel als een rots.

Het is misschien fout uitgedrukt. Wat signaal betreft, wordt er niets verdeeld. Als ik dus zeg : iedereen krijgt evenveel, dan is dat geen 'taart' die je gaat verdelen. Het klinkt gek, maar of je nu met 10 of 1000 van die taart eet, iedereen krijgt een stuk van een bepaalde grootte en voor iedereen even groot. Niet te vatten voor de leek dus.

Afhankelijk van het gebied waar je woont zijn er kleine verschillen. Voorbeeld : wat ik me nog kan herinneren, is dat er in sommige gebieden 0 dBmv de referentie OP DE TAP was voor analoge kanalen. In Limburg was dat 8 dBmV dacht ik, alleszins een stuk hoger. Zo waren er in Limburg niveau's gedefinieerd. Afhankelijk van de frequentie mocht een signaal tussen de 7 en 17 dBmv op de tap zitten.
Dit stamt nog uit de tijd van de oude analoge TV's. Die moesten 0dBmv op de ingang van de TV hebben om prima analoog beeld te hebben, dat was de referentie.
Nu zijn er ook digitale signalen, en daarbij komt natuurlijk ook de kwaliteit van het signaal met BER, MER enz...

Uiteraard zitten we ook nog met het stuk van tap tot en met NIU én van NIU tot modem, én van NIU tot TV's. Hier kan het natuurlijk nog sterk verschillen. Lange of korte aansluitkabel, dik of dun, kwaliteit van kabel enz...
Je moet je daar echt geen zorgen om maken. In principe is het de taak van de installateur om te zien of het signaal toereikend is. Je kan hem dat eventueel vragen hoeveel je hebt. Wil je het zelf meten, dan kan je dat met de digicorder of eigen meetapparatuur.

Nog één ding : wat er wél verdeeld wordt, is de bandbreedte, maar die staat volledig los van de kwaliteit van signalen.
Een node heeft een zekere bandbreedte, die over de klanten wordt verdeeld. Die wordt ook niet verdeeld zoals een taart. Die wordt verdeeld naargelang de 'honger' van de personen die taart eten. Ene met grote honger neemt meer bandbreedte (met eigen beperking) en ene die geen honger heeft neemt af en toe maar een kruimel.
Van zodra de bandbreedte niet toereikend is, worden er aanpassingen gedaan. Dit wordt continu gelogd. Het kan wel gebeuren dat je op een druk moment niet het maximum van jouw abonnement haalt, maar wel iets minder.
Dit is een punt waar xDSL voorstanders vaak op hameren. Bandbreedte van een xDSL is vastgelegd per gebruiker, maar beperkter. Bandbreedte van een Telenet klant is afhankelijk van de bandbreedte van een node, maar per klant veel groter.
riji
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

Dank voor je volgehouden inspanningen om mij wegwijs te maken.
Sylvester schreef: Tussen node en tap zitten er afhankelijk van het gebied andere taps en andere kabels.
Bij het ontwerpen van zo'n net wordt er rekening gehouden met het type en lengte van de kabel. Afhankelijk daarvan past men de tap aan zodat elke klant evenveel signaal krijgt.
De kwaliteit van het signaal wordt bepaald door 'alles', o.a. het type van versterkers in de straat. Het verschil onderling tussen soorten versterkers valt tegenwoordig mee. Maar ook hier houdt men bij het ontwerp van een coax net rekening met de specificaties van de versterkers om elke klant te voorzien van evenveel signaal niveau en signaal kwaliteit.
......
Nu zijn er ook digitale signalen, en daarbij komt natuurlijk ook de kwaliteit van het signaal met BER, MER enz...

Uiteraard zitten we ook nog met het stuk van tap tot en met NIU én van NIU tot modem, én van NIU tot TV's. Hier kan het natuurlijk nog sterk verschillen. Lange of korte aansluitkabel, dik of dun, kwaliteit van kabel enz...
Je moet je daar echt geen zorgen om maken. In principe is het de taak van de installateur om te zien of het signaal toereikend is. Je kan hem dat eventueel vragen hoeveel je hebt. Wil je het zelf meten, dan kan je dat met de digicorder of eigen meetapparatuur.
Ik heb de kabel hier in de straat weten leggen, zo'n 40 jaar geleden bij de intrede van kabel-TV.
Beslist een heel ander concept dat nu.
De versterkers (of enkel hun bakje?) zijn 1x vervangen.
Vorige week waren techniekers bezig met een reparatie aan zo'n tap bij een overbuur en ik merkte op dat die niet eens op een tegel of zo geplaatst was, gewoon los in de grond... "Ideaal voor knaagdieren" zei de technieker.
De coax van de tap naar de NIU: ik was degelijke coax van satelliettelevisie gewoon en kon zo meteen merken dat de bestaande kabel een flauw gevalletje was met een heel dunne kern en mantel afscherming. Ik heb dan maar 2 flexibele wachtbuizen van 40 mm op zo'n 80 cm diepte geplaatst (1 voor later glasvezel tot de woning en 1 waar ik PE-11 Telenet goedgekeurde coaxkabel heb in geplaatst). Zo komt de kabel op een voor mij geschikte plaats in een bergkamer in de woning en dit vergde zo'n 30m kabel). Ik denk dat ik er zo wel klaar voor ben.

