TelenetWiFree signaal versterken zonder inloggen?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Megabit3000
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 jul 2011, 11:51
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Als ik op vakantie ga (in België), heb ik gemerkt dat het TelenetWiFree signaal minder sterk is aan de ene kant van de woning dan aan de andere. Omdat het niet handig is om op de plaats te gaan zitten waar het signaal het sterkst is, vroeg ik me af of het mogelijk is om het wifi-signaal te versterken dmv een repeater of access point of zo zonder dat ik moet inloggen op de router die het TelenetWiFree signaal uitzendt.

nu: TelenetWiFree signaal ---zwak---> Wifi van laptop

gewild: TelenetWiFree signaal ---sterk---> "versterker" ---sterk---> Wifi van laptop

Ik veronderstel dat een versterker moet weten wélk signaal versterkt moet worden, of worden alle signalen sowieso versterkt? Indien slechts één signaal versterkt hoeft te worden, hoe maak ik hem dat wijs? En hoe zorg ik ervoor dat de versterker in hetzelfde netwerk terechtkomt als mijn laptop en de router die het signaal uitzendt?

Ik heb wat rondgezocht, maar geen direct antwoord gevonden. Telkens is één van de eerste stappen "verbind de versterker via een ethernetkabel met de router voor de initiële configuratie", en dit kan dus niet met TelenetWiFree...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Ik heb daarvoor een Ubiquiti Loco M2 gebruikt, die hangt net buiten op het balkon en is gelockt op een WiFree volgens MAC adres (zodat die niet zou gaan roamen tussen alle wifree's). Daarachter hangt dan een PC via de kabel, maar er is geen reden dat er geen router achter zou kunnen hangen (of een AP als de M2 als router speelt). Dan kan je ook met meerdere apparaten op een WiFree onder 1 login, echter is de snelheid sowieso wel beperkt (2Mbps).
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

hou er wel rekening mee dat er slecht 5 WiFree gebruiker per WiFree worden toegelaten.
Wij merken dat snel aan de kust, er komt bezoek bij de buren en alle kanalen zijn opgebruikt.
Evident in deze tijd iedereen heeft een smartphone bij zich en die koppelen zich automatisch
In standby mode ontkoppelen de meeste wel maar het is er toch snel overbevolkt

indien je maar 1 kanaal gebruikt en zelf splits heb je misschien meer kans maar op lage doorvoersnelheid

kwestie dat je het weet vooraleer je investeert
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

bruma schreef:hou er wel rekening mee dat er slecht 5 WiFree gebruiker per WiFree worden toegelaten.
Da's een terechte opmerking. Waarop baseer je je voor dat aantal? Dat is de eerste keer dat ik hiervan hoor.
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Blijkbaar zijn het er zelfs maar vier... uit Mijn Telenet;
Hier vind je het aantal gebruikers die momenteel verbonden zijn met je Homespot.
Er kunnen maximaal 4 gebruikers surfen via je Homespot.
Er kunnen echter meer gebruikers verbonden zijn.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

r2504 schreef:Blijkbaar zijn het er zelfs maar vier... uit Mijn Telenet;
Hier vind je het aantal gebruikers die momenteel verbonden zijn met je Homespot.
Er kunnen maximaal 4 gebruikers surfen via je Homespot.
Er kunnen echter meer gebruikers verbonden zijn.
Niet vergeten dat er een verschil is tussen Homespot en WiFree.

Je kan met 12 gezinsleden tegelijk surfen op Telenet Wi-Free netwerken.

https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... t-wi-free/
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Als je minder dan 4 gigabyte data verbruikt op vakantie kan je een oplossing via het 3G/4G-netwerk ook overwegen. Dat zal alleszins vlotter werken dan Telenet Wifi @2 Mbps.
Je hebt dan een smartphone met hotspot-functie nodig en een formule met mobiele data zoals Mobile Vikings Focus Data 4 GB.
Laatst gewijzigd door raf1 17 jun 2016, 09:13, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De authenticatie is inderdaad verschillend... maar verder zijn het gewoon beide guest netwerken.

Beetje absurd dan dat er andere aantallen opstaan.
Megabit3000
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 jul 2011, 11:51
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Mijn vraag gaat over hoe ik een AP/versterker wijsmaak dat hij het signaal van één of ander draadloos netwerk moet versterken en welk toestel ik daar best voor aanschaf.

Het gaat mij helemaal niet over hoeveel personen er tegelijk kunnen surfen en tegen welke snelheid. Zoals ik reeds in de eerste post schreef, is de snelheid en connectie ok als ik mijn laptop tegen de muur van de buren houd, maar niet als ik verderop in de woning zit. Ik ben dus op zoek naar een manier om het (goede) signaal te versterken door de rest van de woning.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

r2504 schreef:De authenticatie is inderdaad verschillend... maar verder zijn het gewoon beide guest netwerken.

Beetje absurd dan dat er andere aantallen opstaan.
Er zijn nog meer verschillen. Snelheid van WiFree is ook hoger dan Homespot.

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=45597

Snelheidstest van een gebruiker:
Homespot: Ping 16ms; Download 2.01; Upload 0.38 (Best of 3)
Wi-Free: Ping 12ms; Download 4.85; Upload 1.39 (Best of 3)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

r2504 schreef:De authenticatie is inderdaad verschillend... maar verder zijn het gewoon beide guest netwerken.

Beetje absurd dan dat er andere aantallen opstaan.
Homespot gebruik ontmoedigen is imho geen slechte zaak. Dat is een stuk onveiliger dan WiFree.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sinna schreef:
bruma schreef:hou er wel rekening mee dat er slecht 5 WiFree gebruiker per WiFree worden toegelaten.
Da's een terechte opmerking. Waarop baseer je je voor dat aantal? Dat is de eerste keer dat ik hiervan hoor.
Ben ik na lang zoeken in een van hun pagina's tegengekomen.
En dit nadat wij problemen hadden om te connecteren of geen acces na het connecteren.
Gezien dit wisselend was gaan zoeken wat de oorzaak was (toestel, connectiecode, e.a.)

3/4G is normaliter de oplossing, we hebben IOM en MV echter ook daar zakt de snelheid als een pudding in elkaar.

Het is wel de kust in de buurt van een vakantiecentrum dus veel toestellen die een on-line verbinding zoeken (WiFi) of op 3/4G connectie hebben
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat is zoiezo een interessante vraag. Een wifi repeater die een signaal repeat zonder zelf deel uit te maken van dat netwerk.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Een buitenantenne gekoppeld aan een binennantenne zou daar onder vallen. Hoewel dat dan weer niet echt een 'repeater' is.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

AndRo555 schreef:Een buitenantenne gekoppeld aan een binennantenne zou daar onder vallen. Hoewel dat dan weer niet echt een 'repeater' is.
ik denk dat de verliezen door de muren heen lager zijn dan signaal->antenne->kabel->antenne-signaal :-(
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Ver van ideaal natuurlijk, maar wel mogelijk met een loss van pakweg 25dB (met alles gematched). Een beetje goed geïsoleerd gebouw doet ook zoiets met je signaal.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Opletten dat je de wifi normen niet overschrijdt door een andere antenne te gebruiken :-)
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Let wel op: ik had ooit een repeater dat WiFree niet kon repeaten door authenticatie die ze gebruiken (gebruikersnaam en wachtwoord).
Er stond dat dat netwerk uit veiligheidsredenen niet mag gerepeat worden.

WiFree is trouwens geen 2 maar 5 Mbps. Homespot is slechts 2 en beperkt tot vier gebruikers.
Tenzij dat je bedoelt dat het signaal wat verzwakt is en nog maar 2 Mbps geeft op de plek waar je het ontvangt.

En andere oplossing is eventueel, zoals hier al eerder gezegd, een smartphone met hotspotfunctie gebruiken in combinatie met Mobile Vikings (4GB voor 15 euro) of Orange (4GB voor 15 euro). Ikzelf vind dat het 4G-netwerk bij Orange beter is, maar dat hangt natuurlijk van locatie af.
Bij Orange is de simkaart ook gratis.