Sylvester schreef: Nog één ding : wat er wél verdeeld wordt, is de bandbreedte, maar die staat volledig los van de kwaliteit van signalen.
Een node heeft een zekere bandbreedte, die over de klanten wordt verdeeld. Die wordt ook niet verdeeld zoals een taart. Die wordt verdeeld naargelang de 'honger' van de personen die taart eten. Ene met grote honger neemt meer bandbreedte (met eigen beperking) en ene die geen honger heeft neemt af en toe maar een kruimel.
Van zodra de bandbreedte niet toereikend is, worden er aanpassingen gedaan. Dit wordt continu gelogd. Het kan wel gebeuren dat je op een druk moment niet het maximum van jouw abonnement haalt, maar wel iets minder.
Dit is een punt waar xDSL voorstanders vaak op hameren. Bandbreedte van een xDSL is vastgelegd per gebruiker, maar beperkter. Bandbreedte van een Telenet klant is afhankelijk van de bandbreedte van een node, maar per klant veel groter.
Bandbreedte, dit is het element dat ik ook van bij de start had moeten aanbrengen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sylvester schreef:Misschien heel moeilijk te begrijpen, maar er is geen 'evenveel van hoeveel'.
In termen van signaal niet echt... wel in termen van bandbreedte/snelheid.

Daar is het zo dat een node een zekere capaciteit heeft die je moet delen over alle gebruikers op die node (maar dat is evenzeer zo bij VDSL waar een ROP een bepaalde capaciteit heeft). Aangezien nodes niet altijd even groot zijn gebeurde het in het verleden wel eens dat je op drukke momenten geen 200 Mbps haalde maar bijvoorbeeld 150 Mbps, al volgt Telenet dit steeds op en worden nodes ontdubbeld als blijkt dat zich dit vaak voordoet.
riji schreef:Ik heb de kabel hier in de straat weten leggen, zo'n 40 jaar geleden bij de intrede van kabel-TV.
Bij een waterlek heb ik ook ooit gezien wat er als coax door de straat liep... het verbaasde me ook wel een beetje maar langs de andere kant heb ik op m'n decoders een prima signaal, nooit blokjes en steeds de volle snelheid op internet... uiteindelijk is dat wat belangrijk is.
riji schreef:Vorige week waren techniekers bezig met een reparatie aan zo'n tap bij een overbuur en ik merkte op dat die niet eens op een tegel of zo geplaatst was, gewoon los in de grond... "Ideaal voor knaagdieren" zei de technieker.
De coax van de tap naar de NIU: ik was degelijke coax van satelliettelevisie gewoon en kon zo meteen merken dat de bestaande kabel een flauw gevalletje was met een heel dunne kern en mantel afscherming.
Een tap zit normaal in een paddestoel... hij moet alvast droog liggen en zal dus niet zomaar in de grond zitten (dan is de technieker ook fout als hij dat doet). Wat de sat coax betreft... besef dat de frequenties die daarover gaan heel wat hoger liggen en het signaal dat van je LNB komt ook heel wat kleiner is (niet zomaar die dingen vergelijken dus !).
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

@r2504 : zoals ik al zelf zei hé ! Toch bedankt voor de aanvulling.

Het kan geen kwaad dat die kabel zo oud is. Hij zal wel oud zijn, maar toch nog geen 40 jaar.
Het principe van de coax bus structuur en eigenschappen van coax maakt dat deze nog steeds mee kan met de huidige en toekomstige eisen.
Voorbeeld : Vroeger waren er 450 en 600 Mhz netten. Daartussen is er al een upgrade naar 860 gebeurd, en nu naar 1GHz. De stap naar 1.2 Ghz is geen enkel probleem. Zelfs 1.5 en 2Ghz zou kunnen , maar de versterkers bestaan nog niet , eenvoudigweg omdat er nog geen vraag naar is. Maar in de toekomst misschien wel.

Die tap staat gewoon in een kastje, dat is ook geen enkel probleem. Meestal staat hij los. Voor knaagdieren is dat geen probleem. Die knagen niet zo graag aan de dikke distributie kabel. Zelden komt het voor dat een aansluitkabel doorgebeten wordt.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”