Je kan ook een 4G-router kopen (zo heb ik nu de Huawei B315s-22). Kleine investering maar echt een superproduct!
Waar mijn telefoon enkel band 20 4G vindt, vindt de router er 3/5 streepjes band 3, en heb ik 60 Mbps downstream. Uitstekend bereik.
Je kan er zelf een vaste telefoon achter hangen, die dan belt via je mobiel nummer (2G of 3G).

Je kan ook de betaallijn per minuut gebruiken, dan laat je de lijn 7 à 8 minuutjes open, en krijg je iets meer dan 7 euro terug.
In dat geval betaal je dan eigenlijk maar 8 euro per 4GB.
Als het gezin meesurft, of je wat films kijkt op je laptop, is 4GB wel snel verdwenen, zeker aan die snelheid.
Maar op vakantie gebruiken de meeste toch enkel internet voor het strikt noodzakelijke, of voor enkele fotootjes te uploaden, ...?
Blond doesn't mean stupid :roll:
Sven74
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2016, 19:33

AndRo555 schreef:Ik heb daarvoor een Ubiquiti Loco M2 gebruikt, die hangt net buiten op het balkon en is gelockt op een WiFree volgens MAC adres (zodat die niet zou gaan roamen tussen alle wifree's). Daarachter hangt dan een PC via de kabel, maar er is geen reden dat er geen router achter zou kunnen hangen (of een AP als de M2 als router speelt). Dan kan je ook met meerdere apparaten op een WiFree onder 1 login, echter is de snelheid sowieso wel beperkt (2Mbps).
Ook toevallig, ik heb net een Loco M2 gekocht precies om dit te doen na het lezen van een guide op wirelessinfo http://www.wirelessinfo.be/index.php/ub ... net-wifree

Alleen raak ik er bij het volgen van die guide niet uit, ik kan namelijk geen Telenetwifree selecteren als SSID en als ik die manueel intyp connecteert ie ook niet.

Kan dat bij de jouwe wel?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Ik vulde manueel TelenetWiFree in bij SSID en dan ook het MAC adres van het AP (stuk stabieler zo).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Sven74 schreef: Alleen raak ik er bij het volgen van die guide niet uit, ik kan namelijk geen Telenetwifree selecteren als SSID en als ik die manueel intyp connecteert ie ook niet.
Hier hetzelfde.
De Loco M2 vindt alle netwerken in de buurt: TELENETHOMESPOT, TelenetWiFree, PROXIMUS_FON, PROXIMUS_AUTO_FON, private netwerken. Ze zijn allemaal (open en gesloten netwerken) selecteerbaar, met uitzondering van TelenetWiFree :-( .
AndRo555 schreef:Ik vulde manueel TelenetWiFree in bij SSID en dan ook het MAC adres van het AP (stuk stabieler zo).
Straks eens proberen ...
Wat betreft stabiliteit. Hoe stabiel is de verbinding met WiFree? Wordt het IP adres (en de internet verbinding) behouden (hoelang)? Connecteert hij automatisch terug als de verbinding verloren gaat?

Tot nu toe vind ik het verbinden van een router (via de Loco M2) met een Hotspot geen groot success:
  • via PROXIMUS_FON moet je heel regelmatig terug inloggen via de Portal. De "Proximus Fon" App die dit automatisch zou kunnen doen werkt alleen als de Smartphone zelf met de Hotpsot verbonden is, niet als deze via de Loco M2 op PROXIMUS_FON zit.
  • via TELENETHOMESPOT hetzelfde probleem: heel regelmatig terug inloggen via de Portal. Soms krijg je zelfs de Portal niet meer, zodat opnieuw inloggen niet mogelijk is :(.
  • via PROXIMUS_AUTO_FON verlies je de connectie ook (soms na enkele dagen), en moet je terug op de Loco M2 inloggen om opnieuw te scannen (een reboot lost het niet op).
  • via TelenetWiFree nog niet geprobeerd (zie probleem vorige post)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

PROXIMUS_FON en TELENETHOMESPOT gebruik ik niet, want er is ook echt geen enkele reden om die nog te gebruiken. (Veiligheid, inlogpagina,...)

De TelenetWiFree is enkel een tijdelijke oplossing voor mij wanneer ik op (TN) smallband raak. Dus die staat nooit langer dan een halve dag aan. Het is ook niet echt een vaste setup met de Loco M2 op een 1.5l fles gemonteerd. Vanaf ik er op zit heb ik nog niet gemerkt dat die verbinding verliest. Op het balkon is de ontvangst wel vrij sterk (meer dan -60dBm), terwijl het net binnen zo zwak is dat het niet werkt.

Ik ben nu net eens aan het proberen met een AUTO_FON en zal die eens aan laten staan om te zien of die de connectie verliest na een tijd. Signaal is wel al zwak (-91dBm) dus misschien niet heel representatief wannier die er uit zou vallen door regen of iets anders.

Settings voor PROXIMUS_AUTO_FON:

20MHz channel width
Max TX Rate: Auto
WPA2-AES
EAP EAP-TTLS MSCHAPV2

Voor wifree gebruik ik dezelfde settings, buiten TTLS, dat wordt PEAP.


Loco M2 draait v5.6.6 (XM)
Laatst gewijzigd door AndRo555 07 aug 2016, 11:28, in totaal 1 gewijzigd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

philippe_d schreef: via PROXIMUS_AUTO_FON verlies je de connectie ook (soms na enkele dagen), en moet je terug op de Loco M2 inloggen om opnieuw te scannen (een reboot lost het niet op).

Ondertussen draait de Loco M2 met een autofon al bijna twee dagen en de verbinding is er nog steeds. Het lijkt hier dus wel goed te werken.
flupkeuh
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:50

AndRo555 schreef:PROXIMUS_FON en TELENETHOMESPOT gebruik ik niet, want er is ook echt geen enkele reden om die nog te gebruiken. (Veiligheid, inlogpagina,...)

De TelenetWiFree is enkel een tijdelijke oplossing voor mij wanneer ik op (TN) smallband raak. Dus die staat nooit langer dan een halve dag aan. Het is ook niet echt een vaste setup met de Loco M2 op een 1.5l fles gemonteerd. Vanaf ik er op zit heb ik nog niet gemerkt dat die verbinding verliest. Op het balkon is de ontvangst wel vrij sterk (meer dan -60dBm), terwijl het net binnen zo zwak is dat het niet werkt.

Ik ben nu net eens aan het proberen met een AUTO_FON en zal die eens aan laten staan om te zien of die de connectie verliest na een tijd. Signaal is wel al zwak (-91dBM) dus misschien niet heel representatief wannier die er uit zou vallen door regen of iets anders.

Settings voor PROXIMUS_AUTO_FON:

20MHz channel width
Max TX Rate: Auto
WPA2-AES
EAP EAP-TTLS MSCHAPV2

Voor wifree gebruik ik dezelfde settings, buiten TTLS, dat wordt PEAP.


Loco M2 draait v5.6.6 (XM)
Ik gebruik dezelfde firmware en bovenstaande settings voor Wifree maar krijg het niet aan de praat met het manueel invullen van het mac adres en de SSID.
Iemand tips voor oplossing?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Intussen hier ook online via Telenet Wifree en een Nanostation M2. Wat een antenne! Nu, enige vraag die mij rest: is het mogelijk om extern bereikbaar te zijn via een Wifree? Ik denk dat ik een 10.x.x.x adres krijg van Wifree. Dan niet wellicht? De Nanostation is verbonden met een Fritzbox.

En ik merk ook dat de upload erg traag is terwijl de download makkelijk 9 mbit/s terwijl de upload 0,04 Mbit/s wordt ofzo...

Wat helpt er? Mag je TXPower veranderen? (nu 13 dbM)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Heb de Nanostation buiten geïnstalleerd en goed gericht, en nu is de snelheid zowel up als down perfect.
Ik merk wel dat de verbinding om de paar uur toch weer uitvalt. Dan moet ik de nanostation even herstarten of wakker maken met een kleine andere instelling, en dan is het weer ok. Enige verklaring hiervoor? Hoe maak je die periodes langer?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

AndRo555 schreef:
philippe_d schreef: via PROXIMUS_AUTO_FON verlies je de connectie ook (soms na enkele dagen), en moet je terug op de Loco M2 inloggen om opnieuw te scannen (een reboot lost het niet op).
Ondertussen draait de Loco M2 met een autofon al bijna twee dagen en de verbinding is er nog steeds. Het lijkt hier dus wel goed te werken.
Ik heb de instellingen van AndRo555 gebruikt voor de verbinding met PROXIMUS_AUTO_FON (manueel invullen van SSID en locken op Mac adres).
Dit loopt hier nu al 6 weken zonder onderbreking !

Op Telenet WiFree krijg ik het ook niet werkend ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Hier staat de telenet wifree (200m afstand) ook gelocked via Mac-adres en ik moest inderdaad ook manueel invullen. Het lukte ook met TTLS beveiliging. Nu eens geprobeerd met PEAP. Misschien blijven we zo langer online. Ik heb eerder het gevoel dat het een glitch is van de nanostation software.

Beetje off-topic. Daarnaast nog iets heel raars: ik zie in de buurt ook een onbeveiligde linksys router. Ik raakte er vorige week op maar op een bepaald moment is het Channel naar 1 gegaan waarna geenenkele toestel er nog opraakt, ook de nanostation niet.

Ter info: ik ben hiermee bezig omdat we verhuisd zijn naar een nieuwbouw en ongeveer een maand moeten wachten op de verhuis van onze telenet aansluiting :) nu ik merk hoe goed die nanostation is overweeg ik wel om naar wirelessbelgium te switchen.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Heb nu de nanostation aan een geschakeld stopcontact gehangen dat elke 45 minuten even de stroom onderbreekt. Zo krijgt de nanostation geregeld een reboot en blijft hij dus online met Telenet wifree. We zullen zien.
Eitje
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2016, 00:01
Bedankt: 1 keer

Mijn excuses dat ik als nieuw lid zo met de deur in huis val. Maar ik krijg TelenetWiFree ook niet aan de praat met mijn Nanostation M2.

Met welke instellingen en firmware versie heb jij het werkende gekregen liegebeestig?
Ik kan namelijk geen TelenetWiFree selecteren (of veel gewone Telenet verbindingen, zelfs mijn eigen verbinding).
Manueel invullen van het MAC adres (Lock to AP) lijkt niet te lukken...
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

Of je koopt voor jezelf een WiFi dongle met een grotere antenne die je op je laptop steekt, pik je ook beter het signaal van wifree op [THUMBS UP SIGN]

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Eitje
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2016, 00:01
Bedankt: 1 keer

Even een update

Het is mij gelukt om met TelenetWiFree verbinding te maken.

Blijkbaar moet je de juiste tijdszone en datum instellen: System > Date Settings

Mijn andere instellingen zijn:
Wireless > Basic Wireless Settings
Wireless mode: Station
WDS: Disabled
SSID: TelenetWiFree (handmatig ingevuld, want selecteren lukt nog steeds niet)
Lock to AP: leeg (Ik vermoed wel dat ik hier een specifiek adres kan invullen moest ik dat willen)
Channel width: 20MHz

Wireless > Wireless Security
Security: WAP2-AES
WPA Authentication: EAP EAP-TLLS MSCHAPV2
WPA Anonymous Identity: Leeg
WPA User Name: Telenet login
WPA User Password: Telenet pass

Hopelijk helpt dit voor iedereen die nog problemen heeft. :)

Edit: Firmware versie: XM v5.6.2
+ verbinding maken met mijn beveiligde thuisverbinding lukt ook op deze manier.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Perfect he, bij mij werkte het ook op deze manier. Ik heb enkel het probleem gehad dat de verbinding na ongeveer een uur wegviel. Daarna moest ik de nanostation herstarten en dan logde hij weer vanzelf in op het telenet wifree punt.

Overigens bij mij ook TelenetWiFree zelf ingeven.

Ik spreek in het verleden omdat ik intussen een gewone telenetlijn heb.
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

De originele vraag werd hiermee niet beantwoord. De vraag was hoe men het signaal van de hotspot draadloos kan versterken, niet hoe men een toegang kan opzetten d.m.v. een bedrade (!) wireless client. Dat zijn twee verschillende dingen.

Een versterker met een goede reputatie is de Engenius EZhotspot Extender. Die is geschikt voor buitengebruik, kan gewoon in het stopcontact gestoken worden, en doet voor de rest zijn werk zonder enige tussenkomst. Dan zit je in een prijsklasse van rond de 150€. Hij ondersteunt zowat alle beveilingsprotocollen, waaronder de PEAP die Telenet WiFree bij mijn weten gebruikt. Als je het zeker wil weten, kan je het altijd eens opzoeken of navragen bij de fabrikant. Ik dacht dat ze daar Nederlands spraken.
Sender_Wolf
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2017, 13:03

Beste,

Ik ben nieuw in deze materie en heb bovestaande uitleg nagegaan.

Helaas krijg ik de verbinding met telenet wifree niet tot stand. Noch met een nanostation even min met een pico station.

Ik wou eens luisteren of dit nog draait bij iemand of telenet het protocol tot aanmelden gewijzigd heeft.

Alvast bedankt,
iefbo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 aug 2017, 19:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 2 keer

Hallo,
Ik ga ook nog eens leven proberen te blazen in deze post.
Ik probeerde dit weekend een nanostation te verbinden met TelenetWiFree maar zonder succes, ook met bovenstaande settings.
Een paar vraagjes:
Ik zie dat hier WPA2 gebruikt wordt. De TelenetWifree die ik probeerde waren allemaal WPA. Ik heb beide geprobeerd zonder succes. Is er iets verandert?

Hierboven wordt gesteld dat de tijd zone en datum moeten correct zijn. Tijdzonde geen probleem.
Bij de datum kan ik enkel kiezen voor "enable" en startdatum. Wat moet dit dan zijn?

Ah, nog iets: Ik heb een firmware die begint met XW, maw laatste nieuwe hardware. Ik zie nog mensen die sukkelen. Zou het kunnen zijn dat het niet werkt met de XW versie, en wel met de XM versie?

Bedankt!
Qualisec
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2018, 16:26

Bijkomende vraag:
- Hoe vanuit een bepaalde locatie kiezen tussen de beste Telenet-router(s), of veranderen, als je de keuze hebt tussen meerdere met relatief goeie ontvangsten ? (omdat in mijn (meerdere?) gevallen, de router waarbij men je automatisch op aansluit , om weet ik welke reden, niet altijd de optimaalste blijkt te zijn tsjien, qua stabiliteit in tijd vooral). Zie mijn vb... > dan 2 jaar marcheerde het perfect op de router die zij kozen, nu in-stabiliteit alom, laatste 2 dagen precies beter.... Deden ze achter uwe rug dan toch iets (mijn bewust frequent bezoek adres is hun, door mij ook, bekend, ntlk) ?
- Hardware-matig zoals ik al opperde..., geen probleem. Maar welk merk antenne (usb of....) of router: Wireless ontvangen, al dan niet multiple doorsturen, de beste en goedkoopste ? :-)
(Let op moet WPA2-enterprise ontvangst en identificatie aankunnen in keuze hé)
- Is er geen software-matige oplossing, met weet ik welke software ? Om gewoon nog maar te kunnen kiezen met welke buurt-ontvangst telenet-router je wil verbonden worden.
(Telenet zelf blijft daar zo goedkoop (en doorzichtig waarom) maar op antwoorden. Technisch gezien perfect mogelijk. Zouden zij daar uiteraard zelf niet in kunnen voorzien... Komen altijd maar af met dat belachelijk argument van privacy... Ge weet dan toch nog niet wie de abo-nemer is, joenges toch !)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”